بازخوانی یک روایت تاریخی؛استقلال چگونه برای اولین بار 4 تایی شد؟

بازخوانی یک روایت تاریخی؛استقلال چگونه برای اولین بار 4 تایی شد؟

46 سال پیش در چنین روزی، پرسپولیس با 4 گل تیم استقلال(تاج) را در هم کوبید.

15بهمن 1350، تیم پرسپولیس استقلال را با حضور تمام ستارگان ملی پوش خود نظیر حجازی، پورحیدری، غلامحسین مظلومی، علی جباری و ...با 4 گل در هم کوبید.  آلن راجرز انگلیسی، اولین سرمربی خارجی تاریخ سرخپوشان، در اولین دربی که هدایت  پرسپولیس را مقابل رقیب سنتی برعهده داشت موفق شد این تیم را بعد از 7 مسابقه با یک نتیجه قاطع به اولین بردش در تاریخ دربی برساند. با این برد پرگل، پرسپولیس به نوعی انتقام دو دیداری که در سالهای 48 و 49 به ناحق توسط فدراسیون ۳ بر صفر بازنده شد را هم گرفت. بعد از این بازی بود که سرخها شروع به قدرتنمایی کرده و دو سال بعد از این برد تاریخی توانستند استقلال را با همه ستارگان اسمی و ملی پوش اش با 6 گل شکست دهند.


بی توجهی به حماسه سال 50

نتیجه ای که هرگز هیچ تیمی نتوانست دوباره آن را تکرار کند و بعد از گذشت سالها هنوز دربی ها تحت تاثیر حماسه سرخ ها در سال 52 است و در این بین تا حدودی فراموش شد که پرسپولیس قبل از آنکه استقلال را 6 تایی کرده باشد، با 4 گل در هم شکسته بود. و این بی توجهی فرصت را به دست رقیب داد که با نایده گرفتن 4 گلی که در گذشته دریافت کرده اند با ساختن نماد جعلی 4 برای خود به بهانه 4 برد متوالی در دربی حرفی برای گفتن مقابل کری های طرفداران پرسپولیس با عدد 6 داشته باشند.


 برباد رفتن 4 جعلی

پرسپولیس یکسال پیش در دیدار برگشت لیگ پانزدهم بعد از 43 سال بار دیگر رقیب سنتی را با 4 گل شکست داد و با نتیجه ای که در این بازی گرفت برای بار دوم آبی ها را 4 تایی کرده و نماد ساختگی این تیم را نابود کرد تا عدد 4 هم جایگاه ویزه ای بین کری های هواداران پیدا کند. البته این تنها بخشی از نتایج حماسی و خاطره انگیز پرسپولیس در دربی هاست. باید گفت سالها به اینکه تیم محبوبمان رقیب را 6 تایی کرده افتخار کرده و با آن فخر فروختیم، شاید اگر برای بار دوم پرسپولیس به رقیب 4 گل نمی زد، به این اندازه به شکست 4 گله رقیب پرداخته نمی شود و بی انصافی ست اگر 15 بهمن 1350 را کمتر از 16 شهریور 52بدانیم و باید در تاریخ پرسپولیس از این روز، به عنوان یک روز بزرگ و حماسی یاد کنیم.


به بهانه  سالروز حماسه تاریخی سرخپوشان در سال 50 و شکست تحقیرآمیز آبی پوشان در دربی مروری خواهیم به اتفاقات این بازی حماسی:

هشتمین دربی پایتخت از سری مسابقات جام باشگاههای ایران (جام منطقه ای) به قضاوت داود حیدری  در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. پرسپولیس با ترکیب هادی طاووسی ، مهراب شاهرخی ، فریدون معینی ، ابراهیم آشتیانی ، عزت الله وطنخواه ، جعفر کاشانی ، صفر ایرانپاک ، علی پروین ، همایون بهزادی به عنوان کاپیتان (محمود خوردبین) ، حسین کلانی ، اصغر ادیبی به مصاف استقلالی رفت که رایکوف نامدار را به عنوان مربی روی نیمکتش و تعدادی زیادی بازیکن ملی پوش و اسمی  رادر ترکیبش داشت.  

 ناصر حجازی (منصور رشیدی) ، اکبر کارگر جم ، مسعود معینی ، منصور پورحیدری ، علی جباری (کاپیتان) ، نصرالله عبداللهی (مسعود مژدهی) ، عزت جانملکی ، غلامحسین مظلومی ، کارو حق وردیان ، جواد قراب ، علیرضا حاج قاسم( مهدی حاج محمد) نفراتی بودند که در دربی هشتم برای آبی ها به میدان رفتند.


در ادامه گزارش این بازی را به روایت آنچه در نشریات وقت به چاپ رسیده بود باز نشر می کنیم.

کلانی عقاب تیزرو و موطلایی سرخ پوشان بعد از ظهر دیروز در برابر بیش از 35 هزار تماشاگر  بی قرار در امجدیه، آتشی را که خود با گل استثنایی و بی نظیرش در دقیقه 42 مسابقه برای پرسپولیس بر افروخت با گلزنی در دقایق پایانی به اوج رسانید تا  این شور و شوق با پیروزی4بر یک پرسپولیس برابر تیم مدعی تاج چند برابر شود. 

از چندین روز پیش از این بازی تب این دیدار همه ایران را پر کرده بود و دیروز تماشاگران پرشور دو تیم سکوهای سرد و یخ زده امجدیه را لبریز از حضور خود کرده بودند. به راستی پیش بینی برای این مسابقه مشکل و غیر ممکن بوده، چون هر دو حریف نتایج خوبی کسب کرده  وآامادگی بالای خود را در این فصل از مسابقات باشگاهی کشور نشان داده و روزهای پیش از مسابقه را سختتر از همیشه به تمرین و اماده شدن گذرانده بودند. مخصوصا اینکه رقابت سختی میان دو تیم برای گرفتن صدر جدول وجود داشت.

شرح گل ها:

 

گل اول بازی روی سانتر ابراهیم آشتیانی و ضربه استثنایی بغل پای راست کلانی در دقیقه 43 وارد دروازه حجازی و تاج شد. 




صفرایرانپاک آقای گل دربی پایتخت، در دقیقه 56 با یک شلیک سهمگین برای بار دوم دروازه تاج را باز کرد. شوت سر ضرب ایرانپاک از روی خط  18 قدم و با اشتباه محاسباتی ناصر حجازی وارد دروازه این تیم شد.


 

علی جباری یکی از گل های خورده تاج را جبران می کند اما محمود خوردبین یار تعویضی پرسپولیس که در دقیقه 17 جانشین بهزادی مصدوم شده بود در دقیقه 75 روی کرنر حسین کلانی ،گل سوم را به ثمر رساند .


در دقیقه 90 بازی هم کلانی روی یک ضد حمله سریع و فرار دیدنی زننده گل دوم خود و چهارم پرسپولیس شد تا سرخپوشان سنگین ترین شکست استقلال را در سالهای ابتدایی دهه 50 رقم زده باشند.


قهرمانی  پرسپولیس 

نکته قابل توجه این بازی تعویض حجازی در دقیقه 68 و حضور رشیدی به جای او بود. اما این بازیکن هم به مانند حجازی دو بار دروازه اش باز شد و نتوانست مانع از شکست سنگین تیمش باشد. پرسپولیس با شکست استقلال در این دیدار توانست برای ششمین بار در طول مسابقات صدرنشین جدول بازیها شود. سرخپوشان که تیم پرقدرتی در آن سال داشتند، اغلب بازیهای خود را با نتایج پرگل پیروز شدند. شاگردان راجرز در پایان فصل مقتدرانه و با 13 برد و تنها یک باخت و کسب 26 امتیاز مقتدرانه به قهرمانی  رسیدند. تیم استقلال نیز به مقام سوم رسید!


شیوا دورانگر

تاریخ فوتبال ایران و پرسپولیس

دربی هشتم

دانگاه :
۱۵ بهمن ۹۶
این عکس مربوط به آن بازی نمی باشدو بازی دوستانه ای است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی