علی‌نژاد: کره‌جنوبی یک مثال بود، آمریکا به کشورهای زیادی برای سفر به ایران هشدار داده!

علی‌نژاد: کره‌جنوبی یک مثال بود، آمریکا به کشورهای زیادی برای سفر به ایران هشدار داده!

این روزها تنها سیاست و اقتصاد ایران نیست که تحت‌الشعاع تیرگی روابط ایران و ایالات متحده آمریکا قرار گرفته، ورزش هم از این محل با تهدیدات زیادی مواجه است.

در آستانه برگزاری جام‌ بین‌المللی پارس، مهدی علی‌نژاد اعلام کرد که کره‌جنوبی به این دلیل که اگر ویزای ایران در پاسپورت آنها وارد شود، آمریکایی‌ها به آنها ویزای کشورشان را نخواهند داد؛ از حضور این تورنمنت خودداری کرده است. او همچنین تاکید کرد که چینی‌ها را هم سرمربی تیم ملی ایران نخواسته که در این جام حضور پیدا کنند؛ تا در آستانه بازی‌های آسیایی، دست ووشوکاران ایران برای کشوری که صاحب ووشوی دنیا محسوب می‌شود، رو نشود.


کره‌جنوبی به جام پارس نیامد اما این روزها جنگندگی مثال‌زدنی بچه‌های ایران در جام‌جهانی روسیه، بار دیگر نام ووشو و همکاری فدراسیون ووشو با فدراسیون فوتبال برای حضور حسین اوجاقی در تمرینات تیم ملی فوتبال را به زبان‌ها انداخته. گفت‌وگوی روزنامه پیروزی با مهدی علی‌نژاد رئیس فدراسیون ووشو را در زیر می‌خوانید:


- این چیزی که در مورد دلیل نیامدن کره‌جنوبی به ایران عنوان کردید، فقط مربوط به ووشو و جام پارس هست؟!


نه، این چیزی است که برای تمامی فدراسیون‌های ورزشی کره‌جنوبی مصداق دارد. آمریکا به آنها تذکر داده که اگر به ایران بیایند، ویزای آمریکا نخواهند گرفت.


- فقط به کره‌ای‌ها این هشدار را داده؟!


من کره‌جنوبی را به عنوان یک مثال مطرح کردم، وگرنه آمریکا این کار را در مورد خیلی از کشورهای اروپایی هم انجام داده.


- با این حساب وضعیت حضور تیم‌ها در تورنمنت‌ها و مسابقاتی که در ایران برگزار خواهد شد که خیلی سخت می‌شود!


به هرحال این قانون داخلی آنهاست و ما هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. البته در ووشو حالا کره‌ای‌ها نیامدند خیلی روی کار ما تاثیری ندارد، چینی‌ها را هم خودمان علاقمند نبودیم بیایند و دعوت نکردیم.


- می‌شود بگویید دعوت‌نامه جام پارس برای چند کشور ارسال شد و درنهایت استارت مسابقات از روز گذشته (یکشنبه) با چند تیم زده شد؟


دعوتنامه را برای حدودا 50 کشور فرستادیم و امروز مسابقات را با 9 تیم از 8 کشور آغاز کردیم.


- جام پارس چقدر می‌تواند ما را در راه رسیدن به اهداف‌مان کمک کند؟


این یک تدارکات خوب برای بچه‌های ما است که 50 روز پیش از بازی‌های آسیایی جاکارتا انجام می‌شود. جام پارس یک رویداد خوب و تورنمنتی بین‌المللی است که نفرات خوبی در آن شرکت‌کرده‌اند و تیم ما می‌تواند به خوبی در آن محک بخورد.


- ووشوی ایران در یک سال و نیم اخیر به هر مسابقه‌ای رفته، صددرصد و فوق‌العاده نتیجه گرفته، درشرایطی که در همه اوزان بازی‌های آسیایی چینی‌ها حضور دارند و یک وزن هم کم شده، چقدر امید دارید که این اتفاق در اندونزی هم تکرار شود؟


ما واقعا تلاش کرده‌ایم؛ همه مجموعه ووشو، از بازیکن و مربی و کادر سرپرستی گرفته تا تمامی عواملی که در کار حضور دارند تا بتوانیم نتایج در خور شأن ووشوی ایران بگیریم. اردوی خوب، تدارکات خوب، حضور یک ماهه تیم ملی اندونزی در ایران برای اردوی مشترک و همین جام پارس همه فرصت‌های خوبی بودند که در اختیار تیم ملی قرار داده شد. امیدوارم از جاکارتا هم دست پر برگردیم. البته همانطور که گفتید وزن 75 کیلو از بازی‌های آسیایی حذف شده و در همه اوزان هم چینی‌ها حضور دارند، یعنی هم در 4 وزن آقایان و هم 2 وزن خانم‌ها، به این ترتیب هر کسی مدال طلا می‌خواهد باید حریف چینی‌اش را ببرد و این واقعا کار سختی است.


- البته فکر نمی‌کنم این کار نشدنی باشد، چون اخیرا چند بار چینی‌ها را شکست داده‌ایم.


بله همین‌طور است. اتفاقا در اینچئون همین سیفی که طلا گرفت حریف چینی‌اش را شکست داد، درهرحال امیدواریم این‌بار هم این اتفاق رخ دهد.


- پیش‌بینی شما چند طلا در 6 وزن آقایان و خانم‌ها هست؟


ورزش ما رکوردی نیست که پیش‌بینی کنیم، البته علاوه بر 6 سانداکار، 3 نفر هم در تالو داریم و واقعا قابل‌پیش‌بینی نیست اما قول می‌دهم که تمام تلاش‌مان را به کار ببندیم که بهترین نتیجه را بگیریم.


 

* به کیروش و مجموعه فوتبال ایران تبریک می‌گویم


بازی‌هایی که ایران در روسیه از خود نشان داد متفاوت با تمام بازی‌هایی بود که تاکنون داشته و مردم هم تلاش مضاعف و جنگندگی بازیکنان را دیدند که چطور تا لحظه آخر با توان بالا مقابل حریف جنگیدند و از جان مایه گذاشتند، آنها همه دنیا را متعجب کردند و بدون تعصب، ایران یکی از پدیده‌های این جام تا اینجای کار بوده است. ما امیدوار هستیم به بازی آخر که شاهد تاریخ‌سازی و یک اتفاق ویژه باشیم.


- شما کجای دو بازی تیم ملی ایران در جام‌جهانی بیشتر روح رزمی را دیدید؟

من می‌گویم کل 90 دقیقه مسابقه. چون از ثانیه یک تا پایان بازی این جنگندگی و روحیه مبارزه‌طلبی در بین همه بازیکنان ایران دیده می‌شد. در تمام حرکات دو به دویی که در هر دو بازی دیدیم بازیکنان ما حتی از بهترین بازیکنان دنیا سرتر بودند. بحث‌های تکنیکی و تاکتیکی جدا، اما در جنگندگی عالی بودیم. مثلا امید ابراهیمی که آن تکل ویژه را انجام داد که جای استوک‌های کفش بازیکن حریف هم در قفسه سینه‌اش ماند، یا آن توپی که همه با جان و دل مقابلش ایستادند که به گل تبدیل نشود، از این موارد در بازی زیاد بود. بچه‌های ما خوب جنگیدند و تمام ذهن و بدن‌شان درگیر بازی بود، به کارلوس کیروش، تمام بازیکنان و فدراسیون فوتبال ایران بابت این اتفاق تبریک می‌گویم.


- از این همکاری ووشو چه بهره‌ای برد؟


ما دنبال این نبودیم که ووشو سود ببرد، حسین اوجاقی رفت که به مجموعه فوتبال کمک کند.


- باز هم از شما بخواهند، حاضر به همکاری با مجموعه فوتبال هستید؟


بله، حتما، خوشحال می‌شویم.


خبرنگار: مرضیه دارابی

آمریکا

ایران

مهدی علی‌نژاد

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی