بیرانوند تاریخ ساز می شود/در آستانه رکورد 100 تایی شدن و پنجاهمین کلین شیت

بیرانوند تاریخ ساز می شود/در آستانه رکورد 100 تایی شدن و پنجاهمین کلین شیت

بیرانوند در آستانه ثبت دو رکورد جدید در لیگ برتر قرار دارد.

اختصاصی پیروزی دیلی، علیرضا بیرانوند گلر ملی پوش پرسپولیس که در فصل 93-94 به عنوان برترین دروازبان لیگ انتخاب شده بود  در نقل و انتقالات لیگ شانزدهم با قراردادی دو ساله به پرسپولیس پیوست تا سنگربان اول پرطرفدارترین تیم آسیا باشد. وی توانست در 24 بازی با ثبت 17 کلین شیت آمار خیرکننده ای از خود به نمایش بگذارد و بار دیگر عنوان برترین دروازبان فصل را از آن خود کند .

بر کسی پوشیده نیست که علیرضا بیرانوند با کلین شیت‌هایی که در فصل شانزدهم انجام داد، نقش بسیار مهمی در قهرمانی‌های پرسپولیس ایفا کرد.دروازه‌بان شماره یک تیم ملی با وجود اینکه می‌دانست عملکرد خوبش موجب رسیدن پیشنهادهای خوب خارجی خواهد بود، بدون کوچک‌ترین وقفه‌ای و ظرف مدت ۵ دقیقه قرارداد خود را به مدت ۵ سال تا سال ۱۴۰۰ با باشگاه پرسپولیس تمدید کرد. این در حالی ست که امضای علیرضا بیرانوند روی برگه سفید نقش بست تا دروازه‌بان لرستانی بیش از حد وفاداری‌اش را به این باشگاه ثابت کند.

 بیرانوند در آستانه 100 تایی شدن   

بیرانوند علاوه بر اینکه امسال توانسته رکوردار کلین شیت باشد یک امار قابل توجه هم در ادوار لیگ دارد . او طی پنج  فصل حضورش در لیگ‌ برتر،  93 بازی انجام داده و طی 8326  دقیقه، 47 کلین‌شیت داشته و 64 گل دریافت کرده که این یک آمار فوق العاده برای این دروازه بان 25 ساله و جوان است. وی در حالی در استانه صدمین بازی و پنجاهمین کلین شیت قرار گرفته است که به لحاظ تجربه سابقه چندانی در لیگ برتر نداشته است. این را نباید نادیده گرفت که بیرانوند تا قبل از حضور در تیم بزرگ پرسپولیس در هیچ تیم مطرحی سابقه بازی نداشت و با درخشش در تیم بازیکن ساز نفت بود که به فوتبال معرفی شد.

 با اعتماد یحیی در 20 سالگی

علیرضا بیرانوند اولین‌بار در ایستگاه پنجم لیگ دوازدهم شانس بازی در لیگ‌برتر را پیدا کرد. تقابل نفت و پیکان این فرصت را به بیرانوند  ۲۰ساله داد تا از زیر سایه دو گلر دیگر نفت یعنی سوشا مکانی و حامد فلاح‌زاده بیرون آید. نتیجه چندان باب میل بیرانوند نبود . نفت به پیکان ۲ بر یک باخت در شرایطی که ضربات روح‌ا… سلطانی در دقیقه (۱۵) و جلال کاملی‌مفرد در دقیقه (۳۱) همان نیمه اول عرصه را بر بیرانوند و نفت تنگ کرد.

 علیرضا، گل محمدی را سربلند کرد

در لیگ سیزدهم  گلر اول نفت سوشا مکانی بود. تا اینکه در اواخر هفته هفتم اختلافات مکانی و گل محمدی رفته رفته علنی شد. به این ترتیب سوشا نیمکت‌نشین شد تا نیم‌ فصل راهی فولاد شود. بیرانوند هم تمام ۲۳بازی باقی‌مانده لیگ را برای نفت بازی کرد. نتیجه اعتماد یحیی به بیرانوند فوق‌العاده بود؛ علیرضا در ۱۱بازی کلین شیت کرد  تا با میانگین دریافت یک گل در هر ۱۴۸دقیقه بهترین فصل فوتبالی عمرش را پشت‌سر بگذارد و به واسطه اعتماد گل محمدی نام خود را بر سر زبانها بیندازد. بیرانوند همیشه خود را قدردان اعتماد محمدی می داند و معتقد است چهره شدن مدیون مربی سابق پرسپولیس است که بازیکنان زیادی را طی سالهای گذشته به فوتبال کشور معرفی کرده است. 

 پرتاب های دست خبرساز

 در لیگ چهاردهم یک اتفاق جالب افتاد. علیرضا که جایگاهش را در نفت به عنوان دروازه‌بان نخست تثبیت کرده بود، با پرتاب‌های بلند دست خود به بهترین آغازگر مجدد بازی‌های لیگ ملقب شد. بیرانوند در دو دیدار پی‌درپی مقابل تراکتورسازی و پرسپولیس با پرتاب‌های بلند دست خود دو پاس گل به غلامرضا رضایی(۵۵) و امیر ارسلان مطهری(۹۲) داد تا نفت هر دو رقیب سرشناس خود را روی پاس‌های طلایی این دروازه‌بان ۲ بر یک شکست دهد.  ضمن اینکه در دیدار مقابل استقلال در هر دو بازی رفت و برگشت دروازه نفت را بسته نگه داشت و 10 کلین شیت را در این فصل ثبت کرد. 

 لجبازی منصوریان با بهترین گلر نفت

 در لیگ پانزدهم یک اتفاق عجیب برای چند هفته بیرانوند را از دروازه نفت دور کرد. در دیدار هفته پنجم سرمربی تیم از او خواست تا قبل از آغاز تقابل با استقلال کمک کند گلر دوم تیم وحید شیخ‌ویسی آماده مسابقه شود. همین مکالمه کوتاه، ناراحتی و قهر بیرانوند را به دنبال داشت و البته کنار ماندنش از ترکیب اصلی تیم برای هشت هفته تا دیدار برابر پرسپولیس در هفته سیزدهم که نفت  با درخشش این دروازه‌بان از پرسپولیس یک امتیاز گرفت. در واقع عکس‌العمل‌ عالی بیرانوند برابر ضربه پنالتی مهدی طارمی سبب شد تا نتیجه نهایی دیدار تساوی یک- یک باشد. پس از ناکام ماندن مهاجم پرسپولیس، نفت در دقیقه۷۳ با محمد دانشگر شکست یک بر صفر خود را با تساوی عوض کرد تا یک امتیاز بازی بزرگ ایستگاه ۱۳ به‌نام بیرانوند نوشته شود. او در بازی برگشت هم ستاره تیمش بود و در مقابل ضربات مهاجمان زهردار پرسپولیس دروازه نفت را بسته نگه داشت تا با درخشش خود، سرمربی پرسپولیس را برای به خدمت گرفتن وی مصمم تر کند. در نهایت این گلر آینده دار به تیم پرسپولیس پیوست و شاگرد برانکو شد.

 قرار گرفتن در جمع 5 گلر برتر جهان

بیرانوند این روز ها به لطف پرتاب های بلند و ایجاد موقعیت های خطرناک برای مهاجمین تیمش مخصوصا هنگام ضد حملات شهرت جهانی پیدا کرده است. چندی پیش نشریه معتبر گاردین نام بیرانوند را در صدر پنج دروازبان گلساز جهان قرار داد؛ گلری که  در نظر سرمربی مطرح پرتغالی تیم ملی هم شماره یک است . بیرانوند که سومین سال حضورش را در تیم ملی پشت سر می گذارد اولین بار در سال 2014 به اردوگاه تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران در آفریقای جنوبی توسط کارلوس کی روش دعوت شد اما به جام جهانی راه پیدا نکرد. وی با پشتکار و تلاش بی وقفه خود jتوانست برای اولین بار در بازی دوستانه مقابل عراق در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد ولی دقیقه 60 با محسن فروزان تعویض شد.

10 کلین شیت در 11 بازی

بازی ایران و گوام، اولین بازی رسمی بیرانوند در تیم ملی بود و او توانست 90 دقیقه از دروازه تیم ملی محافظت کند بزرگترین شاخصه ی تیم ملی ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی بسته نگه داشتن دروازه اش با یک رکورد ویژه است . شاگردان کی روش هنوز در این رقابت ها گلی دریافت نکرده اند و این آماری شگفت انگیز برای این تیم محسوب می شود. علیرضا بیرانوند نیز در ثبت این رکورد تاثیر فراوانی داشته است. دروازه بان 25 ساله ی تیم ملی اکنون 11 بازی در تیم ملی برگزار کرده و توانسته در 10 دیدار دروازه اش را بسته نگه دارد.

اولین گلر تاریخ ساز

 گلر محبوب سرخها اولین دروازه بان تاریخ فوتبال ایران است که توانسته به این آمار دست پیدا کند. او هم اکنون آمار 91 درصد کلین شیت در دیدارهای ملی خود را در اختیار دارد. نزدیک ترین رقیب او در این خصوص منصور رشیدی است که در 15 بازی از 20 بازی ملی اش گلی را دریافت نکرد و آمار کلین شیت در 75 درصد بازی های ملی اش را به ثبت رساند.

 هدف؛جام جهانی

 دروازه بان شماره یک تیم ملی و پرسپولیس فرصت آن را دارد تا این رکورد را بهبود بخشد و آماری تاریخی را در کارنامه ی خود ثبت نماید. این دروازبان اتیه دار که خیال هواداران بیشمار پرسپولیس را با قرارداد بلندمدتی که با این تیم بسته از  قفس توری مطمن کرده به درخشش بیشتر در پرسپولیس و البته درخشش در جام جهانی می اندیشد .  گفتنی است با درخشش فوق العاده ای که علیرضا در پرسپولیس و تیم ملی طی یک سال اخیر از خود به نمایش گذاشت موفق شد تا نظر چندین تیم اروپایی را بخود جلب کند و این دروازه بان خوش آتیه حالا سودای لژیونر شدن و درخشش در تیم های اروپایی را در ذهن می پروراند که این با توجه به توانایی هایی که این بازیکن دارد و تلاشی که از خود نشان داده دور از دسترس نیست.

 

 

شاهین اصفهانی

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی