نصیری‌نیا:نسل اول وزنه‌برداری زنان می‌سوزد، اما بعدا مدعی جهانی می‌شویم؛ مسخره هست IWF تصمیمش را تغییر دهد

نصیری‌نیا:نسل اول وزنه‌برداری زنان می‌سوزد، اما بعدا مدعی جهانی می‌شویم؛ مسخره هست IWF تصمیمش را تغییر دهد

شاهین نصیری‌نیا، فدراسیون وزنه برداری را مقصر کاهش سهمیه‌های ایران در المپیک 2020 دانست.

به گزارش پیروزی دیلی،چند سالی است که شاهین نصیری‌نیا با فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا همکاری می‌کند. او به عنوان مربی در کنار تیم اعزامی آمریکایی‌ها در المپیک 2016 ریو و همچنین پس از آن در جهانی 2017 آناهیم آمریکا که با قهرمانی ایرانی‌ها به پایان رسید، حضور داشت. او همچنان با سه شاگرد به همکاری خود با این فدراسیون ادامه می‌دهد درحالیکه این‌بار سه شاگردش شانس حضور در مسابقات جهانی 2018 ترکمنستان را دارند.


شاهین نصیری‌نیا که با مدال طلایش در سال 99 سردمدار نسلی مدال‌آور و پرافتخار در وزنه‌برداری دنیا بود و در المپیک سیدنی نیز می‌توانست طلایی به یادماندنی را به کارنامه افتخارات وزنه‌برداری ایران اضافه کند، اما با اتفاقات عجیب و غریب مجبور شد دستش را بگیرد و قید مدالش را بزند، گفت‌وگو کردیم.

حرف‌های قهرمان و رکورددار سابق دسته 85 کیلوی وزنه‌برداری جهان و مربی تیم ملی آمریکا را در گفتگو با پیروزی می‌خوانید:


 


* آمریکا با ترکیب کامل به ترکمنستان می‌آید.


قهرمان بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک در مورد تیم وزنه‌برداری آمریکا و شاگردان خودش گفت: آرام آرام برای مسابقات جهانی آماده می‌شویم. حدودا 3 ماه دیگر یک رکوردگیری خواهیم داشت که براساس آن تیم اعزامی به ترکمنستان انتخاب می‌شوند. اکنون سه شاگرد دارم یکی همان الکس است که سال‌هاست با هم کار می‌کنیم و در 67 کیلو وزنه می‌زند. یکی در دسته 109 کیلوی جوانان و دیگری هم در فوق‌سنگین بزرگسالان هستند. الکس این‌بار احتمال دارد که بتواند مدال بگیرد چون باتجربه‌تر از قبل شده، تیم آمریکا با ترکیب کامل به ترکمنستان می‌آید. در 73 کیلو یک وزنه‌بردار داریم که نمی‌توانم بگویم شانس مدال دارد چون هنوز عیارش مشخص نشده. به هرحال از مسابقات ترکمنستان مسابقات با وزن‌های جدید آغاز می‌شود و باید دید وزنه‌برداران چه کاری انجام خواهند داد.


 


* عیار وزنه‌برداری ایران در ترکمنستان مشخص می‌شود


نصیری‌نیا تغییر اوزان وزنه‌برداری را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: به نظر من با این اتفاق شرایط خیلی بهتر می‌شود. اینکه مسابقات در 10 وزن باشد خیلی خوب است و رقابت بهتری را هم شاهد خواهیم بود. ضمن اینکه محرومیت‌ها هم تقریبا تمام شده و در مسابقات امسال تیم‌های مدعی هم حضور خواهند داشت.


وی با اشاره به قهرمانی ایران در مسابقات جهانی آناهیم آمریکا گفت: تیم ایران خوب بود اما نبود مدعیان در قهرمان شدن این تیم خیلی تاثیر داشت. ایران از مدعیان جهانی هست اما قدرتش به اندازه‌ای نبود که تیم اول دنیا شود اگر قدرت‌هایی چون روسیه، چین و ... در مسابقات شرکت می‌کردند. صددرصد ایران اینجا قهرمان نمی‌شد. البته باز هم تاکید می‌کنم ایران همیشه جزو چهار تای اول دنیاست، ما وزنه‌برداران خوبی داریم اما با توجه به اینکه این قهرمانی در شرایطی به دست آمد که تیم‌های زیادی محروم بودند، اگر بخواهیم در باد این قهرمانی بخوابیم، همه چیز تمام خواهد شد. عیار تیم ما، امسال در ترکمنستان مشخص می‌شود، در جایی که محرومیت‌ها تمام شده و همه با ترکیب کامل می‌آیند.


 


* در آمریکا وزنه‌برداران جرات دوپینگ ندارند


شاهین نصیری‌نیا در مورد کاهش سهمیه‌های ایران در المپیک 2020 می‌گوید: اینکه سهمیه‌ها کم شدند، تقصیر فدراسیون وزنه‌برداری است. البته نه فقط علی مرادی، بلکه تمام فدراسیون‌هایی که داشته‌ایم و نتوانسته‌اند در این سال‌ها دوپینگ را کنترل کنند. در آمریکا نظارت بسیار شدیدی روی این مسئله هست که اگر مشابه چنین کاری در ایران صورت می‌گرفت، این اتفاق ریشه‌کن می‌شد. اینجا به صورت مداوم و رندومی به خانه و محل تمرین وزنه‌بردار می‌روند و آزمایش دوپینگ می‌گیرند. وزنه‌بردار می‌داند که هر آن امکان دارد بدون اطلاع قبلی از او تست بگیرند، این شرایط هم برای ملی‌پوشان‌شان هست و هم برای سایر نفرات. بنابراین‌کسی جرات ندارد خطا کند. در این سال‌هایی که اینجا بوده‌ام ندیدم حتی یک مورد دوپینگ داشته باشند.


 


* برخواه همدلی خوبی در تیم ملی وزنه‌برداری ایجاد کرده

قهرمان سال 1999 وزنه‌برداری جهان در دسته 85 کیلو در مورد تیم اعزامی به بازی‌های آسیایی هم اینگونه صحبت می‌کند: بازی‌های آسیایی آنقدر سنگین نیست که بخواهیم آن را خیلی بزرگ بکنیم. گرچه تیم‌هایی مثل ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان و حتی ترکمنستان هم تک چهره‌هایی دارند و پیشرفت خوبی داشته‌اند اما تیم ما می‌تواند در این میدان خوب عمل کند. خصوصا اینکه مربی خوب و فهیمی چون حسین برخواه در ر‌أس تیم هست و همدلی خوبی به وجود آورده است. از وضعیت و رکوردهای سعید علی حسینی و بهداد سلیمی اطلاعی ندارم، اما خب آنها دارند تمرینات‌شان را دنبال می‌کنند و برخواه هم به کار نظارت دارد، با حضور این مربی توقع هست که در بازی‌های آسیایی نتیجه بگیریم. سهراب مرادی هم که واقعا خوب و آماده است، کیانوش رستمی هم که به یک وزن بالاتر رفته، در مورد مجید عسگری هم اطلاع دقیقی ندارم، چون خودمان به خاطر تیم آمریکا و تمرینات سرمان شلوغ است اما اینکه یک وزنه‌بردار در آخرین لحظات متوجه شود قرار است در مسابقه‌ای وزنه بزند، قطعا روی کارش تاثیر نامطلوب می‌گذارد. ایراد از فدراسیون بود که زودتر موضوع را پیگیری نکرد، او تمرین را رها کرده و رفته، بعدا گفته‌اند باید در بازی‌های آسیایی وزنه بزنی، بعید است بتواند کاری از پیش ببرد.


 


* چرا باید انگیزه‌های سعید علی حسینی کم شده باشد؟


نصیری‌نیا که پیش از این گفته بود سعید علی حسینی حتی اگر در مسابقات جهانی آناهیم آمریکا هم روی سکو نرود، از یک سال بعدش مدعی اصلی سنگین وزن خواهد بود، در مورد شرایط این روزهای این وزنه‌بردار که مورد تایید سرمربی تیم ملی نیست، گفت: از وضعیتش خیلی خبر ندارم چون با او صحبتی نداشته‌ام. اما این را می‌دانم سعید هر لحظه اراده کند یکی از بهترین فوق‌سنگین‌های دنیاست و در این شکی وجود ندارد. حالا نمی‌دانم چه شده که ناآماده است. اینکه می‌گویند انگیزه‌هایش کم شده را نمی‌فهمم، او 8 سال انتظار کشیده که بیاید و دوباره وزنه بزند، برای چه باید انگیزه‌هایش کم شده باشد؟ او سال‌های سال انتظار چنین لحظه‌ای را کشیده، پس باید خیلی تمرین کند که مدال‌هایی که حقش بوده را بگیرد.


 


* تصمیم کیانوش رستمی برای تغییر وزن کاملا منطقی بود


شاهین نصیری‌نیا در مورد انتقاداتی که از تغییر وزن کیانوش رستمی مطرح می‌شود، ادامه داد: به نظر من کار بسیار منطقی و خوبی انجام داد. وزنش بالا رفته بود و خوب کاری کرد که به 94 کیلو رفت. خصوصا اینکه وزن‌های المپیکی هم تغییر کرده و او نمی‌توانست وزنش را به 81 کیلو برساند، طبیعتا باید در این وزن خودش را محک می‌زد که بتواند تا المپیک در وزن جدید جا بیفتد. الان هم در دسته 94 کیلو بد وزنه نزده، بالاخره باید از یک جایی شروع می‌کرد. سنش بالا رفته و دیگر نمی‌تواند خیلی وزن کم کند.


 


* کار کیانوش را تایید نمی‌کنم، ما هم قبلا با مربی بلغاری چنین روزهایی را تجربه کرده بودیم


قهرمان پیشین وزنه‌برداری جهان همچنین در مورد انتقاداتی که همچنان در خصوص تمرینات اختصاصی و خارج از اردویی کیانوش رستمی وجود دارد، می‌گوید: از این کارش نه انتقاد می‌کنم و نه حمایت. با خودش هم در این مورد صحبت کرده‌ام. کیانوش بچه بسیار خوبی است که در این سال‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده، از نظر فنی خیلی خوب است اما به نظر من تکروی خوب نیست، گرچه چنین شرایطی را ما هم قبلا تجربه کرده‌ایم و می‌دانم او چرا چنین تصمیمی را گرفت. زمانی که پدرم (مدد نصیری‌نیا) از مربیگری تیم ملی استعفا کرد، یک مربی بلغاری آوردند که چیزی از وزنه‌برداری نمی‌دانست. ما هم درواقع خودمان تمرین می‌کردیم و انتخاب وزنه و همه چیز با خودمان بود اما همه در قالب یک تیم و زیر نظر اردوی تیم ملی کار می‌کردیم. می‌گویم که کیانوش در زمانی این تصمیم را گرفت که تیم ملی شرایط خاصی داشت، او پسر خیلی خوبی است و خیلی هم قبولش دارم اما این کارش را تایید نمی‌کنم. البته به این موضوع کارشناسی نگاه کنید می‌بینید که چه مسائلی باعث شد او چنین تصمیمی را بگیرد. ضمن اینکه فدراسیون هم از کارش حمایت کرده که او توانسته در این سال‌ها به این شیوه ادامه دهد. به همین علت خیلی هم نمی‌شود از رستمی خرده گرفت، من می‌دانم که هم برخواه کیانوش را دوست دارد و هم کیانوش برخواه را، اما به هر شکل فدراسیون این مجوز را برای او صادر کرده که به این شیوه کار کند.


 


* جلود دشمن وزنه‌برداری ایران نیست، اینها جوسازی است.

نصیری‌نیا در خصوص اینکه گفته می‌شود تا زمانیکه جلود عراقی هست، بهداد سلیمی باید قید مدال را بزند،‌ تاکید می‌کند: جلود یکی از 100 مهره‌ای است که فدراسیون جهانی دارد. او تاکنون هیچ کاری علیه وزنه‌برداری ایران انجام نداده، این چیزها تسویه حساب شخصی است. علی مرادی با جلود مشکل دارد و هر مشکلی پیش می‌آید و هر شکستی داریم می‌گوید کار جلود است. مسائل داخل کشور را گردن این و آن می‌اندازد، مسائل خارجی را هم می‌گوید جلود دشمنی می‌کند. این چیزها را همه کارشناسان وزنه‌برداری می‌دانند. اگر جلود می‌خواست بهداد سلیمی مدال نگیرد، قبل از آن با بقیه وزنه‌برداران ما هم همین کار را انجام می‌داد. حتی اگر با ما دشمنی داشت، که ندارد؛ با این حرف‌ها نباید بهانه دست‌شان بدهیم. ضمن اینکه با هیاهو و شلوغ کاری چیزی برنمی‌گردد. ما باید سعی کنیم کارمان را درست کنیم. قبول کنیم یک جا شکست خوردیم. جلود آنقدر نفوذ ندارد که بتواند روی یک نفر زوم کرده و او را ببازاند. ضمن اینکه هیات ژوری و داوران همیشه یکی نیستند، همین جهانی گذشته وزنه خیلی‌ها را قبول نکردند. المپیک هم همینطور بود و حق‌کشی‌ای صورت نگرفت.


 


* مگر معامله پایاپای است که تصمیم‌شان در مورد سهمیه‌ها را عوض کنند!


وی در مورد اینکه حسین رضازاده اعلام کرده در جلسه آسیایی وزنه‌برداری خواستار تغییر سهمیه‌های ایران در المپیک شده، به پیروزی گفت: این اصلا امکان ندارد که تصمیم آنها برگردد. اصلا مسخره هست که بخواهند این کار را انجام دهند. مگر معامله پایاپای است که مثلا سهمیه زنان ما را به مردان بدهند؟ آنها دو سهمیه به بانوان ایران داده‌اند که خودشان را بالا بکشند. ضمن اینکه فقط از سهمیه ایران کم نکرده‌اند، به خاطر همین اگر بخواهند در مورد ایران تصمیم‌شان را عوض کنند آن وقت کلی کشور دیگر هم هستند که آنها هم می‌خواهند تصمیم تغییر کند و این غیرممکن است.


 


* امکانات باشد،‌ 10 سال آینده در وزنه‌برداری بانوان مدعی می‌شویم


شاهین نصیری‌نیا که همچنان المپیک 2000 سیدنی و تظاهر به مصدومیت اجباری را تلخ‌ترین لحظه زندگی‌اش می‌داند، در مورد آغاز به کار وزنه‌برداری زنان ایران هم گفت: اینکه فقط یک کاری را شروع کنیم که بعد آن را در بیلان کاری‌مان اضافه کنیم، نمی‌شود کار. آنها امکانات ویژه‌ای می‌خواهند و من شنیده‌ام که دختران ایرانی با همان میله‌هایی که مخصوص وزنه‌برداری مردان است، تمرین می‌کنند و وزنه می‌زنند، درحالیکه این آسیب‌رسان است. آنها باید تکنیک درست را یاد بگیرند که خب طبیعتا چون تجربه‌ای در این بخش نداریم مربیان وزنه‌برداری ایرانی خودشان هم چیز زیادی نمی‌دانند که در اختیار بچه‌ها قرار دهند. شاید نسل اول‌شان بسوزد اما اگر درست کار کنیم و مثلا یک مربی خانم خارجی بیاورند که وزنه‌برداری را درست به مربیان ایرانی یاد بدهد، تکنیک‌ها درست می‌شود و اگر امکانات خوب و مختص وزنه‌برداری خانم‌ها در اختیارشان قرار بگیرد، آن وقت 10 سال طول می‌کشد که بتوانیم در این بخش هم مدعی شویم.


محمد :
۲۳ مرداد ۹۷
سعید از ناحیه زانو و کمر شدیداً مصدوم شده و امسال مسابقات جهانی رو هم نمیره. اگه خدا بخواد و مصدومیتش برطرف بشه اون موقع دیگه کسی حریفش نیست. اگه رکورد یکضرب رو هم نزنه به امید خدا رکورد دوضرب دنیا  رو حتما میشکونه...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی