به بهانه حضور یاران هادی نوروزی در جام حذفی کشور/یک تیم ویک نام !

به بهانه حضور یاران هادی نوروزی در جام حذفی کشور/یک تیم ویک نام !

 یاران هادی نوروزی در مرحله اول جام حذفی به مصاف تیم آریا سنگسر خواهد رفت.این بازی در ورزشگاه آزادی مهدی شهر برگزار خواهد شد.

به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی، تیم "هادی نوروزی" در مسابقات فوتبال جام حذفی حضور خواهد داشت .تیمی که تا این مرحله از مسابقات رسمی حضور پیدا کرده است، قطعا معتبر ترین تیمی به نام افراد است که پیش از این در فوتبال ما چهره داشته است .
تیم های فراوانی در فوتبال ایران بوده اند که بخشی از نام یک انسان را در نامگذاری مورد استفاده قرار داده بودند، مثل فجر شهید سپاسی و.... اما این که نام وفامیل یک فرد، نام تیم مورد اشاره را تشکیل داده باشد در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه است .


*تیم ها یی به نام یاران .....:
یونس شکوری یکی از فوتبالیست های خوب تهرانی بود که در سال 1371 به رحمت خدا رفت واز همان سال مسابقاتی به نام مرحوم یونس شکوری در محوطه ورزشگاه شهید شیردی برگزار شد.
یکی از تیم های حاضر در مسابقات فوتبال پیشکسوتان جام یونس شکوری، تیم یاران یونس شکوری بود واز آن پس در رده سنی تیم های پایه تیم های زیادی به وجود آمد که نام افراد متوفی را داشت از آن جمله میتوان به یاران دهداری، یاران اکرامی و... اشاره کرد .
بعضی از تیم هایی از این دست هم به صورت مقطعی تشکیل شد ودر چند مسابقه حضور یافت که تیم یاران فریبرز مرادی ومسعود استیلی از آن دسته بوده است .
بعدها در مسابقات رده های مختلف بزرگسالان هم نام های زیادی  مورد استفاده قرار گرفت که معروف ترین آن یاران دایی ویاران پروین بودند .جالب این که در این تیم افرادی چون هاشم حیدری، فرامرز سلطانی، محمد دایی برادر علی دایی و... تا سنین نزدیک 45 سال به میدان رفته وبازی کردند .این تیم در مسابقات باشگاه های تهران آسیا ویژن حضور داشت.متاسفانه در سالهای مختلف بازیهای باشگاه های تهران چنان تضعیف شده که نفرات بسیاری تا سنین بالای 40 وحتی نزدیم 50 حضور پیدا میکنند وسطح مسابقات چنان پایین است که خبری از ان نیست ،مثل بازی کردن حسن خان محمدی ورضا جباری وخیلی از نام های دیگر که برای تفریح وحفظ آمادگی بدنی در این مسابقات حضور پیدا میکنند .

*دوران ستاره های قدیمی!
در دورانی که تیم های بزرگ در فوتبال ما قدرتمندانی با تعداد محدود بودند، تولد برخی از تیم ها ی تابعی  توسط تیم اصلی ، به استفاده از نام ستاره ها بود .مثلا در دهه 40 شاهین تیم های زیر گروه وتابعی خود را با نام افرادی چون همایون بهزادی وحمید شیرزادگان ساختند ونام همایون وحمیددادند، این 2 تیم بعد از انحلال شاهین اصلی در سال 46 هم به فعالیت خود ادامه دادند ، حمید یکی از تیم های خوب باشگاه های تهران بود وهمایون هم همان تیمی بود که ستارگان جنوب شرق تهران را پیدا ومعرفی میکرد ، محمد حسن انصاری فرد از همین تیم همایون به فوتبال ما معرفی شد وبعد از انقلاب هم عباس انصاری فرد در 25 سالگی مربیش بود .حتی در سال 58 انصاری فرد 18 ساله در ترکیب اصلی شاهین کنار حجازی وقاسمپور وبرزگری وحقیقیان و...بازی کرد وسپس به همایونی برگشت که از سال 61 به تکاور تغییر نام داد ودر سال 64 با درخشش انصاری فرد  ووحید نیتی تا یک قدمی دسته اول تهران بالا آمد .در مسابقات دسته دوم ناصر ابراهیمی او را دید وبه تیم ملی سال 64 دعوت کرد وبا درخشش او علی پروین از او خواست به پرسپولیس برود .


*تیمی به نام آدم پولدارها
در ابتدای تشکیل فوتبال در ایران 2 تیم بزرگ وبسیار قدرتمند، به نام 2 فرد معروف بودند،این 2 نفر تیم تدین وتیم شعاع بودند .
تیم تدین، تیم محمد تدین رئیس وقت مجلس بود که به فوتبال علاقه بسیار داشت .تدین، سال ها قهرمان تهران شد .محمد تدین همان کسی است که در سال 1304 اولین زمین فوتبال رسمی را در محل دروازه دولت امروز برای بازی تیم های تهرانی اختصاص داد .پیش از آن در تهران زمین فوتبالی وجود نداشت وفوتبالیست ها در زمین های فوتبال سفارت انگلستان وزمین لنج(دبیرستان البرز امروزی-متعلق به دکتر جردن آمریکایی)بازی میکردند وزمین دولت اولین زمین ایرانی بود که بعدها در سال 1308 همین زمین چمن شد در حالی که در کشورهای همسایه مثل عربستان اولین زمین چمن طبیعی 50 سال بعد ساخته شد وتا آن زمان همسایگان ما زمین چمن مصنوعی داشتند .
اما تیم دوم تیم شعاع بود که کارکرد آن تا زمان انقلاب بود .شعاع میرزا معتمد از افراد نامدار وپولداری بود که در سال 1314 اولین نشریه ورزشی را به نام آئین تندرستی تاسیس کرد .شعاع معروف به آقا شعاع، در دهه 40 پایه گذار پرداخت پول به فوتبالیستها بود .او برای فریبرز اسماعیلی اتومبیل بی ام دبلیو خرید! قبل از آن هم برای حسین آبشناسان موتور سیکلت خریده بود!
برخی اوقات در مسابقات فوتبال دسته تیم های پایه هم تیم هایی به وجود آمده اند که خبری از آن نیست مثل تیم فوتبال فرشاد پیوس که در مسابقات فوتبال تهران در رده تیم های پایه حضور دارند .
به تازگی تیمی به نام همایون هم دوباره تشکیل شده است وقرار است به نام همایون بهزادی در مسابقات باشگاه های تهران دوباره فعال شود .
تیم بهمن در دهه 70 هم از نام بهمن مداح از بزرگان عرصه خودروسازی در ایران گرفته شده بود .این تیم بعدها امتیاز خود را به پیکان فروخت .

*شهدای گرامی
بسیاری از شهدای دوران دفاع مقدس ، زیبنده نام تیم های زیادی بودند که معروف ترین آنها شهید عبدالمجید سپاسی بود .
شهید سپاسی در  اول مهر ماه سال ۱۳۴۰ محله شاهچراغ شیراز به دنیا آمد . او از فعالان جریان انقلاب ایران بود. پس از پیروزی انقلاب و در اوایل سال ۱۳۵۹ به سپاه پاسداران پیوست و در، مسؤولیت های مختلفی مانند فرماندهی گروهان و گردان، طراح عملیات و مسئول محورهای عملیاتی مختلف در عملیات‌های ثامن‌الائمه، رمضان، بدر، کربلای ۵ و ... را بر عهده گرفت وسرانجام پس از چند جراحت سنگین  در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۶۶ در عملیات والفجر ۱۰ و در آخرین روز ماه رجب در حالی که سمت معاونت عملیات را به عهده داشت، در  حلبچه شهید شد .
تیم فجر شهید سپاسی بر این اساس به نام او متبرک شد .
در سال 1360 هم بنیاد مستضعفان مدیریت پرسپولیس را عهده دار شد .او نام تشکیلات پرسپولیس را به نام شهید چمران نام گذاشت ومقرر شد که تیم های ورزشی پرسپولیس به نام شهید چمران در مسابقات حضور یابد .
تیم های فوتبال این تغییر نام را بر نتابیدند واز حضور در باشگاه شهید چمران محروم شدند واز آن پس محل تمرینات پرسپولیس تپه های داوودیه شد .
پرسپولیس در اعتراض به تغییر نام والبته در حمایت از کلانی، رئیس هیئت فوتبال تهران که با علیمحمد مرتضوی، مدیر کل ورزش استان تهران در مسابقه با هما حاضر نشد و3-0 هم بازنده اعلام شد .


مهدی حدادپور

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی