بررسی دو ادعای ظاهرا مشابه / شفر: من نبودم استقلال سقوط می کرد، برانکو: پرسپولیس پیش از من کاندیدای سقوط بود

بررسی دو ادعای ظاهرا مشابه / شفر: من نبودم استقلال سقوط می کرد، برانکو: پرسپولیس پیش از من کاندیدای سقوط بود


پیروزی صحت وسقم ادعای دو سرمربی سرخآبی های پایتخت را که در آستانه تمدید قرارداد گزاف و میلیاردی وینفر شفر به محل مناقشه کاربران مجازی با وزن کشی میان این دو سرمربی تبدیل شده است بررسی کرده است.
به گزارش پیروزی دیلی ـ وینفرد شفر در حالی در آستانه تمدید قرارداد خود با رقم گزاف و چندین میلیاردی! ضمن امتیازگیری حداکثری از هیئت مدیره آبی های تحت حمایت همه جانبه سیمای ملی، برخی رسانه های نوشتاری، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش قرار گرفته است که علی رغم تبلیغات به جرأت پس از کیروش بی سابقه برای یک سرمربی خارجی به نیت بزرگنمایی توان فنی شفر! ، به زعم ما و برخی دیگر از کارشناسان و علی چینی دستیار سرمربی پیشین آبی ها نه تنها نتایجش با نتایج علیرضا منصوریان در فصل شانزدهم چندان تفاوت فاحشی نداشته و در این حد از هجمه و تبلیغات قابل دفاع نیست بلکه در برخی موارد ضعیف تر هم بوده است تا آنجا که همین نتایج ، تیم دوم فصل قبل لیگ برتر را در فاصله دو هفته به پایان مسابقات این فصل در مکان چهارم جدول قرار بدهد. در این شرایط وینفرد شفر ضمن به رخ کشیدن رقم های لجام گسیخته قراردادهای دستیاران منصوریان و در کنار تاختن مجدد بر کادر فنی سابق استقلال که کم کم می رود به عادت بد روزمره مرد آلمانی جهت توجیه ناکامی ها بدل شود، مدعی شده است که چنانچه نیامده بود استقلال به دسته پایین تر سقوط می کرد. چندی پیش نیز هم خود وی و هم آرش برهانی کارشناس خبره فوتبالی! ادعا کرده بودند که اگر شفر از ابتدای فصل می بود، استقلال می توانست این فصل قهرمان لیگ شود. دو ادعای عجیب و البته مختلف العلامه که هرچه آنها را چه با هم و چه مجزا از هم سنگین سبک کردیم به نتیجه نرسیدیم که چطور اختلاف ۳ امتیازی بین ۸ امتیازات کسب شده علیرضا منصوریان طی ۸ بازی ابتدای فصل استقلال (دور رفت) با ۱۱ امتیاز کسب شده وینفرد شفر از ۸ بازی مشابه در نیم فصل دوم لیگ هفدهم (دور برگشت) ضمن آوردن میانگین ۲ امتیاز از هر بازی توسط شفر در محاسبات، می تواند اینچنین تأثیرگذار باشد که یک تیم میلیاردی بسته شده را از ورطه سقوط خیالی جدا کرده و به قهرمانی تخیلی برساند؟ آنهم در شرایطی که همگان براساس تجربه و امارهای موجود، به شاخصه عجیب تیم های علیرضا منصوریان مبنی بر استارت دیر هنگام و اوج گیری یکباره آنها پس از شروع ضعیف شان در ابتدای مسابقات قائل بوده و اذعان دارند. 
این دو ادعا با به میان کشیده شدن ادعای مشابه برانکو ایوانکویچ در مورد پرسپولیس توسط کانالها و صفحات مجازی هواداری منتسب به استقلال تهران رنگ و بوی جدید پیدا کرد و با عکس العمل های متفاوتی از سوی کاربران سرخآبی در فضای مجازی مواجه و به محل مناقشه درون و برون گروهی هواداران دو تیم مبدل شد. عده زیادی از هواداران دو تیم در احترام به باشگاه استقلال، سخنان شفر را غیر معقول و صرفا در راستای بازارگرمی می دانند. معدود هواداران پرسپولیس این ادعا را به شوخی و کری خوانی با هواداران رقیب در فضای مجازی مبنی بر منت گذاری شفر بر استقلالی که سقوط به دسته ۳ را در کارنامه خود دارد تبدیل کردند تا آنجا که برخی از کاربران مجازی هوادار رقیب را وادار کرد به ظن خود با پیش کشیدن ادعای تقریبا یکسان برانکو بلکه پاسخ کری خوانی آنها را داده باشند. پیروزی پیش تر با آمار و دلایل متقن پاسخ ادعای واهی شفر و برهانی و طرفداران این فرضیه را در مورد قهرمانی این تیم در این فصل به شرط زودتر پیوستن وی به استقلال داده است و اینک به بررسی ادعای مشابه دو سرمربی در باب در خطر سقوط بودن این دو تیم در بدو ورود دو سرمربی می پردازد. 
عمده ترین تفاوت بین این دو ادعای بظاهر مشابه که سخن پرفسور با شخصیت سرخ ها را نه تنها منت گذاری نمی نمایاند بلکه کاملا موجه و واقعی جلوه می دهد و در مقابل ادعای شفر با استناد به آن پوچ و صرفا منت گذاری بر سر تیم پرسابقه ی دوم پایتخت در راستای بازارگرمی و منم زدن سرمربی آلمانی از آن قابل تعبیر است، زمان ورود این دو سرمربی به پرسپولیس و استقلال است! 
برانکو ایوانکویچ بعد از هفته ۲۴ و تنها ۶ هفته به پایان رقابت های لیگ برتر ۱۶ تیمی فصل چهاردهم درحالی جایگزین حمید درخشان و وارث نتایج فوق العاده ضعیف این سرمربی شد که پرسپولیس با کسب ۲۸ امتیاز از ۷ تساوی و ۷ برد و ۱۰ باخت در رده نهم جدول قرار داشت. رتبه ۱۰ تا ۱۶ جدول به تیم های پدیده با ۲۶ امتیاز، ملوان ۲۵، استقلال خوزستان و گسترش فولاد و پیکان با امتیاز مشابه ۲۳، نفت مسجد سلیمان و راه آهن ۲۰ امتیازی اختصاص داشت. برانکو با تیمی که در بستن آن هیچ نقشی نداشت و خستگی و روحیه ضعیف ناشی از ۲۴ هفته تلاش بی نتیجه در ساق و ذهن بازیکنانش مشهود بود ، فقط ۶ هفته زمان داشت تا در کنار ۷ تیم دیگر با فاصله امتیازی فقط ۲ تا ۸ امتیاز از خود ، از ۱۸ امتیاز باقیمانده فصل آنقدر امتیاز گردآوری کند تا پرسپولیس را به نقطه امن برساند و از ورطه سقوط نجات بدهد. وی از ۲ تساوی و ۲ برد و ۲ شکست ۸ امتیاز صید کرد تا فصل را با یک پله صعود به نسبت جایگاه پرسپولیس هفته ۲۴ با ۳۴ امتیاز در مکان هشتم جدول تمام کند و برای فصل بعد در لیگ برتر برنامه ریزی نماید. این موضوع وقتی ملموس تر می شود که بدانیم در انتهای آن فصل نه تنها هیچکدام از ۷ تیم نتوانستند از پرسپولیس عبور کنند بلکه صبای قم با ۳۴ امتیاز در آخر فصل نیز به زیر کشیده شد. از طرفی نفت مسجد سلیمان و پیکان تهران با ۲۲ و ۲۶ امتیاز به دسته پایین تر سقوط کردند و بجز این دو تیم و استقلال خوزستان که با ۲۷ امتیاز به کار خود خاتمه داد ، ۴ تیم دیگر از ۷ تیم فوق الاشاره اولیه با امتیازی بیشتر از ۲۸ امتیاز پرسپولیس در هفته ۲۴ در لیگ ماندنی شدند. ملوان با دو امتیاز بالاتر و ۳۰ امتیاز، راه آهن و گسترش فولاد با امتیاز مشابه ۳۱ و پدیده خراسان با ۳۳ امتیاز در رتبه های ۱۰ تا ۱۳ جدول، فصل را به اتمام رساندند. این اثبات می کند که پرفسور کروات هرگز گزافه گویی نکرده است و بدون منت گذاری بر سر پرسپولیسی که با تفکر برتر وی از ورطه سقوط در فصل چهاردهم فاصله گرفت و سه فصل بعدی را بر سر لیگ برتر ایران آقایی کرده است ، صرفا به بیان واقعیت پرداخته است. 
از آن سو شفر استقلال را با شرایط صرفا مشابه از این لحاظ که خودش تیم را نبسته بود و در شرایط غیرقابل مقایسه با پرسپولیس تحویلی به برانکو یعنی پس از گذشت تنها ۸ هفته از شروع لیگ هفدهم و با امتیاز ۸ تحویل گرفت. تیمی که همانطور که اشاره کردیم فصل قبل را در رتبه دوم جدول و با ۹ اختلاف امتیاز با قهرمان فصل در عین آسیب دیدگی از محرومیت از پنجره نقل و انتقالاتی به اتمام رسانده بود و در شروع فصل جدید هافبک و بازی سازهای توانمندی را با رقم میلیاردی به انتخاب صحیح منصوریان به لیست خود اضافه کرد تا جبران مافات کرده باشد اما تنها براثر افت روحی شدید و استرس ناشی از باخت به العین امارات و مصاحبه های جنجالی عضو معروف هیئت مدیره باشگاه و البته عادت تیم های منصوریان در ابتدای لیگ ها نتیجه لازم را نگرفت تا خنده معروف دگر عضو هیئت مدیره این باشگاه و موضع انفعالی افتخاری مدیرعامل استقلال در پخش زنده نود از یک سو و تنش در سکوهای تهیج شده این تیم در تقابل با پدیده از سوی دیگر، مهر بطلان بر تمامی زحمات علیرضا منصوریان در این باشگاه و تضمین جدایی وی از استقلال شود. شفر ۶۶ امتیاز ۲۲ بازی در لیگ برتر را پیش رو داشت و فرصت چند بازی در حذفی و آسیا را در کنار بدنسازی نیم فصل و اجازه اضافه کردن مهاجم خوب سنگالی را بدست آورد اما جایگاه امروز استقلال در رتبه چهارم لیگ با ۱۳ اختلاف امتیاز نسبت به پرسپولیس و صعود این تیم به لطف داور به فینال جام حذفی همگی بیانگر این واقعیت است که شفر آنطور که تبلیغ می شود تحول شگرفی در استقلال ایجاد نکرده است تا دلیل موجهی برای بالیدن او به خود و بازار گرمی وی و نیز افزایش نجومی رقم قراردادش برعکس همتایش در پرسپولیس باشد. حتی نمی توان به این ادعا اعتنا کرد که منصوریان اگر از حمایت این روزهای هول شفر بهره مند می شد، نمی توانست استقلال را در لیگ حفظ کند بلکه باور داریم چه بسا منصوریان با استقلال همین حالا در کورس قهرمانی می بود.

برانکو

شفر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی