بازگشت امید عالیشاه و احمد نوراللهی به پرسپولیس توهم یا واقعیت؟

بازگشت امید عالیشاه و احمد نوراللهی به پرسپولیس توهم یا واقعیت؟


گـنـه کـرد در بـلـخ آهـنگـری  به شـوشـتـر زدنـد گـردن مسگـری

از یکسو اشتباه! سازمان لیگ در ثبت ۲ قرارداد غیرقانونی و به تبع آن انتقال شائبه برانگیز امید عالیشاه و احمد نوراللهی به تیم رقیب درشرایطی رقم خورد که سازمان تربیت بدنی نیروهای مسلح در اقدامی عجیب تر بجای تراکتورسازی پر مهره، فجر سپاسی را دست بسته به مسلخ مسابقات ارتش های جهان فرستاد تا نکند خدای ناکرده خار به پای تیم امیر قلعه نوعی برود و از خوان قهرمانی بیرون افتد! و از سوی دیگر تخلف عجولانه ولی عالمانه! تراکتورسازی تبریز در جذب این دو بازیکن سرباز به توهم وجود حاشیه امن از جانب فیفا پس از دور زدن قوانین و احکام انضباطی مراجع ذیربط موجب شد عالیشاه و نوراللهی دچار بلاتکلیفی شده و در فوتبالی که مصداق آش شله قلمکار است مغموم و سرخورده شوند. نه خدا را خوش می آید نه ۴۰ میلیون بنده خدا را که دو جوان آینده دارشان در اوج دوران ورزشی شان از عرش بر فرش کوبیده شوند. 
جا دارد سازمان تربیت بدنی نیروهای مسلح ، فدراسیون فوتبال ، سازمان لیگ ، باشگاه پرسپولیس و وکلای این دو بازیکن با متوقف کردن ادامه این جریان معیوب و مغایر قانون اجازه ندهند دو امانتی خانواده پرسپولیس ، تاوان اشتباه دیگران را پس بدهند.
 
٭٭٭ کلیت موضوع بشرح ذیل است و بنظر ما باشگاه پرسپولیس با هوشیاری، اراده و رایزنی های لازم می تواند دو بازیکن خود را به تیم برگردانده تا هم این دو بازیکن ادامه سربازی شان را در تیم اول خود به مدت حداقل یک فصل بگذرانند و هم پـس از پـایـان خـدمـت دوره ضـرورت، در ادامه مابقی تعهد ناشی از قرارداد خود را با پرسپولیس به انجام رسانند! ٭٭٭ 
 
دو بازیکن حرفه ای و سهمیه لیگ برتری پرسپولیس با اکراه یا بی اکراه با واسطه یا بی واسطه! -نیاز به بحث جداگانه ای دارد- از تحصیل انصراف دادند و ضمن اسقاط حق قانونی استفاده از یک تا ۳ سال معافیت تحصیلی را از خویش ، خود را مطابق قانون وظیفه عمومی مشمول کردند. در پی این اقدام و براساس قوانین موضوعه -نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان و پیوست (۱) آن با عنوان بازیکنان مشمول (مقررات وظیفه عمومی)- برگه اعزام به خدمت دریافت نموده و مطابق آن خود را به تنها تیم نظامی لیگ برتری یعنی تراکتورسازی تبریز معرفی کردند. تیم مقصد متأسفانه با علم به حکم محرومیت صادره از جانب فیفا مبنی بر محرومیت از هرگونه نقل و انتقالات بازیکن از شروع پنجره زمستانی تا پایان پنجره تابستانی -که با محرومیت بازیکن از شرکت در مسابقات و همچنین با محرومیت تیم از استفاده از بازیکن جذب شده در بازی های تیم تفاوت شدید و فاحش دارد- اقدام به جذب این دو بازیکن سرباز و عقد غیرقانونی قرارداد و ثبت آن در سازمان لیگ فوتبال بازهم بصورت غیرقانونی نموده است. جالب تر آنکه سازمان لیگ فوتبال نیز با علم به محرومیت این باشگاه در اثر اشتباه! -شرط بر صحت ادعای سازمان لیگ است مگر خلافش ثابت شود که درصورت اثبات خلاف آن و وجود عمد، میتواند احکام کیفری سنگین را برای مسئولین سازمان و باشگاه تراکتورسازی به همراه داشته باشد که بررسی آن موضوع بحث ما نیست- دو قرارداد را ثبت و کارت بازی آنان را صادر کرده است. بد نیست متذکر شویم با توجه به آنکه هر دو بازیکن با پرسپولیس قرارداد دارند لذا قراردادهای با پرسپولیس و تعهدات ناشی از مفاد آنها پس از عقد قرارداد با تراکتورسازی و از زمان ثبت آنها در سازمان لیگ فوتبال تا پایان مدت خدمت دوره ضرورت این بازیکنان به حال تعلیق درآمده و امید و احمد ملزم به انجام خدمت وظیفه عمومی خود و عمل به تعهدات ناشی از قرارداد با تراکتورسازی تبریز و تحت امر آن یگان نظامی میباشند. از طرفی با توجه به قوانین و قرارداد دوم ، تراکتورسازی تبریز متقابلا متعهد و ملزم است این بازیکنان را در تمرینات و با صلاحدید و نیاز سرمربی در بازی های این تیم شرکت داده و بکار گمارد. اما همین جا چند نکته مهم وجود دارد. 
الف- برخلاف اظهارنظر چند روز گذشته سردار باران چشمه از آنجایی که این دو نفر سرباز عادی نبوده و مشمول تعریف عام کلمه نیستند و مطابق تعاریف قانونی بازیکن حرفه ای محسوب گشته و به عبارتی با عنوان خاص بازیکن سرباز به نوعی مأمور به خدمت محسوب می شوند، لذا تراکتورسازی تبریز نمی تواند اینان را در پست های سازمانی (ستادی اجرایی) دیگر بجز آنچه در قرارداد این بازیکنان -تحت حمایت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ و تحت توافق باشگاه و سازمان تربیت بدنی نیروهای مسلح- آمده و بطور خلاصه به غیر از عنوان بازیکن سرباز مثلا در کارهای دفتری به کار گمارد. به عبارت دیگر با نهایت احترام -بلحاظ وجود منع و محدودیت قانونی ناشی از قرارداد و قوانین فدراسیون و فیفا- سازمان تربیت بدنی نیروهای مسلح صالح به تعیین یا تأیید یا تغییر عنوان از "بازیکن حرفه ای لیگ برتری" به عنوان دیگری چون کارمند دفتری یا نظایر آن نیست. 
ب- با عنایت به مطالب فوق الذکر و آنچه اتفاق افتاده است با آن بخش از سخنان سردار که میفرمایند این دو بازیکن نمی توانند به لیگ یک و لیگ های پایین تر و طبعا به ملوان یا فجرسپاسی ملحق شوند موافقیم. اما نه به واسطه قانون ممنوعیت عقد قرارداد با بیش از دو تیم در یک فصل -چرا که در ادامه ادله و چرایی لزوم لحاظ نشدن قرارداد تراکتورسازی در زمره قراردادهای معتبر و لازم الاجرا از سوی دو بازیکن مذکور را خواهیم آورد- بلکه همانطور که گفتیم این دو بازیکن عنوان "بازیکن حرفه ای لیگ برتری" را یدک میکشند و تنها براساس قانون می توانستند بعنوان بازیکن قرضی بین باشگاه لیگ برتری و لیگ یک جابجا شوند. با توجه به آنکه قرارداد تراکتورسازی غیرقانونی و باطل و قرارداد با پرسپولیس معلق است موافقت هیچیک از دو باشگاه مذکور بعنوان مبدأ نافذ نیست. 
ج- نکته ظریف ماجرا آنجاست که تقدم و نوع حکم محرومیت که کلیت دارد، بر انتقال و عقد قرارداد توسط تراکتورسازی تبریز با این دو بازیکن محرز است حتی اگر نامه محرومیت پس از عقد قرارداد رسیده باشد! 
فیفا تراکتورسازی را از نقل و انتقالات زمستانی (نیم فصل) تا پایان نقل و انتقالات تابستانی (پیش فصل جدید) محروم کرده است. در ثانی این دو بازیکن تا پایان نیم فصل اول تحت قرارداد با پرسپولیس بوده و بازیکن آزاد نیز محسوب نمی شدند. قرارداد بدون ثبت قانونی در سازمان لیگ اعتبار نیافته و اولین زمان ثبت قرارداد لاجرم همان بازه نقل و انتقالات نیم فصل احراز میشود. لذا الزاما و بر اساس مستندات قانونی تراکتورسازی تبریز برای جذب بازیکن و عقد قرارداد و اعتباربخشی به آن از طریق ثبت در سازمان لیگ مجاز نبوده و با مانع قانونی مواجه بوده و علی رغم تیم نظامی بودنش اهلیت لازم را برای عقد قرارداد در این موضوع را نداشته است لیکن عالمانه و عامدانه از قانون و حکم فیفا تخطی و سرپیچی کرده است. به عبارتی این قرارداد به دلیل وجود مانع قانونی پیش از عقد ، باطل است و هیچ امر یا عمل غیرقانونی را حتی با ثبت آن نزد مرجع قضایی نیز نمی توان اعتبار و وجهه قانونی بخشید چه برسد به سازمان لیگ. بنابراین تراکتورسازی بیش از این نمی تواند این دو بازیکن را بدون قرارداد در مجموعه خود نگهدارد. هرچند تمام این مدت -از زمان اخذ برگه اعزام تاکنون- در سابقه خدمت وظیفه عمومی نامبردگان می باشد. 
د- سخن مهم و مرتبط با باشگاه پرسپولیس آنست که این دو بازیکن حرفه ای و لیگ برتری سرباز براساس آنچه گفته شد نه می توانند بدون قرارداد در تراکتور بمانند ، نه قادرند به تیم لیگ برتری دیگری رفته و بازی کنند ، نه میتوانند به لیگ یک بروند. 
٭٭٭ پیشنهاد ما بعنوان تنها راه ممکن و قانونی برای عدم تباه شدن امید عالیشاه و احمد نوراللهی و جلوگیری از ضرر مادی و بالاخص معنوی -اضرار به غیر ، خود حرام و جرم تلقی می شود - براساس بند ۲ و ۳ بخش دوم ( نحوه بکارگیری مشمولان شاغل در باشگاه ها ) از پیوست ۱ آیین نامه نقل و انتقالات و تعیین وضعیت بازیکنان در باب بازیکنان مشمول (مقررات وظیفه عمومی) مصوب آبانماه ۱۳۹۰ ، اعلام نیاز باشگاه و رایزنی لازم طی جلسه مشترک میان :
باران چشمه-رئیس (مدیریت) سازمان تربیت بدنی نیروهای مسلح؛
رئیس سازمان لیگ؛ 
تاج-رئیس فدراسیون فوتبال؛ 
طاهری-مدیرعامل باشگاه پرسپولیس؛ 
وکلای باشگاه؛ و 
وکلا یا مدیر برنامه دو بازیکن 
و صدور مجوز کتبی از جانب مدیریت تربیت بدنی نیروهای مسلح برای یک فصل بازی در باشگاه غیرنظامی قبلی (پرسپولیس) و بازگشت به پرسپولیس است. ٭٭٭ 
بدیهی است اولا این یک فصل جزء خدمت نامبردگان محسوب خواهد شد نه انجام تعهدات ناشی از قرارداد معلق آنان با پرسپولیس و ثانیا پس از رفع محرومیت تراکتورسازی تبریز و در پنجره زمستانی نقل و انتقالات نیم فصل سال بعد این تیم میتواند با کسب نظر از سازمان تربیت بدنی نسبت به جذب مجدد این دو بازیکن تا پایان خدمت وظیفه عمومی نامبردگان اقدام لازم معمول دارد. 

امیدواریم بتوانیم این دو عزیز پرسپولیسی را حداقل بصورت موقت -یک فصل- با لطف و همت مسئولین ذیربط از این بلاتکلیفی سوهان روح برهانیم و به آغوش خانواده بزرگ پرسپولیس بازگردانیم

عالیشاه و نورالهی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی