بلوک کنار دروازه، آمبولانس عدم تجهیزات یکطرف، جویای احوال نشدن یکطرف! با جان پیشکسوتان بازی نکنید!

بلوک کنار دروازه، آمبولانس عدم تجهیزات یکطرف، جویای احوال نشدن یکطرف! با جان پیشکسوتان بازی نکنید!

برای اولین بار نبود که در حین برگزاری مسابقات پیشکسوتان شاهد اتفاقات تلخی بودیم. سال گذشته هم در حین برگزاری مسابقات، بازیکن پیشکسوت راه‌آهن در مسابقه با پیشکسوتان پرسپولیس دچار ایست قلبی شده بود.

اختصاصی پیروزی دیلی،در روزی که تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران در دومین دیدارش در جام‌جهانی هند، 4 گل به آلمان زد و تیم بزرگسالان هم با گل سردار آزمون تیم میزبان جام‌جهانی 2018 را متوقف کرد، اتفاقی تلخ در حین بازی پیشکسوتان فوتبال رخ داد که منجر به آسیب‌دیدگی شدید محمدحسن انصاری‌فرد بازیکن خوش‌اخلاق دهه های گذشته پرسپولیس و تیم ملی شد و شبانه او را به اتاق عمل برد.

رسیده بود بلایی
خبر آسیب‌دیدگی انصاری‌فرد البته از جنس سایر مصدومیت‌های متداول فوتبالی که در زمین مسابقه رخ می‌دهد، نبود. در اواسط بازی پیشکسوتان پرسپولیس و گسترش، دیداری که با نتیجه 3-2 به سود سرخپوشان به پایان رسید، بازیکن سابق تیم ملی که گل قهرمانی پرسپولیس در جام‌درجام آسیا را به ثمر رساند، در موقعیت گلزنی و دروازه خالی قرار گرفت. بازیکن حریف برای آنکه مانع گلزنی وی شود، او را با دست هُل می‌دهد که با توجه به سرعت بالای انصاری‌فرد در این صحنه، به کنار دروازه پرتاب می‌شود، به جایی که بلوکی سیمانی با میله های فلزی متصل به آن، قرار داشته و همین برخورد کافی است که انصاری‌فرد به شدت از ناحیه زانو و البته سر آسیب ببیند.

خدا رحم کرد
انصاری‌فرد از جمله پیشکسوتانی است که بعد از کنار گذاشتن ورزش قهرمانی، به واسطه پست‌هایی که در ورزش ایران داشته، هیچ‌گاه از ورزش غافل نبوده و بعد از جراحی زانوش در دو سال گذشته، در کلیه بازی‌های پیشکسوتان نیز حضور داشته و به همین دلیل از آمادگی بدنی بالایی برخوردار بود و توانست با دست مانع از برخورد گیجگاهش با بلوک سیمانی شود و توانست از شدت ضربه جلوگیری کند که اگر چنین نبود، اتفاق تلخ‌تری در این مسابقه در انتظارش بود.

زانویی که خرد شد

برگزاری مسابقات رده سنی پیشکسوتان بر روی چمن مصنوعی، به خودی خود میزان آسیب‌دیدگی بازیکنان را افزایش می‌دهد. خصوصا اینکه این نفرات اغلب با آسیب‌های کهنه به زمین می‌روند و باید بیش از هر چیزی سلامت آنها را تضمین کرد.
بعد از این برخورد، پیشانی انصاری‌فرد دچار خونریزی می‌شود و کشکک زانویش هم خرد شده و به شدت آسیب می‌بیند. اما نکته‌ای تلخ‌تر از این حادثه، نبود پزشک در این مسابقه بود.

عمل جراحی شبانه
درحالیکه در حین برگزاری مسابقات پیشکسوتان، بیش از هر مسابقه ورزشی دیگری نیاز به حضور پزشک در کنار زمین وجود دارد. تنها یک بهیار در این مسابقه کنار زمین بود و انصاری‌فرد در ابتدا به بیمارستان فیروزگر منتقل می‌شود. بعد از معاینه اولیه و تشخیص جراحی روی زانو، او را به بیمارستان پارسیان انتقال می‌دهند. تنها کسانی که بعد از این مصدومیت، انصاری‌فرد را همراهی کردند رضا ریاضتی خبرنگار قدیمی روزنامه پیروزی و مدیررسانه‌ای تیم پیشکسوتان پرسپولیس و همچنین دکتر قربانی که از قدیم در کنار تیم پیشکسوتان حضور داشته، بودند. قدوسی سردبیر روزنامه پیروزی همان شب به عیادت استاد خود در روزنامه پیروزی رفت.
بازیکن سابق فوتبال ایران ساعت 22:30 سه‌شنبه شب به اتاق عمل رفت تا پلاتین در زانویش کار گذاشته شود و روز چهارشنبه نیز از بیمارستان مرخص شد. اما چیزی که مشخص است یک ماه خانه‌نشینی سوغات فوتبالی‌ انصاری فرد در روزگاری است که ورزش قهرمانی را کنار گذاشته و در زمره پیشکسوتان به شمار می‌رود.

وقتی یک پیشکسوت جان باخت
نکته ناراحت‌کننده اینکه از مسئولان برگزار کننده مسابقات کسی جویای حال او نشده، آنهایی که باید پاسخگو باشند بلوک سیمانی در کنار دروازه چه کار می کرده و آیا برگزاری مسابقه در چنین شرایطی درست بوده است؟
البته این برای اولین بار نبود که در حین برگزاری مسابقات پیشکسوتان شاهد چنین اتفاقات تلخی بودیم. سال گذشته هم در حین برگزاری مسابقات، بازیکن پیشکسوت راه‌آهن در مسابقه با پیشکسوتان پرسپولیس دچار ایست قلبی شد با وجودی که به گفته پسرش او دائما در حال تمرین و ورزش بوده و از آمادگی بدنی خوبی سود می برده است. همان زمان محمدحسن انصاری فرد که به واسطه بحث مربیگری دوره‌های پزشکی را هم پشت سر گذاشته، به این بازیکن شوک می‌دهد و قلبش دوباره فعال می‌شود اما به گفته پسر این پیشکسوت، به دلیل نبود دستگاه های مربوطه در آمبولانس، او پیش از رسیدن به بیمارستان جان می‌سپارد.

نیت خیری است اما....
البته هیچ‌کسی منکر تاثیر روانی برگزاری مسابقه در سطح پیشکسوتان نیست. اینکه به این واسطه بازیکنان سابق فوتبال دور هم جمع می‌شوند، برای حفظ سلامت تمرین می‌کنند و از اضافه وزن و تبعاتی که چاقی در کنار افزایش سن دارد، جلوگیری می‌شود، دوستان قدیمی در کنار هم ساعات خوشی را می‌گذرانند، از انزوا درمی‌آیند و ... اما در عین حال باید ترتیبی داده شود که شاهد تکرار اتفاقات اینچنینی نباشیم.

به هر شکل باید پیش از آغاز مسابقه تمامی شرایط استاندارد و ایمنی مسابقه را فراهم کرد. حتما باید پزشک در کنار زمین حضور داشته باشد که به این شکل و با اتفاقات ناگوار، زحمات برگزارکنندگان مسابقات زیر سوال نرود.

سکوت زننده گل قهرمانی آسیایی پرسپولیس
جالب بود که یک شب بعد از اینکه پنالتی محمدحسن انصاری‌فرد در فینال بازی های آسیایی پکن از برنامه نود پخش شد، او در مسابقات پیشکسوتان به شدت آسیب دید و زیر تیغ جراحان رفت.
وقتی با او تماس گرفتیم تا بیشتر در چند و چون کار قرار بگیریم، حاضر به انجام مصاحبه نشد چراکه نمی‌خواست از ارزش کار برگزار کنندگان مسابقات پیشکسوتان کاسته شود.
اینکه بازیکن دوست‌داشتنی و بااخلاق دهه 60 پرسپولیس نخواهد در این مورد صحبت کند و کسی را زیر سوال ببرد و باز هم دلیل نمی‌شود که به این وضعیت ناراحت کننده رسیدگی نشود.
انصاری فرد نه تنها سالها برای پرسپولیس بازی کرده بلکه به واسطه اینکه زننده گل منجر به قهرمانی پرسپولیس در فینال جام در جام آسیا بوده نامش در تاریخ پرسپولیس ثبت شده. او در شرایطی که پرسپولیس در رده دوازدهم جدول بود و اوضاعی بحرانی داشت مدیرعامل باشگاه شد و با جذب آری هان و دنیزلی تیم را از قعر به فینال رساند و احیا کرد و تیمی یکدست از تحویل کاشانی داد. انصاری فرد سابقه 4 بار قهرمانی آسیایی با تیم ملی فوتسال به عنوان سرمربی را در کارنامه دارد و به عنوان بازیکن هم با تیم ملی فوتسال به عنوان چهارم جهان و با تیم ملی فوتبال به مقام قهرمانی آسیا دست یافته است.


✍️مرضیه دارابی

انصاری فرد

پیشکسوتان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی