آقایان گزارشگر ؟ داور همان قاضی نیست !!!

آقایان گزارشگر ؟ داور همان قاضی نیست !!!


استدلالات ادبی که غالبا مبتنی بر قیاس و شباهت است ، دور از استدلالات منطقی و قضایی است . چون در منطق و در مقام قضا ، عناوین واقعیه معتبر است نه تعاریف ظاهریه .



داور در اصطلاح به کسی گفته میشود که برای داوری یا حکمیت انتخاب شده باشد ولی نه بطریق فصل خصومت قضات دادگاه های رسمی .
قاضی هم کسی است که به شغل قضاء و فصل خصومت و ترافع اشتغال دارد و به معنی دادرس هم استعمال میشود . مسابقه به معنی سبقت و پیشی گرفتن است و نه به معنای جدال و جنگ و خصومت . داور یک مسابقه ورزشی مثل فوتبال ، کسی است که مطابق قوانین و مقررات ، بین بازیکنانی که این موارد را درون زمین رعایت نکنند و  یا از آن عدول و سرپیچی نمایند تذکر داده و تنبیه میکند اما غالبا در گزارش مسابقات فوتبال شنیده میشود که بعضا گزارشگران برای هیجان دادن به آن ، از کلمات جدال و جنگ و در پاره ای موارد ، داور را قاضی خطاب مینمایند . همانطور که توضیح داده شده وظیفه قاضی فصل خصومت است در حالیکه یک مسابقه فوتبال یک رقابت ورزشی است و نه یک خصومت ورزشی در غیر اینصورت با اهداف و روح ورزش منافات دارد ولیکن بکارگیری گزارشگران از کلمه قاضی بجای داور یک مصطلح تماما غلط است .

فرهاد خراسانی
حقوقدان

داور

داور قاضی نیست

قاضی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی