از تعلیق تیراندازی و شطرنج تا محرومیت تراکتور و سرخابی ها/ این شتر در خانه ورزش ایران خوابیده

از تعلیق تیراندازی و شطرنج تا محرومیت تراکتور و سرخابی ها/ این شتر در خانه ورزش ایران خوابیده

از تعلیق تیراندازی و شطرنج تا محرومیت تراکتور و سرخابی ها
خبر می‌توانست به خودی خود برای پرسپولیس شوک آور باشد. در عصر جمعه ای که در آستانه پاییز خودش به اندازه کافی از دلتنگی سرشار است خبر محرومیت چهار ماهه مهدی طارمی و از دست دادن دو پنجره نقل و انتقالاتی از سوی باشگاه، آن هم در آستانه بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، چیزی جز شوک نمی‌توانست برای پرسپولیس و آقای گل دو فصل اخیر لیگ برتر ایران باشد اما چیزی که در نگاه اول به چشم آمد گویی عادت داشتن به شنیدن چنین اخباری در سال‌های اخیر بود.

 از مرد سال آسیا تا محرومیت 4 ماهه ورزش ما چند سالی است که به خبر تعلیق و محرومیت و جریمه‌های سنگین و میلیاردی عادت کرده، هنوز از خبر کسر امتیاز و تعلیق و محرومیت بابت پرونده ژوزه که دستاورد مدیران قبلی باشگاه بود خلاص نشده‌ایم که خبر آمد مردی که خود را برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان با پرسپولیس و درخشش در جام‌جهانی همراه با تیم ملی آماده می‌کند تا فوتبال ایران بیش از هر زمان دیگری به کسب دوباره عنوان مرد سال آسیا نزدیک شود، با این محرومیت هم لیگ قهرمانان را از دست می‌دهد و حتی احتمال کمی دارد که جام‌جهانی را هم از دست بدهد. اگر این پرونده به درازا کشیده شود به واقع حضور طارمی در جام‌جهانی نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه دوری 4 ماهه یک بازیکن از کوران مسابقات، به خودی خود ممکن است وی را ولواینکه ستاره‌ تیمش باشد، با دوره‌ای افت و مشکلات روحی مواجه سازد و کیروش و سطح فنی میدان پیش رو (جام جهانی) نیز چیزهایی نیست که دورنمای خوبی را برای طارمی به تصویر بکشد. 

 پرسپولیس همدرد استقلال، تراکتور و فدراسیون ها 

 جدای ضرر مالی و دلارهایی که باید بابت این اشتباه از کشور خارج شود، اگر دادگاه cas حکم فیفا را تایید کند پرسپولیس دو فصل از پنجره نقل و انتقالاتی محروم خواهد شد که معنای آن دچار شدن به وضعیت امروز تراکتورسازی و مصائبی که در یک سال اخیر با آن دست و پنجه نرم کرده، با اندکی تفاوت است.

 روزگار ورزش ایران و این محرومیت‌ها، تعلیق‌ها و جریمه‌ها، تداعی کننده ضرب‌المثل معروف «شتری است که دم خانه همه کس می‌خوابد»، است. یک روز تیراندازی، یک روز شطرنج، یک روز فوتبال ایران، یک روز تراکتورسازی، یک روز استقلال و یک روز هم پرسپولیس.

 این شتر پیدا نمی‌شود

 این شتر سال‌هاست دم خانه ورزش ما خوابیده و قصد بیدار شدن هم ندارد. فقط هر روز یک رشته و یک تیم را درگیر می‌کند. این وسط جدا از بی‌اعتباری ورزش‌مان و هزینه‌ای که بابت از دست دادن یک مهره و یا یک فرصت باید بپردازیم، در این شرایط نامساعد اقتصادی که به واسطه تحریم‌ها و دیگر اتفاقات بر کل کشور سایه افکنده، باید جریمه‌های نجومی را به حساب خارجی‌ها واریز کنیم. 

پول هایی که به واقع می‌تواند هزینه زیرساخت‌های ورزشی و پویایی ورزش ایران شود، در بخش ناکارآمدی، بی‌تدبیری و ضعف مدیریتی هزینه می‌شود.

 بی تدبیری ها و تعلیق ها 

اختلافات داخلی و عزل و نصب‌های عجیب و غریب به گوش فدراسیون‌های بین‌المللی می‌رسد و تیراندازی و فوتبال‌مان تعلیق می‌شوند. 

مسابقه بین‌المللی شطرنج برگزار می کنیم بدون درنظر گرفتن جدیت مراجع بین‌المللی نسبت به موضوع پرداخت پاداش‌ تیم‌ها و نفرات برتر و عدم پایبندی به تعهداتی که ایجاد کرده‌ایم، در ادامه تا از سوی فدراسیون جهانی تعلیق نشویم به فکر حل مشکل نمی‌افتیم.

 قانون تعارف ندارد 

اگر در مسابقات داخلی بدعهدی اسپانسر را بتوانیم برای عدم پرداخت جوایز بهانه کنیم و رفته رفته وعده‌ها به دست فراموشی سپرده شود و آب از آب هم تکان نخورد، اما نهاد بین‌المللی در این زمینه هیچ تعارفی با کسی ندارد و براساس اسناد موجود و تعهدی که به واسطه گرفتن میزبانی مسابقات جهانی یا یک تورنمنت بین‌المللی برای یک کشور ایجاد شده، تصمیم‌گیری می‌کند. 

در ورزش ایران می‌توان جایزه قهرمان المپیک را نپرداخت، می‌شود به حسن یزدانی افتخارِ این روزهای ورزش و کشتی ایران وعده اهدای آپارتمان داد، اما در ادامه شرایطی را برای اهدای این جایزه پیش رویش قرار داد که کلا قید دریافت آپارتمان را بزند، اما با میهمانان خارجی یک جام هرگز نمی‌شود چنین برخوردی را داشت. 

حفره‌های عمیقِ موجود در ورزش‌مان و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌های کلان و حیاتی، در چنین اتفاقاتی هم کاملا مشهود است اما درست در جایی که با محرومیتی بین‌المللی مواجه می‌شویم، این خلاء بیش از پیش به چشم می‌آید. 

باز هم منتظر باشید

 باشگاه‌ها و مدیران فوتبالی و البته غیرفوتبالی‌شان هر چقدر که مصاحبه کنند که فلان پرونده را مدیریت کردیم و خطری تیم را تهدید نمی‌کند، اما تصمیم‌گیری فیفا براساس مدارکی است که از سوی شاکی دریافت می‌کند. به این روزها عادت کرده‌ایم. هر روز درگیر و نگران یک پرونده حقوقی – ورزشی هستیم. قطعا ماجرای طارمی و پرسپولیس،‌ فارغ از نتیجه‌ای که می‌گیریم آخرین پرونده ما در فیفا نخواهد بود. این وضعیت هر روز در مورد یک رشته ورزشی و یک تیم فوتبالی ما می‌تواند تکرار شود، چون قصدی برای حرفه‌ای شدن و قرار گرفتن در این مسیر نداریم و همچنان دلخوش به اتفاقات پیش رو، بدون در نظر گرفتن مسائل حقوقی و حرفه ای هستیم.

**مرضیه دارابی

محرومیت

مرضیه دارابی

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی