داستانی میزبانی استقلال با رایزنی فدراسیون؛پنجمین حضور پرسپولیسی ها در نیمه نهایی دور از هواداران

داستانی میزبانی استقلال با رایزنی فدراسیون؛پنجمین حضور پرسپولیسی ها در نیمه نهایی دور از هواداران

انگار بدشانسی های پرسپولیس در فینال های آسیایی تمام شدنی نیست.اینبار هم سرخپوشان جایی دور از خانه نیمه نهایی را مقابل الهلالی ها برگزار خواهند کرد.


اختصاصی پیروزی دیلی؛ پرسپولیس برای هفتمین بار به نیمه نهایی آسیا صعود کرد؛ سرخپوشان پیش از این 2بار در مسابقات جام در جام باشگاه های آسیا و 4 بار نیز در جام باشگاه های آسیا به مرحله نیمه نهایی رسیده بودند. پرسپولیس با شکست تیم الاهلی برای اولین به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافت و در این مرحله بار دیگر با الهلال مصاف خواهد داشت.
 شاگردان برانکو در مرحله گروهی دو بار با الهلال در زمین بی‌طرف بازی کردند که حاصل آن دو مساوی صفر-صفر و یک –یک بود. همانطور که می دانید در این دوره از رقابتها به دلیل مشکلات سیاسی بین ایران و عربستان، بازی‌های نماینده های فوتبال دو کشور در زمین بی‌طرف برگزار می شود و پرسپولیس ناگزیر از دو نماینده فوتبال عربستان در کشور عمان، میزبانی کرد تا از امتیاز بازی در خانه و حمایت تماشاگران پرشور خود محروم بماند. پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی هم از بازی در آزادی محروم است و در کشور ثالث میزبان الهلال خواهد بود.
جالب است که بدانید پرسپولیس در گذشته هم 4 مرتبه در 6 دوره ای که پیش از این به مرحله نیمه نهایی رسیده بود بازیهای خود را در کشور بی طرف برگزار کرده بود.جز دو بازی در جام در جام باشگاه های آسیا که به صورت رفت و برگشت برگزار شد، پرسپولیس در هر 4 حضور خود در نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا از کسب میزبانی محروم بود و این در حالی  اتفاق افتاد که فدراسیون فوتبال در آن سالها 3 مرتبه برای استقلال میزبانی گرفت که این تیم دو بار از رسیدن به قهرمانی ناکام ماند.  

میزبانی استقلال در اولین حضور
مسابقات باشگاهی قهرمانی آسیا ۱۹۷۰در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. تیم استقلال در اولین حضور خود در جام باشگاه های آسیا میزبان این رقابتها بود که با پیروزی مقابل نماینده اندونزی در نیمه نهایی به فینال رسید و با شکست دو بر یک مقابل هاپوئل اسرائیل در سال 49 به قهرمانی رسید.


 راه یابی به آسیا در غیاب پرسپولیس
تیم استقلال در فصل 76 -77 در غیاب پرسپولیس که به دلیل حضور ۹ بازیکن  خود در تیم ملی، بالاجبار از لیگ کنار کشیده بود به قهرمانی لیگ آزادگان رسید و به مسابقات جام باشگاه های آسیا در فصل 1998راه یافت.  آبی ها به کمک فدراسیون در دور نهایی مسابقات میزبان شدند و در حالی که در بازی نیمه نهایی مقابل دالیان در آستانه شکست بودند به لطف حمایت تماشاگران در وقت های اضافه و با قانون گل طلایی به فینال رسیدند و مقابل جوبیلوایواتا ژاپن در آزادی  دو بر یک شکست خوردند و قهرمانی را از دست دادند. 


ناکامی استقلال در سومین میزبانی
 آخرین دوره مسابقات جام باشگاه های آسیا در سال 2000-2001 برگزار شد. استقلال به عنوان نماینده ایران در این دوره   حاضر بود و میزبانی بازیها را در دور پایانی برعهده داشت.  آبی ها در مرحله نیمه نهایی با شکست مقابل آنیانگ کره در آزادی از رسیدن به فینال باز ماندند. 


شکست پرسپولیس بعد از 6 تایی کردن کره
پرسپولیس در مسابقات جام باشگاه های آسیا 1996با شکست تیم های الزورا عراق و الریان قطر به نیمه نهایی راه یافت. دور نهایی مسابقات به میزبانی کشورمالزی برگزار شد و سرخپوشان با شکست مقابل پوهانگ کره از رسیدن به فینال باز ماندند. پرسپولیس در حالی مقابل نماینده فوتبال کره متحمل شکست شد که چند ماه قبل ملی پوشان این تیم از جمله عابدزاده ، دایی، باقری، مهدوی کیا و...توانستند بودند تیم ملی کره جنوبی را 6 بر 2 مغلوب کنند! تیم شایسته پرسپولیس در بازی رده بندی با پیروزی 4 بر یک مقابل الزورا در نهایت به عنوان سومی آسیا قناعت کرد!


مصدومیت دردسرساز عابدزاده و مهدوی کیا 
 در فصل ۹۸ -  ۱۹۹۷پرسپولیس با شکست تیم های الهلال و الانصار و تساوی مقابل نوف باخور به عنوان تیم نخست به نیمه نهایی رسید.بازیهای دور پایانی در کشور هنگ کنگ برگزار شد و پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی با شکست مقابل دالیان چین به دیدار رده بندی راه یافت. سرخپوشان که در همین دوره یکبار الهلال را با گل مهدوی کیا شکست داده بودند اینبار در غیاب 4 بازیکن کلیدی خود از جمله عابدزاده و گلزن بازی مرحله قبل، مقابل این تیم متحمل شکست شدند و به مقامی بهتر از چهارمی نرسیدند. خستگی و مصدومیت ملی پوشان پرسپولیس نقش زیادی در ناکامی تیم پرسپولیس در این دوره از رقابتها داشت. 


 ناکامی پرسپولیس مقابل قهرمان آسیا در قزاقستان

در  فصل ۲۰۰۰ – ۱۹۹۹ مسابقات گروهی و نهایی به میزبانی عربستان برگزار شد.پرسپولیس با پیروزی مقابل ایرتیش پاولودار و متوقف کردن میزبان به نیمه نهایی رسید و با شکست مقابل قهرمان دوره گذشته یعنی جوبیلو ایواتا از رسیددن به فینال باز ماند و در دیدار رده بندی با تک گل علی کریمی نماینده قدرتمند فوتبال کره یعنی سوون سامسونگ را مغلوب کرد و به سومی آسیا رسید. پرسپولیس در شرایطی باز هم در مسابقات از میزبانی محروم شد که فدراسیون یکسال قبل برای آبی ها در تهران میزبانی گرفته بود.


بدشانسی مقابل سامسونگ در کره
  پرسپولیس در فصل ۲۰۰۱ - ۲۰۰۰ برای آخرین بار در مسابقات جام باشگاه های آسیا شرکت کرد و با پیروزی 3 بر یک مقابل الهلال به نیمه نهایی آسیا راه یافت. سرخپوشان که تیم خوبی و پرمهره ای را در این دوره داشتند و امید زیادی به قهرمانی آنها می رفت با بدشانسی مقابل میزبان یعنی سوون سامسونگ در حالی که با گل کاویانپور پیش بودند در دقایق پایانی با دو گل بازی را واگذار کرده و از رسیدن به فینال بازماندند. در دیدار رده بندی پرسپولیس با گل های استیلی و حلالی مقابل ایرتیش به پیروزی رسید و بار دیگر به مقام سوم رسید.


دریغ از یک میزبانی!

همانطور که اشاره شد پرسپولیس در همه این سالها از گرفتن میزبانی محروم بود و هرگز این  موقعیت را پیدا نکرد تا در خانه  شانس خود را برای قهرمانی امتحان کند.  این در شرایطی است که فدراسیون سه بار برای آبی ها در مسابقات دور پایانی درخواست میزبانی کرد. سرخپوشان اما در هر 4 حضور خود در دور پایانی بازیها با سفر به شهرهای کوالالامپور، هنگ کنک، ریاض و سئول مقابل حریفان قدرتمند قاره قرار گرفتند و این تبعیض‌های مکرر برای هواداران پرسپولیس همیشه جای سوال داشته است که چرا در همه آن سالها تنها برای میزبانی استقلال تلاش شد؟ 


باز هم محروم از میزبانی

 حال در شرایطی که پرسپولیس بعد از 16 سال بار دیگر به نیمه نهایی رسیده و این موقعیت را پیدا کرده که شانس خود را برای حضور در فینال امتحان کند بازهم از میزبانی محروم است.چرا که عده ای با حمله به سفارت عربستان بهانه را به دست سعودی ها دادند تا میزبانی را از کشورمان بگیرند و در این میان انچه که بعد از رای دادگاه CAS و محکوم شدن عرببستانی ها و غرامت به تیم های ایرانی بیشتر نمود پیدا کرد ضعف دیپلماسی فوتبال ایران در قاره است که اجازه داده در همه این سالها اعراب با نفوذهای خود روی تصمیمات مسوولین کنفدراسیون فوتبال آسیا تاثیر بگذارند. رای دادگاه CAS اشتباه بودن تصمیم  AFC مبنی بر برگزاری دیدارهای ایران و عربستان در کشور ثالث را تایید کرد و قدرت نفوذ عربستانی ها را در قاره بار دیگر به اثبات رساند. حتی خود فدراسیون فوتبال نیز به خوبی بر آن واقف است که این تصمیم حاصل لابی های سنگین سعودی ها با مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده  و ظلم آشکاری در حق نمایندگان فوتبال ایران، خصوصا پرسپولیسی بوده که 3 بار در این دوره از میزبانی محروم شده است.



نتیجه گیری:

پرسپولیس 7 بار به نیمه نهایی راه یافته؛ دو بار در جام در جام و 5 بار در جام باشگاه های آسیا و یک بار در لیگ قهرمانان آسیا. اما تنها دوبار در نیمه نهایی میزبان بوده و هر دو میزبانی، یک میمهانی هم داشته!

استقلال اما  6 بار به نیمه نهایی جام باشگاه های آسیا و  یکبار هم لیگ قهرمانان آسیا راه یافته است کهبه عبارتی 5 بار آن را میزبان بوده است.



شیوا دورانگر

صبا :
۲۹ شهریور ۹۶
چه توقعی از اسیا و عربستانی هست وقتی پرسپولیس پیش هموطنای خودش هم جایگاهی نداره وحمایت نمیشه.بدخواهان وحسودا همین حالاهم دست از دشمنی برنمی دارن حاضر نیستن مجوز نورالهی صادر کنن.حالا اگه تیم استقلال و اصفهانی ها بودن تماما بسیج میشدن برای وتقویتش.اخ پرسپولیس تنها و بی حامی و بی کس و مظلومم.موفقیتت خار چشمان خودی هاست پس دیگه توقعی از رقبای اسیایی و عربستانی ها نیست.دشمنان ما توخود ایران و هموطنامون هستن.خدایا می بینی و باز سکوت کردی؟خدایا مراقب پرسپولیس من باش.
علی :
۲۹ شهریور ۹۶
همین الانم عربا با لابی گریشون داور عرب برای بازی پرسپولیس باالهلال گداشتن  و اقایون مسئول فدراسیون فوتبال وباشگاه پرسپولیس کوچکترین اعتراضی به این موضوع نکردن خواهشا تا دورنشده به مسئولان بگید که اعتراض کنند به این تصمیم ای اف سی 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی