به بهانه زادروز حسین کلانی/نگاهی به افتخارات و رکوردهای پاطلایی

به بهانه زادروز حسین کلانی/نگاهی به افتخارات و رکوردهای پاطلایی

امروز تولد اولین شماره 8 تاریخ پرسپولیس است.


 اختصاصی پیروزی دیلی؛ مهندس حسین کلانی، گلزن بنام پرسپولیس در دهه 50.  پیشکسوت خوشنام و محبوب سرخها متولد  3 بهمن 1323 در تهران است. کلانی فوتبال را از نوجوانان شاهین ( پولاد ) آغاز کرد. او که همیشه آرزوی پوشیدن پیراهن شاهین را داشت در یک دیدار از سری مسابقات جام باشگاههای تهران (1342) برابر شاهین در ترکیب دیهیم قرار می گیرد تا در برابر ستارگان نامی تیم مورد علاقه اش عرض اندام کند . ستارگان شاهین هفت بار دروازه  دیهیم را باز می کنند، اما در میان بازیکنان این تیم حسین کلانی جوان در یک لحظه طلایی گلی را وارد دروازه هادی طاووسی، گلر نامدار شاهینی ها می کند تا توجه دکتر عباس اکرامی بنیانگذار و رهبر شاهین را جلب کند. کلانی به سوی شاهین فرا خوانده شده و در 19 سالگی به این تیم بزرگ شاهین می پیوندد. با انحلال شاهین در سال 1346، کلانی و یارانش پرسپولیس را می سازند تا شاهین را با پرسپولیس زنده نگاه دارند.  

محرومیت 9 ماهه از فوتبال

سال 1349 و در جام منطقه ای ایران، در دیدار برابر تاج سابق و استقلال فعلی، ضعف مفرط داوری و اخراج پیاپی دو بازیکن پرسپولیس، با اعتراض سرخها همراه و بازی نیم تمام مانده  و 3-0 به سود حریف اعلام می شود. اما اتفاقات بازی با تاج منجر به یکسال (بعدا نه ماه) محرومیت او در فوتبال ایران می شود.

رکوردی جاودانه برای کلانی

 گرچه نخستین دوره مسابقات قهرمانی ایران چندان برای پرسپولیسی ها و هوادارانشان خوش یمن و موفق آمیز نبود، اما حسین کلانی با ثبت هفت گل طی  چهار مسابقه در صدر رده بندی گلزنان مسابقات قرار گرفت تا نخستین آقای گل لیگ فوتبال ایران لقب بگیرد. ثبت هفت گل که بیش از نیمی از آن زیر 10 دقیقه اول بازی بثمر رسید همانند یک رویای دست نیافتنی در تاریخ فوتبال ایران است که کلانی را متخصص گلزنی در نخستین دقایق معرفی می کند. کلانی در این دوره از مسابقات ابتدا دقیقه 6 دروازه  برق تهران را گشود. سپس در دقایق 6 و 9 دروازه تاج شیراز را و  دقیقه 2 نیمه نهایی دروازه استقلال  را و  سه گل دیگر او در دقایق 38،  49 و 75 بثمر رسید .

کلانی گلزن اول پرسپولیس و تیم ملی

این تنها عنوان آقای گلی کلانی نبود  و این مهاجم گلزن یکسال پیش از این نیز در قهرمانی باشگاههای تهران با 11 گل به عنوان آقای گلی دست یافته و یکسال پس از آن  یعنی در سال 1350 این عنوان را با دیگر هم تیمی اش صفر ایرانپاک با 12 گل تکرار کرد . درخشش کلانی به مسابقات داخلی خلاصه نشد و او در جام ملتهای آسیا 1972 نیز آقای گل شد.کلانی در  فاصله سالهای 47 تا 53 بارها برای تیم ملی به میدان رفته و گلزنی کرد.

دریافت کفش طلا

اهداء کفش طلایی به بهترین گلزن مسابقات باشگاههای ایران  جام منطقه ای 1350 از سوی نشریه ورزشی اطلاعات(دنیای ورزش) به حسین کلانی و زنده یاد صفر ایرانپاک با عنوان بهترین گلزنان و همجنین علی پروین به عنوان بهترین فوتبالیست سال ایران افتخار بزرگی را برای پرسپولیس توسط این بازیکن رقم می زند.

101 بازی و 50 گل برای پرسپولیس

 دردومین دوره  جام تخت جمشید(اواسط نیم فصل دوم)اختلاف میان  حسین کلانی و چند چهره با تجربه پرسپولیس به اوج رسیده و  منجر به جدایی او از جمع سرخها می گردد. 27 آذر 1353 و بازی مقابل سپاهان آخرین حضور  کلانی با پیراهن سرخها بود. کلانی که در فاصله سالهای 47 تا 53 در پرسپولیس حاضر بود،  طی 101 بازی برای سرخها 50 گل به ثمر رساند و آماری  فوق العاده را از خود بر جای گذاشت. او با زدن 6 گل، پس از زنده یاد صفر ایرانپاک دومین گلزن برتر تاریخ  دربی لقب گرفت.   

شهباز؛ ایستگاه آخر

 کلانی پس از جدایی از پرسپولیس به تیم شهباز پیوست و با گلهای حساس و ارزشمندش زمینه  صعود این تیم را به دسته اول فوتبال تهران و سپس دسته اول جام تخت جمشید  فراهم نمود و در سال 1355 به فوتبالش پایان داد.

  حسین کلانی و تحصیلات

مهندس حسین کلانی در سال 1353 با کسب مدرک کارشناسی ارشد رشته معماری ( دانشگاه تهران ) تحصیلاتش را در ایران به پایان برد و سپس با مهاجرت به آمریکا در سال 1368 , توانست تحصیلات تکمیلی خود را در رشته معماری تلفیقی پیگیری نماید و در پایان دوره نیز با کسب مدرک دکترا از دانشگاه یو سی ال ای ( U.C.L.A ) برگ زرین دیگری را بر کارنامه درخشان خویش افزود .

 کلانی مدتی به همراه هادی طاووسی که رییس فدراسیون فوتبال بود عهده دار سمت دبیر فدراسیون فوتبال شد. او در  دوران مدیریت حجت‌الله خطیب در پرسپولیس، ماکت ورزشگاه اختصاصی پرسپولیس را ساخت و این پروژه در آستانه آغاز بود، اما با تغییر مدیریت در این مجموعه، پروژه مورد نظر کاملاً مسکوت ماند.

 افتخارات حسین کلانی:

* آقای گل جام باشگاه های تهران در سال 48 با 11 گل  

*آقای گل جام منطقه ای در سال 49 با 7 گل(آقای گل)

*آقای گل جام منطقه ای در سال 50 با 12 گل

* قهرمانی باشگاه های تهران به همراه شاهین در سال 44 

 * قهرمانی جام منطقه ای به همراه پرسپولیس در سال 47

* قهرمانی جام ملتها با تیم ملی در سال47

*قهرمانی جام عمران منطقه ای با تیم ملی در سال 49

*قهرمانی جام منطقه ای با پرسپولیس در سال 50

*قهرمانی در جام ملتها با تیم ملی در سال 51

* قهرمانی جام تخت جمشید با پرسپولیس در سال 52

         

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی