روز از نو روزی استقلال از داوری از نو / قاضی جراحی که با دیدن خون در زمین ضعف کرد!

روز از نو روزی استقلال از داوری از نو / قاضی جراحی که با دیدن خون در زمین ضعف کرد!

زننده گل اول ذوب آهن راهی بیمارستان شد خطاکار اخراج نشد تا دو گل بزند و استقلال در جهنم فولادشهر از باخت پر گل به لطف ضعف جراح - قاضی میدان در قضاوت بر اثر دیدن خون جان بدر برد و ذوب آهن تنبیه شود!

پیروزی دیلی- هفته دوم لیگ برتر هجدهم ، ورزشگاه فولادشهر ؛ درحالی شاهد میزبانی ذوب آهن اصفهان از استقلال تهران بود که باشگاه اصفهانی تغییرات گسترده ای را بالاخص در کادر فنی به خود می دید. مهمترین این تغییرات جدایی امیر قلعه نوعی بود که همواره تقابل هایش با استقلال با چالش های فراوان همراه بوده است و نزدیکترین آن چالش ها به جنجال آفرینی و صندلی شکستن آبی ها در فولادشهر در لیگ هفدهم و همچنین بریده شدن سر ذوب آهن در لیگ قهرمان آسیا به لطف داور ضعیف بازی و ظاهرا غش کردن وی به سمت آبی های پایتخت در تهران! باز می گردد. انتظار می رفت با پیوستن این سرمربی به دیگر تیم اصفهانی حساسیت ها و اشتباهات - انشالله سهوی - داوران نیز به مسابقات سپاهان و استقلال منتقل شود اما این بار در شرایطی که همه چیز می رفت تا در سایه حضور امید نوازی روی نیمکت ذوب آهن و پیوستن بی دردسر و مسالمت آمیز مرتضی تبریزی به استقلال ، با صلح و صفا سپری شود بیژن حیدری داور مسابقه به نوع جدیدی غش کرد! تا تیم بی برنامه و میانه میدان از دست داده شفر در غیاب امید ابراهیمی و چپاروف، از شکست سنگین در فولادشهر بگریزد و امتیازات بازی تقسیم شود.
عجیب ترین قضاوت این داور آنجایی بود که زننده گل اول تیم اصفهانی به علت خطای شدید و بی مبالاتی عجیب وریا غفوری با لگد این مدافع ، بشدت از ناحیه فک و صورت آسیب دید ولی قاضی میدان که اتفاقا جراح متخصص ارتوپد هم هست با دیدن صحنه خون ریزی بازیکن در حال احتضار ذوب آهن نه تنها قضاوت صحیح ، عکس العمل لازم یک داور در چنین صحنه ها و وظیفه خود در میدان فوتبال را از یاد برد و وریا غفوری را با کارت قرمز مستقیم جریمه نکرد ، بلکه جالب تر آنکه حتی در نقش یک پزشک هم ظاهر نشد و این سید مهدی رحمتی بود که در لحظات کوتاه بین مصدومیت بازیکن تا حضور پزشکان ذوب آهن در زمین از تجربیات خود استفاده کرد و ظاهرا با باز نگه داشتن فک و مسیر تنفس بازیکن مجروح ذوب آهن جان این بازیکن را نجات داد. نتیجه آن شد که در ادامه بازی غفوری که باید از زمین بازی اخراج می شد و نشد ، موفق شود هر دو گل استقلال را به ثمر برساند تا از یکسو خاطره اکرمی داور بازی استقلال سپیدرود رشت فصل پیش که با اخراج نکردن خسرو حیدری در دقیقه ۴۲ بازی موجبات ماندن وی در زمین و به ثمر رسیدن گل سوم استقلال توسط این بازیکن در دقیقه ۷۷ بازی را فراهم آورد ، زنده شود و از طرف دیگر یادآور عدم اخراج سیدمجید حسینی مقابل همین ذوب آهن در فصل هفدهم در دقیقه ۵۹ آن مسابقه از سوی داور شود تا این بازیکن مؤثر روی نتیجه در زمین بماند و فرصت طلایی! با استوک راه رفتن پشت ران پای بازیکن حریف را بدست آورد. اما هیچیک مشابه این نیست که داوری چون دکتر بیژن حیدری که علاوه بر حقوق تیم ها در زمین با جان مردم در بیرون مستطیل سبز نیز دست به گریبان است و باید بیش از دیگران بخود مسلط باشد ، مرتکب چنین عملکرد ضعیفی پس از بروز بازی خطرناک یک بازیکن و آسیب دیدگی شدید بدنی بازیکن حریف در زمین شود. شاید بتوان بعنوان مثال در مورد به اشتباه و ضعف تصمیم گیری افتادن های خود بیژن حیدری در صحنه هایی اینچنینی که به آسیب دیدگی شدید بازیکن منجر  می شود ، مسخ شدن این داور و عدم اخراج بازیکن تراکتورسازی در لیگ شانزدهم در آزادی مقابل پرسپولیس را مورد اشاره قرار داد که بازیکن تراکتور با زانو بر پشت سروش رفیعی فرود آمد و شدت ضربه به حدی زیاد بود که می توانست ستون فقرات سروش را با آسیب بسیار جدی مواجه کند. 
نمونه های اشتباهات داوری به سود استقلال زیاد است ولی موضوع بحث کنونی ما نیست بلکه خواسته ما رسیدن به پاسخ این سؤالات از آقایان اصفهانیان و تاج است که چطور برترین داور لیگ هفدهم که خود پزشک است ، آنچنان تحت تأثیر یک صحنه آسیب دیدگی حاد بازیکن قرار می گیرد و بازی را از دست می دهد که قوانین را بدست فراموشی می سپارد؟ فرق چنین شخصی با تماشاگران عادی یا حتی گزارشگر بازی که تازه در دقایق پایانی نیمه اول به خود آمد و متوجه عدم اخراج وریا غفوری شدند چیست؟ کمیته داوران و کمیته انضباطی چه نقشی دارند و آیا نباید به خاطر این خطای شدید و این اشتباه محرز داور هریک به نوبه خود محرومیتی دو یا سه جلسه ای برای وریا غفوری بازیکن خاطی استقلال تهران و داور مسابقه بیژن حیدری مطابق قوانین در نظر بگیرند؟ 
بد نیست یادآور شویم روز گذشته دکتر بیژن حیدری بر اثر به ضعف قضاوت افتادن پس از خون دیدن در آن صحنه ، بازی را طوری از دست داد که در ادامه مسابقه حکم اخراج اشتباه مدافع ذوب آهن را که فقط تعادلش را از دست داده و زیر پای بازیکن استقلال سرنگون شد و اصلا خطایی را مرتکب نشد با سوت خود امضاء کرد و شاید هم به همین واسطه برای جبران این دو اشتباه بود که به بازیکنان استقلال آنقدر کارت زرد داد تا بالاخره یکی از آنها کارت قرمز را مقابل دیدگان خود ببیند! هرچند این اخراج دیر هنگام دیگر سودی برای ذوب آهنی که به حکم قاضی میدان جراحی شد و با تشخیص غلط این پزشک اعدام شد! نداشت. 
دکتر نصیر :
۱۵ مرداد ۹۷
پارسال نیم فصل دوم داورها به شدت با استقلال مهربان شده بود خود نود هم یک برنامه در این باره رفت که پرسپولیس از آخر سوم شد استقلال از اول سوم در سود از داوری
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی