انصاریان: همیشه افسوس می‌خورم با پیراهن پرسپولیس از فوتبال کنار نرفتم

انصاریان: همیشه افسوس می‌خورم با پیراهن پرسپولیس از فوتبال کنار نرفتم

علی انصاریان پای سوالات خبرنگار پیروزی نشسته است.

به گزارش پیروزی‌دیلی، «آقای بخیه» پرسپولیس حالا «مارکوپولو» سینمای ایران شده است. مدتی بود تصاویری از علی انصاریان در شهرهای مختلف اروپایی می‌دیدیم. خیلی وقت بود با این فوتبالیست خشن سابق و بازیگر آرام امروز سینما و تلویزیون گفت‌وگویی نداشتیم. تا این که بالاخره روز گذشته فرصتی دست داد تا با مدافع محکم و قدرتمند اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 پرسپولیس گپ و گفتی داشته باشیم. از هنر هفتم و دنیای توپ گرد و مستطیل سبز صحبت کردیم که ماحصل آن در قالب پرسش و پاسخ زیر از نظرتان می‌گذرد.

-فیلم ورزشی و فوتبالی بازی می‌کنید. اما خیلی دور و بر فوتبال دیده نمی‌شوید! آیا این مساله علت خاصی دارد؟

علت خاصی ندارد. درست است که در فوتبال نیستم. اما خب علت این امر، فراموش کردن فوتبال نیست. ضمن این‌که خیلی فیلم ورزشی و فوتبالی بازی نکردم. یک فیلم در نقش شهید رضایی‌مجد بازی کردم که در جشنواره فیلم‌های ورزشی جایزه گرفت و یک فیلم فوتبالی دیگر هم در کارنامه دارم که حس خوب زندگی است.

-در یک مصاحبه چند وقت پیش گفته بودید که از فوتبال فرار کردم یا این بود که فوتبال من را فراری داد؟

تایم برنامه‌های من متاسفانه با زمان برگزاری و پخش مسابقات چندان هم‌خوانی ندارد. به خصوص الان که زمستان به دلیل سرمای هوا و این که تماشاگر به ورزشگاه بیاید، بازی‌ها ساعت 3 یا 4 بعدازظهر برگزار می‌شود. خب این زمان‌ها اغلب درگیر کار هستم. تنها بعضی مواقع فرصت می‌کنم آخر شب بعضی بازی‌های اروپایی را ببینم.

-درگیر امور سینما شدن علی انصاریان را از فوتبال دور کرده یا این مساله دلیل دیگری دارد؟

خب وقتی در فوتبال نیستم و به حرفه دیگری مشغول هستم، باید وقتم را صرف کاری کنم که در آن فعالیت دارم. 

-هنوز گاهی برنامه‌های فوتبال تلویزیون که بازی های نوستالژیک را نشان می‌دهد، نام علی انصاریان دوباره برای هواداران زنده می‌شود؟

من تا جایی که بتوانم برنامه های فوتبال تلویزیون را می‌بینم. بله، علی سلمانی با من تماس گرفت و گفت که با برنامه نود مصاحبه داشته است. من همیشه فوتبال را دوست خواهم داشت.

-خب همین برنامه‌ها هواداران پرسپولیس را یاد بازیکنانی می اندازد که شاید بازی های‌شان را زمان خودشان ندیده‌اند؟

همیشه خدا را شکر می‌کنم که خدا آن‌قدر پدر و مادر ما را دوست داشت که توانستم به آرزوی بزرگ دوران بچگی‌ام برسم. خیلی آن شرایط را دوست داشتم. اما متاسفانه نشد که با پیراهن پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کنم. نه من و نه علی کریمی و نه خیلی از بزرگانی که در پرسپولیس بازی کردند، به دلایل مختلف با پیراهن پرسپولیس از فوتبال کنار نرفتند. زنده یاد ابراهیم آشتیامی، حسین کلانی، علی دایی، حمید جاسمیان، زنده یاد سیدکاظم سیدعلی‌خانی و در نسل‌های مختلف بازیکنان بزرگ دیگری که امکان خداحافظی‌شان از فوتبال با پیراهن پرسپولیس برای‌شان فراهم نشد. 

-اما خب این بزرگانی که نام بردید، با آبرو از فوتبال خداحافظی کردند؟

بله، اما شاید از خودشان بپرسید، بگویند که خداحافظی با پیراهن پرسپولیس آرزوی‌شان بوده است. 

-الان که به گذشته نگاه می‌کنید، از اتفاقاتی که برای‌تان رخ داده ناراحت هستید؟

بالاخره آن دوره که ما به پرسپولیس آمدیم، وظیفه‌مان بود که بهترین بازی‌های‌مان را برای پیراهن سرخ و هواداران انجام بدهیم.

-الان که پرسپولیس را می‌بینید، فکر می‌کنید شرایط نسبت به زمان شما چگونه بوده است؟

الان هم دورادور افتخار می‌کنم به این که پرسپولیس برنده و پیروز باشد. این که نتیجه بگیرد. این که قهرمان بشود، از همه چیز برای ما مهم‌تر است.

-علی انصاریان، علی کریمی و حامد کاویانپور، مثلث رفاقت خاصی در پرسپولیس ایجاد کرده بودند. از آن جمع الان تنها شما هستید که از فوتبال فاصله گرفتید. کریمی سرمربی است. کاویانپور هم به عنوان کارشناس فعالیت دارد؟

(با خنده ادامه می‌دهد) خدا را شکر که علی در سپیدرود است و امیدوارم موفق باشد. مصاحبه بعد از بازی‌شان با استقلال خوزستان را هم دیدم که خیلی ناراحت بود. 

-به این شدت حرص خوردن علی کریمی نگرانی برای سلامتی‌اش ایجاد نمی‌کند؟

علی پسر خیلی خوش قلبی است. اما خب شرایط این است. فشار فوتبال خیلی زیاد است.

-علی کریمی می‌تواند مثل اعجازهایش در زمان بازیگری، به عنوان مربی هم موفق عمل کند؟

ان شاال. . . و به امید خدا علی عاشق فوتبال است و حالا می‌خواهد به عنوان مربی، تجربیات و داشته هایش را در اختیار بازیکنان امروز قرار بدهد.

-به طور قطع بعضی اتفاقات و برخوردها در فوتبال بوده که شما را دل آرزده کرده است. در فضای هنرهفتم نیز با چنین مسایلی مواجه بوده اید؟

(کمی فکر می‌کند و بعد . . .!) نه، موضوعی که خیلی به آن فکر ‌کنم، نبوده است. البته آن قدر پوست کلفت شده ام که دیگر هر برخوردی ناراحتم نمی‌کند.

-این هم از فواید ضرباتی که در فوتبال متحمل شدید!

بله خب باید با مسایل مختلف کار کنار آمد. مهم‌تر این است که شما خودتان بدانید کاری که انجام می‌دهید، درست است.

-مردم و هواداران از شما در خیابان از پرسپولیس سراغ بگیرند، می‌گویید اطلاع خاصی از تیم سابق‌تان ندارید؟

این جوری نیست که از همه چیز بی‌اطلاع باشم. به هر حال از نتایج آگاهم. مگر می‌شود پرسپولیسی باشی و از تیم و احوال و اخبارش بی خبر باشی؟! من از بچه‌های امروزی با فرشاد احمدزاده و کمال کامیابی‌نیا در ارتباط هستم.

-سریال محکومین با بازی علی انصاریان و فرشاد احمدزاده را دیدیم. به نظر می‌آمد فرشاد هنوز به اندازه شما استعداد بازیگری در سینما و تلویزیون را ندارد؟

اتفاقا فرشاد خیلی خوب کار کرد. این را هم در نظر بگیرید که فرشاد هنوز فوتبال بازی می‌کند. حضور در این سریال برای او تجربه خیلی خوبی بود. سریال محکومین هم خیلی خوب با مخاطب ارتباط برقرار کرد. بازخوردهای این سریال از طرف مردم قابل توجه بود. 

-البته بازی شما و کاراکتری که داشتید، سوژه مردم‌پسندی بود؟

بله، برای خود من هم بازخوردهای خوبی داشت. آن کاراکتر بازی فوق‌العاده سختی داشت. تیک عصبی دست را داشت. اما خدا را شکر با کمک سیدجمال سیدحاتمی، کارگردان این سریال کار به خوبی درآمد.

-این مدت با پست‌هایی که در اینستاگرام از شما دیدیم، بی‌شباهت به مارکوپولو نبودید! سفرها کاری بود؟

خب خیلی دوست داشتم تعطیلات ژانویه را اروپا باشم. خب گردش و سیاحت خوبی در پاریس و بروکسل و آمستردام و روتردام داشتم. چند فیلم خوب هم در سینما دیدم.

-فوتبال چطور؟ استادیوم نرفتید؟

خیلی دوست داشتم یک بازی پاری‌سن ژرمن و نیمار و آن همه ستاره را ببینم. اما متاسفانه زمانی که پاریس بودم، این تیم بازی خانگی نداشت. (در این بین مهدی حدادپور سلام رساند و علی انصاریان هم پاسخ داد.)

-الان می‌خواهم از زبان علی انصاریان در خصوص شرایط پرسپولیس بنویسم. خب چه خبر از پرسپولیس؟

پرسپولیس در هر شرایطی برای من مهم است و جایگاه ویژه ای دارد. اینطور نیست که چون وارد حیطه سینما شده‌ام، عشق همیشگی‌ام را فراموش کنم، وقتی از نتایج تیم آگاه می‌شوم، وقتی می‌خوانم و می‌شنوم که مشکلاتی هست، مثل هر هوادار پرسپولیس خوشحال و ناراحت می‌شوم. امیدوارم پرسپولیس با اقتدار و ثبت یک رکورد عالی قهرمان شود. به خصوص الان که اختلاف امتیازی فاحش با سایر تیم های نیمه بالای جدول ایجاد کرده است.

-هوادار در این برهه مهدی طارمی را به بی‌تعصب بودن محکوم می‌کند. برای بازیکنان امروزی، بازیکنان متعصب دهه 60 و سابق را مثال می‌زنند. اما همین هوادار خبر ندارد الگوی تعصبی که مثال می‌زند، امروزه برای امرار معاش در اسنپ کار می‌کند! نظر شما در خصوص مقایسه‌های این چنینی چیست؟

تمام جوابی که از من می‌خواهید بدانید را خودتان گفتید! تمام صحبتی که کردید با این موضوع صدق پیدا می‌کند. الان چه کسی یادی از علی پروین می‌کند؟! از علی پروین بزرگتر در فوتبال ایران و پرسپولیس داریم؟ چه کسی سراغ علی پروین می‌رود؟

-با شما موافقم علی پروین را یا در مجالس ختم و خاکسپاری پیشکسوتان باید دید، یا خبر بیاید که در بیمارستان بستری شده است؟

خود باشگاه پرسپولیس که مدیون علی پروین است، سراغی از علی پروین می‌گیرد؟ علی پروین یعنی پرسپولیس و پرسپولیس بعنی علی پروین. کسی از مجتبی محرمی خبر دارد؟ سید کاظم علیخانی راننده تاکسی بود.

-خب صحبت من هم همین است که یکی مثل مهدی طارمی مرتکب اشتباه شده باشد یا نه، نباید به این شکل مورد هجمه‌های منفی قرار بگیرد؟

خیلی متاسف شدم وقتی شنیدم در مراسم اولین سالگرد درگذشت سیدکاظم سیدعلی‌خانی تنها رحیم یوسفی در کنار خانواده آن عزیز حضور داشت. خودم هم درگیرکار بودم. اما چرا دیگران هم نبودند؟! یا سالگرد محراب شاهرخی که علی کریمی پست گذاشته بود، اما کسی سر مزارش نرفت.

-مشکل بزرگ این فوتبال این است که در بسیاری از موارد حقیقت را به مردم و هواداران نمی‌گویند. مثل همین ماجرای محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات و مهدی طارمی؟

خودتان مطلب را می‌گویید. بالاخره این وسط مساله‌ای است که هیچ کس اصل آن را نمی‌گوید. شما ببینید، تا وقتی که دروغ بگوییم، هیچ چیز درست نمی‌شود. متاسفانه ما عادت کرده ایم به دروغ گفتن و غریب پسندی. 

-خیلی از دوستان و هم دوره‌های شما برای تماشای بازی‌های پرسپولیس به ورزشگاه می‌آیند. شما برنامه‌ای در این زمینه را ندارید؟

برنامه ریزی کرده‌ام که بازی پرسپولیس و سپیدرود را بیایم که هم تیم محبوبم و هم رفیق قدیمی ام را ببینم.

-یک بازی حساس دیگر هم هست که می توانید به ورزشگاه بروید؟

چه بازی؟

-سپیدرود و سایپا در رشت؟

هم علی دایی و هم علی کریمی هر دو از بزرگان فوتبال ایران و پرسپولیس هستند. بالاخره باید این دو بزرگ ما کنار هم قرار بگیرند.

-الان کار خاصی در حال ساخت دارید؟

یک فیلم جدید هست که چون هنوز در مراحل مقدماتی است، نمی‌توانم صحبت زیادی در خصوص آن الان داشته باشم.

-در جشنواره فیلم فجر چطور؟ حضور دارید؟

دو تا فیلم داشتم که متاسفانه به جشنواره نرسیدند. سال قبل 40 فیلم در بخش مسابقه حضور داشتند که امسال به 22 فیلم کاهش پیدا کرده است. تصویرم در آینده نیست که احتمالا این اسم تغییر خواهد کرد. همچنین فیلم فیروزه را داشتم که به جشنواره فجر نرسید و به گمانم در جشنواره های خارج از کشور شرکت کند. 

-با برانکو ارتباط داشته‌اید؟

در تیم ملی مربی‌ام بود، اما به تازگی خیر، ارتباطی نداشتیم. این را باید بگویم که از تماشای بازی‌های این دو سه سال اخیر پرسپولیس واقعا لذت می‌برم. 

-صحبت پایانی علی انصاریان را می‌خواهیم داشته باشیم؟

این که دهه‌های مختلف را با هم مقایسه نکنید. نسل من با اسطوره‌ها و بزرگانی مثل علی پروین، ناصر محمدخانی، مجتبی محرمی، عابدزاده و . . . بزرگ شده‌ایم و خودم افتخار دارم کنار برخی از این عزیزان بازی کرده‌ام. همیشه از اعماق قلبم آروزی خوب بودن برای تمام پرسپولیسی‌ها دارم. امیدوارم تیم همیشه نتیجه بگیرد. فوتبالیست باید به فکر آینده‌اش باشد. چون در غیر این صورت اگر در این مملکت کسی به فکر آینده‌اش نباشد، باید کنار خیابان گدایی کند و کسی هم سراغش را نمی‌گیرد.


گفت‌وگو از صالح محمدرحیمی – خبرنگار پیروزی

علی انصاریان

پیشکسوتان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی