دو سال از پرواز اسطوره بی تکرار گذشت؛سرطلایی جاودانه در قلبها

دو سال از پرواز اسطوره بی تکرار گذشت؛سرطلایی جاودانه در قلبها

دو سال از رفتن سرطلایی فوتبال ایران گذاشت.

اختصاصی پیروزی دیلی،بامداد جمعه 2 بهمن 94 خبر مرگ اسطوره پرسپولیس در کانال های تلگرامی منتشر شد. باور این اتفاق سخت بود. سرطلایی فوتبال ایران که چند روز پیش تولد 74 سالگی اش را در کنار دوستانش جشن گرفته بود، بسیار ناباورانه از جهان فانی رخت بربست. بهزادی آنچنان در پرسپولیس محبوب بود که نام  یکی از تیم های زیرگروه شاهین به حرمت او همایون نام گذاری شد. او از جمله ستاره های دوران خودش بود و یکی از 5 سرزن برتر دنیا لقب گرفته بود. بهزادی سال‌ها برای تیم ملی و پرسپولیس افتخار آفرینی کرد و  اسطوره ای فراموش نشدنی و تاریخ ساز برای پرسپولیس بود که هرگز یاد و نام و افتخاراتش فراموش نمی شود.  


هت تریک تاریخی در دربی

زنده یاد بهزادی پس از انحلال باشگاه شاهین در سال 1346 به اتفاق چند تن از دوستانش تیم پرسپولیس را پایه گذاری کرد و تا پایان دوران بازیگری خود(1352) به پیراهن این تیم وفادار ماند. بهزادی در دربی معروف سال 52 با بازوبند کاپیتانی سه بار دروازه آبی ها را لرزاند. مصدومیت در همین بازی باعث خداحافظی او از فوتبال شد  و او پس از انجام 38 بازی ملی در 25ابان سال 54 در دیدار پرسپولیس و نفتیانیک باکو در امجدیه سابق با فوتبال ملی و باشگاهی خداحافظی کرد.


برترین گلزنی فوتبال ایران در دهه 40

بهزادی برترین گلزن تیم ملی در دهه چهل است که تا سال ها با همین تعداد گل رکوردار تیم ملی بود.  سرطلایی فوتبال ایران در 35 بازی موفق به زدن 14 گل شد. او اولین گل خود را در سال 42 به پاکستان زد. دو گل او به هند در بازی مقدماتی المپیک 64 توکیو باعث شد تا تیم ملی ایران برای اولین بار راهی المپیک شود، هر چند که خود او از حضور در المپیک محروم شد. بهزادی در جام ملتهای آسیا 1968 نیز ستاره تیم ملی ایران بود و با زدن 4 گل آقای گل جام ملتهای آسیا شد.


مربیگری در پرسپولیس

همایون بهزادی پس از کناره‌گیری آلن راجرز از سرمربیگری پرسپولیس، در زمستان 53 سرمربی این تیم شد و با بهره گیری از بازیکنان جوانی مانند محمدرضا زادمهر،محمد حسین دادگان، بیزن ذوالفقارنسب و ... دست به جوانگرایی زد و نتایج خوبی هم با پرسپولیس گرفت. اما بعد از باخت سه بر یک سرخپوشان به رقیب سنتی در دربی ، بهزادی دست به افشای دوپینگ بازیکنان استقلال زد که بخاطر مسائل امنیتی، روی این اتفاق سرپوش گذاشته شد و او به خاطر ناراحتی روحی ایجاد شده از این مساله، از مربیگری پرسپولیس استعفا داد. بهزادی علیرغم تجربیاتی که داشت سالها دور از فوتبال زندگی بود و سال‌های پایانی عمرش را در تنهایی و به سختی گذراند ،اما با این همه از رسیدگی به امور پیشکسوتان غافل نبود و خود را رئیس فدراسیون اموات می دانست.


جاودانه در قلبها

اگر  امثال بهزادی ها نبودند امروز پرسپولیسی وجود نداشت که محبوب قلبها باشد. با هت تریک تاریخی بهزادی در دربی 52 سالهاست که به استقلالی ها فخر می فروشیم. او بود که با نبوغ و درایت خود در آن بازی تاریخی 3گل از 6گل پرسپولیس را وارد دروازه تیم رقیب کرد تا امروز نماد 6 به نشان ماندگار تاریخ باشگاه پرسپولیس بدل شود. بهزادی  بر سر این فوتبال و تیم محبوبمان حق بزرگی داشت که فراموش شدنی نیست و افسوس که تا زمانی که زنده بود قدر این بزرگمرد را ندانستیم و صد حیف که او دیگر در میان ما نیست.

 

نگاهی به مهمترین افتخارات سرطلایی فوتبال ایران  

باشگاهی:

قهرمانی با پیکان در مسابقات تهران و جام بین المللی دوستی(1347)  

قهرمانی با پرسپولیس در جام منطقه ای(1350)

قهرمانی با پرسپولیس در اولین دوره لیگ تخت جمشید(1352)

تیم ملی:

نایب قهرمانی بازیهای آسیایی 1996 

قهرمانی جام ملتها1968

قهرمانی جام ملت های آسیا ۱۹۷۲

فردی:

هت تریک در دربی با پیراهن پرسپولیس

آقای گلی جام ملتهای آسیا 1968

عضویت در تالار مشاهیر پرسپولیس

عضویت در تالار مشاهیر آسیا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی