تیم‌سازی به سبک یحیی/جوانان تراکتور فصل گذشته یک درصد، امسال 37.5 درصد در میدان!

تیم‌سازی به سبک یحیی/جوانان تراکتور فصل گذشته یک درصد، امسال 37.5 درصد در میدان!

سرمربی تراکتورسازی از محرومیت نقل و انتقالاتی تراکتور به نحو احسن برای ساخت یک تیم جوان استفاده کرده است.

به گزارش پیروزی‌دیلی، فقط باید یحیی گل‌محمدی باشی تا پس از دو قهرمانی متوالی در جام حذفی و پس از کنار گذاشته شدن بی‌رحمانه در ذوب‌آهن به لیگ یک بروی و در اکسین مربی‌گری کنی؛ در فوتبالی که بازیکنی با سابقه ثبت (و نه بازی) در تیم لیگ برتری بازی در لیگ یک را کسر شان می‌داند یحیی گل‌محمدی با سابقه درخشان در پرسپولیس، نفت و ذوب‌آهن به لیگ یک رفت و هدایت اکسین کرج را پذیرفت تا ثابت کند مربی‌گری برای وی صرفا درآمد نیست و وی با فوتبال زندگی می‌کند. یحیی که سابقا در پرسپولیس، نفت و ذوب‌آهن نشان داده بود که نام‌ها برای وی اهمیتی ندارند در لیگ یک نیز از اکسین یک «تیم» ساخت و در نیم فصل دوم این تیم را قالب یک مدعی معرفی کرد. یحیی اما در تابستان یک تصمیم خطرناک‌تر گرفت، هدایت تراکتورسازی پس از تخلیه بازیکنان این تیم!


چالش بزرگ در تراکتورسازی

زمانی که گل‌محمدی هدایت تراکتورسازی را برعهده گرفت دو مشکل بزرگ در این تیم وجود داشت. محرومیت از نقل و انتقالات و پایان قرارداد بازیکنان اصلی این تیم وضعیت را به شدت برای این تیم تبریزی پیچیده کرده بود. در کنار این موضوع، گل‌محمدی نیز معتقد به ساخت «تیم» بود و در این مسیر هر بازیکنی سد راه بود را از تیم کنار گذاشت. گل‌محمدی که چاره‌ای جز استفاده از بازیکنان زیر 23 سال و امیدهای تراکتور نداشت تیمی بر مبنای همین بازیکنان ساخت، تیمی که شاید کسی باورش را هم نداشت بتواند در نیمه اول جدول لیگ باشد، اما شاگردان یحیی که در سه بازی اول علی‌رغم نمایش خوب شکست خورده بودند در 5 بازی بعدی 10 امتیاز کسب کردند تا نشان دهند امسال قصد رغم زدن فصل متفاوتی دارند.


تیمی جدید با 11 ورودی از آکادمی

گل‌محمدی در تابستان 13 بازیکن به تیم اضافه کرد. در کنار نادری که به طور قرضی به نساجی رفته بود و بازگشته بود سینا عشوری هم با مجوز فدراسیون به ترکیب تراکتورسازی اضافه شد. گل‌محمدی در تمرینات پیش فصل تعداد زیادی از بازیکنان امید و جوانان تراکتورسازی را زیرنظر گرفت و از میان آنها 11 بازیکن به تیم اضافه کرد، بازیکنانی که نقش مهمی در تیم فعلی یحیی دارند. در کنار این بازیکنان 6 بازیکن سهمیه سنی فصل گذشته نیز حفظ شدند تا تراکتوری که چند بازیکن اصلی خود را از دست داده بود فصل را با 11 بازیکن بزرگسال و 18 بازیکن زیر 23 سال و امید آغاز کند. اما این پایان مشکلات یحیی نبود، هادی محمدی مدافع اصلی این تیم پیش از آغاز فصل از ناحیه رباط صلیبی آسیب دید، همانند همین آسیب‌دیدگی چند هفته بعد برای محمدامین بهرامی دروازه‌بان دوم این تیم نیز تکرار شد و سینا عشوری نیز در دیدار نخست فصل مصدوم شد و هنوز شرایط بازی ندارد. یحیی اما بدون توجه به این مشکلات مسیر خود را ادامه داده است.


تیم 23 ساله یحیی

میانگین سنی 29 بازیکن تراکتورسازی 23 سال و 7 ماه است تا تراکتورسازی جوان‌ترین کادر بازیکنان فصل را داشته باشد. این در حالی است که تراکتور فصل گذشته با میانگین سنی 26 سال و 11 ماه، پیرترین تیم فصل بود، اتفاقی که بخشی از ارزش کار یحیی را نشان می‌دهد. همچنین در روزهایی که تیم‌های لیگ برتری تنها برای پایین آوردن میانگین سنی تیم خود بازیکنان جوانی را به لیست بازیکنان خود اضافه می‌کند و میانگین سنی بازیکنان بازی کرده این تیم‌ها معمولا چند سال بیشتر از میانگین سنی کل تیم است، تراکتورسازی با گل‌محمدی میانگین سنی 23 سال و 6 ماه را به ثبت رساند، عددی که از میانگین سنی کل بازیکنان این تیم نیز کمتر است تا عنوان جوان‌ترین تیم فصل تا بدینجا به تراکتور یحیی تعلق بگیرد. تراکتور در 4 هفته اخیر با میانگین سنی 25 سال و یا کمتر در زمین حاضر شده و تا بدینجا سه بار عنوان جوان‌ترین تیم هفته را به خود اختصاص داده است.


انقلاب یحیی در تراکتور

تراکتورسازی با امیر قلعه‌نوعی در لیگ شانزدهم جز پیرترین تیم‌های لیگ بود. میانگین سنی بازیکنان این تیم که در آغاز بازی‌های به میدان می‌رفتند به بیش 28 سال می‌رسید و دو بار نیز ترکیبی با میانگین سنی بیش از 30 سال برای تراکتوری‌ها ثبت شد. تیم یحیی اما حداقل 4 سال از تیم قلعه‌نوعی جوان‌تر است و بسیار امیدوارکننده‌تر از پارسال ظاهر شده است. تراکتور با قلعه‌نوعی در نیم فصل دوم میانگین امتیازی 1.6 از هر بازی را کسب کرد، این میانگین امتیازی در حال حاضر برای تراکتور 1.3 است و اگر در سه بازی نخست تراکتور مطابق آنچه استحقاق داشت امتیاز می‌گرفت وضعیت به کلی برای یحیی و تیمش فرق داشت، همانطور که در حال حاضر طرفداران این تیم به آینده تراکتور به شدت امیدوارند.


بازیکنانی که پارسال هم بودند ...

6 بازیکن ثابت فعلی و یک بازیکن ذخیره حال تراکتور فصل گذشته نیز عضو تیم بزرگسال تراکتورسازی بودند. این بازیکنان فصل گذشته در مجموع 304 دقیقه برای تراکتورسازی به میدان رفتند تا سهم یک درصدی از زمان بازی فصل گذشته تراکتورسازی داشته باشند! در حالی که این بازیکنان تا بدینجا در مجموع 2951 دقیقه برای تراکتور بازی کرده‌اند تا سهم 37.5 درصدی از زمان بازی فصل جاری این تیم داشته باشند. باید توجه داشت که یحیی گل‌محمدی در درون دروازه بازیکنی دارد که قبل از فصل جاری حتی سابقه یک بازی لیگ برتری نداشته، در خط دفاعی دو مدافع این تیم پیش از فصل جاری در لیگ برتر به میدان نرفته بودند و سابقه لیگ برتری 4 بازیکن این تیم در خط هافبک و حمله پیش از فصل جاری به ده بازی نمی‌رسد. اینجاست که ارزش کار گل‌محمدی مشخص می‌شود. یحیی با پذیرفتن هدایت تراکتور آینده مربیگری خود را به زعم عده‌ای به خطر انداخت، اما تیم جوان وی با 10 امتیاز از 5 بازی اخیر خود نشان داده که به دنبال بالانشینی است و باید توجه داشت که تراکتور در زمستان به شدت تقویت خواهد شد و این بدان معناست که یک تیم بسیار خطرناک تحت هدایت گل‌محمدی در نیم‌فصل به میدان خواهد رفت.


تیم‌سازی به سبک یحیی

کافی است عملکرد یحیی گل‌محمدی در دوران حضور وی در نفت و ذوب‌آهن را بررسی کنیم. گل‌محمدی در مدت حضور خود در این تیم‌ها اسکلتی را بر جای گذاشته که تا چند فصل پس از خروج وی نیز آن تیم‌ها را در قامت مدعی معرفی کرده است. گل‌محمدی بر خلاف بسیاری از مربیان ایرانی که به هر تیمی می‌روند دسته‌ای از بازیکنان را با خود جابه‌جا می‌کنند در انتقال از پرسپولیس به نفت، از نفت به ذوب‌آهن و حال در تراکتور از بازیکنان سابق خود استفاده نکرده و هر جا رفته با دسته‌ای جدید از بازیکنان تیمی جدید ساخته است. شرایطی که وی را از سایر مربیان ایرانی متمایز کرده است و این در حالی است که یحیی گل‌محمدی سالیان درازی در مربی‌گری پیش رو دارد و با توجه به سبک کاری وی، می‌توان آینده درخشان‌تری برای وی در نظر گرفت.


پدرام محمدزاده

تراکتورسازی

گل محمدی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی