آخرین وضعیت پرونده پرسپولیس و باشگاه ریزه اسپور؛ همه چیز به فیفا بستگی دارد

آخرین وضعیت پرونده پرسپولیس و باشگاه ریزه اسپور؛ همه چیز به فیفا بستگی دارد

در حالیکه باشگاه پرسپولیس رسما از توافق با ریزه اسپور خبر داده و امروز هم گرشاسبی در گفت و گویی با سایت باشگاه اعلام کرده خبری خوشی در راه است، اما هنوز باشگاه پرسپولیس اعلام نکرده که این توافق در زمینه رفع محرومیت نقل و انتقالاتی بوده یا پرداخت غرامت ۴ میلیارد تومانی و یا هر دو!
به گزارش پیروزی دیلی، البته مسئولان باشگاه پرسپولیس طی روزهای گذشته تاکید کرده بودند برای رفع محرومیت نقل و انتقالاتی به دنبال توافق با ریزه اسپور هستند. این ادعا را هم گرشاسبی قبل از سفر به ترکیه مطرح کرده بود هم جعفر کاشانی و حاجی بیگی عضو هیات مدیره اما سوال مهم این است که آیا محرومیت پرسپولیس حل شدنی هست یا نه؟

 نکته اول این است که در روزهای گذشته چند کارشناس حقوقی در این باره صحبت کردند و البته مجموع نظرات آنها حاکی از آن بود که توافق برای رفع محرومیت نقل و انتقالاتی بین دو باشگاه نمی تواند منجر به رفع محرومیت پرسپولیس شود چرا اگر اینطور بود پرسپولیس بعد از حکم فیفا مجبور نمی شد هم کسر شش امتیاز را به جان بخرد و هم بدهی چهل هزار دلاری به رافائل را پرداخت کند. در موارد مشابه دیگر هم استقلال و تراکتورسازی محروم شدند و بعد بدهی به شاکیان خارجی را دادند تا از احکام و تنبیهات شدیدتر فیفا در امان بمانند.

نکته دوم این است که فقط می توان بر سر غرامت چهارمیلیاردی که طبق حکم فیفا طارمی و پرسپولیس باید به شکل تضامنی پرداخت شود، تفاهم کرد. یعنی بر سر نحوه پرداخت این چهارمیلیارد تومان و اینکه آیا به صورت قسطی باشد یا اینکه در مراحل مختلف بطوریکه به باشگاه فشار نیاید، پرداخت شود، امکان توافق وجود دارد. باشگاه ریزه اسپور باشگاه پولدار و قدرتمندی نیست و گرفتن این پول به صورت یکجا برای آنها خوشایند است!

 نکته سوم تشکلیل پرونده در دادگاه بین المللی ورزش است. پرسپولیس با واریز حدود هشتاد هزار یورو به حساب CAS شکایت خود را ثبت کرده و خواهان فرجام خواهی حکم فیفا شده است. از طرف دیگر باشگاه پرسپولیس بار دیگر مدعی شده که طارمی اول با آنها قرارداد بسته و بعد با ریزه اسپور. علی اکبر طاهری مدیرعامل سابق پرسپولیس تاکید کرده بود با سندی که تمدید قرارداد با طارمی در تاریخ ۲۴ فروردین ارائه کرده و در CAS قطعا پرسپولیس پیروز خواهد بود اما هنوز رای دادگاه بین المللی ورزش اعلام نشده و قاضی پرونده هنوز زمان برگزاری این جلسه را تعیین نکرده و با این اوصاف احتمال اینکه محرومیت زمستانی کم شود کم است. 

 نکته چهارم این است که پای فیفا هم وسط است. آنها حکم داده اند و مطمئنا کوتاه آمدن از حکم فیفا کار راحتی نیست. مطمئنا فیفا روی حکم خودش مانور می کند اما سوال این است که آیا پس گرفتن ادعا و شکایت از سوی باشگاه ریزه اسپور می تواند پرونده ای که فیفا روی آن رای داده را مختومه کند؟ در این صورت آیا همین راهکار برای رفع محرومیت دیگر تیم ها که با حکم فیفا مواجه می شوند وجود نداشته که به عنوان مثال پس از حکم فیفا بیایند و مصالحه کنند؟ آیا ممکن است ریزه بخواهد در سایه این توافقات در casدفاعیاتی را عامدانه طرح کند که نهایتا به نفع پرسپولیس تمام شود؟ آیا روابط دیپلماتیک (مورد ادعای باشگاه پرسپولیس) و همچنین رایزنی های گرشاسبی توانسته منجر به آن شود که ریزه اسپور قید چهارمیلیارد تومانی که نهایتا تا پنج ماه دیگر پرسپولیس و طارمی با حکم CAS ملزم به پرداختش می شوند را بزنند و با پرسپولیس توافق نامه امضا کنند؟ 

 نکته پنجم موضوع توافق بین ریزه اسپور و باشگاه پرسپولیس است. بر اساس بررسی های کارشناسان حقوقی حداقل محرومیت زمستانی پرسپولیس رفع شدنی نیست و همانطور که گفته شد فقط می توان روی غرامت مصالحه و توافق کرد.حال اگر اتفاق و توافقی شده باشد که منجر به رفع محرومیت هم شده باشد باید به گرشاسبی تبریک ویژه گفت! حتی اگر باشگاه پرسپولیس توانسته باشد با استفاده از روابط دیپلماتیک مورد ادعای گرشاسبی غرامت چهار میلیاردی را هم حل و فصل کرده باشد مطمئنا یک نقطه روشن در کارنامه گرشاسبی است که تازه سرپرست باشگاه پرسپولیس هم شده است. باید منتظر ماند و دید توافقی که باشگاه پرسپولیس و مدیر کل ارتباطات وزارت ورزش از آن خبر داده اند دارای چه جزئیاتی است.

 ادعای فدراسیون فوتبال

 لازم به ذکر است که وثوق احمدی مدیر کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال هم به عنوان یک کارشناس حقوقی مطلع به امور عنوان کرده بود پرسپولیس و ریزه اسپور نمی‌توانند روی محرومیت توافق کنند چرا که این حکم به دلیل تخلفات صورت گرفته صادر شده و قابل مذاکره، مصالحه و توافق نیست اما پرسپولیس می‌تواند بر سر غرامت ۷۸۹ هزار یورویی با ریزه اسپور درباره چگونگی پرداخت آن و یا بخشیدن دریافت این غرامت به ریزه توافق کند. باید دید گرشاسبی در توافق با ریزه اسپور چه راهکاری را در نظر گرفته که می‌تواند منجر به رفع محرومیت نقل و انتقالاتی هم شود و از سویی ریزه را راضی کرده باشد که به جای غرامت ۴ میلیاردی از حق ترانسفر طارمی با امتیازی دیگر بهره مند شود!

 از نگرانی ها تا امید و رابطه مالک ریزه با اردوغان

 همانطور که همه می دانند محرومیت طارمی دوم بهمن به پایان می‌رسد و باید دید باشگاه ریزه اسپور در قبال شکایت باشگاه پرسپولیس چه دفاعیه ای را به CAS ارسال خواهد کرد. برخی نگران بودند که باشگاه ریزه اسپور از این مذاکرات به عنوان سندی در دادگاه CAS بهره برده و به این سمت برود که حق با آنها است و پرسپولیس برای توافق دست به دامان آنها شده است! در مجموع اما به نظر می‌رسد گرشاسبی با محکم کاری جلو رفته باشد و نگران این مسایل نبوده و حالا با قدرت، هم خودش و هم مدیر روابط عمومی باشگاه از توافق با ریزه اسپور خبر می‌دهند و حتی مازیار ناظمی مدیر کل ارتباطات وزارت ورزش هم با انتشار پستی مدعی شده که در سایه روابط دیپلماتیک توافق صورت گرفته و هواداران پرسپولیس منتظر یک خبر خوش باشند. 

 سفر گرشاسبی به ترکیه مصادف شده بود با سفر حسن روحانی به ترکیه و حتی برخی مشاوران اعزامی مدیریت باشگاه پرسپولیس به ترکیه با ظریف هم دیدار کرده و عکس یادگاری گرفته بودند. برخی هم مدعی هستند که مالک ریزه اسپور با اردوغان رابطه نزدیکی دارد و حتی از بستگان وی محسوب می شود و ممکن است به همین دلیل ریزه در پی با روابط دیپلماتیک با پرسپولیس مصالحه کرده باشد. باید منتظر ماند و دید که چه اتفاق هایی در راه است.


**سایت نود

ریزه اسپور

شکایت

طارمی

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی