به بهانه روزی که دایی مرد سال آسیا شد؛آقای گل جهان، شهریار ایران، افتخار پرسپولیسی ها

به بهانه روزی که دایی مرد سال آسیا شد؛آقای گل جهان، شهریار ایران، افتخار پرسپولیسی ها

در مراسم انتخاب بهترین های سال فوتبال آسیا که در مقر این کنفدراسیون در کوالالامپور مالزی برگزار شد، علی دایی به عنوان بهترین بازیکن سال ۱۹۹۹ فوتبال آسیا انتخاب شد.


به گزارش پیروزی دیلی،18 سال پیش در چنین روزی علی دایی به عنوان مرد سال فوتبال آسیا برگزیده شد. در این سال فوتبال ایران برای دومین مرتبه در تاریخ توانست عنوان بهترین بازیکن قاره را از آن خود کند. پس از خداداد عزیزی که در سال ۱۹۹۶ بهترین بازیکن قاره کهن شد، علی دایی،  که آن زمان ملی پوش و عضو تیم هرتابرلین آلمان بود‌ به این افتخار مهم رسید. در این سال هیدتوشی ناکاتا از ژاپن و سون ون از چین، دوم و سوم شدند.

علی دایی علاوه بر کسب عنوان بهترین بازیکن سال آسیا ،در طی دوران فوتبالش صاحب عناوین و افتخارات بی شماری گشته که از جمله آنها می شود به عنوان آقای گلی جهان اشاره کرد. دایی ۱۰۹ گل ملی در کارنامه خود دارد. شهریار فوتبال ایران جدا از کسب عنوان بهترین گلزن جهان، بهترین گلزن تمام ادوار جام ملت‌های آسیا نیز محسوب می‌شود. او در سه دوره‌ای که برای تیم ملی بازی کرده، جمعا 14 گل به ثمر رسانده که بر همین اساس عنوان بهترین گلزن تاریخ جام ملت‌ها را به نام خود ثبت کرده است.

سایر افتخارت اقای گل جهان عبارت است از:

برترین گلزن تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی

طبق اعلام فیفا، دایی با 35 گل زده بهترین گلزن تاریخ مسابقات مقدماتی جام جهانی است. دایی در 4 دوره حضور در این مسابقات و در 51 بازی این تعداد گل را به ثمر رسانده است. دایی در مسابقات مقدماتی جام‌های جهانی 1994 ، 1998 ،2002 و 2006 تیم ملی ایران را همراهی کرده است.

 

برترین گلزن تاریخ جام ملت‌های آسیا

با 14 گل زده بهترین گلزن تاریخ 14 دوره جام ملت‌های آسیاست. در بین بازیکنانی که در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا عنوان آقای گلی را بدست آورده‌اند، بهترین آمار مربوط به دایی است که در جام 1996 موفق شد 8 گل به ثمر برساند. این بیشترین تعداد گل به ثمر رسیده توسط یک بازیکن در یک دوره جام ملت‌ها است و هیچ بازیکنی در سه دوره اخیر جام ملت‌های آسیا به رکورد او نزدیک نشد.

 

دو بار برترین گلزن ملی سال جهان

دایی در سال‌های 1996 و 2004 از سوی فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار به عنوان برترین گلزن ملی سال انتخاب شد. از سال 1992 که برترین گلزن ملی سال انتخاب می شود فقط دایی دو بار این عنوان را به دست آورده است. دایی در سال 1996 با 22 گل و در سال 2004 با 18 گل ملی برترین گلزن ملی سال فوتبال جهان شد.

 

اولین بازیکن آسیایی حاضر در فینال لیگ اروپا

اولین بازیکن آسیایی است که در فینال معتبرترین لیگ باشگاهی جهان، لیگ قهرمانان اروپا، حاضر بوده است. دایی در فینال 1999 اگرچه برای بایرن مونیخ به میدان نرفت اما، بر روی نیمکت این تیم حاضر بود و موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا شد. البته پارک جی سونگ کره ای در سال گذشته اولین بازیکن آسیایی شد که حضور در میدان این رقابت را نیز تجربه کرد.

 

اولین ایرانی قهرمان بوندس لیگا

اولین بازیکن ایرانی که در یک لیگ معتبر اروپایی به مقام قهرمانی دست یافته است. دایی در فصل 99 ـ 98 بوندس لیگا با تیم بایرن مونیخ قهرمان آلمان شد. بعد از دایی، هاشمیان و کریمی نیز با تیم بایرن مونیخ به این مقام دست یافتند.

 

دومین ایرانی صاحب پست رسمی در فیفا

علی دایی  از سال 2007 تا ۲۰۱۳ عضو کمیته فنی فیفا بود. او بعد از صفایی فراهانی ،دومین ایرانی عضو کمیته فنی فیفا به‌شمار می‌رو د. دایی در سال 2004 به دعوت رسمی فیفا در مراسم اهدا جوایز بهترین های سال فوتبال جهان حضور یافت و جایزه بهترین بازیکن فوتسال جهان را به فالکائو برزیلی اهدا کرد.

 

 اولین ایرانی عضو باشگاه صدتایی ها

دایی اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است که نام خود را در باشگاه صدتایی فیفا ثبت کرد. بعد از او نفراتی چون علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام و سیدجلال حسینی توانستند مرز صد بازی ملی را رد کنند.  

گفتنی است در سال 2013 باشگاه رئال مادرید اسپانیا  نام علی دایی را  در فهرست ۱۰ بازیکن ملی تاریخ دنیا که بیشترین تعداد پیروزی را در بازی های ملی به دست آورده اند قرار داده بود .دایی با ۸۹ پیروزی در ۱۴۹ بازی ملی خود در رتبه سوم برترین بازیکنان جهان  و بالاتر از بازیکنان بزرگی مانند روبرتو کارلوس و کافو قرار گرفت. او یکبار نیز از سوی مجله معتبر ورلدساکر به عنوان یکی از 50 اسطوره زنده فوتبال جهان انتخاب شد. ضمن اینکه باید اشاره کرد با حضور دایی در فوتبال آلمان و درخشش این بازیکن در تیم هرتابرلین و گلزنی او به چلسی و اث میلان در جام باشگاه‌های اروپا  بود که راه برای بسیاری از بازیکنان آسیایی از جمله هیده توشی ناکاتا و مهدی مهدوی کیا گشوده و زمینه توجه تیم های مطرح آلمانی به بازیکنان آسیایی جلب شد.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی