بازگشت پرسپولیس به اوج با تغییر سیستم

بازگشت پرسپولیس به اوج با تغییر سیستم

سرخ‌ها پس از سه هفته عدم نتیجه‌گیری، با ترکیبی متفاوت پای به میدان گذاشتند و توانستند روند مثبت خود در نتیجه‌گیری را ادامه دهند.

به گزارش پیروزی‌دیلی، پرسپولیس پس از کسب یک تساوی در سه بازی در 10 روز، با تغییر سیستم برانکو و بازگشت مصدومین جانی دوباره گرفت و حال با ترکیب جدید پروفسور در 5 بازی اخیر 4 پیروزی و یک تساوی کسب کرده است. با چینش و سبک بازی جدید، تا بدین لحظه تیمی در ایران حریف سرخ‌ها نشده است و روند مثبت شاگران برانکو ادامه دارد.


سیستم پایه با 4 هافبک

پرسپولیس زیر نظر برانکو در سه فصل اخیر با 4 هافبک بازی کرده‌اند. سرخ‌ها مدت‌ها آرایش لوزی را در دستور کار داشتند و حال چند هفته‌ای است با آرایش خطی در هافبک به میدان می‌روند. برانکو برای مدت‌های طولانی بازی با عرض کم و خط میانی متراکم، با پرس بالا و جابه‌جایی‌های متوالی را در زمین داشت و حال نیز ضمن حفظ پرس تیمی و جابه‌جایی در خط هافبک، عرض زیاد را چاشنی کار کرده است. تغییر چینش در خط هافبک فواید متعددی برای سرخ‌ها داشته و پرسپولیس با چینش جدید خود تمامی تیم‌های ایرانی را مغلوب کرده است. عملکرد دفاعی پرسپولیس و هجومی سرخ‌ها با چینش جدید به مراتب بهتر شده و تمام این مزایا در حالی است که پرسپولیس از زمان تغییر سیستم بازی، فرشاد احمدزاده و مهدی طارمی دو مهره اصلی خود را در اختیار نداشته است.


100 درصد مقابل تیم‌های ایرانی با سیستم خطی

پرسپولیس در 10 بازی فصل جاری با چینش لوزی بازی را آغاز کرده است و در 6 بازی دیگر این فصل با 4 هافبک خطی بازی را آغاز کرده است. هفته پنجم و بازی با گسترش فولاد نخستین تجربه پرسپولیس در فصل جاری با 4-4-2 خطی بود، دیداری که با سه گل به سود پرسپولیس به پایان رسید. استقلال خوزستان، نفت تهران، استقلال و سایپا دیگر تیم‌هایی بودند که پرسپولیس با این چینش موفق به مغلوب کردن آنها شد و تنها بازی که پرسپولیس با این سیستم موفق به پیروزی در آن نشد بازی برگشت با الهلال در لیگ قهرمانان آسیا بود که در آن بازی نیز سرخ‌ها برتری محسوسی داشتند و اتفاقات بازی به خصوص داوری ضعیف داور عمانی تاثیر زیادی روی آن داشت. با 4-4-2 خطی، پرسپولیس تمام تیم‌های ایرانی را مغلوب کرده است.


67 درصد کلین‌شیت با سیستم خطی

سرخ‌ها در 10 بازی که با چینش لوزی بازی را آغاز کرده بودند تنها سه کلین‌شیت ثبت کرده بودند تا تنها در 30درصد بازی‌ها دروازه خود را بسته نگه داشته باشند اما در 6 دیداری که پرسپولیس بازی با چینش 4-4-2 خطی آغاز کرد 4 کلین‌شیت ثبت شد تا پرسپولیس در 67 درصد بازی‌‌های خود با این چینش دروازه خود را بسته نگه داشته باشد. پرسپولیس در 10 بازی با چینش خطی 12 گل دریافت کرد تا میانگین گل خورده 1.2 گل در هر بازی را داشته باشد و این در حالی است که پرسپولیس با چینش خطی، در 6 بازی تنها سه گل خورده تا میانگین گل خورده 0.5 گل در هر بازی را داشته باشد. عملکرد دفاعی سرخ‌ها در این دو سیستم بسیار متفاوت است و به نظر یکی از دلایلی که برانکو تاکید بر بازی با دو هافبک دفاعی داشته همین موضوع است.


خط حمله آتشین با سیستم خطی

سرخ‌ها در 10 بازی با چینش 4-4-2 لوزی، 15 بار موفق به باز کردن دروازه حریفان خود شده بودند. میانگین گل زده 1.5 گل در هر بازی در حالی برای پرسپولیس ثبت شده بود که پرسپولیسی‌ها در 2 بازی موفق به گلزنی نشده بودند. با تغییر سیستم و بازی با سیستم خطی، 13 بار در 6 بازی موفق به گلزنی شده و در تمام بازی‌ها دروازه حریفان خود را باز کرده است. میانگین گل زده پرسپولیس با 4-4-2 خطی، 2.17 گل در هر بازی بوده و پرسپولیس با چینش خطی در یک سوم هجومی به مراتب خطرناک‌تر از پرسپولیس با چینش لوزی عمل کرده است.


کار سخت احمدزاده و مسلمان برای بازگشت به ترکیب

موفقیت بشار رسن و وحید امیری در ترکیب پرسپولیس با چینش خطی و همچنین عملکرد راضی کننده ربیع‌خواه و کامیابی‌نیا در هافبک دفاعی کار مسلمان و احمدزاده را برای بازگشت به ترکیب پرسپولیس سخت‌تر از قبل خواهد کرد. این در حالی است که سیامک نعمتی نیز به عنوان یک گزینه تعویض همواره عملکرد خوبی در زمین داشته است. برانکو در دو بازی اخیر خود ترجیح داده در دقایق پایانی بازی یکی از مهاجمین خود را بیرون بکشد و با چینش 4-2-3-1 بازی کند. چینشی که شاید در آینده در صورت غیبت یکی از مهاجمین مدنظر برانکو قرار بگیرد.


پدرام محمدزاده-خبرنگار پیروزی

برانکو

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی