علی دایی: بازیکنانم برابر استقلال عالی کار کردند

علی دایی: بازیکنانم برابر استقلال عالی کار کردند

آقای گل جهان در گفت و گو با پیروزی دیلی گفت: پیروزی سایپا برای هواداران پرسپولیس نیز خوشحال‌کننده بود.
به گزارش پیروزی دیلی، پیروزی سایپا برابر استقلال تهران با سرمربی‌گری علی دایی و گُل‌زنی محمد عباس‌زاده،باعث انبساط خاطر و خوشحالی هواداران پرسپولیس را نیز فراهم آورد.پس از این موفقیت شهریار فوتبال ایران بود که هواداران پرسپولیس با انتشار پُست‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی به سرمربی و بازیکن سابق پرسپولیس و فعلی سایپا غلبه بر آبی‌ها را تبریک گفتند.حالا سایپا در کنار پرسپولیس و پارس‌جنوبی جم با 10 امتیاط و تنها بر اساس تفاضل‌گُل در رتبۀ سوم جدول قرار دارد.تیمی جوان که امسال سودای تکرار قهرمانی نارنجی‌پوشان در لیگ‌ششم را در سر می‌پروراند.این خصلت برتری‌جویی علی دایی است که جز به بالا بودن رضایت نمی‌دهد. در ادامه ماحصل گپ و گفت من با آقای‌گُل جهان را در قالب پرسش و پاسخ زیر می‌خوانید. 

**

 -تبریک مجدد بابت پیروزی دل‌چسبی که برابر استقلال رقم زدید.به هرحال نام علی دایی و پرسپولیس با هم گره خورده‌اند؟ 

خب در لیگی بازی می‌کنیم که تمام بازی‌ها 3 امتیاز دارند.اما خب همان‌طور که گفتید،برای تیمی مثل ما که هواداری مانند تیم‌های بزرگ نداریم،پیروزی برابر تیم‌های بزرگ خیلی اهمیت دارد.3 امتیاز چنین بازی‌هایی اعتماد به نفس بازیکنانم و شخصیت تیمی‌مان را بالا می‌برد.و من خدا را شکر می‌کنم که بازیکنانم برابر استقلال عالی کارکردند. 

 -جوانان تیم شما بازیکنان بزرگ و اسمی استقلال را به خوبی از کار انداخته بودند.از این موضوع صحبت می‌کنید؟ 

خب به جز دقایق ابتدایی نیمه اول ما صاحب توپ و حاکم میدان بودیم.بازیکنانم در این بازی خیلی خوب بودند.موقعیت‌های زیادی خلق کردیم.کارهای ترکیبی خیلی خوبی در تمام نقاط زمین انجام دادیم.از این بابت هم خیلی خوشحالم که تیم ما و محمدرضا اخباری اولین کلین‌شیت را داشتیم و اولین بازی بود که گلی دریافت نکردیم. 

 -هواداران پرسپولیس نیز با پیام‌ها و انتشار پست‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی،پیروزی سایپا برابر استقلال با سرمربی‌گری علی دایی را تبریک گفتند و هم‌پای شما از این نتیجه خوشحال بودند؟ 

هواداران عزیز پرسپولیس همیشه من را مورد لطف و محبت خودشان قرار می‌دهند.از محبتی که برای این بازی به من و تیمم داشتند تشکر می‌کنم.به طور حتم پیروزی سایپا در این بازی برای آنها نیز خوشحال‌کننده بود. 

-حالا سایپا با این شروع خوب،چه آینده‌ای در این لیگ سخت خواهد داشت؟

 همان‌طور که ابتدا گفتم،ما این فصل لیگ خیلی سختی پیشرو داریم.چهار بازی انجام داده‌ایم که هیچ‌یک از بازی‌های‌مان آسان نبوده است.تمام تیم‌هایی که با ما بازی کردند،خوب بودند.استقلال برابر ما خیلی خوب بود.نباید به هیچ عنوان هیچ تیمی را دست‌کم بگیریم.باید کار و تلاش بیشتری داشته باشیم تا به امید خدا بتوانیم این فصل را با نتایج و رتبۀ خوب در جدول به پایان برسانیم. 

 -با توجه به شرایطی که سایپا در فصل قبل داشت و بقای این تیم به روز آخر کشیده شد،این شروع خوب شما چه نویدی دارد؟آیا این نتایج،شوک ابتدای فصل بوده؟ 

خدا را شکر با اکثر تیم‌های بزرگ در همین چهار هفته بازی کرده‌ایم.سه‌شنبه نیز با تراکتورسازی بازی داریم.ما به دنبال شوک دادن نیستیم.به لطف خدا پیش از شروع فصل زمان کافی برای آماده‌سازی تیم داشتیم.توانستیم بدن‌سازی خوبی داشته باشیم.بالای 70 درصد تیم تغییر کرده است.هماهنگ شدن این تیم نیاز به زمان بیشتر دارد. ما تنها به دنبال این نیستیم که در هفته‌های ابتدایی نتایج خوبی بگیریم.ما اهداف بزرگی داریم و در پی تحقق آن هستیم.از روز اولی که کار در سایپا را شروع کردیم،هدف‌گذاری کردیم.برای رسیدن به اهداف‌مان برنامه‌های‌مان را تنظیم کردیم و مشغول کار هستیم. 

 -از ترکیب بازیکنانی که تحت نظر شما کار می‌کنند راضی هستید؟ 

بازیکنان خیلی خوبی در اختیار دارم.از بازیکن 17 ساله تا 30 ساله به بالا در تیم ما کار می‌کنند. خدا را شکر تیم ما الان به آن بلوغ فکری رسیده است و با اجرای درست برنامه‌های کادرفنی،خیلی خوب کار می‌کند.همه با جان و دل کار می‌کنند.باور می‌کنید بازیکنانی را که من نمی‌توانم به دلیل محدودیت قانونی روی نیمکت بیاورم و از لیست 18 نفره هر بازی بیرون می‌مانند،دست‌ کمی از بزرگان تیم که بازی می‌کنند ندارند.ما یک تیم خیلی خوب هستیم که با جدیت تمرین می‌کنیم تا بتوانیم یک سال خوب برای سایپا رقم بزنیم. 

-بنابراین مطمئن باشیم سایپا در لیگ هفدهم کارش به روز آخر کشیده نمی‌شود؟ 

من آقای فرکی را خیلی دوست دارم.اما خب بعضی مواقع اتفاقاتی رخ می‌دهد که کنترل از دست کادرفنی خارج می‌شود.سایپا در فصل قبل شایستگی‌های زیادی داشت.آقای فرکی خیلی برای این تیم زحمت کشید.اصلا و ابدا نباید کار سایپا به روز آخر می‌کشید.اما همان‌طور که گفتم،فوتبال است.یک جایی کار قفل بشود،دوباره شکل گرفتن خیلی سخت می‌شود.آقای فرکی به اعتقاد من در سایپا خیلی زحمت کشید.هر جایی که باشند،برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.حسین فرکی همیشه بزرگ و برادر من بوده است.از صمیم قلب آرزو دارم هرچه سریع‌تر به فوتبال برگردند و شاهد حضورشان در نیمکت هدایت تیم‌های لیگ‌برتری باشیم. 

 -علی دایی در لیگ ششم با یک سایپای پُرمُهره‌تر نسبت به سایپای جوان لیگ هفدهم به قهرمانی دست یافت.آیا تکرار آن افتخار با تیم فعلی میسر است؟یا به طور کل این مقایسه را صحیح نمی‌دانید؟

 این مقایسه بنا به دلایلی نمی‌تواند درست باشد.شما ببینید شرایط فوتبال ما الان نسبت به 11 سال پیش چه تغییراتی داشته است.نمی‌شود این دو بُرهۀ زمانی را با هم مقایسه کرد.اما مطمئن هستم سایپا با این نفرات حتی می‌تواند برای قهرمانی با دیگر مدعیان رقابت کند و به این افتخار برسد.چون همگی به خوبی کار می‌کنند و به جز دارا بودن این امتیاز،توانایی لازم برای احراز این موفقیت را نیز دارا هستند.همگی فوتبالیست‌های بااستعداد و توانایی هستند. 

 -به جز بازیکنان که از توانایی‌های‌شان گفتید،بازوی کمکی دیگری نیز در کنار شما حضور دارد؟

 بله، من یک اکیپ خوب را در کنار خودم دارم که با هم کار می‌کنیم.نمی‌توانم از نقش پُررنگ همکارانم در کادرفنی به سادگی بگذرم.کمک بسیار زیادی از لحاظ فکری و در تمرینات به من می‌کنند.در کنار این مسئله خدا را شکر باشگاه و آقای درویش از روز اول آمدند و از ما حمایت خیلی خوبی داشتند.من به تنهایی کاری نمی‌توانم انجام بدهم.گروه پشتیبانی که اکثرا هم دیده نمی‌شوند،نقش بسیار پُررنگ‌تری در موفقیت‌های مجموعه دارند.به امید خدا و پنج‌تن(علیهم السلام) این حمایت و همکاری تا آخر فصل و نیل به اهدافی که داریم و کسب نتیجه‌ای خوب،ادامه پیدا کند. 

 -تیم سایپا را با همین نفرات به پیش خواهید برد یا نسبت به تقویت تیم اقدام خواهید کرد؟ 

اگر خدا بخواهد یکی دو بازیکن دیگر به این جمع اضافه خواهیم کرد.هنوز جای جذب 4 بازیکن از سهمیۀ بزرگسالان ما خالی است.به امید خدا با جذب یکی دو بازیکن دیگر تیم ما خیلی تکمیل‌تر خواهد شد. 

 -اغلب بازیکنانی که در تیم‌هایی علی دایی کار کرده‌اند،و از جمله بازیکنان امروز سایپا اذعان دارند حضور شما کنار زمین و روی نیمکت،انگیزه و انرژی مضاعفی به آنها می‌دهد.از این پتانسیل مثبت صحبت می‌کنید؟ 

این لطف و محبت بچه‌ها است که چنین نظری دارند.من کنار زمین و هنگام بازی کار معمول خودم را انجام می‌دهم.از همه لحاظ بازیکنان خوبی را در این تیم در اختیار دارم.همه جوره و با تمام توان فعالیت می‌کنند و نقش مهمی در نتیجه‌گیری و موفقیت تیم دارند.ما به ناچار برای هر بازی نفراتی را بیرون از لیست داریم که به راحتی می‌توانند جای نفرات حاضر در لیست 18 نفره هر بازی را بگیرند.روی نیمکت هم نفراتی قرار می‌گیرند که هر لحظه قادر هستند جای نفرات اصلی را پُر کنند.شما اگر نگاه بکنید،اکثر نفرات جوان و آینده‌دار و علاقمند به پیشرفت هستند.امید به خدا که این شوق و اشتیاق در تفکر این جوانان باقی بماند و به امید خدا در کنار بزرگان و باتجربه‌های تیم،این فصل یک نتیجۀ خوب را رقم بزنیم.

 -علی دایی علاقه و جسارت خاصی در بازی دادن به نفرات جوان و گُم‌نام دارد.از کریم انصاری‌فر که شروع کنیم،شاید ترتیب نفرات را درست به یاد نیاورم.محمد عباس‌زاده و مهدی طارمی آمدند و در لیگ‌برتر پدیده شدند.حالا رضا اسدی که ابتدای فصل پرسپولیس خواهان جذب این بازیکن بود.چطور شما تن به چنین ریسک‌هایی می‌دهید؟

 من در این مورد ریسک نمی‌کنم.من به توانایی بازیکنانی که با من کار می‌کنند نگاه می‌کنم.برای من در هر تیمی که کار کرده‌ام،اسامی مهم نیستند.خدا را شکر تا الان تمام بازیکنانی که آمدند و با من کار کردند،همگی بر اساس توانایی‌های خودشان به جایگاهی در این فوتبال رسیدند.انصاری‌فر،عباس‌زاده،طارمی،اسدی و ...،همگی جزو استعدادهای خوب فوتبال این مملکت بوده‌اند.مربیان عزیز دیگری از ابتدای فوتبال‌شان روی این‌ها کار کرده بودند.من فقط این نفرات را پیدا کردم و شناختم.من باید از تمام مربیانی که با این بچه‌ها کار کردند،تشکر کنم.من در تمرینات،توانایی یک بازیکن را می‌سنجم.این توانایی از دید من تنها به توانایی فوتبالی فرد معطوف نمی‌شود.یک‌سری قابلیت‌های دیگر نیز هست که کمک می‌کند یک بازیکن بهتر در این کار جا بیفتد و کار کند.من از این بابت خوشحالم که این جوانان تا الان به خوبی جواب اطمینان من به خودشان را داده‌اند.

 -امسال در لیگ هفدهم چه تیم‌هایی را می‌توان به عنوان مدعی قهرمانی نگاه کرد؟

 پرسپولیس که قهرمان با اقتدار فصل قبل است و شرایطش را به خوبی برای امسال هم حفظ کرده است.البته الان هفته‌های ابتدایی فصل است.سپاهان،ذوب‌آهن،استقلال و پارس‌جنوبی و ...،می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.به طور حتم هیچ فصلی از لیگ‌برتر به سختی امسال نبوده است. 

 -پرسپولیس فردا به عنوان تنها نمایندۀ ایران در لیگ‌قهرمانان آسیا به مصاف حریفی خواهد رفت که هیچ دغدغه‌خاطری از لحاظ مسائل مالی و جذب بازیکنان گران‌قیمت نداشته است.شرایط را برای محبوب‌ترین تیم ایران و آسیا در این بازی چگونه می‌بینید؟ 

به اعتقاد من پرسپولیس خیلی راحت قادر خواهد بود این فاصله از لحاظ مالی را با نفراتی که در اختیار دارد و با دانش فنی مربی خوبی مثل برانکو به راحتی پُر کند.اگر بازیکنان ایرانی خودمان که در پرسپولیس هستند،اگر برزیلی یا اروپایی بودند،با همین قیمت‌ها جذب تیمم‌های مختلف می‌شدند.بازیکنان پرسپولیس چون در فوتبال ایران بازی می‌کنند،با پیشنهادهای کلان مانند بازیکنان برزیلی و اروپایی مواجه نمی‌شوند.وگرنه حق این بازیکنان خیلی خیلی بالاتر از این حرف‌هاست.پرسپولیس با همین شرایط توانایی این را دارد که اگر الاهلی رونالدو را هم جذب کند،باز این تیم را شکست بدهد.همۀ ما دعا می‌کنیم که این اتفاق خوب رُخ بدهد و ما بتوانیم الاهلی عربستان را از گردونۀ بازی‌ها حذف کنیم. 

 -از زمانی که علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا،وحید هاشمیان،کریم باقری و علی کریمی در بوندس‌لیگا پرچم فوتبال ایران را بالا بردند،دیگر شاهد حضور بازیکنان ایرانی در این سطح از فوتبال روز دنیا نیستیم.علت این پس‌رفت را در چه عواملی جستجو کنیم؟ 

مشکل در کمبود بازی‌های بین‌المللی فوتبال ایران است.البته فوتبالیست‌های ایرانی این توانایی را دارند که به امید خدا بتوانند در سطح اول فوتبال اروپا بازی کنند.به طور حتم این اتفاق در آینده رُخ خواهد داد.تنها باید همۀ ما خوب کار کنیم.از خود ما که به عنوان مربی و معلم بالای سر این بازیکنان هستیم،بتوانیم به استعدادهای ناب ایرانی کمک کنیم که بتوانند آن خصوصیات خاص فوتبال حرفه‌ای را بیشتر بیاموزند.به طور حتم ما می‌توانیم به این سطح برسیم.فاصلۀ فنی بازیکنان ایرانی با بازیکنان شاغل در فوتبال رده اول اروپا خیلی کم است.اما خب فاصلۀ خصوصیات حرفه‌ای بازیکنان ما با اروپایی‌ها زیاد است.

علی دایی

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی