به بهانه تولد ادو ؛ حسرت بزرگ پرسپولیس

به بهانه تولد ادو ؛ حسرت بزرگ پرسپولیس

ادموند بزیک مهاجم ارمنی سالهای نه چندان دور پرسپولیس امروز 43 ساله شد؛ به بهانه زادروز این پیشکسوت محبوب نگاهی داشته ایم به سوابق ورزشی او در فوتبال ایران و تیم پرسپولیس.

اختصاصی پیروزی دیلی؛ادموند بزیک مهاجم محبوب سابق سرخپوشان متولد 21 مرداد 1354(تهران)است. این بازیکن ارمنی مانند اغلب بازیکنان مطرح، فوتبال را از زمین های خاکی آغاز کرده است. نوجوانان آرارات اولین باشگاهی بود که بزیک به صورت حرفه ای در آن مشغول به بازی شد و در ادامه جوانان و بزرگسالان آرارات که این بازیکن  تا سال 75 عضو آن بود. البته این بازیکن مدتی را هم به دلیل پشت سر گذاشتن خدمت سربازی در تیم نیروزی زمینی سپری کرد.

در حالیکه باشگاه هایی همچون کشاورز و استقلال در سال 75 خواهان بزیک بودند وی با پیشنهاد استانکو،پیراهن سرخ پرسپولیس را بر تن کرد تا با مهاجمان نامدار این تیم از جمله فرشاد پیوس، مهدی مهدوی کیا، رضا ترابیان، مجتبی کرمانی مقدم و علی دایی رقابت سختی داشته باشد. شرایط برای بزیک که آن روزها مهاجمی جوان و کم تجربه بود با وجود این همه مهاجم گلزن بسیار دشوار بود اما این بازیکن که از شم گلزنی بسیار خوبی برخوردار بود طی مدت کوتاهی توانست جایگاه خود را در ترکیب پرسپولیس پیدا کند. در بازی مقابل تیم مدعی پاس برای اولین بار بزیک در ترکیب پرسپولیس به میدان آمد و در کنار علی دایی قرار گرفت و در ادامه لیگ با زدن گل هایی که برای پرسپولیس به ثمر رساند به عنوان یک پدیده گلزن در تیم بزرگ پرسپولیس نام خود را مطرح کند. 

شیرین اتفاق برای بزیک گلزنی در اولین دربی بود که به طلسم 7 شکست ناپذیری استقلال مقابل پرسپولیس پایان  داد و نام این بازیکن را در تاریخ دربی ها جادوانه کرد.جالب اینجاست که بزیک قبل از این بازی مصدوم شده بود و در دیدار هفته قبل پرسپولیس غائب بود، اما با تمرینات زیاد  توانست خود را به این بازی رساند و در دقایق آخر یک گل 3 امتیازی ارزشمند برای پرسپولیس به ثمر برساند. بزیک در بازی برگشت نیز در همان نیمه اول دروازه استقلال را باز کرد تا زمینه یک پیروزی پرگل را برای پرسپولیس فراهم کرده باشد. این بازی جذاب که با خداحافظی پیوس همراه بود 3 بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید. بعد گلزنی در هر دو بازی رفت و برگشت بود که هواداران پرسپولیس به بزیک  لقب ادوی رفت و برگشت دادند. در مقطعی هم که این بازیکن در گلزنی ناکام بود هواداران با شعار گل ادو بیرون بیا به وی برای گلزنی روحیه می دادند و باید گفت این مهاجم بی حاشیه و متعصب از جمله بازیکنان محبوب سرخ ها در دهه 70 بود 

ادموند بزیک 5 سال در پرسپولیس بازی کرد و طی این مدت با سرخپوشان3 بار جام قهرمانی را بالای سر برد.او بیش از  100 بازی و نزدیک به 50 گل از خودش به جا گذاشت و در حالی که بازیکن محبوب هواداران بود و می توانست هنوز برای این تیم مهاجم گلزنی باشد به طرز عجیبی از پرسپولیس کنار گذاشته شد تا به سپاهان برود و با پیراهن این تیم دروازه پرسپولیس را باز کند و در حالی که مربیان تیم از گل نزدن وی انتقاد داشتند، در دومین دوره لیگ برتر آقای گل  شد!جدایی بزیک و درخشش او در سپاهان حسرت بزرگی برای هواداران بود که این اتفاق حتی بعد از پایان فوتبالش هم ادامه داشت. 

بزیک افتخاراتش را در سپاهان با کسب 4  عنوان قهرمانی در لیگ و جام حذفی ادامه داد و در سال 86 فوتبالش را در تیم آرارات به پایان برد. بزیک از برترین مهاجمان فوتبال ایران در دهه 70 و سالهای ابتدایی دهه 80 بود. او گلزنی باهوش بود که به خوبی در میان مدافعان سر می زد و بسیار فرصت طلب و زیرک بود و برای هر تیمی خطرناک. او از محبوبیت فوق العاده ای نزد هواداران پرسپولیس برخوردار بود و هنوز هم با گذشت سالها از پایان فوتبالش کماکان محبوب است. بزیک از جمله پیشکسوتان بااخلاق پرسپولیس است که بعد از پایان فوتبال مانند یک هوادار حامی تیم محبوبش بوده و با حضور در بازیها به سرخپوشان دلگرمی می دهد.

 

 

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی