حاج‌رضایی: همچنان به برانکو اعتقاد دارم

حاج‌رضایی: همچنان به برانکو اعتقاد دارم

امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگویی اختصاصی با پیروزی به دلایل شکست سرخ‌ها در دوحه پرداخته است.

به گزارش پیروزی‌دیلی، بعد از پیروزی 3 بر صفر سرخپوشان مقابل نسف قارشی، شاگردان برانکو در دومین بازی این فصل لیگ قهرمانان، در دوحه مغلوب السد شدند. تیمی قدرتمند که در این بازی نشان داد یکی از قدرت‌های اصلی فصل جدید لیگ آسیایی است.

شکست در دوحه در روز بد پرسپولیسی‌ها اتفاق افتاد. در خصوص وضعیت پرسپولیس در  ادامه مسابقات، عواملی که منجر به این شکست شد و همچنین تیم ملی فوتبال با امیر حاج‌رضایی صحبت کردیم. او که پیش از این نیز تاکید کرده بود که اعتقاد راسخی به برانکو ایوانکوویچ دارد،‌ در گفت‌وگو با روزنامه پیروزی به موارد زیر اشاره کرد

دیدگاه من تغییر نمی‌کند

بازی پرسپولیس مقابل السد را دیدم. نماینده ایران با بازی‌های قبلی‌اش خیلی تفاوت داشت. یعنی یک جور سیر نزولی در این تیم دیدم که این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و بخشی از آن قطعا بر ما پوشیده است چون همراه این تیم در سفر به قطر نبوده‌ایم. کادرفنی تیم به این مسایل اشراف بیشتری دارد. البته این را هم بگویم که دیدگاه من راجع به برانکو هرگز تغییر نکرده و یک شکست دلیل نمی‌شود که از او انتقاد کرد. فوتبال همین است و همیشه این اتفاقات رخ می‌دهد. 

السد قوی ترین تیم آسیا

در 2هفته‌ای که از لیگ قهرمانان آسیا گذشت، من السد را از همه تیم‌ها قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر دیدم. آنها در زمین رهبری داشتند به نام ژاوی که ضرباهنگ تیم را تنظیم می‌کرد و ریتم تیم را تند و کند. چنین بازیکنی السد را سازمان‌یافته تر نشان می‌داد. آنها فوق‌العاده بودند و خیلی منظم و با تشکیلات که شانس خیلی زیادی برای قهرمانی در لیگ قهرمانان دارد. از سوی دیگر پرسپولیس دچار اشتباهات زیادی در این بازی شد.

خلیل‌زاده عصبی بود

پرسپولیس 2بازیکن در ترکیب خود دارد که خیلی سریع به هم می‌ریزند، یکی شجاع خلیل‌زاده و دیگری فرشاد احمدزاده. شجاع گرچه بازیکن خیلی خوب و قابلی است و هیچ وقت هم در بازی کم نمی‌آورد و با رشادت زیادی بازی می‌کند، اما در دیدار با السد یک مقدار عصبی و همراه با خشونت بازی می‌کرد به طوریکه داور را مجاب کرد که باید حتما به او کارت بدهد. من تصمیم ندارم و دوست هم ندارم که شکست یک تیم را فردی نشان دهم چون وقتی تیم می‌برد همه در آن سهیم هستند و وقتی تیم برنده نمی‌شود نیز حتی نیمکت‌نشین‌ها هم در آن نقش دارند، اما عصبی شدن یک بازیکن روی بازی تیم تاثیر می‌گذارد.

اصلی ترین دلیل باخت پرسپولیس

یک زمانی اریکسون سرمربی تیم ملی انگلیس بود و آنها با سوئد بازی داشتند،‌ آنها یک بر صفر از حریف پیش بودند که دفاع کناری اشتباهی را انجام داد که منجر به تساوی یک – یک این مسابقه شد. وقتی از اریکسون پرسیدند از این بازیکن ناراحتی، گفت بازیکن من، استراتژی و شکل حرکتی تیم من را نابود کرد و این اشتباه جلوی گل‌های بعدی انگلیس را گرفت. البته این بازیکنان جوان هستند و فوتبال هم سرشار از همین تجربیات است. من بازی‌های شجاع خلیل‌زاده را از قبل دیده‌ام، او کمی زود از کوره در می‌رود و این برای فوتبالش را آسیب‌پذیر می‌کند، فوتبال یعنی حفظ توپ و حفظ اعصاب. او بازیکن خوبی است،‌ البته باز هم تاکید می‌کنم که پرسپولیس در دیدار روز سه‌شنبه تیم خوبی نبود و در سازمان دفاعی خیلی اشتباه داشت و نمی‌شود هرگز گفت فقط یک بازیکن در شکست دخیل بود.

پرسپولیس در دوحه مهندس نداشت

نبود صادق محرمی هم در بازی نقش داشت. برانکو با مصدومیت این بازیکن مجبور شد تغییراتی در تیمش ایجاد کند، ولی آنچه ما از پرسپولیس در این بازی دیدیم، هرگز تیمی که انتظار داشتیم نبود. بخشی به قدرت السد برمی‌گردد . بخشی هم به ضعف پرسپولیس در این بازی. ما در طول مسابقه اصلا علیپور را ندیدیم چون خط هافبک نمی‌توانست توپ به او برساند. پرسپولیس در این مسابقه پلی میکر نداشت و با روش خطی بازی می‌کرد. به همین دلیل تیم طراح نداشت، طراح این تیم محسن مسلمان است که روی نیمکت بود و این هم جزو اختیارات برانکو است. باید تیم‌های فوتبال را مثل کار ساختمان سازی در نظر بگیریم که هم تخریب‌چی می‌خواهد، هم کارگر و هم مهندس، اما پرسپولیس در این بازی مهندس نداشت که ضرباهنگ حریف را کنترل کرده و سرعت آنها را بگیرد.کسی که برود سراغ بازی عرضی، چیزی که در مقابل ژاوی به نحو احسن در تیم السد انجام می‌داد، نبض بازی در دست او بود. 

ژاوی ضعف را سریع شناسایی کرد

پرسپولیس در دیدار السد در عمق ایراد داشت و ژاوی هم خیلی سریع متوجه این موضوع شد و از آن نهایت استفاده را برد. سیدجلال حسینی که بازیکن فوق‌العاده باتجربه‌ای است، اما روز سه‌شنبه به سادگی گذاشت که بازیکن السد از او عبور کند و شرایط شوتزنی برایش مهیا شد، زمانی تکل رفت که دیگر دیر شده بود. می‌توانم بگویم که پرسپولیس در این مسابقه خیلی سازمان یافته بازی نکرد. البته این را هم باید بگویم که پرسپولیس بازی برگشت را پیش رو دارد. من مطمئن هستم که پرسپولیس در بازی بعدی خیلی بهتر از این بازی می‌کند. شک ندارم برانکو با توجه به ضعف‌های تیمش در این مسابقه و قدرت و نقاط قوت السد پرسپولیس را مهیای بازی برگشت می‌کند. خصوصا اینکه آنها در آن مسابقه 80 تا 100 هزار هوادار را پشت خود احساس می‌کنند و قطعا تیم بهتر از این بازی خواهد کرد. در دیدار برگشت با نسف قارشی که در ازبکستان انجام می‌شود، پرسپولیس به لحاظ کیفی از این تیم بالاتر است، اگر خودش باشد می‌تواند باز هم این تیم را شکست دهد.

تصمیم کیروش مثل کلینزمن

سال 2006 یورگن کلینزمن به عنوان سرمربی تیم ملی آلمان، یک آدمی را از حوزه رزمی به کار گرفت که این کار تا سال 2010 نیز با یوآخیم لو ادامه پیدا کرد و بازیکنان اظهار رضایت می‌کردند که حضور مربی رزمی در تمرینات در سطح آمادگی جسمانی و روحیه جنگندگی آنها تاثیر مثبت داشته، من تخصصی‌ نمی‌توانم در این مورد صحبت کنم چون اصلا به ورزش رزمی وارد نیستم اما از منظر فوتبالی که نگاه می‌کنم، به نظرم تصمیم خوبی است. کیروش می‌داند که فاصله فنی ما با 2 تیم اروپایی اسپانیا و پرتغال خیلی زیاد است و مراکش هم حریف بسیار قدرتمندی است، هیچ مربی‌ای هم در مدتی کوتاه نمی‌تواند انقلاب بکند، به همین دلیل سراغ این رفته که روی روح و روان بازیکنان کار کند. چون رزمی‌کاران با مسایل ذهنی سر و کار دارند،‌ از سوی دیگر از آمادگی جسمانی خوبی بهره‌مندند. کیروش هم قصد دارد از نظر ذهنی و آمادگی جسمانی تیمش را تقویت کند. برای جنگیدن یک ذهن شفاف و جسم قدرتمند نیاز است، البته خوب بود که خود کیروشدلایلش از این انتخاب را می‌گفت.

تیم ملی مثل استقلال خوشبین باشد

بازی‌های سختی در جام‌جهانی داریم، 2 بازی ما با دو همسایه اروپایی است که از قدرت‌های اول فوتبال دنیا هستند. مراکش هم یکی از قدرت‌های قاره اروپاست. گرچه ما لژیونر زیاد داریم اما هیچ‌کدام از آنها در 5 لیگ معتبر اروپایی حضور ندارند ولی مراکشی‌ها در رئال مادرید،‌ یوونتوس و دیگر تیم‌های قدرتمند بازیکن دارند بنابراین کار ما در جام‌جهانی خیلی سخت است. قصد ندارم جو ناامیدی را ترویج کنم، ما باید تحت هر شرایطی مبارزه کنیم چیزی که کیروش هم روی آن تاکید دارد و به همین دلیل به دنبال بالا بردن روحیه بازیکنان و قدرت جنگندگی‌ و فراهم کردن ابزار لازم برای تیم ملی است. به هر حال یک سری حواشی هم در کنار فوتبال هست که می‌شود به آنها امیدوار بود مثلا در بازی استقلال با الهلال، اول اینکه آنها چندین بازیکن کلیدی‌شان را در اختیار نداشتند، بعد دروازه‌بان‌شان اخراج شد و 10 نفره به بازی ادامه دادند، تیم ملی ما هم باید به این حوادث خوشبین باشد.


گفت‌وگو از مرضیه دارابی-خبرنگار پیروزی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی