داستان علی با غم فوتبال ایران

داستان علی با غم فوتبال ایران

سرانه پایین مطالعه که حدود 5 دقیقه در روز از سوی ایرانی ها تخمین زده اند باعث شده تا به برخی حرکات در دنیای مجازی از سوی ایرانیان پی ببریم.

گفته می شود سطح سواد اینترنتی ایرانیان نسبت به سالهای گذشته رشد داشته است ولی این رشد از عدد شاخص 100، زیر 20 بوده است که بسیار نگران کننده نشان می دهد.

همچنین بر اساس آمار هر ایرانی طی یک شبانه روز حدود 5-4 ساعت در تلگرام حضور دارند. هر چند که با محدودیت های موجود مدتی است این میزان مصرف تنها دقایقی در میانگین کلی کاهش داشته است.

هر چند که گاهی اوقات این حضور برای یک کشور مانند ایران در برخی مناطق کارگشا بوده است. مثل دیوار نوشته میدان ولیعصر که داغ ترین موضوع فضای مجازی در روزهای گذشته بود. تصویری از شادی ایرانیان و آرزوی موفقیت در جام جهانی برای تیم ملی که با اعتراضی گسترده بانوان مواجه شد آنها معترض بودند چرا در این تصویر که نمای تمام اقوام ایران است حتی یک بانو هم حضور ندارند که سریعا این موضوع با وانکش مجری طرح روبرو شد و سریع عکس تصحیح شد.

اما روز گذشته علی کریمی مرد محبوب فوتبال ایران در اعتراض به رشد بی سابقه تورم و صعود لحظه ای دلار و کالاهای اساسی در صفحه اینستاگرام خود مطلبی را منتشر کرد که در آن  از مردم خواسته تا یک ماه برخی کالاهایی که دارای رشد غیرمعقول و بی منطق بوده اند را خرید نکنند. کریمی کشورهایی را مثال زده که مردم آن بعد از گرانی بی مورد، آن کالا را نمی خرند تا فروشنده و تولید کننده مجبور به کاهش قیمت شوند شماره 8 سابق پرسپولیس از تمامی مردم ایران درخواست کرده برای بریده شدن دست دلال و واسطه این پست را نشر دهند تا شاید موجی اثرگذار به وجود آید.

حرکتی که با واکنش خوب طرفداران این چهره محبوب روبرو شده و ساعت به ساعت بر تعداد این مطلب در استوری فالورهای کریمی افزوده می شود.

کریمی همواره در ماه های اخیر با قرار دادن پست های مختلف در اینستاگرام موج های انتقادی و همچنین موافقی را به وجود آورد که با همراهی دیگر سلبریتی ها نیز همراه شد.

اما داستان پست های جالب توجه کریمی از کجا مورد توجه بیشتر قرار گرفت؟

کریمی جمله ای از کوروش را در صفحه خود منتشر کرد که بعدها مشخص شد متعلق به کوروش نیست. گروهی از کاربران که مسلما با موضع گیری های سیاسی کریمی مخالف هستند شروع به تمسخر این جمله غیر واقعی کوروش کردند. هر چند که کریمی بلافاصله جوابیه ای منتشر کرد با جوابیه از بزران تفکر و مورد قبول مخالفانش منتشر کرد تا با زبان خودشان جواب خودشان را بدهد. جوابیه بدین شکل بود: اگر جناح مخالف را شناخته باشیم مضمون آنچنان اهمیتی ندارد. پس کیبوردها شروع به ترور شخصیت کردند و باغ الفبای منتقدان میوه ای تلخ داد. آینه دل آنها مدتها پیش با مچ دستان کریمی در کره، چین خورده بود. پس توبه نمی کند اثر مرگ مگر اثر کند.

به هر حال کریمی نه تنها از برخی موضع هایش کوتاه نمی آید بلکه در پست های بعدی با استوری هایش مجلات شدیدتری به برخی از منتقدان دلواپس خطاب می کند.

صراحت لهجه کریمی حداقل همیشه برای طرفداران و سایر مردم خوشایند بوده و تقریبا حرف ناگفته مردم همیشه از زبان کریمی بیان می شود و مورد وثوق آنها نیز قرار می گیرد. در زیر به برخی پست های انتقادی کریمی در موارد مختلف اجتماعی، سیاسی و ورزشی می پردازیم. بازتاب هایی که این پست ها داشته و مطالبی که حتی مورد سند بسیاری از رسانه های داخل و خارج قرار گرفته است.

کریمی جسته و گریخته از سطح زندگی مردم و شرایط سخت اجتماعی آنها گفته ولی استارت اعتراض های کریمی از مخالفت برخی جناح های تندرو نسبت به گرامیداشت روز کوروش در آبانماه آغاز شد. بازیکن خوش تکنیک فوتبال ایران در جواب اعتراض های آنها نسبت به گرامیداشت این روز نوشت: خدا را شکر آبان که می آید از برکت کوروش برخی لال ها شفا پیدا می کنند. همین یک جمله کافی است تا برخی انتقادها به سرعت متوجه این بازیکن شود و به همین سرعت هم موضوع مختومه گردد.

کریمی مدتی بعد از فقر کودکان جازموریان سخن می گوید و از فقر هویت، تغذیه، آموزش و بهداشت این کودکان سخن به میان می آورد. بیشترین انتقادهای کریمی بعد از فدراسیون، در مورد مسائل مالی و رشد تورم بوده است. در یکی از پست های کریمی تصویری از اسکنانس 10 هزار تومانی و اسکناس یک دلاری منتشر کرده و نوشته 5 هزار تومان خوب است نیاید روزی که یک دلار 10 هزار تومان شود. جالب اینکه کریمی فصل تابستان را برای نزدیک شدن قیمت ذکر شده اعلام کرده است یا در اعتراض به مصاحبه دبیر ستاد نتظیم بازار که گفته فعلا گرانی کالاهای اساسی را تحمل کنند گفته: آیا این سخنان در مورد خانواده خودت هم صدق می‌کند یا آنها ژن برتر هستند. در روز کارگر هم با انتشار پستی از قشر کارگر درخواست کرده ناامید نشوید و طاقت بیاورید اما به جز پست های این بازیکن در مورد فدراسیون و همچنین حمایت از پرسپولیس ، بعد از سخنرانی یکی از فعالان سیاسی و انتقاد از تبلیغات مهدوی کیا و کریم باقری مطلبی نوشته و گفته مهدی جان اونوقت که تو داشتی دل مردم را شاد می‌کردی، اینها نبودن. و در حمایت از کریم که این فعال بابت تبلیغات خمیردندان او را مورد نقد قرارداد می‌گوید: بهتر است قبل از صحبت در مورد آقا کریم دندانهایت را مسواک بزنی. دیگر پست جنجالی ورزشی کریمی، حمایت از مسعود شجاعی و احسان حاج صفی بعد از حضور اجباری مقابل تیم رژیم صیهونیستی بود. این دو بازیکن که به الزام مدیران باشگاه یونانی و با توجه به مفاد قراردادشان مجبور به رویارویی در یونان با این تیم شدند مدتی را مورد شدیدترین حملات افراد ورزشی و سیاسی قرار گرفتند که در این میان بسیاری از چهره های محبوب ورزشی از جمله کریمی، مهدوی کیا و . . . به حمایت از ا ین دو بازیکن پرداختند و نوشتند به قدری شماها برای ایران افتخار آفرینی کردید که هیچ شک و شبه ای در وطن پرستی شماها وجود ندارد. انتقاد از اخراج برخی مادران در دوران ابتدایی تولد فرزندانشان، بایکوت خبری ناصر ملک مطیعی، مقصران حادثه کشتی سانچی، عدم پخش فوتسال بانوان از تلویزیون، کنایه به واعظی رییس دفتر رییس جمهور در مورد عوارض خروج از کشور و . . . گوشه دیگری از پستهای انتقادی مردی است که به شدت غم نان و رفاه مردمی را دارد که حتی بعضی مواقع به علیه این بازیکن شعار سر دادند. کریمی حتی از اعتراض به اشتباه در مورد برخی تصمیماتش هم خحجالت نکشیده و نوشته من بابت اشتباه در انتخابم که ممکن است در رای شما هم تاثیر داشته عذرخواهی کرده و حلالیت می‌طلبم. شما که از پشیمونی ما برای حمایت از فردی خاص خوشحال هستید بدانید کسی را که سنگش را به سینه می‌زدید الان تبدیل به وسیله ای شده، نه می‌توانید هضمش کنید نه روی نگهداری اش را دارید. کریمی در پایان با هشتگ احمدی نژاد این پست سیاسی خود را خاتمه داده است. کریمی همچنان فوق العاده و غیرقابل پیش بینی است.

بعد از آخرین مصاحبه کیروش در ایران و قبل از سفر به ترکیه که سرمربی کشورمان مجددا به انتقاد از کریمی و برانکو پرداخت و داستان جام جهانی 2006 آلمان را رنده کرد و صحبتهایی را به میان آورد، همه منتظر بودند مرد محبوب فوتبال ایران عکس العملی در صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام خود نشان دهد اما نه تنها اینگونه نکرد بلکه در آستانه دیدار با مراکش با قرار دادن عکس دسته جمعی از تیم ملی و کیروش برایشان در آستانه این دیدار حساس آرزوی موفقیت کرد. مسلما آنچه در تمامی پست های کریمی به چشم می‌خورد غمی است که بابت سفره های کوچک، جیبهای خالی و دست های پشت پرده در فوتبال و سیاست دارد. غمی که نشان می دهد او نمی خواهد علی بی غم باشد و حرفش را می‌زند حتی اگر چندان خوشایند افرادی  خاص نباشد. کریمی هیچ گاه سعی نکرده چشمهایش را به هر شکلی روی واقیعات جامعه و ورزش کشور ببندد حتی وقتی قبل از مناظره جنجالی اش در نود با دبیر کل فدراسیون عده ای به دلیل عدم تسلط بر قوانین او را از پیش بازنده اعلام کردند. او قدمی پس نکشید و به گواه طیف زیادی از مردم به خوبی توانست حرف ها و اسنادش را در مناظره به سمع و بصر مردم برساند. مطمئنا کریمی کوچکترین دغدغه مالی و محبوبیتی ندارد و به هیچ وجه دنبال جلب توجه اقشار مختلف نیست چرا که او علی کریمی است و تکرارنشدنی، ولی به خوبی می‌داند غم نان داشتن یعنی چه؟ غم بی عدالتی در فوتبال چقدر سنگین است. او کریمی است و علی با غم فوتبال ایران در سالیان اخیر.


خبرنگار: مهدی وفامنش

علی کریمی

پرسپولیس

بهنام :
۲۹ خرداد ۹۷
لایک
سارا :
۲۹ خرداد ۹۷
عشق ترین فرد دنیا. خدا برامون نگهت داره جادوگر. بی نهایت دوستت داریم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی