به بهانه زادروز زنده یاد ناظم گنجاپور؛ستاره پرسپولیس و اولین گلزن پرسپولیس در تاریخ دربی ها

به بهانه زادروز زنده یاد ناظم گنجاپور؛ستاره پرسپولیس و اولین گلزن پرسپولیس در تاریخ دربی ها

به بهانه زادروز ناظم گنجاپور، ستاره پرسپولیس در دهه 50 نگاهی داشته ایم به کارنامه ورزشی این مهاجم گلزن فوتبال ایران.


به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی، ناظم گنجاپور ستاره تیم فوتبال پرسپولیس دوم فروردین 1322 در اهواز متولد شد. وی فوتبالش را از بازی در تیم کلوب شنا اهواز آغاز کرد و در سال 1343 به تیم شاهین پیوست و با درخشش در این تیم توانست نام خود را به عنوان یک مهاجم گلزن در فوتبال کشور مطرح کند. وی در24 سالگی به یکی از مهره های کلیدی این باشگاه محبوب تبدیل شد و در شرایطی که حمید شیرزادگان، همایون بهزادی و حسین کلانی، چهره های شاخص این باشگاه بودند، در حضور این نفرات نامدار به مهره ای تاثیرگذار بدل گردید و نقش مهمی در قهرمانی های شاهین در باشگاه های تهران داشت. اما آنچه که نام وی را در تاریخ ایران ماندگار کرد درخشش این مهاجم گلزن در آخرین بازی تیم شاهین بود. 24 تیرماه 1346 و دیدار شاهین مقابل تهران جوان،  در حالی که سپیدپوشان تهرانی با اخراج یک بازیکن خود مقابل حریف 10 نفره شده بودند ، گنچاپور در دقایق 63 تا 71 و در کمتر از 10 دقیقه، سه بار برای شاهینی ها گلزنی کرد. بعد از این مسابقه بود که پروانه باشگاه  شاهین لغو شد و این بازیکن به همراه سایر بزرگان و ستارگان شاهین ، باشگاه پرسپولیس را بنا نهاد. گنجاپور که قبل از انحلال باشگاه شاهین و تشکیل پرسپولیس، با هت تریک خود آخرین گل ها را برای این تیم به ثمر رسانده بود، در سال1348  بار دیگر تاریخ شد و زننده نخستین گل پرسپولیس در تاریخ دربی لقب گرفت.
گنجاپور به همراه سایر ستارگان شاهین یک سالی را در تیم پیکان پشت سر گذاشت و با این تیم به قهرمانی رسید و دوباره به پرسپولیس بازگشت و در زمان حضورش در این تیم توانست به یک قهرمانی در سال 50 دست یابد. گنجاپور تا سال 51 در پرسپولیس بازی کرد و به دوران 4 ساله حضورش در این تیم پایان داد.  او سپس راهی پاس شد و یک سالی در این تیم توپ زد و در حالی که هنوز 30 ساله نشده بود از فوتبال خداحافظی کرد.
 این مهاجم گلزن پس از پایان دوران فوتبالش به مربیگری روی آورد و پیش از انقلاب هدایت تیم فوتبال شهباز را برعهده گرفت و توانست این تیم را با یک امتیاز کمتر نسبت به پرسپولیس به مقام سوم برساند.
وی سرانجام در سوم اسفندماه  1391در جریان رقابت‌های جام جهانی کشتی در تهران در راه بازگشت به خانه دچار عارضه شد و در سن ۷۰ سالگی درگذشت. گنجاپور از جمله بازیکنان و پیشکسوتان با اخلاق و خوشنام پرسپولیس  بود و همانگونه که به آن اشاره شد صاحب رکوردهای ماندگاری در فوتبال ایران است که از جمله آنها می توان به هت تریک وی در آخرین بازی شاهین و زدن اولین گل رسمی پرسپولیس و اولین گل این تیم در دربی اشاره کرد .روحش شاد و یادش گرامی.
















تاریخ فوتبال ایران و پرسپولیس

زادروز

گنجاپور

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی