به بهانه سالروز خداحافظی همایون بهزادی ؛نگاهی به کارنامه و افتخارات سرطلایی فوتبال ایران

به بهانه سالروز خداحافظی همایون بهزادی ؛نگاهی به کارنامه و افتخارات سرطلایی فوتبال ایران

در چنین روزی همایون بهزادی،سرطلایی فوتبال ایران در یک بازی دوستانه برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد.

اختصاصی پیروزی دیلی؛ زنده یاد همایون بهزادی یکی از محبوبترین ستاره های نسل اول تاریخ پرسپولیس است. پیشکسوت تحصیل کرده پرسپولیس پس از انحلال باشگاه شاهین در سال 1346 به اتفاق چند تن از دوستانش تیم پرسپولیس را پایه گذاری کرد. بهزادی متولد 20 دی ماه 1320است. او فوتبال را از 12 سالگی در تیم  نونهالان شاهین آغاز کرد و در سال 1337 در سن17 سالگی، رسما به تیم بزرگسالان شاهین پیوست و با انحلال این یاشگاه به تیم محبوب پرسپولیس پیوست و تا پایان دوران بازیگری خود به پیراهن این تیم وفادار ماند. ستاره گلزن فوتبال ایران در تاریخ 26 آبان سال 1354 و در بازی مقابل نفتچی باکو از فوتبال خداحافظی کرد.

 به بهانه سالروز خداحافظی این مهاجم نامدار از فوتبال مروری داریم به مهترین اتفاقات دوران ورزشی این اسطوره فراموش نشدنی.    

 

مدافعی که مهاجم شد

 همایون بهزادی در سن 26 سالگی برای اولین بار پیراهن پرسپولیس را در بازی دوستانه مقابل استقلال در روز 16 فروردین سال 1347 بر تن کرد. او که در ابتدی فوتبالش به عنوان مدافع بازی می کرد، بعدها به خط حمله منتقل شد و تبدیل به مهاجمی سرزن و گلزن شد. بهزادی که در مسابقات جام ملتهای آسیا1968 با زدن 4 گل نقش بسزایی در قهرمانی ایران داشت به دلیل مصدومیتی در این رقابتها،مدتی را دور از میادین بود.

 

 هت تریک مقابل استقلال

در سال 1348 جمعی از  بازیکنان پرسپولیس از جمله بهزادی به پیکان پیوستند و همراه با این تیم به قهرمانی مسابقات باشگاه های تهران و جام بین المللی دوستی دست یافتند. بهزادی و همبازیانش یکسال بعد مجدد به پرسپولیس بازگشتند و به همراه این  تیم کاپ قهرمانی مسابقات باشگاههای ایران در سال 50 و جام اول تخت جمشید در سال 52 را فتح کردند. اوج درخشش وی  در همین سال رقم خورد. بهزادی 31 ساله که در غیاب آلن راجرز سرمربی وقت پرسپولیس تیم را آماده جدال با رقیب سنتی  در هفته هفتم کرده بود در دربی دوازدهم، 3 بار دروازه آبی ها را گشود و نقش پررنگی در پیروزی حماسی 6 بر 0 سرخها مقابل استقلال داشت. متاسفانه اما مصدومیت در این بازی زمینه خداحافظی زودهنگام او را از فوتبال فراهم اورد.

 

 رکورد جادوانه بهزادی

بهزادی در 10 دربی برای پرسپولیس به میدان رفت و طی این بازیها 8 بار وظیفه کاپیتانی پرسپولیس را بر عهده داشت و 4 گل نیز برای این تیم به ثمر رساند؛ 3 گل در بازی رفت و یک گل در بازی برگشت مسابقات اولین دوره اول جام تخت جمشید، آن هم  در فاصله زمانی کمتر از 100 روز باعث شد تا او بعد از کلانی، دومین بازیکنی باشد که استقلال را رفت و برگشتی کرده است.  

 

 هت تریک با پیراهن پرسپولیس و شاهین

جالب است که بدانید این ستاره گلزن دهه 40 و 50 فوتبال ایران قبل از انکه با پیراهن پرسپولیس دروازه استقلال را باز کند و مقابل این تیم هت تریک کند، با پیراهن شاهین نیز مقابل آبی ها تیم هت تریک کرده بود. همایون بهزادی در دیدار فینال مسابقات باشگاه های تهران در سال 41 که با برتری 4 بر 3 شاهین مقابل استقلال(تاج) انجام گرفته بود 3 گل از 4 گل تیمش را به ثمر رسانده بود. او در حالی با پیراهن شاهین موفق به گشودن دروازه استقلال شده بود که آن روزها به عنوان هافبک در شاهین انجام وظیفه می کرد و پس  از انحلال این تیم و تشکیل پرسپولیس این بازیکن پست خود را تغییر داده و در نوک خط حمله به فوتبالش ادامه داد.


 کارنامه ملی        

 همایون بهزادی در سال 49 زمانی که تنها 17 سال داشت برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد و نخستین بازی ملی خود را در یک دیدار دوستانه مقابل عراق  تجربه کرد. او بعد از وقفه ای چند ساله بدلیل ادامه تحصیلات، در دومین بازی  ملی اش در مقدماتی المپیک 1964 توکیو مقابل پاکستان به میدان رفت و نخستین گل ملی اش را به ثمر رساند. او در این بازی ستاره تیم ملی بود و دو گل به ثمر رساند. تیم ملی ایران با اقتدار به مسابقات المپیک راه یافت . بهزادی  که در هر 6 دیدار ایران حاضر بود، 5 گل گل برای تیم ملی کشورمان به ثمر رساند ( 2 گل به پاکستان و 3 گل به هندوستان ) و در سن 23 سالگی  به عنوان آقای گل مسابقات مقدماتی المپیک انتخاب شد. او در مسابقات جام ملتهای آسیا 1968 بار دیگر با زدن 4 گل به عنوان آقای گل آسیا انتخاب شد و درخشش وی در این بازیها موجب دعوت او به تیم منتخب آسیا گشت. همایون بهزادی 38 بار با پیراهن تیم ملی در مسابقات مختلف بین المللی حضور داشت و 35 گل نیز به ثمر رساند، وی علاوه بر آن  در چهل بازی به همراه تیم منتخب تهران  در برابر رقبای خارجی حاضر بود.


خداحافظی بهزادی از فوتبال

مهاجم نامدار تیم ملی و پرسپولیس که به سرطلایی فوتبال ایران شهره بود، در آن دوران جزو 5 سرزن برتر دنیا به شمار می رفت.بازیکنی که پیشنهاد تیم های مطرح ترک و المانی از جمله گالاتاسرای را به دلیل عشقی که به وطنش داشت رد کرد. او در یک دوشنبه پاییزی در ساعت 5 عصر روز 26 آبان 1354 در امجدیه با پیراهن پرسپولیس مقابل نفتچی باکو کفش هایش را برای همیشه آویخت. پرسپولیس در این بازی دو بریک بازی را واگذار کرد و محمد زادمهر 19 ساله تک گل سرخپوشان را در بازی خداحافظی کاپیتان بهزادی  به ثمر رساند

 

افتخارات ملی و باشگاهی

ملی:

 قهرمان مسابقات مقدماتی المپیک توکیو(1343)

قهرمان تورنمنت سنتو - جام منطقه ای(1344)

قهرمان جام ملتهای آسیا(1347)

قهرمان جام کوروش کبیر(1350)

قهرمانی انتخابی المپیک مونیخ(1351)

قهرمانی جام ملتهای آسیا(1351)

قهرمان دومین دوره جام دوستی(1348)

شاهین:

قهرمانی جام حذفی باشگاه های تهران(1340-1342)

 قهرمانی باشگاه های تهران(1344)

پیکان:

قهرمانی باشگاه های تهران(1348) 

قهرمان دومین دوره جام دوستی(1348)

پرسپولیس:

قهرمان انتخابی باشگاههای آسیا(1347)

قهرمانی لیگ منطقه ای(1350)

 

 افتخارات فردی:           

 آقای گل مسابقات مقذماتی المپیک توکیو  

 آقای گل جام ملتهای آسیا(1347)            

 عضو تیم منتخب آسیا(1345)

عضو تیم منتخب آسیا(1347)

 محبوبترین فوتبالیست ایران در سال 1350                                                         

 نخستین آقای گل فوتبال ملی ایران

  آقای گل فوتبال ملی ایران تا سال 1353 با هفده گل

رکوردار بازی ملی با 24 بازی تا سال 1352

 ثبت تنها هتریک در دربی تهران بمدت بیش از 35 سال

 رکوردار بیشترین گل زده در دربی تهران طی یکسال  4 گل




شیوا دورانگر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی