عابدینی: با خارجی‌ها فراتر از برنز آسیا نرفتیم، با فخری جهان را گرفتیم

عابدینی: با خارجی‌ها فراتر از برنز آسیا نرفتیم، با فخری جهان را گرفتیم

با چهارمی مجتبی عابدینی در المپیک لندن،‌ که خیلی بی سروصدا بالا آمده و مدعی کسب مدال المپیک شده بود، پرده از سال‌ها تلاشِ شمشیربازی ایران برای رسیدن به مدال جهانی و المپیک برداشته شد.

 آنها از المپیک قبلی (لندن) به هم قول داده بودند که کاری را شروع کنند که با مدال تمام شود و این اتفاق اگر آن ناداوری واضح در دیدار نیمه‌نهایی رخ نمی‌داد در همان ریو به ثمر می‌نشست.


عابدینی که در ماه‌های اخیر به دلیل نتایجش مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته بود، شنبه شب در مسکو مدال برنز گرندپری را از آن خود کرد تا نشان دهد برای اتمام این کار نیمه‌تمام، انگیزه‌های زیادی دارد.


مجتبی عابدینی که هوادار بارسلونا و مسی است، این روزهای فوتبال ایران را با پرسپولیس می‌پسندد آن هم به یک دلیل : «مدتی است که از پرسپولیس خوشم آمد و دلیلش هم نظم و انسجام این تیم است. یک روز همراه با محمود خوردبین میهمان یک برنامه ورزشی بودیم و همین را به ایشان گفتم. از زمانی که برانکو آمده، پرسپولیس منظم بازی می‌کند و به همین دلیل نیز در چند سال اخیر این تیم اوج گرفته است.»


گفت‌وگوی روزنامه پیروزی با نفر چهارم المپیک ریو را در زیر می‌خوانید:


- در این مدت خیلی‌ها انتقاد می‌کردند که از فرم مطلوب فاصله گرفته‌اید.


بله یک سال بود که انتقاد می‌شد، خیلی چیزها می‌گفتند اما پیمان فخری حمایت می‌کرد و می‌گفت دوباره نتیجه می‌گیرم. البته نقدها را قبول داشتم، به هر حال من یک سال نه چندان مطلوب را پشت سر گذاشتم،‌ اما می‌دانستم که خوب می‌شوم چون خوب تمرین می‌کردم و اصلا کم‌کاری نداشتم. یک سال پرفشار را پشت سر گذاشتم.


- البته شمشیربازی رشته‌ای است که همیشه در مسابقه به سر می‌برد و حفظ آمادگی در طول یک سال کار خیلی سختی به نظر می‌رسد.


همین الان که تازه از روسیه برگشته‌ام (یکشنبه شب)، دو روز دیگر راهی اسپانیا می‌شوم. آن هم با این حجم مسابقه‌ای که در مسکو داشتم.


- چند مبارزه در جایزه بزرگ مسکو داشتید؟


چون گرندپری بود نزدیک به 170 شرکت‌کننده داشت. در دور مقدماتی شمشیربازان ژاپن، مصر، آمریکا و روسیه را شکست دادم و به رومانی و فرانسه باختم. در دور حذفی با یک فرانسوی دیگر مسابقه دادم که پیروز شدم، بعد قهرمان ایتالیایی المپیک 2004 و یک قهرمان دنیا از آلمان و یک کره‌ای را شکست دادم و رفتم بین 4 تای برتر. در این مرحله به یک کره‌ای دیگر باختم و مدال برنز را گرفتم. یعنی تا کسب مدال 11 بار طی دو روز مبارزه کردم و این خیلی سنگین است. ما هر سال چنین شرایطی را داریم. در شرایطی به اسپانیا می‌روم که 10 پله در رنکینگ صعود کرده‌ام و دوباره به 16 نفر برتر رسیده‌ام و این‌بار برای رسیدن به فینال باید 6 مسابقه دیگر بدهم.


- به این شکل فرصتی برای ریکاوری ندارید،‌ نمی‌شد در مسابقات اسپانیا شرکت نکنید؟


اسپانیا کلاس A تیمی است . ما برای حفظ تیم‌مان در مسابقات قهرمانی جهان باید آنجا مبارزه کنیم. گرندپری انفرادی بود اما اینجا تیمی است و برای ما خیلی اهمیت دارد. من، علی پاکدامن، محمد رهبری و فرزاد باهر در این مسابقات رقابت خواهیم کرد.


- بعد از المپیک ریو که اثبات کردید شمشیربازی می‌تواند ما را به مدال برساند، نگاه‌ها به این رشته تغییری داشت، المپیکی شد؟


ما نگاه ویژه‌تر می‌خواهیم، نگاهی المپیکی که در حال حاضر در شمشیربازی دیده نمی‌شود. نیاز داریم به یک سری تجهیزات و از همه مهم‌تر سالن که دیگر موضوع کهنه‌ای برای ما شده است. البته باقرزاده رئیس فدراسیون دارد تلاشش را می‌کند و همین که ما به همه مسابقات‌مان اعزام می‌شویم خیلی برای ما خوب است. درهرصورت به حمایت بیشتری احتیاج داریم که باید از سوی ارگان‌ها و شرکت‌ها باشد که می‌توانند اسپانسر ما شوند. ما اسفند ماه نایب‌قهرمان جام‌جهانی در لهستان شدیم، یعنی کاری نیست که در دنیا نکرده باشیم و حمایت از ما نتیجه بخش است.


- موضوع سالن که مطرح کردید، آنقدر گفته شده که شاید لوث شده باشد. جالب است که همچنان شمشیربازی فقط یک سالن در پایتخت دارد!


بله هیچ اتفاقی نیفتاد و ما همچنان همان سالن شهیدکلاهدوز را داریم.


- سالن برای ورزش قهرمانی هم کم داریم‌، با این وضعیت می‌شود به پشتوانه‌سازی هم فکر کرد؟


سخت است، اما پشتوانه‌های ما هم در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان هم به اردو دعوت می‌شوند و کنار ما تمرین می‌کنند. سالن خیلی شلوغ می‌شود اما باید تحمل کنیم. صبر شمشیربازان زیاد است.


- البته شمشیربازی هم رشته‌ای است که به تمرکز زیادی نیاز دارد.


بله،‌ اما دیگر به مشکلات عادت کرده‌ایم.


- لیگ‌تان چطور است، سطح قراردادها؟


لیگ امسال که شروع نشده، اما پارسال من از تیم بیمه معلم 40 میلیون تومان گرفتم، علی پاکدامن هم،‌ هم‌تیمی من بود و همین میزان گرفت اما باقی قراردادها در لیگ حدودا 15 میلیون تومان بود.


* پیمان فخری بیشتر از همه روی رشد شمشیربازی دخیل بود


در رشد شمشیربازی ایران، پیمان فخری خیلی دخیل بود؛ بیشتر از همه. او اول همدلی و دوستی را در تیم ایجاد کرد،‌ یعنی جدا از بحث استاد-شاگردی، ما دوستان هم هستیم و این به پیشرفت کارمان خیلی کمک می‌کند. در کنار احترام متقابل، از او یاد می‌گیریم. در این شرایط ما به مربی خارجی احتیاجی نداریم، با مربیان خارجی مثل روس‌ها، اوکراینی‌ها و لهستانی‌ها، در 10 سال شمشیربازی ما نتیجه‌ای نگرفت و هیچ نتیجه‌ای فراتر از برنز آسیا نگرفتیم اما با پیمان فخری جهان را گرفتیم.


خبرنگار: مرضیه دارابی

المپیک ٢٠٢٤

شمشیربازی

مجتبی عابدینی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی