حاج‌رضایی: دیگری در جای دیگری خطا کرد، پنالتی‌اش علیه پرسپولیس اعلام شد!

حاج‌رضایی: دیگری در جای دیگری خطا کرد، پنالتی‌اش علیه پرسپولیس اعلام شد!

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال معتقد است اگر برانکو ابزار لازم را در بازی مقابل الهلال داشت تیمش متحمل آن شکست سنگین نمی شد.


اختصاصی پیروزی دیلی،هرچقدر که بخواهیم نسبت به وقوع معجزه در بازی برگشت و اینکه پرسپولیس 5 گل به الهلال بزند امیدوار باشیم، اما واقع‌گرایی اجازه نمی‌دهد به خوش‌بینی‌مان خیلی ادامه دهیم و سرخپوشان را در فینال آسیا ببینیم.
امیر حاج‌رضایی هم گرچه بسیار تحت‌تاثیر شکست اخیر پرسپولیس قرار گرفته اما دراین‌باره مثل همیشه منطقی و براساس واقعیات پاسخگوی ماست. صحبت‌های این کارشناس برجسته فوتبال با خبرنگار روزنامه پیروزی را در زیر می‌خوانید:

-حق داریم با تداعی بازی‌ها و بازگشت‌های عجیب و غریب و البته رویایی فوتبال‌مان مثل ایران- استرالیا یا پرسپولیس – آلیمای قزاقستان، نسبت به ثبت یک معجزه دیگر این‌بار در مسقط امیدوار باشیم؟
من واقعا نمی‌خواهم از کلمات ناامیدکننده استفاده کنم چون در فوتبال اتفاقاتی رخ می‌ده که غیرممکن، ممکن شده، چند مثالش را شما زدی و مثال‌های دیگری هم وجود دارد و اینجاست که ضرب‌المثل انگلیسی به خاطر می‌آید که «غیرممکن، غیرممکن است» اما اینها همیشه رخ نمی‌دهد، به خاطر همین است که وقتی اتفاق می‌افتد، همه را غافلگیر می‌کند. این اتفاقات پیش‌بینی‌نشده در فوتبال است که گهگداری رخ می‌دهد که روزنه امید باز بماند.

-  این امکان وجود دارد که پرسپولیس به فینال برود؟
از نظر من این تیم 99درصد حذف شده است اما یک درصد شانس دارد که البته عقلانیت حکم می کند به آن 99 درصد تکیه کنیم و من واقعا متاسفم که چنین اتفاقی رخ داده. من از نوجوانی به هیچ کدام از دو تیم قرمز و آبی تعلق خاطر نداشتم، البته نه اینکه خدای ناکرده قصد بی‌احترامی به دو تیم را داشته باشم اما به شخصه به این دلیل که هوادار دو تیم نبودم، شکست‌های‌شان اذیتم نمی‌کرد اما این بار از شکست 6 بر صفر استقلال و 4 بر صفر پرسپولیس در لیگ قهرمانان واقعا ناراحت و اذیت شدم. چون بارها و بارها به کشورهای حوزه خلیج فارس رفته‌ام و می‌دانم چه توهین‌ها،‌ اهانت‌ها و بی‌احترامی هایی به ما می‌کنند که ریشه در تاریخ کشورها دارد. به خاطر همین شکست پرسپولیس مقابل الهلال برایم شب بسیار تلخی را رقم زد.

-چه مسائلی را در شکست سرخپوشان دخیل می‌دانید؟
چند عامل پرسپولیس را خلع سلاح کرد وگرنه برای پرسپولیس شجاع، مبارز و جنگنده با آن مربی جنتلمن و کاربلد، به راستی چنین نتیجه‌ای تصور نمی‌شد. یکی داستان سفارت بود، شما بگویید تیم عربستانی اگر در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی برابر نماینده ما قرار می‌گرفت، جان سالم به در می‌برد؟ با نفوذ سعودی‌ها ما شدیم شبیه یهودی سرگردان و آواره‌ای که باید در خارج از کشور برابر تیم‌های عربستانی بازی کنیم که این برای تیم مقابل یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود. بعد هم شاهکار طاهری و طارمی، لطمات زیادی به تیم زد. اینکه تیم در کنار از دست دادن طارمی، از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد. بنابراین واقعیت این است که برای صعود به فینال بسیار کم‌شانس هستیم، زدن 5 گل در مسقط به الهلال، نشدنی است.

- پرسپولیس بدون مواجه شدن با حواشی حکم فیفا و غایب ها می‌توانست تیم قدرتمند عربستانی را شکست دهد؟
بله می‌شد ببرد. البته در فوتبال واقعا نمی‌شود پیش بینی کرد. در یک برنامه تلویزیونی از من در مورد نتیجه بازی فرانسه و رومانی پرسیدند که گفتم بنجامین فرانکلین دانشمند آمریکایی می‌گوید در دنیا دو چیز قطعی هست یکی مرگ و دیگری مالیات، البته که مالیات نه در کشور ما که فرار مالیاتی متداول است. من هم با وجودی که می‌دانستم کدام تیم می‌برد اما همیشه باید احتمال باخت را در نظر گرفت چون چیزی در این دنیا جز اینها، قطعی نیست. من در مورد این پرسپولیس مطمئن بودم که می‌جنگد و واقعا شانس بردن داشت، گرچه احتمال باخت هم متصور بود اما اگر هم در شرایط عادی، به مصاف الهلال می‌رفتیم و می‌باختیم، اینقدر ترحم‌برانگیز نبودیم. زمانی که برانکو طارمی را از دست داد، سیدجلال حسینی مصدوم بود، انصاری دو کارته و شجاع خلیل‌زاده هم در بازی فاجعه بود، صادق محرمی جوان را داشتیم و برانکو مجبور بود تیمش را به کل تغییر دهد چون دستش یک دفعه خالی شد. برگردید به مصاحبه مطبوعاتی بعد از بازی، برانکو گفت: «چه بگویم؟!» این حرف او خیلی معنی دارد. او جنتلمنی بود که دیگر داستان را باز نکرد و خیلی سربسته از وضعیت تیمش صحبت کرد. به هر شکل من امیدوارم آن یک درصد شانس بر 99 درصد غلبه کند، گرچه اعتقادم این است که این غیرممکن است.

- برخی بعد از بازی از برانکو خرده گرفتند که برای این مرحله برنامه نداشته و کار او را زیر سوال بردند.

مگر می‌شود برانکو برنامه نداشته باشد؟ مربی‌ای در این سطح باسوادی و کیفیت فنی، می‌تواند برنامه نداشته باشد؟ او ابزار نداشت. یک پزشک عالیقدر را از خارج به ایران دعوت کنید و او را به اتاق عمل بفرستید درحالیکه نه نرسینگ و نه دستیار مناسبی دارد، ابزار جراحی در اختیارش نیست،‌ در این شرایط مرگ مریض محتمل است. در مقابل برانکو، دیاز چقدر بازیکن داشت؟ برگردید به بازی با الاهلی، تعویض‌های این مرد را ببینید و شجاعتش را که چطور تیم را به بازی برگرداند. برانکو مربی بابرنامه‌ای است که تحصیلات عالیه دارد و اصول آکادمیک فوتبال را می‌داند. او فقط در این بازی ابزار نداشت. شما می‌‌دانید که یک مسابقه را 8 بازیکن هستند که می‌برند؟ وقتی سه تعویض انجام می‌دهی یعنی سه نفر خوب نبوده اند. سر الکس فرگوسن در کتاب «زندگی من» می‌گوید:«2550 بار روی نیمکت نشستم و فقط 5 بار شد که هر 11 بازیکن در زمین خوب بودند.» حالا شما حساب کنید نیمی از بازیکنان پرسپولیس در این بازی خوب نبودند و تیم اشتباهات فردی زیادی داشت مثل کاری که شجاع خلیل‌زاده در یک سوم دفاعی کرد و پاس عمقی دارد و حریف هر دو بار هم این پاس را تبدیل به گل کرد. من می‌گویم اگر نقدی هست به مدیریت پرسپولیس وارد است و این نقد بسیار کم به برانکو برمی‌گردد.

- صعود پرسپولیس که به راستی امکانش بسیار کم است. اما به نظر شما می توانیم امیدوار باشیم که لااقل با شکست الهلال و آبرومندانه بازی نیمه‌نهایی را تمام کنیم؟
من همیشه واقعیات را می گویم و شاید این بد باشد. بردن پرسپولیس در این مسابقه کمی این زخم را التیام می‌بخشد خصوصا با توجه به جدال‌های سیاسی بین دو کشور. همه دیدند که سعودی‌ها بعد از آن بازی چه کارهایی کردند که در شأن و لیاقت خودشان بود. آنها برای بازی برگشت در عمان هم انگیزه زیادی برای شکست دادن پرسپولیس دارند اما باز هم امیدوارم که این بازی را آبرومند به پایان برسانند و نشان دهند آنچه در ابوظبی رخ داد، حاصل اتفاقات فوتبالی بود. باز هم تاکید می‌کنم اگر آن بازی را در تهران در حضور 100 هزار تماشاگر ایرانی برگزار می‌کردیم شانس پرسپولیس برای فینالیست شدن بسیار بالا بود. پرسپولیس از جایی ضربه خورد که هیچ دخالتی در آن نداشت. مثل اینکه کسی دیگر در جای دیگری خطایی صورت بگیرد و پنالتی‌اش را علیه پرسپولیس بگیرند!

 گفتگو از مرضیه دارابی

حاج رضایی

پرسپولیس

علیرضا هادیان :
۲۰ مهر ۹۶
باور کنید واماندیم که علمی پاسخ بدیم یا غیر علمی ! خدایی درمانده شدیم با شنیدن این همه اظهارنظرات عجیب غریب و ضد و نقیض! 
همه این اظهار نظر یک طرف اون ۹۹ به ۱ یکطرف! مگر دور از جان مسابقه اسب دوانی است آقای حاج رضایی عزیز! 
علمی به ما بگویید شانس را در فوتبال مدرن و تخصصی کنونی چگونه تعبیر می کنید و اصلا چطور به این عدد ۹۹ درصد رسیدید! بعد حاضرم ساعت ها در مورد بازی رفت و برگشت الهلال با هم بحث کنیم. در بهترین حالت ممکنه نزد معتقدین به شانس و اقبال از آنان می شنویم که می گویند : توپ گرد است! یعنی فیفتی فیفتی 
اما در فوتبال مدرن و علمی امروز دیگر رمال ها جایی ندارند! و هردو ۵۰ درصد را روش و نحوه به گردش درآوردن همان توپ گرد در زمین مسطح تعیین می کند! آنهایی که نتیجه را به شانس موکول می کنند ، از پیش بازنده اند. 
یک مثال بزنیم. حتی رونالدوی دست پرورده الکس فرگوسن هم به توپ شانسی ضربه نمیزند. بررسی های علمی روی این بازیکن و نحوه ضربه زدنش به توپ نشان داده کاملا در هنگام زدن ضربه نقاط مشخص و خاصی از پای او توپ را با شدت بازهم خاص ، لمس می کند تا حدی که ضربات او را منحصر به فرد می دانند. بع عبارتی اگر جایی گل نمی زند و توپ را به بیرون می زند ، دلیلش تنها بد ضربه زدن یا آنطور که می خواهد ، ضربه نزدن به توپ است نه بد شانسی او. 
اما به فرض شرط اعتقاد به شانس و اقبال! 
خودتان می فرمایید در بازی رفت به مشکلات پیش آورده شده از سوی طارمی و طاهری و بی ابزاری برانکو باختیم. هرچند بهیچوجه خرده گرفتن تان به طاهری را قبول ندارم ولی بازهم به فرض محال که درست باشد! این یعنی تلویحا موضوع شانس و اقبال را از بازی رفت منفک کردید. 
حالا در بازی برگشت به لطف خدا اگر اتفاق یا حاشیه ای را خارج از زمین بازی علیه پرسپولیس رقم نزنند ، تقریبا تمام توان دفاعی و میانی و تهاجمی را در اختیار برانکو داریم. ولی شانس را دخیل می کنید! جالب آنکه در حضور ابزار ذیل از شانس ۹۹ به یک می گویید! یعنی اگر درست متوجه شده باشم سهم نبود یا بودن این امکانات و ابزار از دید شما در حق پرسپولیسی که از خودش و مربی اش آنچنان تعریف و تمجید می کنید ، معادل ۱ از ۱۰۰ است!!! 
باور کنید سرگیجه گرفتیم از این همه عجایب. حداقل لطف کنید بفرمایید اون ۹۹ درصد چه چیزهایی است تا فوتبال ایران نه فقط پرسپولیس درس بگیرند. 
بالعکس شما اصلا اعتقادی به شانس ندارم یا بهتر بگویم اگر چیزی بنام شانس وجود داشته باشد ، هرکس خود آن را می آفریند و به عبارتی در تعریف من کلمه شانس معادل کلمه موقعیت است. فوتبال هم یعنی خلق موقعیت و استفاده صحیح از موقعیت ها. بقول برانکو حتی استفاده از موقعیت های نیم بند هم مهم است. 
اصلا بخاطر همین طرز تفکر است که پرفسور برانکو بر تمام مربیان و کارشناسان کنونی هم تفکر با شما ارجحیت دارد و به واقع به نماد عشق و احترام در پرسپولیس زلزله تبدیل شده است. که البته سرکوب کردن و زدن طاهری و خارج کردن وی از صحنه قطعا و قطعا و قطعا به از دست دادن برانکو منجر خواهد شد. درک می کنیم که را افراد بعد درگیری کیروش برانکو به سمت زدن طاهری تغییر مسیر دادند!  
من به شخصه اگر بخواهم غیر علمی برخورد کنم ، می گویم پرسپولیس ۹۹ درصد شانس در هم کوبیدن الهلال با نتیجه بیش از حتی ۵ گل را دارد که بازی لجبازی گونه دوران کودکی ، همان که می گفتیم : یه مرغ دارم روزی ۵ تا تخم میکنه! را مابین من و شما به راه خواهد انداخت و تبعا پاسخ می دهید چرا ۵ تا ۲ تا! 
ولی اجازه دهید کتاب شانس را ببندیم و با واقعیات کنار بیاییم. به دلایل ذیل آماده تحمیل شکستی سنگینی بر الهلال بی ریشه و بی اصل و نصب هستیم. 
۱- زمین مسقط به خوبی زمین ابوظبی و دبی نیست و این کارآمدی بازیکنان سعودی بالاخص بازیکنان با کیفیت خارجی این تیم را به مقدار قابل توجهی در مقابل سنگ لاخ بازهای ایرانی کاهش می دهد. 
۲- هیچ مربی در دنیا وجود ندارد -حداقل من سراغ ندارم- که تاکتیک تیم برنده را دست نزند! یعنی با یک تاکتیک در هردو بازی مقابل یک تیم حضور پیدا نمی کند. این با دست نزدن به ترکیب برنده فرق دارد. 
۳- پرسپولیس چیزی برای از دست دادن ندارد مانند هلند شب گذشته ، آرژانتین ، بارسا مقابل پاریسن ژرمن و و و 
بالعکس این دیاز است که باید نگران تحت فشار روحی روانی و غرور کاذب قرار داشتن شاگردانش باشد. عربهایی که از لحاظ سابقه تاریخی هم بارها نشان داده اند بعد پیروزی ، شکست های سنگینی را بعلت عدم توانایی مدیریت غرور و تکبرشان متحمل شده اند! حق هم دارند چون بجز چند موفقیت یم بند تاریخی و سیاسی ، چیزی ندارند که به آن افتخار کنند پس پیروزی جدید بشدت مغرورشان می کند. نشانه آنهم همان تکبر و عکس العمل احساسی است که باعث شد از خود بعد بردن استقلال و پرسپولیس با از خود بی خود شدن و اهانت به ایرانیان و امثال علی دایی بروز دهند.  یادآوری نتایجی چون بازگشت بارسا و نتیجه بازی آلیما قزاقستان شاید برای آنان که به شانس بها می دهند جنبه دلداری دادن به خود داشته باشد ولی برای امثال ما و سرمربی کاربلدمان و حتی دیاز درس فوتبال است. 
۴- بازیکنان مصدوم و محرومان پرسولیس تحت اختیار مربی مان قرار دارند و بجز طارمی و احتمالا ماهینی بقیه سرحال و آماده اند و با برگشت سید جلال از بازی با روسیه و کمپ کیروش شک نیست که قصد دارند شب تلخی را برای الهلال رقم بزنند
۵- از برانکو اطینان داریم که افکار بازگشت به بازی اش حتی از افکار تهاجمی اش قوی تر است! 
و بسیاری فاکتورهای دیگر که اگرچه مجال بازگویی آن نیست ولی قطعا نه معجزه آفرینی که حماسه سازی در مسقط دور از دسترس نشان نمی دهد. 
تا اینجا حداقل بیش از ۷۵ درصد احتمال برد با ماست. شانس نه استاد! 
۶- برد آلمان با ۴ گل توسط یوزبچه های ایرانی هم شانسی نبود و کاملا حماسه آفرینی آگاهانه بود. بقول چمنیان د جلسه تمرین کردند در یکی روش خنثی سازی تاکتیک های هجومی آلمان و در درجه دوم روش ضربه زدن و غلبه بر دفاع آلمان را به شاگردانش آموخت و نتیجه آن فلج کردن آلمان بود. این یعنی علم نه شانس. این یعنی تفکر. این یعنی درس برای امثال من و شما. 
اگر هم نتوانیم باید بپذیریم که ۵۰ درصد روی دیگر توپ ، توان پیاده کردن تفکرات مربی با دانشی چون دیاز از سوی شاگردانش است و ۵۰ درصد بعدی ناتوانی ما. 
سام :
۱۹ مهر ۹۶
درود بر اقای حاج‌رضایی کارشناس دانا و صادق فوتبال کشورمون که هیچ وقت واقعیات رو فدای مصلحت و تملق برای بدست آوردن صندلی و تریبون نکرده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی