اختصاصی پیروزی‌دیلی/روایتی از نوروزهای پرحادثه در تاریخ فوتبال ایرانی

اختصاصی پیروزی‌دیلی/روایتی از نوروزهای پرحادثه در تاریخ فوتبال ایرانی

نوروز برای کشور خوب ما ما پر از حادثه بوده است هر چند گاهی اوقات روزهای سختی هم داشته ایم

به گزارش پیروزی‌دیلی، نوروز برای کشور خوب ما ما پر از حادثه بوده است هر چند گاهی اوقات روزهای سختی هم داشته ایم.... درست مثل تاریخ فوتبال که در ایام نوروز روزهای تلخ وشیرین زیادی را به چشم خود دیده است از تلخکامی روز 5 فروردین 1384 بعد از برد شیرین فوتبال برابر تیم ملی ژاپن با درخشش وحید هاشمیان تا مساوی جذاب با تیم فوتبال آرژانتین که یک سال بعد قهرمان جام جهانی فوتبال شد،ضمن این که در تقویم فوتبال ایران متولدین زیادی را در روز اول فروردین داریم که از آن جمله می‌توان به جعفر کاشانی،علی دایی،رضا شاهرودی،حسین عبدی،عباس کارگر،شیث رضایی و.. اشاره داشت.

در نوروز امسال هم تیم ملی فوتبال ما به مصاف قطر وچین خواهد رفت ....


تحویل سال بین 2 نیمه 

ایران در سال 1376 به جام حهانی 1998 فرانسه صعود کرد ، در روز 25 اسفند 76 تیم ملی فوتبال با سرمربیگری مرحوم تومیسلاو ایویچ برای انجام سه بازی دوستانه فوتبال به کشور فرانسه رفت،بازی روز 29 فروردین در استادیوم اختصاصی نانت فرانسه بود،ایران که بازی اول را باخته بود ،در ساعتی به مصاف نانت رفت که تحویل سال 1377 بین 2 نیمه بازی صورت میگرفت.بین 2 نیمه مهرداد میناوند دعای تحویل سال را خواند وایران یک سال تمام فوتبالی را آغازید،ایران بازی را 2-1 برد و2 گل تیم ملی فوتبال را در این بازی سیروس دین محمدی به ثمر رساند.


مساوی رویایی

روز دوم فروردین 1356 فوتبال ایران به دعوت باشگاه رئال مادرید به مادرید رفت و در تورنمنت چهارجانبه فوتبال شرکت کرد،جشنواره مادرید،به مناسبت 75 سالگی سانتیاگو برنابئو با شرکت تیم رئال مادرید میزبان،تیم ملی آرژانتین میزبان جام جهانی آتی،تیم ملی ایران قهرمان آسیا وباشگاه المولودیه الجزایر قهرمان جام باشگاه های قاره آسیا برگزار شد،این باشگاه چنان قوی بود که گفته می‌شد هیچ کدام از تیم های ملی در قاره آفریقا از حیث قدرت یارای برابری را با این تیم نداشتند،به هر حال در بازی اول تیم رئال مادرید اسپانیا ،المولودیه را برد ودر بازی دوم ایران به مصاف تیم ملی فوتبال آرژانتین رفت.

آرژانتین با همه ستارگان بین المللی خود از آردیلس گرفته تا لوکه ،برتونی ،پاسارلا،کمپس،اولگین و.. به مصاف ایران آمد،لوییز سزار منوتی سرمربی حریف ایران در این بازی بود،ابتدا تیم ملی آرژانتین بود که به گل رسید،این گل روی یک ضربه پنالتی بود که درست به نظر نمی آمد،برتونی این گل را زد،ایران حملات خود را شروع کرد وبالاخره با ضربه محمد صادقی گل مساوی را به ثمر رساند،ایران در این بازی ،درون دروازه  ناصر نبوی  را داشت ،او به علت عدم حضور ناصر حجازی ومنصور رشیدی ومصدومیت بهرام مودت به میدان آمده بود.

بعد از مساوی بین 2 تیم ،بازی در ضربات پنالتی ادامه یافت وایران در این قسمت کم تجربگی کرد و4-2 برابر تیم ملی حریف باخت. بعد از این بازی بزرگان فوتبال ایران لب به تحسین از عملکرد مردان فوتبال ایران گشودند،از ژئو هاوه لانژ رئیس فیفا که ضمن تمجید از توان بالای مردان فوتبال ما اعلام کرد که ایران شایسته برد بوده است وپنالتی حریف به هیچ وجه درست نبوده است.


دربی سرخ

در روز سوم فروردین 1351 پرسپولیس وتاج سابق به مصاف هم رفتند وبازی آخر خود را در لیگ 8 تیمی آن سال برگزار کردند،پرسپولیس که در بازی رفت برای اولین بار برابر تیم تاج سابق برنده شده وحریف را 4-1 برده بود،در این بازی هم برابر تیم تاج سابق با نتیجه 2-0 برنده شد،2 گل پرسپولیس را در این بازی صفر ایرانپاک وحسین کلانی به ثمر رساندند.پرسپولیس در این بازیها از 14 دیداری که باید انجام میداد،13 برد ویک باخت در کارنامه خود ثبت کرد.


سوم در جام مادرید

روز چهارم فروردین ماه سال 1356 تیم ملی ایران که در بازی اول خود در جام مادرید برابر آرزانتین بعد از تساوی در اوقات قانونی در ضیافت پنالتی ها بازنده شده بود،برابر تیم المولودیه الجزایر بعد از مساوی در اوقات قانونی بازی ،در ضربات پنالتی 4-2 برنده شده ودر این تورنمنت به عنوان سوم رسید.


پیروزی شیرین وباخت تلخ

روز 5 فروردین سال 1384 ایران در بازی دوم خود در مرحله واپسین مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان در منطقه آسیا در تهران به مصاف تیم فوتبال ژاپن رفت حریفی که در جام جهانی قبل در خاک خود برابر تیم های ملی سوریه وتونس برنده شده بود.

ایران که در مرحله قبلی بازیها با پیروزی برابر تیمهای ملی فوتبال اردن،قطر ولائوس به عنوان تیم اول بازیها به مرحله اخیر صعود کرده بود در روز 5 فروردین 1384 در همان اوائل بازی علی دایی را به علت مصدومیت از دست داد اما در ادامه کار با قدرت توانست حریف را با نتیجه 2-1 شکست دهد.اتفاق تلخ اما بعد از این بازی رخ داد و به علت ازدحام تماشاگران در تونل های خروجی استادیوم 7 نفر از نفرات  حاضر در استادیوم جان باختند که در این مقال یاد این عزیزان را گرامی میداریم.


علی پروین گل کاشت

روز 6 فروردین سال 1380 به همت علی پروین!یکی از عجیبترین وقایع فوتبال ایران رخ داد و8 بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس از ادامه حضور در این تیم وتمریناتش منع شدند،احمدرضا عابدزاده،رضاشاهرودی،ادموندبزیک،هادی مهدوی کیا،هادی عقیلی ،و.....از جمله این اخراجی ها بود،پرسپولیس در ان زمان اسیر ودرگیر مسائل شخصی بود وبین مدیران جدید وقدیمی مبارزه ای عجیب شکل گرفته بود وعلی پروین که در جمع حامیان مدیر عامل قبل یعنی عابدینی قرار داشت،به علت حمایت این بازیکنان از مدیر عامل تازه یعنی عباس انصاری فرد وشرکت در مراسم نوروزی انها مبادرت به اخراج آنها کرد.


70 هزار تماشاگر مغبون

پرسپولیس واستقلال اولین دربی خود را بعد از زمانی که تیم پرسپولیس به پیروزی تغییر نام داده بود برگزار کردند،این بازی درروز 7 فروردین سال 1366 انجام شد وبهمن بهلولی قضاوت دیداری را که در ان تیم استقلال آشکارا از حریف خود بهتر بازی کرد به عهده داشت . در این بازی 70 هزار تماشاگر در تعطیلات نوروزی به ورزشگاه امده بودند که قابل توجه بود.بازی اصلا زیبا نبود به طوری که کیهان ورزشی در ان زمان تیتر زد 70 هزار تماشاگر مغبون شدند.


آغاز جنگ دادگان مایلی کهن

برای آخرین بار 2 دوست قدیمی یعنی دادگان ومایلی کهن در صبح روز 8 فروردین سال 1383 با هم صحبت کردند،تیم المپیک ایران که در گشور چین باید به مصاف تیم ملی فوتبال چین میرفت،در این بازی 3-1 بازنده شد وسپس دادگان اقدام به برکناری مایلی کهن کرد در حالی که گفته میشد حتی بعد از این باخت هم دادگان استعفای کتبی مایلی را نپذیرفته اما ظاهرا در برنامه تلویزیونی ورزش ومردم پایان کار او را اعلام کرده بود،یک روز بعد،مایلی کهن به شدت علیه دادگان تاخت ودعوای بین این 2 شروع شد،جدالی که با رفتار تند این 2 به شدت اوج گرفته وحامیان آنها به تندترین شکل علیه دیگری موضع گرفتند.این 2 بعد از گذشت مخدت زمانی طولانی هنوز در قهر ان حادثه هستند.


دایی برکنار شد

در فوتبال ایران سالهای 85 تا 90 هرکس سابقه قهرمانی در لیگ ایران را داشت،سرمربی تیم ملی میشد .براین اساس قلعه نویی در سال 1385 به علت قهرمانی در لیگ 1384،علی دایی در سال 86 به علت قهرمانی در لیگ 85 وافشین قطبی در سال 88 به علت قهرمانی در لیگ سال 86 سرمربی تیم ملی شدند،د ایی که در زمستان سال 87 گفته بود هرکس که لابی اش قویتر باشد سرمربی تیم ملی می شود،خودش تنها چند روز بعد از این اظهار نظر سرمربی تیم ملی شد اما کمتر کسی جرات بازگو کردن این ادعای اورا داشت!

دایی در سال 87 با تیم ملی عملکرد نسبتا خوبی داشت،ایران در روز 8فروردین سال 1388باعربستان بازی داشت،در حالی که با یک برد برابر تیم ملی عربستان به یک قدمی حضور در رجام جهانی 2010 آفریقای جنوبی می رسیدیم اما ناگهان در حالی که از تیم ملی عربستان 1-0 پیش بودیم در لحظات واپسین بازی 2 گل خوردیم ودیداری را که با برد شروع کرده بودیم با از دست دادن نتیجه به پایان رساندیم ،علی دایی بعد از این بازی توسط فدراسیون فوتبال کشورمان اخراج شد.اخراج اودر زمانی رخ داد که فدراسیون فوتبال اقرار داشت که حکم سازمان تربیت بدنی باعث دور شدن او از تیم ملی بود .بلافاصله بعد از علی دایی ،رقیب جدی وطرف منازعات سالیان اخیرش یعنی مایلی کهن سرمربی تیم ملی شد اما مربیگری او هم در تیم ملی کوتاه بود وقبل از آن که تیم ملی در این مقطع دیداری داشته باشد،به علت توهین تند هواداران فوتبال به او استعفایش را نوشت وبه فدراسیون فوتبال تقدیم داشت.


 دربی پربرخورد

روز 10 فروردین 1386 پرسپولیس واستقلال برابر هم قرار گرفته ودر جریان یک مصاف بسیلر پر حادثه وجذاب برابر هم 1-1 کردند در این بازی پرسپولیس یک ضربه پنالتی را هم از دست داد.در این بازی پرسپولیس بهتر از حریف بازی کرد اما داور پراشتباه بود ودر برنامه کارشناسی داوری 90 معلوم شد که امیر حسین صادقی 3 بار در این دیدار باید از میدان اخراج میشده است!


تیم باکلاس برانکو

ایران که در بازیهای اول ودوم خود در مرحله آخر مقدماتی جام جهانی 2006 برابر تیم های بحرین مساوی کرده برابر تیم ملی فوتبال ژاپن برنده شده بود در شهر پیونگ یانگ مرکز کره شمالی برابر تیم ملی این کشور که ساده ترین تیم گروه ایران بود قرار گرفت وحریف را در خانه اش با نتیجه 2-0 شکست داد.با این نتیجه ایران با 2 برد ویک مساوی در گروه خود به صدر جدول رسید، این در حالی بود که ژاپن بعد از ایران دوم بود وتیم ملی فوتبال کشورمان  که 7 امتیاز در دور رفت گرفته بود در دور برگشت 2 بازی خود را باید در تهران برگزار می کرد واین برای فوتبال کشورمان اتفاق جالبی به نظر میرسید والبته این گونه هم شد چرا که ایران در 2 بازی دور برگشت خود در تهران برابر تیم های ملی فوتبال کره شمالی وبحرین برنده شد وبه جام جهانی فوتبال صعود کرد.


مالدیو وپیشرفت رویایی

در روز 12 فروردین 1379 ایران ومالدیو در اولین بازی مسابقات مقدماتی جام ملتهای اسیا در سوریه به مصاف هم رفتند،مالدیو که در سال 1376 ،درمسابقات مقدماتی جام جهانی در همین سوریه به ایران با 17 گل باخته بود در این بازی پیشرفت قابل ملاحظه ای را از خود به نمایش گذاشت وبرابر تیم فوتبال کشورمان 8-0 بازنده شد.مالدیو رفته رفته پیشرفت کرد ودر بازیهای بعدی 3-0 ویک برصفر برابر تیم ملی فوتبال کشورمان بازنده شد وامیسدواریم روند بازیهای ایران ومالدیو با این شکل خطرناک برای فوتبال ما ادامه دار نباشد.


برد برابر قهرمان آمریکای جنوبی

در سال 94 فوتبال ما در نوروز با 2 گل وحید امیری ونکونام 2 گل به شیلی زد .تیم قدری که در 2 سال اخیر 2 بار قهرمان مسابقات فوتبال قاره آمریکای جنوبی شد .سپس برابر سوئد ویاران زلاتان بزرگ  بازنده شد .آن هم با نتیجه 3-1 بعد از آن هم تیم ملی فوتبال کشورمان در مسیر مقدماتی جام جهانی پا گذاشت ....


مهدی حدادپور-مورخ فوتبال

تاریخ فوتبال ایران

تاریخ فوتبال ایران و پرسپولیس

تاریخ پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی