به بهانه افتتاح فروشگاه جدید علی دایی

به بهانه افتتاح فروشگاه جدید علی دایی

از فوتبال تا بیزینس
به گزارش پیروزی دیلی، نقشی که علی دایی در معرفی فوتبال ایران به دنیا داشته، بر هیچ‌کسی پوشیده نیست. او یک برند است و در همه جای دنیا فوتبال ما را به نام او می‌شناسند. 

 علاوه بر گل‌هایش در تیم ملی ایران که او را به «آقای گل فوتبال جهان» تبدیل کرد، حضورش در فوتبال اروپا و بازی کردن در بایرن‌مونیخ، هرتابرلین و آرمینیابیله‌فلد نامش را برای همیشه در تاریخ فوتبال دنیا به ثبت رساند. 

 اما نام دایی را هرگز نمی‌توان تنها در مستطیل سبز خلاصه کرد. او همانقدر که در فوتبال و عرصه حرفه‌ای ورزش موفق بود در تجارت هم یک نام و برند قوی است که هر روز هم بیزینسش را ارتقا می‌دهد. 

 او روز شنبه در حضور بسیاری از ستارگان فوتبال و هنر شعبه دیگری از فروشگاه‌های ورزشی‌اش را این‌بار در پاساژ آرتمیس تهران افتتاح کرد تا بار دیگر نشان دهد که از هوش و شم اقتصادی بالایی برخوردار است.

 * از اردبیل تا دانشگاه شریف 

 هنوز خیلی جوان بود، در کنار استعدادی که در فوتبال داشت، درسش هم خیلی خوب بود. وقتی در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی متالوژی قبول شد، از اردبیل به تهران آمد تا هم درس بخواند و هم فوتبالش را در پایتخت ادامه دهد. در عین حال که در بهترین دانشگاه ایران رشته‌ای مهندسی می‌خواند که به خودی خود مستلزم وقت گذاشتن و صرف انرژی زیادی بود، فوتبال هم بازی می‌کرد، هم در تیم دانشجویان و بعد هم تاکسیرانی و بانک تجارت. درخشش در این تیم‌ها او را به تیم ملی و پرسپولیس رساند و فصل جدیدی در زندگی علی دایی رقم خورد.

 * دوری از ولخرجی

 پدر علی دایی به گفته خودش در اردبیل وضع مالی خوبی داشت اما در مقطعی ورشکست شد و مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد. دایی همواره از پدرش با احترام خاصی یاد می‌کرد که او را درگیرودار بازی‌های آسیایی از دست داد و دایی که از این بابت بسیار ناراحت شده بود به ایران بازگشت. پدر همیشه توصیه‌هایی برای او داشت که قطعا در تصمیماتی که دایی در زندگی اش گرفت، موثر بود. در آن روزهایی که بازیکنان تا از شهر خود به پایتخت می‌رسیدند و قراردادی خوب با تیم‌های سرخابی امضا می‌کردند، هنوز پای‌شان به تهران نرسیده، پول قرارداد را صرف خرید ماشینی لوکس و منزلی گرانقیمت می‌کردند و صرفا حال را می‌دیدند و از آینده غافل می‌شدند، علی دایی فکرهای اقتصادی بزرگی داشت و از همان زمان پولش را صرف چنین کارهایی در ابتدای رشد فوتبالش نکرد. هرچند که او پس از عقد قراردادهای مالی خوب با السد قطر، آرمینیا بیله فلد، بایرن، الشباب امارات و . . . از اتوموبیل بنزهایش استفاده می‌کرد که در ایران کمتر کسی نمونه اش را داشت. او در مقطعی هم اتوموبیل پورشه داشت.

* آقای دکتر 

 دایی از همان ابتدای فوتبالش به فکر کسب درآمد بود. پولی را که به حق از فوتبال به دست می‌آورد را سرمایه گذاری می‌کرد. هر روز می‌خواست که بیزینسش را توسعه دهد. به واسطه تحصیل کردن در یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران و خاورمیانه، فکرش خیلی خوب کار می‌کرد. او حالا نه تنها آقای گل فوتبال جهان بود، بلکه همچنان می‌خواست درسش را هم ادامه دهد و به همین جهت، وقتی فراغتش در فوتبال بیشتر شد کارشناسی ارشدش را در دانشگاه آزاد و در رشته تربیت‌بدنی ادامه داد و چندی پیش هم حضورش و البته در پی آن، قبولی در کنکور دکترای جامعه‌شناسی ورزشی خبرساز شد. او با وجود مشغله‌های فراوانی که همیشه به واسطه فوتبال و البته تجارت داشته، تحصیلاتش را به بهترین وجه ممکن به سرانجام رسانده است. او با وجود مشغله فراوان، باز هم بهترین نمرات را در دروس دانشگاهی داشته و گرچه چند باری عدم حضورش در کلاس‌های دانشگاه مورد انتقاد محمد مایلی‌کهن در مقاطعی که با علی دایی مشکل داشت، قرار گرفت اما باز هم کسی نمی تواند منکر حافظه خوب و استعداد فراوان درسی آقای گل فوتبال جهان شود. 

 * قرق لیگ برتر با برند دایی 

 اولین کار بزرگ اقتصادی سرمربی اسبق پرسپولیس تولید البسه و پوشاک ورزشی با برند علی دایی بود که در مقطعی نزدیک به 80 درصد تیم‌های لیگ برتری از برند او استفاده می‌کردند. اینکه امروز استفاده از این برند در فوتبال ایران کمتر شده، دلیلش عدم رغبت خود دایی است چراکه باشگاه‌های فوتبال خوش‌حساب نیستند و همچنین برند دایی از کیفیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل گاها قیمت‌هایش بالاست و به همین دلیل باشگاه‌ها هم سراغ برندهای خارجی ارزان‌تر و البته بی‌کیفیت‌تر می‌روند. البته همچنان در لیگ والیبال و بسکتبال تیم‌هایی با برند دایی حضور دارند. دایی در ادامه کارش را در زمینه فروش پوشاک و البسه ورزشی‌ گسترش داد و نمایندگی فروش برندهای مطرحی چون نایک،‌ آدیداس، ویلسون و ... را هم در اختیار گرفت. 

 * افتتاح سالی چند فروشگاه 

 همانطور که دایی در فوتبال انگیزه‌ها و میل به خواهندگی‌اش تمام ناشدنی بود، در تجارت هم اهدافش تمامی نداشت و او همچنان در ک نار فوتبال، بیزینسش را هر روز گسترش می‌داد. به طوری که اغراق نیست اگر بگوییم در سال چیزی بیش از سه تا چهار فروشگاه افتتاح می‌کند. او در کنار کالاها و برندهای ورزشی که از خارج‌ از کشور وارد می‌کند تولیدات شرکت خودش را هم به مشتریان عرضه می‌کند و همیشه سعی دارد یک پکیج خوب و کامل را در اختیار مشتری قرار دهد. درحالیکه این روزها فوتبالیست‌ها و اصولا آدم‌های مشهور بیشتر به رستوران داری و کافه گردانی علاقه نشان می‌دهند، اما دایی به منظور اشتغال‌زایی بیشتر و ارائه کالایی تولیدی، همچنان محصولات و پوشاک تولیدی خودش را در بازار عرضه می کند. ضمن اینکه همسر او هم صاحب برند زیورآلات و جواهرات است و علی دایی پیش از این در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که درآمد همسرش حتی از خودش هم بیشتر است. 

 * درآمدی میلیاردی از بیلبورد

 چندی پیش هم خبر سرمایه‌گذاری علی دایی در پاساژ الماس کریمخان رسانه‌ای شد، با وجودی که همان زمان اعلام شد که او در ساخت این پاساژ شریک شده، اما حقیقت این بود که علی دایی آنجا چند مغازه داشته و به فروش رسانده، اما نام و عکس او بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی الماس کریمخان رفت و باوجودی که سایر سلبریتی‌ها معمولا بابت ثبت عکس شان بر روی چنین بیلبوردهایی، رقمی در حدود 200 تا 300 هزار تومان دریافت می‌کنند، اما گفته شد که دایی بعد از عقد قراردادی دو میلیاردی حاضر به انجام این کار شده است.

 همانطور که پیش از این گفتیم او شم اقتصادی بالایی داشته و توانسته به سرعت برند خود و محصولاتش را گسترش دهد و از این راه نیز به یکی از ستارگان متمول فوتبال تبدیل شده که در کنار حضور فوق‌العاده در سطح فوتبال ایران و البته دنیا، توانسته به چهره‌ای بسیار موفق در بُعد اقتصادی تبدیل شود. 

 دایی که سال ها در فوتبال آلمان حضور داشت، در این کشور هم صاحب خانه بود که چند سال پیش آن را فروخت، او در آمریکا هم صاحبخانه است و هر 6 ماه یک بار همراه با خانواده‌اش به این کشور سفر می‌کند.

 «برند فوتبال ایران» معمولا در پایان لیگ، ترجیح می‌دهد به فرانسه، آلمان و یا آمریکا سفر کند. 

 * همچنان فعال در فوتبال و بیزینس 

 در همین راستا فروشگاه جدید علی دایی، روز شنبه گذشته با حضور بازیکنان سابق پرسپولیس، نفت تهران، سایپا و هنرمندان افتتاح شد. 

 معمولا خیلی‌ها در مراسم افتتاح فروشگاه‌های علی دایی حضور پیدا می کنند، از پیشکسوتان پرسپولیس گرفته تا بازیکنان تیم‌های علی دایی، چراکه نام دایی آنقدر در فوتبال ایران بزرگ است، که کسی نمی تواند دعوتش را اجابت نکند.

 علی دایی همچنان در عین حال که در فوتبال ایران مربیگری می‌کند و درست در جایی که تخصصش را دارد، فعال است،‌ در بُعد اقتصادی هم هر روز کارش را گسترش می دهد.

علی دایی

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی