آنچه دیگران نگفتند! انجام و ادامه نقل و انتقالات پس از شروع مسابقات تخلف است

آنچه دیگران نگفتند! انجام و ادامه نقل و انتقالات پس از شروع مسابقات تخلف است

براساس اعلام قبلی سازمان لیگ ، زمان نقل و انتقالات پیش فصل لیگ برتر هفدهم بمدت ۸۴ روز (۱۲هفته) و از ۲۵ خرداد لغایت ۱۵ شهریور ۹۶ و شروع مسابقات لیگ هفدهم از تاریخ ۶ یا ۷ مردادماه سالجاری خواهد بود که تخلف محسوب می شود.
ابتدائا لازم بذکر است از آنجا که آیین نامه جدید در مورخه ۹۶/۳/۲۱ یعنی بعد از تاریخ اعلام زمان نقل و انتقالات به تصویب هیئت رییسه فدراسیون فوتبال رسیده و تا زمان شروع این بازه زمانی و تاکنون ابلاغ و منتشر نشده است، لذا آیین نامه مصوب اردیبهشت ۹۳ -قانون زمان وقوع تخلف- ملاک تشخیص تخلف محسوب می شود. 
در بند ۲ ماده ۱۳ آیین نامه ۹۳ آمده : اولین زمان نقل و انتقالات (نقل و انتقالات پیش فصل) بعد از اتمام مسابقات فصل قبل شروع می شود [مسابقات فصل قبل باید تمام شده باشد] و پیش از شروع فصل جدید به پایان می رسد. این بازه زمانی نمی تواند از ۱۲ هفته بیشتر باشد. 
تاریخ دقیق بازه زمانی نقل و انتقالات هر فصل ۱۲ ماه قبل از لازم الاجرا شدن توسط مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ در سیستم تطابق انتقال TMS فیفا ثبت می شود !  
بند ۵ از همان ماده می گوید : مهلت ثبت نام قراردادها و تحویل مدارک تا ده (۱۰) روز مانده به شروع مسابقات خواهد بود. این مدت قابل تمدید نیست زیرا ده روز اختصاص به بررسی مدارک و صدور مجوز بازی ID کارت دارد. 
بند ۱ از ماده ۳۰ نیز مؤکدا ابراز می دارد : هر باشگاهی می بایست بازیکنان واجد شرایط خود را مطابق دستورالعمل صادره از سوی سازمان لیگ فوتبال که قبل از شروع فصل مسابقات تعیین و اعلام می شود پس از استخدام و عقد قرارداد در مهلت زمان مجاز نقل و انتقالات تا ده (۱۰) روز قبل از شروع مسابقات در سازمان لیگ ثبت نماید. 
لذا مطابق مفاد فوق از آیین نامه، اولا بازه زمانی نقل و انتقالات پیش فصل جدید می بایست به قبل از شروع مسابقات آن فصل ختم گردد و حداکثر مهلت ثبت قراردادها و تحویل مدارک تا ده روز مانده به شروع مسابقات فصل قابل انجام است فلدا ثبت قرارداد پس از شروع مسابقات امکان پذیر نیست. ثانیا : قسمت دوم از بند ۲ ماده ۱۳ مذکور که می گوید این بازه زمانی نمی تواند از ۱۲ هفته بیشتر باشد ناظر بر شرایطی است که فاصله زمانی آغاز دوره نقل و انتقالات پیش فصل تا شروع مسابقات فصل جدید به هر دلیلی که موجب به تعویق افتادن شروع مسابقات شود ، بیش از ۱۲ هفته باشد. در چنین شرایطی نقل و انتقالات می بایست به آخرین روز پایانی از این ۱۲ هفته محدود گشته و منطبق گردد حتی اگر از آن تاریخ تا شروع مسابقات فصل، چندین هفته زمان باقی باشد. 
این درحالی است که سازمان لیگ در تفسیر به رأی خود -مطابق معمول- از قانون و طی تخلفی آشکار از مواد ۲-۱۳ و ۵-۱۳ و ۱-۳۰ آیین نامه سال ۹۳، بازه زمانی نقل و انتقالات پیش فصل هفدهم را که از ۲۵ خرداد ۹۶ شروع شده است بمدت ۱۲ ماه (۸۴ روز) و انتهای این بازه زمانی را ۱۵ شهریور ۹۶ یعنی بیش از یکماه پس از شروع مسابقات این فصل اعلام نموده است. 
این اقدام خلاف قانون از سوی سازمان لیگ از یکسو می تواند به نوعی زمان خریدن برای برخی باشگاه های متخلف دارای پرونده بدهی منجر به رأی محکومیت قطعی و یا حتی دارای رأی محرومیت از نقل و انتقالات تابستانی در فیفا مانند باشگاههای رقیب پرسپولیس از جمله تراکتورسازی تبریز و سپاهان طلقی گردد تا نه تنها ضمن داشتن زمان کافی نسبت به پرداخت بدهی و جلب رضایت طلبکاران از محرومیت یا ادامه آن خلاصی یابند بلکه برای جذب و ثبت قرارداد بازیکنان و مربیان خارجی براساس مصوبه جدید کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان دچار ممنوعیت نشوند. از سوی دیگر شائبه وجود دارد که این تصمیم سازمان لیگ بنابر انتظار این سازمان به صدور رأی احتمالی محکومیت پرسپولیس در پرونده ژوزه از دادگاه عالی ورزشی CAS که رأی قطعی خواهد بود، اتخاذ شده باشد که در ادامه کار می تواند هم به محرومیت باشگاه پرسپولیس از جذب بازیکن در پنجره باز الی الابد! نقل و انتقالات تابستانی از جانب فیفا و هم به ممنوعیت باشگاه از جذب بازیکن خارجی بر اساس مصوبه کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در فدراسیون، منجر شود. این شائبه وقتی پررنگ تر می شود که به رغم جلسات انجام شده کمیته مذکور با نمایندگان باشگاهها جهت بررسی مستندات ارائه شده در مورد پرونده های موجودشان در فیفا و با گذشت ۴ روز از شروع نقل و انتقالات ، باشگاه پرسپولیس پس از کش و قوس و سنگ اندازی های فراوان اخیرا در روز گذشته موفق به اخذ مجوز ثبت قرارداد منشاء گردیده است و هیچیک از باشگاههای فوق الذکر بعلاوه استقلال تهران تا این لحظه اقدام به ثبت قراردادهای منعقده بالاخص قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی خود نظیر قراداد سپاهان-کرانچار ننموده اند. 
لذا ضمن آنکه سازمان لیگ می بایست رأسا نسبت به توقف ادامه این تخلف و انطباق بازه مذکور با آیین نامه اقدام نماید، باشگاه پرسپولیس مخیر است ضمن ثبت بموقع قرارداد خارجی(های) خود براساس مجوز صادره، بعنوان ذینفع و برای جلوگیری از زیان احتمالی بعدی به مراجع ذیصلاح و رییس فدراسیون فوتبال مراجعه کرده و خواستار محدود شدن زمان نقل و انتقالات جاری به شروع مسابقات فصل هفدهم شود. 
امیدست سازمان لیگ زین پس با دقت کافی و پیش از آموزش اخلاق به منتقدین، خود الگوی اجرای صحیح قوانین و اخلاقیات باشد

نقل وانتقالات

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی