دکتر سیف برقی: معیار آلودگی هوا از ۲۰۰میکروگرم به بالا باشد، مسابقه لغو خواهد شد

دکتر سیف برقی: معیار آلودگی هوا از ۲۰۰میکروگرم به بالا باشد، مسابقه لغو خواهد شد

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون در خصوص آخرین دستورالعمل‌های اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا مربوط به آلودگی هوا توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش پیروزی دیلی و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال، دکتر توحید سیف برقی، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون درباره برگزاری دیدارها در هوای آلوده گفت: طبق آخرین دستورالعمل کمیته پزشکی آسیا معیار آلودگی هوا اگر عدد 200 میکروگرم به بالا باشد بازی پس از مشاوره با مسئولین لغو خواهد شد. 

وی در ادامه بیان کرد: براساس دستورالعمل‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 2016 نکات زیر نیز باید مدنظر قرار گیرد: 

1 ــ تاکنون هیچ سند علمی یا تحقیقاتی در خصوص موضوع آلودگی هوا و رشته ورزشی فوتبال در مجلات علمی چاپ نشده است تا راهنمایی برای انجام و لغو مسابقه در نظر گرفته شود.

 2 ــ موضوع آلودگی هوا یکی از پدیده‌های شایع در کشورهای آسیایی است.

3 ــ در خصوص موضوع آلودگی هوا و لغو مسابقات، موضوع از دیدگاه‌های زیر مورد بررسی قرار گرفته است: 

الف: سلامتی ورزشکاران، عوارض شدید ناشی از آلودگی هوا مانند واکنش‌های آلرژیک، آسم، آنفلوآنزا، مشکلات تنفسی و کاهش دید

 ب: موضوعات اقتصادی، رسانه‌ها، مشکلات سفر مجدد تیم‌ها و هزینه مشکلات فروش بلیط و ... 

ج: موضوع آلودگی هوا و حجم هوای ورودی به داخل ریه‌ها در حین مسابقه فوتبال پنج برابر حالت استراحت است (25 تا 30 لیتر در دقیقه که تاکنون هیچ مطالعه‌ای در خصوص اثرات کوتاه‌مدت و بلند‌مدت استنشاق هوای آلوده به‌صورت سند علمی وجود ندارد). 

د: توجه به این موضوع اهمیت دارد که معیار آلودگی هوا بعضی از کلان‌شهرها ممکن است از یک مکانی از شهر تا مکانی دیگر متفاوت باشد. همچنین تجهیزات برای اندازه‌گیری معیار آلودگی هوا ممکن است همیشه در دسترس نباشد. در نهایت عدد 200 میکروگرم به‌عنوان مرز جهت انجام یا لغو مسابقه مورد تأکید قرار گرفته است. وی افزود: همچنین نکات زیر در این خصوص باید در نظر گرفته شود:

 1 ــ همان طوری که آب و هوا از زمانی به زمان دیگر ممکن است تغییر کند مهم است که اندازه‌گیری سنجش آلودگی هوا 2 ساعت و یک ساعت قبل از شروع مسابقه انجام شود. همچنین بررسی و اندازه‌گیری معیار آلودگی هوا، 24 ساعت قبل از مسابقه توسط کمیته پزشکی فدراسیون‌ها باید مدنظر باشد. 

2 ــ کمیته پزشکی جریان باد و بارندگی را به‌عنوان فاکتورهای اضافه درنظر خواهد گرفت. 

3 ــ کمیته پزشکی موظف است تیم پزشکی اورژانس و ماهر در چنین وضعیت‌های اضطراری در محل مسابقات را پیش‌بینی کند، در این خصوص حضور پزشک آشنا به وضعیت‌های اورژانس ریه الزامی است. 

4 ــ اهمیت مصرف آب و مایعات توسط پزشکان تیم‌ها به بازیکنان باید توصیه شود. 

5 ــ پزشکان تیم‌ها باید اطلاعات دقیق در خصوص تاریخچه آسم، ابتلای ورزشکاران به آسم ناشی از ورزش و همچنین بازیکنان با تاریخچه آلرژی داشته باشند. 

6 ــ همچنین اقدامات پیشگیرانه همانند بهداشت شخصی و تجویز واکسن آنفلوآنزا مدنظر تیم‌های ورزشی قرار گیرد. 

7 ــ در نهایت تصمیم در خصوص انجام یا لغو مسابقه توسط داور با مشورت با افسر پزشکی مسابقه، ناظر و هماهنگ‌کننده مسابقه گرفته خواهد شد.

 در پایان دکتر سیف برقی به تدابیر اتخاذ‌شده در خصوص افزایش نیروهای امدادی و آمبولانس در محل برگزاری مسابقات اشاره نمود و تأکید کرد حتی الامکان بیماران دارای بیماری قلبی ریوی و افراد حساس مانند سالمندان و کودکان از حضور در فضای باز پرهیز نمایند و در صورت اجبار از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.

جام حذفی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی