«دربی سرخابی» در بین ۵ دربی برتر جهان

«دربی سرخابی» در بین ۵ دربی برتر جهان

تقابل دو تیم مطرح شهر تهران در بین پنج دربی برتر دنیا قرار دارد.

به گزارش پیروزی‌دیلی، سایت «realsport101.com» انگلیس در آستانه تقابل حساس امشب (شنبه) تیم‌های بوروسیا دورتموند و بایرن مونیخ در هفته یازدهم بوندس‌لیگای آلمان که به «دِر کلاسیکر» معروف است، با مطلبی با عنوان «بوروسیا دورتموند - بایرن مونیخ: پنج دربی برتر دنیای فوتبال» به بررسی برترین دربی‌های جهان پرداخته که در این بین «دربی تهران» نیز در رده پنجم بهترین رقابت‌های سنتی فوتبال جهان جای دارد.   


در گزارش این سایت آمده است:


دربی کمتر شناخته شده تهران (دربی سرخابی) پیش از این در سال 2008 از سوی مجله «ورد ساکر» به عنوان مهمترین دربی قاره آسیا معرفی شده بود. این دربی تقابلی بین دو تیم بزرگ پایتخت ایران یعنی استقلال و پرسپولیس است و هزاران نفر از هواداران فوتبال از سراسر شهر برای تماشای این بازی گردهم می‌آیند، به طوری که حتی از دیوارها و آگهی‌های تبلیغاتی آویزان می‌شوند تا فقط یک نگاه اجمالی به این بازی بیندازند.


از حیث استانداردهای فوتبالی، دربی تهران پدیده‌ای نسبتاً جدید است و در دهه 1960 میلادی زمانی که فوتبال در ایران رو به رشد بود، پدیدار شد. به آغاز این دربی بازگردیم، دربی تهران یک بازی یک‌طرفه بود و هواداران پرسپولیس بسیار بیشتر از طرفداران استقلال بودند، اگرچه حالا بر اساس آمار IFF، امروزه استقلال طرفداران بیشتری در سطح ایران و جهان نسبت به رقیب همشهری خود دارد.


دربی تهران که شباهت بسیاری به دربی بین قاره‌ای (گالاتاسرای - بشیکتاش) دارد، معنای تکمیلی پیدا کرده زیرا طرفداران ایرانی یک هویت جمعی ایجاد کرده‌اند: در دهه 1970 میلادی هواداران پرسپولیس خود را از طبقه کارگری جامعه می‌دانستند، این در حالی بود که استقلال به تدریج به عنوان یک باشگاهی مطرح شد که بسیاری از هوادارانش از طبقه سطح بالای جامعه ایران بودند و طبق همیشه تفاوت‌ها منجر به رقابت شدیدی می‌شود.

چهار دربی دیگر نیز به شرح زیر هستند:

1- «ال‌کلاسیکو» اسپانیا / رئال مادرید - بارسلونا

2- «اولد فیرم» گلاسکوی اسکاتلند/ گلاسکو رنجرز- سلتیک

3- «سوپرکلاسیکو» بوینس آیرس آرژانتین/ بوکاجونیورز- ریور پلاته

4- «دربی بین‌ قاره‌ای» استانبول ترکیه/ گالاتاسرای - فنرباغچه

دربی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی