بازخوانی یک مصاحبه جذاب با ابراهیم آشتیانی: چرا همه دنبال فیلم دربی 6 تایی ها می گردند ، صدای بهمنش را پیدا کنید

بازخوانی یک مصاحبه جذاب با ابراهیم آشتیانی: چرا همه دنبال فیلم دربی 6 تایی ها می گردند ، صدای بهمنش را پیدا کنید

به بهانه سالروز دربی تاریخی ۱۶ شهریور ۵۲ آخرین مصاحبه روزنامه پیروزی با ابراهیم آشتیانی در مورد آن بازی تاریخی را باز نشر کرده ایم.

به گزارش پیروزی دیلی،تاریخی ترین دربی پایتخت روز 16 شهریور 1352 در ورزشگاه آریامهر آن زمان و آزادی امروز تهران بزرگ برگزار شد و از آن بازی به بعد تیم تاج یا استقلال نامش به تیم 6 تایی ها تغییر کرد. در روزی که هر حمله پرسپولیس تاج را تا آستانه فروپاشی پیش برد نتیجه ای رقم خورد که تا امروز دیگر تکرار نشد. دربی 6 تایی ها بهانه خوبی بود تا دوباره سراغی از ابراهیم آشتیانی مدافع راست فوق العاده پرسپولیس در دهه 50 را بگیریم و دوباره پای حرفهای او در مورد این بازی بنشینیم. حرفهایی که هر سال که می گذرد جالب تر و هیجان انگیز تر می شود.

دوباره به روز بزرگ دربی 6 تایی ها رسیدیم و می خواهیم شما دوباره مثل هر سال از آن بازی برای ما بگویید.

راستش را بخواهید هر سال که به 16 شهریور می رسیم همه از ما می خواهند در مورد آن دربی معروف حرف بزنیم. ما هم فقط هر سال به خاطر مردم در مورد این بازی حرف می زنیم. وگرنه ان بازی تمام شده و ما هم قصد نداریم چیزی را به رخ دوستان استقلالی امان بکشیم. من با خیلی از بچه های آن زمان استقلال رفیق هستم و دوست ندارم خیلی با این حرف ها باعث ناراحتی و یادآوری خاطرات آن روز برایشان شوم. ما بعد از بازی به سراغ دوستانمان رفتیم و به آنها دلداری دادیم. فوتبال همین است یک روز برنده ای و روز دیگر می بازی. این دوستی هاست که برای ما باقی می ماند. حالا چون مردم دوست دارند آن خاطرات بازگو شود ما فقط به خاطر دل مردم در این مورد صحبت می کنیم وگرنه نیازی نیست هر سال در این مورد حرفی بزنیم.

اما مردم دوست دارند چیزهایی را که ندیده اند از زبان شما افراد حاضر در آن بازی بشنوند!

اشکال ندارد ما هم برایشان تعریف می کنیم آن زمان چه خبر بوده و چه اتفاقاتی افتاده است. این بازی اتفاقا خیلی برای هر دو تیم هیجان داشت. یک طرف زمین پرسپولیس حضور داشت و طرف دیگر تاجی که مدیرش تیمسارخسروانی قرار داشت. کل ورزش در اختیار خسروانی بود و او بود که اسکلت تیم ملی را هم از بازیکنان تاج به وجود آورده بود. برای همین بازی برای ما حساس شده بود و می خواستیم هر طور شده بود در آن بازی برنده باشیم. البته خدایی فکر نمی کردیم آن همه گل به ثمر برسد. ما برای برد به میدان رفتیم اما اخرش چیزی فراتر از برد نصیبمان شد.

چطور شد سوار بر بازی شدید؟!

بازی روند عادی داشت که علی پروین از راست پاسی به من داد و من در حین حرکت توپ را سانتر کردم. توپ مواج روی دروازه رفت و منصور رشیدی نتوانست توپ را مهار کند. توپ از دستش رها شد و به تیر دروازه تاج خورد و افتاد جلوی حسین کلانی او هم بی معطلی توپ را کرد تو دروازه تاج. گل را که خوردند دیدیم بازیکنان تاج به هم ریختند و دارند به هم گیر می دهند که چرا چنین گلی خوردند. بحث آنها نشان داد این گل بدجور روحیه اشان را به هم ریخته است. همین باعث شد جلو بکشیم. از انجا به بعد بود که توپ ها یکی بعد از دیگری می رفت توی گل. خدا بیامرز همایون بهزادی دائم می گفت عقب نکشید و بچه ها را به جلو فرا می خواند. مرحوم ایرج سلیمانی هم سنگ تمام گذاشت. از علی پروین بپرسید در ان بازی چه کار کردیم. به خدا اگر بازی ادامه پیدا می کرد بیشتر از 6 تا می زدیم.

بدجور شیرازه استقلالی ها از هم پاشیده بود!

بیشتر با هم درگیر بودند. دائم تقصیرات را گردن هم می انداختند. البته تا حدودی طبیعی بود چون انتظار این همه گل خوردن نداشتند. گاهی مجبور بودیم تو زمین آنها را از هم جدا کنیم. خلاصه اصلا روحیه مناسبی نداشتند و بازی برایشان خیلی بد تمام شد.

هواداران پرسپولیس می گویند اگر فیلم آن بازی نیست عوض ان فیلم بازی 4 تایی های اخیر هست!

در مورد فیلم بازی بگویم ما زودتر برای گرم کردن به زمین آمدیم. من هم حبیب روشن زاده را در ورزشگاه دیدم هم عطا بهمنش را. حبیب مفسر تلویزیون بود که با دوربین و وسایل آمده بود و بهمنش هم برای رادیو گزارش می کرد. یک ربع قبل از شروع بازی دیدم دارند دوربین ها را می برند. به حبیب روشن زاده گفتم کجا می روید که گفت بازیهای کشتی جهانی در ورزشگاه 12 هزار نفری آزادی است و چون از دربار برای اهدا جوایز می روند به ما گفتند آنجا را پوشش خبری بدهیم. واقعا فیلمبرداری نشد اما نمی دانم چرا این همه مدت کسی سراغ گزارش رادیویی عطا بهمنش را نگرفت. او بازی را کنار زمین گزارش کرد و قطعا صدایش ضبط شده است.

بازی 4 تایی اخیر را که نمی توانند منکر شوند؟!

بازی 6 تا را هم نمی توانند منکر شوند چون ما در آن بازی بودیم. تازه ما یکبار هم در امجدیه به تاج 4 تا زدیم که هیچوقت در موردش حرف نزدیم. یک سانتر توی همان بازی به شکل کوتاه و زمین فرستادم که حسین کلانی با یک شیرجه دیدنی بین دو مدافع استقلال با ضربه سر توپ را وارد دروازه تاج کرد. ما هم یک برد 4 تایی جلوی آبی ها داشتیم.

خیلی از استقلالی ها حتی بازیکنانشان می گویند استقلال به تاج ربطی ندارد و تاج 6 تا از پرسپولیس خورده و استقلال چنین تجربه ای نداشته!

چطور این را می گویند اما نمی گویند پس دو قهرمانی تاج در آسیا هم ربطی به آنها ندارد. چرا بازیکنان تاج را پیش کسوت خود می دانند. چرا بردهای تاج مقابل پرسپولیس را برای خودشان محاسبه می کنند. تاج به استقلال عوض شد پروانه باشگاه که تغییر نکرد. نباید به این کری خوانی ها خیلی اهمیت داد.

صحبتی با هواداران پرسپولیس ندارید؟

از اینکه باعث شادی آنها در این همه سال شدیم واقعا خوشحالم. امیدوارم جوانان پرسپولیس مثل بازی آخر دربی این خوشحالی را برای طرفداران پرسپولیس ابدی و جاودان کنند. هیچ چیز زیباتر از شادی هواداران پرسپولیس برای ما نیست.


گفتگو از اردلان بزرگ نیا

دانگاه :
۱۶ شهریور ۹۷
تصویر روی جلد روزنامه پیروزی مربوط به بازی 4-1 در زمین امجدیه می باشد.صرفا جهت

اطلاع
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی