رنگرز: برخورد انضباطی لازم اما نمی شود بُعد فنی عبدولی در 2 وزن بالاتر را نادیده گرفت

رنگرز: برخورد انضباطی لازم اما نمی شود بُعد فنی عبدولی در 2 وزن بالاتر را نادیده گرفت

روز دوم مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی (پنجشنبه) با حاشیه های زیادی همراه بود. 


به گزارش پیروزی دیلی، روز دوم مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی (پنجشنبه) با حاشیه های زیادی همراه بود. از کشتی جنجالی سعید عبدولی دارنده مدال برنز المپیک ریو و همچنین برد و باخت هایی که در این رقابت ها رخ داد همه باعث شد بار دیگر متن و حاشیه در ورزش اول کشور شور و هیجانی ایجاد کند.

حسن رنگرز قهرمان سابق کشتی فرنگی جهان که به عنوان عضو کمیته فنی مسابقات از نزدیک کشتی ها را در سالن هفت تیر تهران زیر نظر داشت، در این باره پاسخگوی سوالات خبرنگار روزنامه پیروزی بود:

-بیش از بردوباخت های انتخابی، جنجالی که در کشتی سعید عبدولی در مبارزه با ایمان انصاری ایجاد شد مسابقات را تحت الشعاع قرار داد.
متاسفانه این سه داور خارجی که آمدند تقریبا اکثر قضاوت ها را با تنش به جلو بردند که متاسفانه این حواشی می تواند ناشی از کم تجربگی این داوران برای قضاوت در فضای کشتی ایران باشد.

-اصولا استفاده از داور خارجی برای انتخابی تیم ملی کاری درست هست؟
سال گذشته هم داور خارجی آوردیم. نفس کار خوب است، چون یک سری از کشتی ها در ایران به خاطر بحث رقابتی و مسائل قومیتی حساسیت بالایی دارد و خوب است داور خارجی آنها را قضاوت کند. ضمن اینکه از این منظر هم باید به موضوع نگاه کرد که داور خارجی تحت تاثیر اسم ستارگان و عنوان داران قرار نمی گیرد.

-این داوران را که اتحادیه جهانی معرفی نکرده؟
قطعا کمیته داوران خودمان اینها را انتخاب کرده.

-یعنی فکر می کنید اشتباه داور کشتی را به جنجال کشید؟!
بعضی اشتباهات فاحش وجود داشت که کشتی را حساس کرد و آن مسائل عجیب و غریب را به دنبال داشت.

-البته توقع از کشتی گیری مثل عبدولی با سابقه مدال جهانی والمپیک بیشتر از این حاشیه هاست.
او قهرمان پرافتخار ماست که من فکر می کنم حساسیت مسابقات انتخابی نباید برای کشتی گیر باتجربه ای چون عبدولی این حاشیه ها را به دنبال داشته باشد. این رفتاری که از خود بروز داد زیبنده سعید نبود اما انصافا به لحاظ فنی حضور خوبی در وزن جدید داشت.

-البته عملکرد او بیشتر تحت الشعاع مسائل اخلاقی و حاشیه ای قرار گرفت.

بحث اخلاقی و انضباطی موضوع دیگری است که در بیانیه فدراسیون کشتی هم دیدم که این بحث مورد توجه قرار گرفته و قطعا این برخوردها مورد پسند جامعه کشتی نیست و مردم توقع ندارند در این رشته شاهد چنین اتفاقاتی باشند، اما بحث فنی عبدولی را نمی شود نادیده گرفت.

 

*درکنار برخورد انضباطی با عبدولی، عملکرد فنی اش قابل قبول بود

سعید عبدولی کشتی گیر 77 کیلو بود، اما وزنش بالا رفته و دیگر نمی توانست در این وزن حضور داشته باشد. قاعدتا باید یک وزن بالاتر می رفت که 82 کیلو است اما به این دلیل که این وزن المپیکی نیست، سعید دو وزن بالاتر رفت و در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی در 87 کیلو کشتی گرفت. او یک مبارزه مقابل مهدی فلاح داشت که مبارزه خوبی بود. بعد هم مقابل ایمان انصاری مبارزه به جنجال کشیده شد و عبدولی با دیسکالیفه شدن، شانس ادامه مبارزه ها را از دست داد. قطعا در مورد این بخش از ماجرا کمیته انضباطی با استناد به قوانین با او برخورد خواهد کرد، من سواد حقوقی ندارم که بخواهم در این خصوص قضاوت کنم اما به لحاظ فنی نمی شود از این کشتی گیر عبور کرد. این عقیده من هست که همانطور که کمیته انضباطی براساس شأن حقوقی و قضایی فدراسیون پرونده سعید عبدولی را مورد بررسی قرار می دهد، شورای فنی هم باید عملکرد فنی او را زیر نظر بگیرد. من به عنوان یکی از اعضای کمیته فنی مسابقات اعتقادم این است که کشتی اول او برابر مهدی فلاح، درحالیکه به دو وزن بالاتر آمده بود، کشتی قابل توجهی بود و حضور او در 87 کیلو، می تواند یک حضور موفق باشد. او اگر در این وزن تثبیت شود می تواند برای کشتی فرنگی ما مدال بگیرد.

 
-با این شرایط معتقدید که می شود روی مدال المپیکی عبدولی در 87 کیلو سرمایه گذاری کرد؟
با توجه به سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی، من فکر می کنم عبدولی می تواند در یک بازه دو ساله حد نصاب لازم در این وزن را کسب کند به همین دلیل تدبیر فنی ایجاب می کند که او را در 87 کیلو حفظ کنیم، ضمن اینکه خوب است در این وزن حسین نوری و مهدی فلاح را نیز حفظ کنیم.

-علی گرایی هم در انتخابی تیم ملی باخت، درحالیکه در یک سال اخیر عملکرد خوبی در مسابقات بین المللی و رسمی داشته.

او هم از 72 کیلو به 77 آمده و به نظر من تصمیم خیلی خوبی بود. درهرصورت علی گرایی قابلیت تکنیکی و فنی لازم برای کسب مدال را دارد و او هم در بازه زمانی دو سال می تواند کاملا در وزن جدید جا بیفتد. فکر می کنم این کشتی چهارم و پنجمی بود که بین او و پشتام برگزار شد که تقریبا در همه این مبارزه ها پشتام پیروز بوده، اما فکر می کنم گرایی هم مثل عبدولی برای تثبیت نیاز به زمان دارد. ضمن اینکه او نشان داد که در رقابت های خارجی به مراتب خیلی بهتر از کشتی های داخلی اش حاضر خواهد شد و در سطح بالاتری کشتی می گیرد. او هم شرایطی مشابه کمیل قاسمی در کشتی آزاد دارد که با وجود کشتی های معمولی اش در داخل ایران، سطح فنی قابل قبولی در مبارزه های خارجی دارد.

-رقابت باقی اوزان انتخابی روز پنجشنبه را چطور دیدید؟

خوشحالم که رضا خدری از امکانی که شورای فنی به او داد بهترین استفاده را کرد و در فاصله برگزاری مرحله اول و دوم انتخابی تیم ملی، توانست خودش را از نظر روحی و جسمی بازسازی کند و هر دو کشتی گیری را که در مرحله اول به آنها باخته بود این بار 8 بر صفر در کمتر از سه دقیقه شکست داد. در 60 کیلو اول شدن مهرداد مردانی قابل پیش بینی بود. در 63 کیلو محمد نوربخش آماده تر از بقیه نشان داد و در 67 کیلو نیز علاوه بر رضا گرایی، نمی شود به راحتی از اسم حسین اسدی گذشت. در 72 کیلو در کنار یک جوان باآتیه، کشتی های خارجی علی ارسلان کاملا قابل دفاع است. در 82 کیلو مبارزه یوسف قادریان با کیوان رضایی اهمیت دارد و در 87 کیلو سه ضلعی عبدولی، فلاح و نوری را داریم. در 97 کیلو حیدری جوان به نوعی آماده تر از بقیه نشان داده و در 130 کیلو هم بعد از دو باخت غیرمنتظره مهدی زاده، قوره جیلی و نوری را داریم.


گفتگو از مرضیه دارابی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی