تولد دوباره آقای گل؛به عشق رونالدو فوتبالیست شد، با شماره 17 گلزن افسانه ای، خاطره ساز

تولد دوباره آقای گل؛به عشق رونالدو فوتبالیست شد، با شماره 17 گلزن افسانه ای، خاطره ساز

به بهانه زادروز آقای گل پرسپولیس نگاهی داشته ایم به کارنامه گلزن شماره یک سرخپوشان.


اختصاصی پیروزی دیلی؛ مهدی طارمی، مهاجم محبوب و گلزن سرخها متولد 17 تیرماه 1371 در بوشهر است. او در دوران کودکی علاقمند به فوتبال رونالدو بود و به عشق مهاجم شماره 9 محبوب تیم ملی برزیل فوتبالیست شد.طارمی فوتبال را از تیم نونهالان ایرانجوان بوشهر شروع کرد.وقتی 16 ساله بود در بازی جام جذفی مقابل پرسپولیس 20 دقیقه به میدان رفت. او در ادامه به جوانان و سپس امیدهای شاهین بوشهر پیوست و دو سال در تیم بزرگسالان این باشگاه بازی کرد.
گلزنی در 18 سالگی
سال دومی که شاهین بوشهر در لیگ برتر فوتبال ایران حضور داشت، حمید استیلی نام وی را به لیست بزرگسالان این تیم اضافه کرد. اولین گل لیگ برتری طارمی در سن 18 سالگی با پیراهن شاهین مقابل نفت تهران به ثمر رسید و او با به تساوی کشیدن بازی 7 دقیقه بعد از ورودش به زمین مانع از شکست تیمش شد. بعد از جدایی حمید استیلی از شاهین بوشهر به طارمی بازی چندانی نرسید و او راهی سربازی شد و دو سال  کاملا از فوتبال دور بود.
دوری 2 ساله از فوتبال و پدیده شدن در لیگ یک
او بعد از پایان دوران خدمتش به عضویت تیم سابقش یعنی ایرانجوان بوشهر در آمد و در مسابقات فصل 92-93 لیگ آزادگان در 22 بازی برای این تیم 12 گل به ثمر رساند. درخشش طارمی در مسابقات دسته اول فوتبال کشور او را مورد توجه سرمربی تیم های لیگ برتری قرار دارد و چند تیم از جمله پرسپولیس، استقلال، ذوب آهن و گسترش فولاد خواهان جذب وی شدند.
وقتی طارمی پیشنهاد دایی را باور نمی کرد
طارمی اما که از کودکی به پرسپولیس علاقمند بود، زمانی که با پیشنهادعلی دایی مواجه شد برای پیوستن به تیم محبوبش تردید نکرد. او بعدها درباره پیشنهاد دایی و احساسش از آن روز گفته بود: باورم نمی‌شد علی دایی، آقای گل جهان به من زنگ بزند. اصلاً نفهمیدم چطوری سلام و علیک کردم. حسابی دستپاچه شده بودم. فقط توانستم آره بگویم و بعد که تلفن را قطع کردم، یک لحظه روی زمین افتادم و به لکنت زبان افتادم! من کجا، علی دایی کجا؟ پرسپولیس کجا؟ باورم نمی‌شد.
پیوستن به پرسپولیس
30 اردیبهشت 93 مهدی طارمی با امضای قراردادی دو ساله به باشگاه پرسپولیس پیوست. او بر خلاف برخی انتقادات نسبت به حضورش در پرسپولیس توانست بسیار خوب ظاهر شود و خیلی زود جای ثابتی در ترکیب پرسپولیس پیدا کند. در اولین بازی فصل نام مهدی طارمی در لیست 18 نفره پرسپولیس قرار گرفت و او در وقت های تلف شده برای سرخپوشان به میدان آمد و اولین بازی خود را با پیراهن پرسپولیس مقابل نفت تهران تجربه کرد. طارمی در بازی دوم هم از دقیقه 83 جایگزین عباس‌زاده شد. انتظار طارمی خیلی طولانی نشد و تنها 3 هفته زمان کافی بود تا علی دایی پدیده تیمش را در ترکیب اصلی قرار دهد. طارمی هم قدر این فرصت طلایی را به خوبی دانست و در دقیقه 72 دیدار برابر ذوب‌آهن تک گل بازی را به ثمر رساند تا اولین 3 امتیاز فصل پرسپولیس به نام او سند بخورد. مهدی بعد از آن به مهاجم شماره یک سرخها تبدیل شد، چه زمانی که علی دایی در تیم حضور داشت و چه بعدها که حمید درخشان و برانکو هدایت نیمکت سرخپوشان را در دست گرفتند.  
درخشش در دربی 79
  دربی 79 اوج درخشش طارمی بود. مهاجم بوشهری پرسپولیس که در این بازی نیمکت نشین بود، تعویض طلایی درخشان لقب گرفت و با ورودش به زمین بازی باخته را با برد برای سرخها عوض کرد. طارمی که به عنوان بازیکن تعویضی در نیمه دوم وارد زمین شد و با یک پاس تماشایی زمینه گل تساوی پرسپولیس را که توسط محمد نوری به ثمر رسید فراهم آورد. او لحظاتی قبل از ارسال این پاس با یک ضربه آکروباتیک  تماشایی می توانست استقلال را باز کند که ضربه او با بدشانسی به دیرک دروازه آبی ها اصابت کرد.
26 بازی و 7 گل در اولین تجربه
مهدی طارمی در اولین فصل حضورش در پرسپولیس در 26 بازی لیگ برای سرخپوشان به میدان رفت.او 7 گل مقابل تیم های ذوب آهن، صبا،گسترش، نفت، راه آهن و استقلال خوزستان به ثمر رساند. او با ارسال  3 پاس و گرفتن 2 پنالتی ستاره تیم پرسپولیس در فصل چهاردهم بود. تا جایی که در مراسم برترین‌های لیگ برتر چهاردهم به عنوان برترین مهاجم لیگ ایران انتخاب شد.
پنالتی چیپ مقابل النصر
طارمی در لیگ قهرمانان نیز 8 بار برای سرخپوشان به میدان رفت و یک گل حساس 3 امتیازی هم برای سرخپوشان به ثمر رساند. او با یک ضربه چیپ تماشایی از روی نقطه پنالتی دروازه النصر عربستان را گشود.  طارمی در دیدار با لخویا و در جریان پیروزی 3 بر صفر  سرخپوشان مقابل قهرمان لیگ قطر پاس گل دوم را برای هادی نوروزی ارسال کرد. او در در دیدار خارج از خانه مقابل بنیادکار هم یک پنالتی گرفت تا نقش مهمی در پیروزی سرخها مقابل تیم نماینده ازبکستان داشته باشد.  
آقای گلی در لیگ پانزدهم
طارمی در اولین بازی لیگ پانزدهم به واسطه اخراج در آخرین بازی فصل سرخپوشان در لیگ قهرمانان آسیا غائب بود. او در هفته دوم و بازی مقابل استقلال خوزستان که با شکست دو بر یک سرخها همراه بود گلزنی را آغاز کرد و گلزنی هایش را در 15 بازی ادامه داد. اوج درخشش طارمی در دیدار برگشت مقابل استقلال بود که این مهاجم گلزن در جریان پیروزی حماسی 4 – 2 سرخها دو گل زد، یک پنالتی گرفت و یک پاس گل داد تا ستاره این بازی لقب بگیرد. او در مجموع 26 بازی برای سرخپوشان به میدان رفت با زدن 16 گل، برای اولین بار عنوان آقای گلی را به نام خود کرد و بعد از 7 سال پرسپولیس را به کسب عنوان آقای گلی مفتخر کرد. طارمی در این فصل درخشش فوق العاده ای داشت او علاوه بر 16 گلی به ثمر رساند، 3 پاس گل ارسال کرد و 8 پنالتی برای سرخپوشان گرفت. اتفاق قابل توجه درباره طارمی اینکه او در این فصل 6 بار تیر دروازه حریفان را به لرزه در آورد که اگر این آمار را به دو پنالتی از دست رفته او اضافه کنیم باید گفت تعداد گل های طارمی در این فصل می توانست بسیار بیشتر از آنچه به ثبت رسیده باشد؛ اگر که او از شانس بیشتری برخوردار بود و دقت بیشتری داشت. طارمی در مراسم برترین های فصل جایزه بهترین مهاجم و کفش طلای مسابقات را دریافت و آن را به خانواده هادی نوروزی تقدیم کرد.
 فصل شانزدهم؛ تکرار آقای گلی
طارمی با پایان قرارداد دو ساله اش با پرسپولیس در حالی که از چند تیم خارجی پیشنهاد بازی داشت به ترکیه رفت تا به تیم ریزه اسپور این کشور برود، اما از بازی در این تیم صرف نظر کرد و به فوتبال ایران بازگشت و قرارداد خود را با پرسپولیس تمدید کرد. طارمی که در فصل بدنسازی سرخپوشان غائب بود، در چند بازی ابتدایی نیمکت نشین بود و در بازی هفته چهارم مقابل صبا برای اولین بار در ترکیب اصلی سرخپوشان قرار گرفت و روی ارسال حسین ماهینی اولین گل فصلش را به ثمر رساند؛این گل استارت دوباره طارمی بود برای تصاحب دوباره عنوان آقای گلی. طارمی در فصل شانزدهم که با قهرمانی مقتدرانه سرخها به پایان رسید، در رقابتی تنگاتنگ با ساسان انصاری و گادوین منشا برای دومین سال متوالی آقای گل مسابقات شد. به ثمر رساندن 18 گل، ارسال 2 پاس گل، گرفتن 3 پنالتی و برخورد 7 ضربه به تیرک دروازه حریفان عملکرد طارمی در فصل شانزدهم بود.  
نقش پررنگ طارمی در قهرمانی پرسپولیس
طارمی در فصلی که گذشت 18 گل برای سرخپوشان به ثمر رساند. او به طور تقریبی زننده یک سوم گل های پرسپولیس بود. جدا از  14 گلی که او در مقابل تیم های سپاهان، نفت تهران، تراکتورسازی، سیاه جامگان،پیکان، ماشین سازی، پدیده، ذوب آهن، فولا و پیکان به ثمر رساند،  4 گل 3 امتیازی برای سرخپوشان زد که 12امتیاز را برای پرسپولیس به ارمغان داشت. او مقابل تیم های صبا، نفت آبادان، سایپا و گسترش گلزنی کرده است.
خیزش طارمی برای کسب مرد سال آسیا
مهدی طارمی در لیگ قهرمانان آسیا نیز عملکرد فوق العاده ای داشت. او برترین مهاجم دور گروهی این رقابتها بود.طارمی در 8 بازی مقابل حریفان آسیایی 6 گل به ثمر رساند. ۵ گل او مقابل الوحده به ثمر رسید که زمینه ساز دو پیروزی ۳-۲ و ۲-۴ پرسپولیس شد و صعود این تیم را در پی داشت. ضمن اینکه او یک گل نیز مقابل الریان به ثمر رساند و در بازی برابر لخویا نیز روی پاس او بود که مدافع لخویا به اشتباه دروازه خودی گشود.  مهدی طارمی دو پنالتی برابر تیم های الریان (دور گروهی) و لخویا (یک شانزدهم نهایی) از دست داده که اگر تبدیل به گل می شدند او اکنون 8 گله بود. طارمی با زدن سه گل برابر الوحده امارات نه تنها اولین و تنها بازیکن تیم های ایرانی بود که موفق به هت تریک در این رقابت ها شده است.مهاجم موفق سرخپوشان در هشت بازی لیگ قهرمانان آسیا به طور میانگین در هر بازی، 3.8 شوت زده، 3 موقعیت خطرناک ایجاد کرده است. 73 درصد پاس‌های طارمی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا درست بود.طارمی همچنین در 43 درصد دریبل ها و 46 درصد دوئل ها هم موفق عمل کرده است. ضمن اینکه او 4 بار نیز به عنوان بازیکن برتر زمین انتخاب شده و در تیم منخب هفته آسیا قرار گرفته است.
 برترین مهاجم انتخابی جام جهانی
  ۲۶ اردیبهشت 94 مهدی طارمی برای اولین بار توسط کیروش به تیم ملی فوتبال دعوت شد. او نخستین بازی ملی خود را  مقابل ازبکستان در یک بازی دوستانه انجام داد و در سومین تجربه ملی اش مقابل گوام اولین گلش را به ثمر رساند. طارمی 18 بازی و 9 گل ملی در کارنامه دارد. او با به ثمر رساندن 3 گل در مرحله پایانی دورمقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ برترین گلزن تیم کی روش است. گل های 3 امتیازی طارمی به چین و قطر نقش بسزایی در صعود زودهنگام تیم ملی به جام جهانی داشت.
یورش به سومین آقای گلی
 مهدی طارمی در پایان فصل شانزدهم تصمیم به جدایی از پرسپولیس و بازی در فوتبال اروپا گرفت. این تصمیم او اما با مخالفت کادرفنی و مدیریت باشگاه پرسپولیس همراه بود و طارمی در پرسپولیس ماندنی شد تا فصل تازه ای را در این تیم آغاز کند. او که هم اکنون یکی از 5 گلزن برتر تاریخ باشگاه پرسپولیس است در 103 بازی برای سرخپوشان 50 گل به ثمر رسانده است  و با 7 گل زده، بهترین گلزن پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به حساب می آید. طارمی 8 گل در سال 93، 18 گل در سال 94 و 24 گل در سال 95 برای سرخپوشان در مسابقات مختلف(لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا به ثمر رسانده است و با توجه به پیشرفت او در 3 فصل اخیر انتظار می رود سال 96 بهترین فصل فوتبالی مهدی طارمی باشد.
او علاوه بر اینکه از شانس تکرار مجدد آقای گلی به همراه پرسپولیس در لیگ هفدهم برخوردار است این فرصت را دارد که به همراه این تیم در دو دوره مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بازی کرده و گلزنی کند. این مهاجم که در تیم کی روش جایگاه ثابتی دارد و توانسته مهاجمان هم پست خود را که لژیونر بوده و در تیم های اروپایی توپ می زنند ذخیره خود کند، اکنون این شانس را دارد که با درخشش در جام جهانی برای پنجمین بار فوتبال را به کسب جایزه مرد سال آسیا مفتخر کند.

شیوا دورانگر

زادروز

زادروز برانکو

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی