به بهانه زادروز افشین با تعصب/نگاهی به کارنامه و افتخارات بزرگمرد تاریخ پرسپولیس

به بهانه زادروز افشین با تعصب/نگاهی به کارنامه و افتخارات بزرگمرد تاریخ پرسپولیس

  افشین پیروانی را باید یکی از متعصب ترین ، مستحکم ترین و  با اخلاق ترین مدافعان تاریخ پرسپولیس و  فوتبال ایران دانست.

 

به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی؛ کاپیتان محبوب سالهای نه چندان دور پرسپولیس متولد 17بهمن 1348(شیراز)است. افشین، فوتبال را در تیم برق شیراز و  زیر نظر برادر بزرگترخویش(غلامحسین) فرا گرفت. پیروانی پس از 3 فصل بازی در تیم برق شیراز در سال 67 برای گذراندن خدمت سربازی به تهران آمد و 3فصل نیز در تیم بانک تجارت همبازی علی دایی بود و اولین تیم المپیک ایران را به همراه چند بازیکن دیگر تشکیل داد.

دعوت به تیم ملی در سال71

 پیروانی در سال 71 در سن بیست و سه سالگی به تیم ملی بزرگسالان فوتبال کشور دعوت شد و اولین بازی رسمی خود را در سال 72 در بازی ایران و تاجیکستان انجام داد. آخرین بازی پیروانی در تیم ملی در بازی مقابل کویت در سال 81 انجام گرفت و این بازیکن طی این مدت 66 بار با پیراهن تیم ملی به میدان رفت.

پیوستن به پرسپولیس
پیروانی در سال  73 به پرسپولیس پیوست و 11 سال پیراهن سرخ پرسپولیس را بر تن داشت. پیروانی را بعد از محمد پنجعلی  می توان، معروف ترین شماره 5 تاریخ پرسپولیس  دانست.  مدافعی که علی رغم قد کوتاهش از قدرت سرزنی بالایی برخوردار بود و از جمله ستاره های پرسپولیس در دهه 70 بود بود.هواداران پرسپولیس به دلیل نمایش خوب و متعصبانه این بازیکن به وی لقب افشین با تعصب داده بودند.

کاپیتانی پرسپولیس

پیروانی در سالهای پایانی حضورش در پرسپولیس، کاپیتان تیم بود.با مصدومیت عابدزاده و حضور شاهرودی در فوتبال ترکیه، پیروانی از سال 80 تا 83 بازوبند را به بازو بست و به کاپیتان شماره یک پرسپولیس بدل شد و به عنوان کاپیتان اولین جام قهرمانی لیگ برتر فوتبال را در سال 80 بالای سر برد. 

209 بازی و 14 گل با پیراهن پرسپولیس

 وی در دوران حضورش در پرسپولیس 209بار با پیراهن این تیم در میدان مختلف داخلی و بین المللی به میدان رفته و 14 گل برای تیم به ثمر رسانده است که  مهمترین گل او در فینال جام حذفی در فصل 1378 ، مقابل استقلال به ثمر رسید،  که منجر به قهرمانی پرسپولیس گردید؛ همچنین گل او در برد تاریخی مقابل آلیما قزاقستان در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی که با ضربه ی برگردان به ثمر رسید را می توان از دیگر مهمترین گل های دوران فوتبال او به شمار آورد. در دیدار رفت مقابل آلیما قزاقستان ، که در قزاقستان برگزار شد ، پرسپولیس ، 3 بر صفر بازنده شد تا هواداران پرسپولیس ، امید چندانی به صعود نداشته باشتند ، اما در دیدار برگشت ، پرسپولیس با 5 گل حریف خود را در هم کوبید تا مقتدرانه به دور بعدی صعود کند.

خداحافظی از فوتبال

پیروانی تا پایان دوره سوم لیگ برتر در پرسپولیس بازی کرد و بعد از آن با بازگشت مجدد علی پروین به پرسپولیس و به دلیل آنکه افشین از حامیان اکبر غمخوار ، مدیرعامل پرسپولیس در سومین دوره لیگ برتر بود از پرسپولیس کنار گذاشته شد تا به تیم پیکان برود و برای یک فصل هم برای این تیم تهرانی بازی کند. در پایان چهارمین دوره لیگ برتر ، با آشتی کنانی که بین او و علی پروین برگزار شد ، او انتظار داشت تا مجدداً از سوی علی پروین به پرسپولیس دعوت شود ولی بعد از آنکه علی پروین نام او را در لیست ابتدای فصل پرسپولیس قرار نداد او برای همیشه، بدون انجام یک بازی خداحافظی ساده از عالم فوتبال به عنوان بازیکن خداحافظی کرد، در حالی که وی 11 سال بازیکن پرسپولیس بود و از جمله بهترین و متعصبترین بازیکنان تیم بود که سابقه  سالها بازی در تیم ملی را داشت.

مربیگری در پرسپولیس تا دستیاری کی روش
پیروانی پس از پایان فوتبالش، با گذراندن دوره های مربیگری ، مدارج ترقی را طی کرد و در شروع کارش به عنوان دستیار امیر قلعه نویی در تیم ملی ، شروع به فعالیت کرد. پیروانی تجربه حضور در پرسپولیس به عنوان  کمک مربی، در دو مقطع را دارد. وی همچنین مدتی نیز  هدایت تیم استیل اذین و سنگ اهن بافق را به عنوان سرمربی بر عهده داشته است. وی هم اکنون به عنوان مدیر تیم ملی در کنار کارلوس کی روش مشغول به فعالیت است.

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی