استقلالی ها از غیبت کامیابی نیا خوشحال نباشد

استقلالی ها از غیبت کامیابی نیا خوشحال نباشد

تاریخ یکبار دیگر برای کامیابی نیا تکرار شد و این بازیکن با دریافت کارت قرمز مقابل تراکتورسازی دیدار هفته آینده مقابل استقلال را از دست داد.

اختصاصی پیروزی دیلی؛ کامیابی نیا فصل گذشته نیز با دریافت کارت زرد مقابل ملوان، دربی برگشت را از دست داده بود.نکته قابل توجه اینجاست که قبل از دیدار مقابل ملوان علاوه بر کامیابی نیا 5 بازیکن دیگر پرسپولیس از جمله طارمی، بن سون، مسلمان، حاتمی، انصاری  در خطر محروم شدن از دربی قرار داشتند که کامیابی نیا به دلیل خطا به روی مازیار زارع در همان دقایق ابتدایی بازی دو اخطاره شده و دربی را از دست داد. پیش از دیدار مقابل تراکتورسازی هم 3 بازیکن دیگر پرسپولیس به همراه کامیابی نیا در خطر سه اخطاره شدن قرار داشتند که بار دیگر این هافبک دفاعی بدشانس پرسپولیس بود که در واپسین دقایق بازی دربی را از دست داد. 

در فصل گذشته برانکو در غیاب کامیابی نیا از احمد نورالهی، هافبک دفاعی جوان و خوش تکنیک تیمش مقابل استقلال بازی گرفت و این بازیکن که باید گفت تکنیکی ترین هافبک دفاعی لیگ برتر فوتبال ایران است به خوبی توانست جای خالی کامیابی نیا را با دوندگی و جنگندگی در مرکز میدان پر کند و نقش بسزایی در پیروزی پرگل سرخپوشان در مقابل رقیب سنتی داشت.

 احمد نورالهی به دلیل پشت سرگذاشتن خدمت سربازی مدتی است که از پرسپولیس جدا شده است. موضوعی که حرف زدن از آن تکراری بنظر می آید این است که پرسپولیس با از دست دادن نورالهی یک بازیکن مهم را از دست داد و ضربه بزرگی خورد که شرایط امروز این تیم گواه خوبی بر آن است. تکرار مکررات اگر بگوییم نباید اجازه جدایی احمد نورالهی صادر می شد؛ بازیکنی که با یک تصمیم اشتباه آینده خود و پرسپولیس را خراب کرد.نورالهی به دلیل شرایط ویژه تراکتورسازی بلاتکلیف است و در حالی که پرسپولیس شدیدا به حضور او نیاز دارد، این بازیکن که بسیار با کیفیت است بدون تیم مانده و ممکن است فرصت بازی در لیگ برتر را از دست دهد و در یکی از تیم های نظامی و در لیگ دسته یک به فوتبالش ادامه دهد.

از این مسائل که بگذریم باید به بی تدبیری مسوولان پرسپولیس در این اتفاق اشاره کنیم. شاید در جدایی نورالهی بتوان کمترین تقصیر را متوجه مسوولین باشگاه پرسپولیس دانست اما نمی شود آنها را در شرایط این روزهای تیم مقصر ندانست. بارها هشدار داده شد که پرسپولیس تنها با یک هافبک دفاعی و در پستی که احتمال محرومیت و مصدومیت در آن زیاد است  در لیگ و آسیا به مشکل خواهد خورد اما بنظر می آید نتایج و بازیهای خوب تیم مسوولین را از کمبودهای تیم غافل کرد.

 بدون تعارف باید گفت در این زمینه سهل انگاری صورت گرفت.هفته ها از جدایی نورالهی می گذرد و قبل از اینکه این بازیکن جدا شود باید جانشین وی انتخاب می شود اما آنچنان در این زمینه تعلل صورت گرفت که فصل نقل و انتقالات به پایان رسید و سرانجام محرومیت کامیابی نیا باعث شد که کادرفنی و مدیران پرسپولیس خطر را احساس کرده و دست به کار شده و شهاب کرمی هافبک سابق ملوان را جذب کنند.

بازیکنی که هفته هاست نام او به عنوان گزینه پرسپولیس مطرح است و پرسشی که ایجاد می شود این است که چرا زودتر از این با شهاب کرمی قرار داد بسته نشد؟ اگر قرار بر این باشد که برانکو از این بازیکن در دربی استفاده کند آیا در فرصت کوتاه باقی مانده تا دربی، کرمی خواهد توانست با سایر بازیکنان هماهنگ شده و در تاکتیک های تیم برانکو جا بیفتد؟ 

در حال حاضر به جز شهاب کرمی تنها محسن ربیع خواه سابقه بازی در این پست را دارد که او هم متاسفانه مصدوم است و به دربی نمی رسد. سایر بازیکنان تیم نیز تاکنون سابقه بازی در پست هافبک دفاعی را نداشته اند.  

عجیب اینجاست که پرسپولیس چند فصل قبل از دربی و بازیهای بزرگ با بحران هافبک دفاعی مواجه می شود.  قبل از دربی 82 کامیابی نیا محروم شد و در جریان دربی 79 رضا حقیقی ستاره ملی پوش آن روزهای پرسپولیس مصدوم شد. البته اینبار هم باید گفت که استقلالی ها از غیبت هافبک های کلیدی پرسپولیس خوشحال نباشند چرا که تاریخ نشان داده پرسپولیس در غیاب هافبک های دفاعی اش در این بازی هرگز مغلوب استقلال نبوده و حتی توانسته پیروز دربی باشد. در دربی 82 پرسپولیس با احمد نورالهی توانست 4 بر 2 حریف را شکست دهد. دربی 79  هم که رضا حقیقی در دقیقه 45 بازی و  یک دقیقه بعد از گل استقلال به دلیل مصدومیت تعویض شده بود با حضور احمد نورالهی که برای اولین بار در دربی به میدان می رفت پرسپولیس بازی باخته را 10 نفره از استقلال برد. خاطره انگیز ترین بازی برای هواداران پرسپولیس هم  دربی چهل و هفتم است که با اخراج اسماعیل حلالی هافبک دفاعی پرسپولیس و نادر محمدخانی مدافع تیم در 30 دقیقه ابتدایی پرسپولیس توانست 60 دقیقه 9 نفره استقلال را متوقف کند.

گرچه کمال کامیابی نیا  را  باید یک مهره تعیین کننده و بدون جانشین در تیم پرسپولیس دانست و از نقش موثر این بازیکن در تقویت سیستم دفاعی پرسپولیس سخن گفت. اما نکته مهمی که باید اشاره کرد این است که پرسپولیس علیرغم تاثیرگذاری بالای این بازیکن هرگز به او  و دیگر نفراتش وابسته نبوده است و اینطور نبوده که غیبت یک بازیکن به تنهایی بتواند تاثیری در روند بازی پرسپولیس ایجاد کند.  تا جایی که می توان گفت بهترین نتایج  یک دهه اخیر پرسپولیس در مقابل استقلال و سپاهان زمانی بدست آمد که کامیابی نیا را در اختیار نداشت است؛ پیروزی 4-2 برابر استقلال در دربی 82 و برد 3-1 در خانه سپاهان در بازی رفت لیگ امسال .

تیم برانکو نشان داده که قائم به فرد نیست و در چند بازی اخیر غیبت نفرات شاخص تیم همچون بیرانوند، سیدجلال، طارمی، امیری و رامین رضاییان هرگز احساس نشد و پرسپولیس بسیار آماده تر از نیم فصل اول در حال جمع آوری امتیازات است. قطعا  اینبار هم برانکو برای غیبت هافبک کلیدی تیمش تدبیر مناسبی خواهد اندیشد و سایر هافبک ها و مدافعان باتجربه پرسپولیس در دو دیدار آینده با تمام توان تلاش خواهند کرد که جای خالی کامیابی نیا را به خوبی پر کنند.  


شیوا دورانگر

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی