تیم ملی ، پرسپولیس و جام جهانی در گفت و گو با مهدوی کیا

تیم ملی ، پرسپولیس و جام جهانی در گفت و گو با مهدوی کیا

مهدی مهدوی کیا ستاره محبوب فوتبال ایران اینروزها در کشور آلمان است و فعالیت هایش را در تیم های پایه هامبورگ و تیم خودش آکادمی کیا انجام می دهد.

به گزارش پیروزی دیلی، مهدی مهدوی کیا یکی از میهمانان ویژه مراسم قرعه کشی جام جهانی در کاخ کرملین است و به احتمال فراوان گوی های مربوط به گروه بندی تیم ملی ایران در جام جهانی را برخواهد داشت. حضور ستاره محبوب و دوست داشتنی فوتبال ایران در این مراسم، زلزله غرب کشور، بحث حضورش در بخش مدیریتی باشگاه پرسپولیس ، حرف های علی کریمی و برخی مسایل دیگر باعث شد تا گفت و گوی مفصلی با مهدی مهدوی کیا داشته باشیم:

 

شما به عنوان میهمان به مراسم قرعه کشی جام جهانی دعوت شدید و حضورتان در این مراسم جالب توجه است. کی مطلع شدید و برنامه حضورتان در روسیه چیست؟ آیا قرار است گوی بردارید یا ....؟


هفته پیش از سوی فیفا از من دعوت رسمی شد که در این مراسم حضور داشته باشم اما هنوز مشخص نشده که برنامه چیست، بقیه میهمانان چه کسانی  هستند و قرار است چه کارهای انجام بدهیم و هنوز مشخص نشده چه کسانی باید گوی را بردارند. با این وجود  خوشحالم به عنوان یک ایرانی در این مراسم حضوردارم و امیدوارم قرعه خوبی هم برای ایران بردارم.


شما به همراه دوستان و برادرانتان مشغول اداره آکادمی کیا هستید اما بیشتر در آلمان حضور دارید. با توجه به این که درباره شما به صورت جدی این بحث مطرح است که می توانید در حوزه اداره فوتبال به ایران کمک کنید،با توجه به شرایطی که دارید و بیرون از ایران هستید آیا به این فکر کردید که این کار را در ایران انجام بدهید؟


در حال حاضر آکادمی کارش را پیش می برد. من تقریبا کار را به گروهی آلمانی سپردم که ازاینجا همه چیز را کنترل می کنند و مربیانمان در ایران هم طبق برنامه کار را جلو می برند، خود من هم کارها را کنترل می کنم. همه چیز خوب پیش می رود ضمن این که  دوسال با تیم هامبورگ قرارداد دارم و اینجا هستم. همیشه دوست داشتم اتفاقات فوتبال آلمان را از نزدیک ببینم و تجربیات خوبی هم در این دوسال و اندی گذشته به دست آورده ام. همیشه دوست داشتم تجربیاتم  را به فوتبال ایران انتقال بدهم. حالا از طریق آکادمی یا جای دیگر، دوست دارم مخصوصا در فوتبال پایه ایران کمک کنم. خوشبختانه آکادمی کارش را درست انجام می دهد.  ان شالله در سال های آینده خبرهای خوبی خواهیم شنید و بازیکنان خوبی به فوتبال ایران معرفی می شوند.


ظرف دو سه روز گذشته بحث حضور شما در پرسپولیس مطرح شد. آیا در افق نگاهتان این هست که در ایران و پرسپولیس کار کنید و تجربیات خودتان را در اختیاراین باشگاه بگذارید یا فکر می کنید باید آنجا بمانید و بازهم تجربه کسب کنید؟


همانطور که گفتم فعلا با هامبورگ قرارداد دارم اما همیشه دوست داشتم به فوتبال ایران کمک کنم به خصوص پرسپولیس که تیم خودم بوده،  سال ها در این تیم بازی کردم به هوادارانش مدیون هستم و هرکمکی هم که از دستم بربیاد برای این تیم انجام می دهم. فکر می کنم در آینده همه چیز مشخص می شود. من نه فقط به پرسپولیس که به فوتبال ایران و به خصوص در فوتبال پایه می خواهم کمک کنم و امیدوارم این اتفاق بیفتد.


متولد 56 هستید و به چهل سالگی رسیده اید. به نظر وقت آن رسیده که به میدان مربیگری و مدیریت وارد شوید. با توجه به این که از نسل شاخص فوتبال ایران هستید شما هم جزو شاخص ترین های این نسل به شمار می آیید و همه مدارج را طی کرده و تجربه لازم هم دارید فکر نمی کنید  باید زودتر از این ها وارد این عرصه ها شوید چرا که  بسیار محبوب  و خوش نام هستید به نظر تمامی فاکتورهای لازم را هم دارید؟ آیا منتظر دعوت هستید یا شرایط خاصی دارید که مدیرورزشی تیمی مثل پرسپولیس شوید؟


خب تجربیات لازم را به دست آوردم اما یک سری مدارک هم مانده که باید آن ها را بگیرم و مدارک مربیگری ام را کامل کنم. من  بیش از یک دهه در فوتبال آلمان بازی کردم و این تجربه بسیار خوبی بود. باز هم می گویم که خیلی دوست دارم به فوتبال ایران کمک کنم اما فکر می کنم در حال حاضر شرایط و  بستر آماده نیست چون باید یک سری امکانات داشته باشیم که متاسفانه خیلی از باشگاه های ما امکانات ابتدایی را ندارند. ما در فوتبال ایران در بخش سخت افزاری و برنامه ریزی مشکلات جدی و اساسی داریم. در فوتبال پایه مان باید بخش آموزش بسیار قوی تری داشته باشیم. بله خیلی دوست دارم که کمک کنم اما هنوز به این نتیجه نرسیدم که برگردم به فوتبال ایران چون دنبال این هستم بیشتر تجربه کسب کنم.


شما دو جام جهانی رفتید و دو جام جهانی را هم از دست دادید. فکر می کنید تیمی که اکنون کارلوس کی روش هدایت آنرا به عهده دارد نسبت به دو تیم 98 و 2006 چه تفاوتی دارد و چقدر بهتر و یا بدتر است؟


نمی توان این تیم ها را باهم  مقایسه کرد. تیم 98 واقعا تیم خوبی بود اما تجربه بین المللی اش کم بود. تیم 2006 هم تیم خوبی بود و تجربه داشت بازیکنان اصلی این تیم در فاصله کمی مانده به جام جهانی مصدوم شدند و این برایمان مشکل ساز شد.  تیم کی روش هم تیم خوبی است. او جوانگرایی خوبی کرد و  بازیکنان جوان اضافه شدند و با اقتداربه جام جهانی صعود کردیم. الان هم همه امیدوارند که در گروهی باشیم که بتوانیم به دور دوم برسیم. البته  کار راحتی نیست چرا که بهترین تیم های دنیا به جام جهانی می آیندو با این حال  من خیلی امیدوارم اتفاقات خوبی برای ایران در جام جهانی رخ بدهد.


نسبت به تیم کی روش چقدر امیدوار هستید آن هم در شرایطی که شما با حضورتان در قرعه کشی جام جهانی و برداشت گوی ها می توانید در گروه بندی ایران تاثیرگذار باشید؟


صعود ما از گروهمان خیلی به این بستگی دارد که در چه گروهی قرار بگیریم. باید ابتدا حریفانمان را ببینیم و بعد صحبت کنیم اما در فوتبال هیچ چیزغیرممکن نیست هرچند صعود به دور دوم کار سختی است. امیدوارم قرعه خوبی نصیبمان شود و بتوانیم به دور بعدی صعود کنیم.


در سال 2006 موضوع حضور ایران در مرحله دوم رقابت های جام جهانی تبدیل به یک خواسته و انتظار عمومی شد و به نظر به تیم لطمه زد. آیا تیم ملی ایران این بار نیز باید چنین رویکردی داشته باشد یا باید توقعات از خودش را پایین بیاورد؟


مسلما آن انتظاراتی که می گویید در جام جهانی 2006 خیلی به تیم ملی ضربه زد. نمی دانم معیار و اندازه ای که در نظر گرفته بودند که ما باید از پرتغال و مکزیک عبور می کردیم واقعا چه بود؟! در حالی که هرجور نگاه کنید هر دوتیم از ما تیم های قوی تری بودند در صورتی که ما هم فوتبال خوبی ارائه دادیم اما مصدومیت بازیکنان اصلی و اختلافاتی که در تیم به وجود آمد و حتی مشکلات مدیریت کلان ورزش باعث شد این تیم نتیجه نگیرد.


یکی از موضوعات مهم اینروزهای فوتبال ایران حرف های علی کریمی است  که خواستار شفافیت مالی در فوتبال ایران و فدراسیون شده است. نظرتان در این رابطه چیست؟


به نظر من بحث جالبی است و کسی هم آنرا مطرح کرده که از فوتبالیست های بزرگ و خوش نام ایران است و همیشه حرفش را رک زده است. به نظرمن  الان فرصت مناسبی است با وجود درآمدهایی که وجود دارد شفاف سازی شود. الان شرایطی به وجود آمده و اتفاقاتی رخ می دهد که آن  چیزی نیست که در فوتبال ایران می بینیم.ببینید حیات باشگاه ها به پخش تلویزیونی و بلیط فروشی ربط دارد و تیم ها در ایران از این دو مساله هیچ سودی نمی برند. یکی از دلایلی که باشگاه های ما بدهکار هستند و مشکلات مالی دارند به این خاطر است که در این دو بخش هیچ درآمدی ندارند. چه خوب است که شفاف سازی شود و بگویند این درآمدها در کجاها خرج می شود چون در فوتبال پایه هم شاهد هستم که مبالغی را حتی از فوتبالیست های نونهال دریافت می کنند در قبالش باید خدمات ارائه دهند . به نظرمن که باید شفاف سازی و مشخص شود پول های فوتبال ایران در کجا خرج می شود.


موضوع مهم دیگر بحث جادوگری در فوتبال ایران است.زمانی که در فوتبال ایران بودید- دوره اول یا دوره های بعدی- با این موضوع برخورد کرده اید؟ با توجه به اینکه  شما بازیکن ثروتمندی هم هستید آیا با شما تماس یا ارتباطی در این زمینه برقرار کردند؟ آیا با چنین افرادی در بازی های رده های پایه مواجه شده اید؟


من خوشبختانه هیچ وقت با چنین موضوعی روبرو نشده ام و هیچوقت هم دنبال این موضوع نبودم. چون به تلاش و کار سالم اعتقاد داشتم دنبال این مسایل نبودم و نیستم اما چیزهایی که می شنویم باعث تاسف است که چنین اتفاقاتی افتاده یا می افتد.  به نظرم این خیلی به فوتبال ضربه می زند چرا که آدم ها را به تلاش کردن بدببین می کند. مخصوصا برای نسل نونهال و نوجوان ما خوب نیست که در تلویزیون مملکتمان که مخاطب زیادی دارد این برنامه ها را ببیند و از این مسایل بشنود چرا که  تلقین می شود که تلاش کردن تاثیر ندارد و این عوامل بیرونی هستند که نتیجه را تعیین می کنند. من به هیچ وجه این موضوع  را قبول ندارم و معتقدم اگر خوب تمرین و تلاش کنید هیچ قدرتی نمی تواند جلوی شما را بگیرد. به نظرم نباید بیشتر از این به چنین موضوعی پرداخته شود.


در نهایت زلزله غرب کشور....ورزشکاران حضور خوبی در کمک به زلزله زدگان داشتند. آیا شما برنامه خاصی دارید و آیا دوست دارید در این زمینه کاری انجام بدهید؟


زلزله اتفاق خیلی غم انگیزی بود و در آلمان هم بازتاب زیادی داشت. متاسفانه من الان از ایران دورم و اگر نزدیک بودم خیلی بهتر می توانستم شرایط را درک کنم؛ اما کارهایی که باید انجام بدهم را شروع کرده ام. در حال حاضر مکاتباتی را  با باشگاه های بزرگ آلمانی و برخی باشگاه های بزرگ اروپایی انجام می دهم که بتوانیم پیراهن های بچه گانه این باشگاه ها را در اختیار بگیریم و در یک موقعیت مناسب با آکادمی کیا به مناطق زلزله زده برویم و تورنمنتی برگزار کنیم تا بچه ها با لباس تیم های بزرگ دنیا در این تورنمنت بازی کنند.می خواهیم  تورنمنت خیلی خوب برای بچه ها برگزار کنیم چرا که اعتقاد دارم کودکان آسیب پذیرتر هستند. بچه ها در چنین مواقعی که خانواده هایشان را از دست دادند نیاز به توجه بیشتری دارند چرا که شاید آدم های بزرگ راحت تر مشکلات را  تحمل می کنند؛ اما برای بچه ها خیلی سخت است. امیدوارم بتوانیم از نظر روحی و روانی به این بچه ها کمک کنیم. همچنین قرار شده با یک سری از دوستان فوتبالیست که فوتبالیست های خیلی بزرگی هم هستند مبالغ نقدی جمع آوری کنیم به موقع در بخش آموزش، تحصیل و ورزش برای این بچه ها کاری انجام بدهیم و فکر می کنم این کاری است که از دست ما برمی آید وبا کمال میل  برای این بچه ها انجام می دهیم. واقعیت این است که تعدادی از بچه های آکادمی کیا از منطقه غرب کشور و اهل کردستان هستند و من یک تعصب خاصی روی این منطقه دارم. امیدوارم در آینده بیشتر از این بچه ها تو آکادمی داشته باشیم و حتی اگر استعدادی در این بچه ها پیدا شود با کمال میل از او استفاده می کنیم.  در آخر باز هم تسلیت می گویم و آرزوی صبر برای کسانی که عزیزانشان را از دست دادند دارم. می خواهم که آن ها  بدانند همه ایران و به خصوص ورزشکاران در کنارشان هستند.

تیم ملی

مهدوی کیا

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی