پشت پرده علل محرومیت طارمی

پشت پرده علل محرومیت طارمی

همانطور که در خبرها خوانده اید، باشگاه پرسپولیس هم مثل طارمی از سوی فیفا محکوم شده است.اما آیا پرسپولیس می توانست جلوی این محرومیت را بگیرد؟
به گزارش پیروزی دیلی، آنطور که ازشواهد و قرائن برمی آید دلیل اصلی محکومیت پرسپولیس، ارائه اطلاعات کذب مبنی بر اینکه مهدی طارمی پیش از عقد قرارداد با ریزه اسپور، با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته است، بوده است. 

 در طی روند دادرسی، فیفا اسناد و مدارک باشگاه پرسپولیس را نپذیرفت تا رأی این پرونده به نفع باشگاه ترکیه ای صادر شود.

 فیفا ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه طارمی پیش از امضا قرارداد با ریزه اسپور ترکیه، با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشته، را کذب دانسته و به همین دلیل این ادعاها را نپذیرفته است. همین موضوع باعث شده تا حکم پرونده شکایت باشگاه ترکیه ای از مهدی طارمی به نفع ریزه اسپور صادر و باشگاه پرسپولیس هم با محرومیت مواجه شود. 

 اما داستان از چه قرار است؟ مهدی طارمی که دو فصل پیش قصد داشت در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی فوتبال خود را ادامه دهد، پس از رد کردن پیشنهاداتی از روسیه و یونان، سرانجام تصمیم به ماندن در پرسپولیس گرفت. او ابتدا با حسین هدایتی مذاکره کرد و پیشنهاد ۳ میلیارد تومانی را پیش روی خودش دید، اما وقتی به دفتر علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه مراجعه کرد پیشنهادی که به وی ارائه شد ۹۵۰ میلیون تومان به همراه پاداش های حداکثر ۴۰۰ میلیون تومانی بود. طارمی عصر همان روز از رامین رضاییان و دوستانش خواست تا بلیت سفر به ترکیه را هم تهیه کنند. به این ترتیب، طارمی همان شب راهی ترکیه شد و با ریزه اسپور قرارداد بست. 

 وقوع برخی اتفاقات در باشگاه ترکیه ای و همچنین کودتا و آشوب در کشور ترکیه سبب شد تا رامین رضاییان و مهدی طارمی تصمیم به بازگشت به تهران بگیرند. این دو بازیکن قراردادشان منوط به صدور آی تی سی بود، و ریزه اسپور در واقع این دو بازیکن را تبدیل به بازیکنان تستی کرده بود تا این دو بازیکن تصمیم قطعی خود برای بازگشت به پرسپولیس را بگیرند. 

 در این میان رامین رضاییان راه بهتری برای بازگشت انتخاب کرد؛ رضاییان ابتدا با هدایتی صحبت کرد و با دریافت مبلغ ۷۰ هزار دلار (و به روایتی ۱۰۰ هزار دلار) از وی، این مبلغ را به باشگاه ریزه اسپور پرداخت و قرارداد خود را به طور رسمی فسخ کرد تا با خیالی آسوده به تهران و باشگاه قبلی خود برگردد. در همین حال، هدایتی از طاهری خواست تا زمینه بازگشت رضاییان به پرسپولیس را فراهم کند. هواداران پرسپولیس هم بسیار مایل بودند تا رامین رضاییان به تیم شان برگردد. اما برانکو مربی کروات پرسپولیس چندان مایل به بازگشت این بازیکن ملی پوش نبود؛ برانکو که چندین بار با رامین تماس گرفته بود و حتی عدم پاسخگویی این بازیکن را رسانه ای کرده بود، بنا بر اصرار باشگاه تن به این کار داد اما رضاییان را برای چند هفته نیمکت نشین کرد و از او در ترکیب تیمش استفاده نمی کرد.

 اما مهدی طارمی بدون فسخ قراردادش به ایران برگشت. باشگاه ریزه اسپور از طریق برخی واسطه های ایرانی توانست ایمیل باشگاه پرسپولیس را پیدا کرده و با ارسال پیام هایی به پرسپولیس اعلام کرده بود که بنا بر مدارک ارائه شده، طارمی بازیکن ریزه اسپور محسوب می شود و در صورتی که این بازیکن برای سرخپوشان تهرانی بازی کند، بازیکن غیرمجاز محسوب شده و باشگاه ترکیه ای می تواند از بازیکن و باشگاه، هر دو، شکایت کند.

 در پی این اتفاقات باشگاه ریزه اسپور به فیفا شکایت کرد؛ جالب اینکه وکیل مهدی طارمی و وکیل باشگاه پرسپولیس دفاعیات خود را به طور جداگانه برای فیفا ارسال می کردند. البته دفاعیات وکیل طارمی کمی منطقی تر بود. او در دفاعیاتش اظهار داشته بود که از آنجائیکه این قرارداد منوط به دریافت آی تی سی بوده و باشگاه ترکیه ای در مدت زمان مشخص شده اقدام و درخواستی برای صدور آی تی سی از فدراسیون فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس نداشته، به همین دلیل مهدی طارمی هم به ایران بازگشته است. 

 گاف باشگاه پرسپولیس 

 نکته عجیب اینجاست که بخش حقوقی باشگاه پرسپولیس بدون هماهنگی با وکیل مهدی طارمی، و در دفاعیه ای کاملاً جداگانه به فیفا اعلام کرده بود که طارمی ۳۰ خرداد ۹۵ با پرسپولیس قرارداد امضا کرده و در تاریخ ۸ تیرماه ۹۵ با ریزه اسپور قرارداد بسته است. اما فیفا این دفاعیات را نپذیرفت و آن را نشانه عدم صداقت و حسن نیت باشگاه پرسپولیس دانستند.

 برای کارشناسان بخش حقوقی فیفا این سئوال پیش آمد که در حالیکه باشگاه پرسپولیس با مهدی طارمی قرارداد داشته، پس چرا پس از پیوستن این بازیکن به ریزه اسپور هیچ شکایت یا اعتراضی نکرده و حتی هیچ مصاحبه ای هم در این زمینه وجود ندارد. برخی گمانه زنی ها مبتنی بر این است که برخی از واسطه ها ماجرای عدم توافق پرسپولیس با طارمی و تصمیم این بازیکن برای پیوستن به ریزه اسپور را به اطلاع این باشگاه ترکیه ای رسانده و این باشگاه ترکیه ای هم این مسئله را به اطلاع فیفا رسانده اند تا فیفا نسبت به این مسئله که باشگاه پرسپولیس در حال ارائه اطلاعات نادرستی است، اطمینان پیدا کند. به همین دلیل پرسپولیس در این پرونده محکوم و از دو پنجره نقل و انتقالات محروم شده است؛ سرخپوشان ۲۱ روز فرصت دارند تا نسبت به حکم صادر شده به دادگاه CAS اعتراض کند. اما محرومیت ۴ ماهه مهدی طارمی از شنبه همین هفته اعمال می شود و این بازیکن ۱۴ بازی لیگ برتر (شامل دربی و چند بازی حساس دیگر)، دو دیدار رفت و برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الهلال عربستان (و دو بازی دیگر در صورت راهیابی به فینال) را از دست می دهد.

در حال حاضر کارشناسان پرسپولیس و فدراسیون فوتبال برای اعتراض نسبت به مسئله محرومیت مهدی طارمی دچار تردید هستند زیرا اگر طارمی هم اکنون در این شرایط بازی کند، و در آینده هم از سوی دادگاه CAS با رأی محرومیت مواجه شود، آنگاه مهدی طارمی جام جهانی را از دست خواهد داد. به نظر می رسد که مهدی طارمی قطعاً بازی رفت برابر الهلال را از دست داده است زیرا فرصتی جهت اعتراض به حکم صادر شده از سوی دادگاه CAS و نیز طی شدن فرآیند قانونی پرونده وجود ندارد، اما در صورتی که نسبت به این حکم اعتراض شود، ممکن است طارمی به بازی برگشت برسد. آنچه از ظواهر امر بر می آید این که پرسپولیسی ها به این نتیجه رسیده اند که پس از بررسی همه جوانب امر دفاعیه ای را به دادگاه CAS ارسال کنند.

 در یکی از بندهای آئین نامه فیفا به صراحت قید شده است که اگر باشگاهی بازیکنی را که با باشگاه دیگری قرارداد دارد، تحریک کند، ضمن اینکه بازیکن محروم می شود، باشگاه تحریک کننده هم از فعالیت و خرید و فروش بازیکن در دو پنجره نقل و انتقالات محروم می شود. 

 حکم فیفا ۱۵ صفحه است که سیزده صفحه از متن حکم به تشریح شکایت ریزه اسپور، دفاعیات وکیل طارمی و حقوقی باشگاه پرسپولیس و متعاقبا تشریخ ریزه اسپور در قبال دفاعیات پرسپولیس اختصاص دارد. در این حکم عنوان شده علاوه بر اینکه پرسپولیس تحریک کرده بازیکن تحت قرارداد ریزه اسپور به ترکیه برنگردد، اطلاعات کذب هم به فیفا داده شده که ناشی از عدم حسن نیت و صداقت بوده است. در بندهای آیین نامه انصباطی فیفا به صراحت قید شده باشگاهی که بازیکن تحت قرارداد با باشگاه دیگری را تحریک کند، متخلف است و علاوه بر بازیکن، باشگاه تحریک کننده از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم خواهد شد. اتفاقی که البته درباره پرسپولیس افتاده و این باشگاه دو پنجره نقل و انتقالاتی را از دست داده است.

**نود

ریزه اسپور

شکایت

طارمی

محرومیت

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی