علی دایی: من بودم تا باز شدن پنجره نقل و انتقالات صبر می‌کردم و بعد می‌رفتم

علی دایی: من بودم تا باز شدن پنجره نقل و انتقالات صبر می‌کردم و بعد می‌رفتم

لیگ هفدهم برای سایپا با هدایت علی دایی در حالی با کسب عنوان چهارمی و سهمیه حضور در رقابت‌های لیگ‌قهرمانان آسیا به پایان رسید که نارنجی‌پوشان یک فصل پیش‌تر تا مرز سقوط به لیگ‌یک پیش رفته بودند. 

به گزارش پیروزی دیلی، اما با حضور دوباره آقای‌گل جهان در رأس امور فنی خود، با تیمی جوان و کم‌هزینه کاری کردند که برخی تیم‌های متمول و با صرف هزینه‌های میلیاردی در انجام آن عاجز ماندند. اما شهریار فوتبال ایران با کسب این عنوان حالا با سه عنوان قهرمانی در جام‌حذفی، یک قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی در لیگ‌برتر و 6 کسب سهمیه حضور در لیگ‌قهرمانان آسیا، از مربیان پرافتخار و صاحب رکورد در فوتبال باشگاهی ایران شمرده می‌شود. با پایان گرفتن فصل فوتبالی 96 – 97 باشگاهی ایران زمزمه‌هایی از حضور علی دایی به عنوان سرمربی در تیم‌های پرسپولیس و ملی بزرگسالان به گوش می‌رسید. مردی که به واقع اعتبار ورزش و فوتبال ایران در مجامع جهانی و آسیایی به شمار می‌آید. هر چند که در ایران بر اثر برخی نظرتنگی‌ها از وجود چنین سرمایه بی‌تکراری استفاده درست صورت نمی‌گیرد. برخی اتفاقات و وقایعی نیز رخ می‌داد که وقوع این دو مورد را از شایعه به یقین نزدیک می‌کرد. در این ارتباط و در خصوص دیگر مسائل روز و حاشیه‌ای فوتبال ایران گفت‌گویی داشتم با سرمربی سابق تیم‌ملی و پرسپولیس که ماحصل آن در قالب پرسش و پاسخ زیر از نظرتان می‌گذرد.

-آقای دایی با پایان فصل فوتبالی 96 – 97 صحبت ها و شایعاتی در خصوص بازگشت شما به پرسپولیس و همچنین تیم ملی به عنوان سرمربی مطرح شد. صحبت خودتان می تواند این موارد را به طور کامل روشن کند؟

تمام این صحبت ها فقط یک شایعه بوده است. هم پرسپولیس و هم تیم ملی از دو مربی بسیار با دانش بهره می برند. من خودم الان مسئولیت تیم سایپا را بر عهده دارم. تمام سعی و تلاشم نیز بر این مورد قرار دارد که به کمک مسئولین باشگاه سایپا که البته تا این لحظه که با شما صحبت می کنم و به جای خاصی نرسیده است، تیم خودم را تقویت و آماده حضور در فصل جدید فوتبال باشگاهی ایران بکنم. اما هنوز نتوانسته ایم با بازیکنی به نتیجه دلخواه برسیم. خود من اما با باشگاه قرارداد دارم و قصد دارم کارم را با این تیم دنبال کنم.

-دو بازیکن خوب شما با تیم ملی به جام جهانی خواهند رفت. قلی زاده که لژیونر شد و احتمال لژیونر شدن ترابی نیز زیاد است. با شرایطی که فرمودید بازیکنی هم هنوز جذب نکرده اید، آیا کار سختی برای فصل آینده در پیش نخواهید داشت؟

برای علی قلی‌زاده از صمیم قلب آرزوی موفقیت دارم. او شایستگی های فنی بسیاری دارد. اما مهدی ترابی با ما قرارداد دارد و تنها در صورتی امکان جدایی از سایپا را دارد که سرباز بشود. به جز این هم ما بازکن به تیمی نخواهیم داد. چون بایستی برای حضوری پرقدرت در لیگ‌قهرمانان آسیا تیمی منسجم و هماهنگ داشته باشیم. از هفته دیگر هم برای حضوری موفق در لیگ‌برتر و لیگ‌قهرمانان آسیا تمرینات مان را شروع خواهیم کرد.

-آقای دایی؛ سفر شما به ترکیه بر شایعه حضورتان در تیم‌ملی پس از جام جهانی 2018 دامن زد. در این زمینه اصلا صحبتی با شما صورت نگرفته است؟

به هیچ وجه چنین موضوعی مطرح نشد. من به دعوت رسمی فدراسیون فوتبال ترکیه برای تماشای دیدار ایران و ترکیه به این سفر رفتم. من دوست دارم جایی کار فوتبالی انجام بدهم که آرامش داشته باشم. به طور حتم برای رسیدن به این هدف با فکر کافی و با مشورت تصمیم‌گیری خواهم کرد.

-شاید سابقه ناخوشایند شما از کار با کادر فعلی مدیریت فوتبال ایران شما را از تمایل حضور در تیم ملی منصرف می کند؟

خیر، در دوران حضورم در تیم ملی به عنوان سرمربی مشکل خاصی با فدراسیون نداشتم. همه در جریان مسائل آن دوره تیم ملی هستند و این که رئیس‌جمهور وقت من را از ادامه کار با تیم‌ملی برکنار کرد و فدراسیون فوتبال هیچ دخالتی در آن ماجرا نداشت.


-در تیم ملی فعلی ردپای کارهای زیربنایی علی دایی با حضور چهره‌هایی مانند کریم انصاری فرد و مهدی طارمی که به فوتبال باشگاهی و ملی ایران معرفی کردید به چشم می خورد. نسبت به لیست تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2018 ایراداتی از سوی برخی کارشناسان مطرح می شود. نظر شما در این خصوص می تواند مهم باشد؟

من در تیم ملی نیستم و بنابراین راجع به این مسائل که مطرح می کنید قرار ندارم. نمی دانم که شرایط فنی بازیکنان در چه فرمی از آمادگی فنی و بدنی قرار دارد. اما خب این حرف و حدیث ها زمانی هم که من سرمربی تیم ملی و پرسپولیس بودم وجود داشت. خیلی ها موافق انتخاب های من نبودند. در پرسپولیس به خیلی از بازیکنان جوان فرصت بازی دادم که مورد انتقاد برخی پیشکسوتان عزیز نیز قرار گرفت. اما در ادامه مسیر پرسپولیس همه دیدند که کار من در میدان دادن به جوان ها درست بوده و با بازی دادن به جوان ها خیلی راحت حق را به حق‌دار رسانده ام.

-در میان این انتقادات مورد خط خوردن سیدجلال حسینی باعث تعجب بسیاری از اهالی فوتبال شد؟

به شخصه بازی سیدجلال حسینی و شخصیت انسانی او را خیلی دوست دارم. حتی در مورد وریا غفوری و کاوه رضایی هم این صحبت ها و اعتراضات وجود داشت. من اما نمی توانم در این خصوص تصمیم گیری کنم. به طور حتم کارلوس کیروش و هر مربی آبروی خود را دوست دارد. این که این تصمیم را زیر سوال ببرم و نظر بدهم، موردی نیست که به خودم اجازه دخالت بدهم. تنها به عنوان یک شهروند ایرانی برای تیم ملی کشورم در جام جهانی 2018 آرزوی موفقیت می کنم. الان دیگر وقت حمایت از تیم ملی است. باید به سرمایه های فوتبال مان روحیه بدهیم. انتقاد در این روزهای کم مانده به شروع بازی ها کمکی به تیم ملی نمی کند.

-موضوع دیگری در خصوص فوتبالیست های نسل فعلی و بازیکنانی نظیر علی دایی و هم‌دوره‌های شما یک تضاد بزرگ است. حضور شما و هم‌دوره‌های‌تان در بهترین تیم ها و لیگ های اروپایی و حضور بازیکنان نسل فعلی در لیگ های درجه دو و سه اروپایی تفاوت از زمین تا آسمان نیست؟

شما این جور به این قضیه نگاه نکنید. شما با این دید این ماجرا را دنبال کنید که آیا همین لیگ های درجه دو و سه اروپایی که می گویید، شرایطی بهتر از لیگ برتر ما دارند یا نسبت به ما در سطح پایین تری هستند؟ همه در زندگی به دنبال پیشرفت هستند. فوتبالیست هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی می رود در لیگ کرواسی و یکی در لیگ لهستان سرنوشت بهتری را دنبال می کند. این دو کشور تیم هایی در لیگ قهرمانان اروپا و هم در لیگ باشگاه های اروپا دارند. این ها فرصت خوبی است تا بازیکنان کشورمان بتوانند با استفاده از آنها خود را به تیم های بزگ تر و لیگ های معتبرتر اروپایی برسانند. حالا باز فکر می کنید لیگ هایی نیر لهستان و کرواسی سطحی پایین تر از لیگ ما دارند؟! با توجه به شرایط موجود در کشور خودمان من به این بازیکنان حق می دهم انتخاب دیگری داشته باشند. آن زمان که ما به بوندس‌لیگا رفتیم، بازیکن تیم ملی بودیم و تیم ملی ویترین معرفی نسل ما به فوتبال دنیا بود. خب این بازیکنان که از تیم ملی دور مانده اند، اگر به همین لیگ های به تعبیر شما درجه دو و سه اروپایی نروند، کجا می توانند خودشان را به دنیا نشان بدهند؟!


-خبر لژیونر شدن فرشاد احمدزاده در شرایطی که پرسپولیس از فعالیت در پنجره نقل و انتقالات تابستانی محروم است، برای هواداران این تیم خبر تلخ و تکان دهنده ای بود؟

انتخاب در هر زمان و هر شرایطی حق طبیعی هر بازیکنی در فوتبال حرفه ای است. اما اگر من بودم در شرایطی که پرسپولیس اجازه جذب بازیکن جدید را ندارد، یک سال دیگر صبر می کردم و پس از رفع محرومیت تیم برای انتقال به تیم دیگری تصمیم می گرفتم. با این حال بهتر است این موضوع را با مدیریت باشگاه پرسپولیس در میان بگذارید. آنها هستند که باید بازیکن را مجاب به ماندن در تیم در این شرایط بکنند نه من!

-هوادار ساده در این میان چه گناهی کرده که تیم از جذب بازیکن محروم است. بازیکن حق دارد برای رفتن یا ماندن در تیم تصمیم بگیرد و مواردی در همین ردیف؟

باز هم در این خصوص بهتر است از مدیران باشگاه پرسپولیس سوال کنید. این همه مسافرت رفتند و سوییس و ترکیه و مردم و هواداران را امیدوار کردند که نتیجه اش چه بشود؟! بازیکن حق دارد تصمیم بگیرد و محیط جدیدی را تجربه کند. شما نگاه کنید ببینید چه اتفاقی افتاده که بازیکن ترجیح می دهد به قول شما به لیگ های درجه دو و سه کرواسی و لهستان برود!

-حداقل در این سفرها جریمه نقدی باشگاه ریزه‌اسپور بخشیده شد؟

کجای بخشیده شدن این جریمه حاصل تلاش مدیریت باشگاه پرسپولیس بود؟! این اتفاق در گفت و گوی سیاسی روسای‌جمهور ایران و ترکیه رخ داد.

-حالا دوباره تمام کاسه و کوزه‌ها را دارند بر سر مهدی طارمی می شکنند و او را تنها مقصر محرومیت پرسپولیس معرفی می کنند و این بازیکن را برابر هواداران پرسپولیس قرار می دهند؟

در این زمینه نوک پیکان به سمت باشگاه پرسپولیس است. چرا موقعی که با طارمی قرارداد می بستند به چه عنوان این کار را کردند؟! طارمی اشتباه کرده اما باشگاه حرفه ای چرا این همه اشتباه مرتکب شد؟! خودشان را به خواب خرگوشی زده بودند؟ بازیکنی که با یک تیم خارجی توافق و قرارداد امضاء کرده را چطور بدون تسویه حساب مستند جذب کردند؟ شما رأی فیفا را خوانده اید؟!

-هفته پیش بود یا پیشتر که وثوق احمدی خبر از احتمال لغو پروانه فعالیت باشگاه پرسپولیس توسط AFC در صورت عدم جلب رضایت علی دایی داد. برخی تلاش کردند که این ماجرا را به شما ارتباط بدهند؟

پرونده من در کمیته تعیین وضعیت باز است. من کلی از مبلغ طلبم را تخفیف دادم. جلسه هم با آقای گرشاسبی داشتیم. اما پس از آن اقدامی برای توافق با من و جلب رضایتم صورت ندادند. من با AFC ارتباطی در این زمینه نداشته ام. اما آقایان به مورد پرونده من بی توجهی نشان دادند. پرونده ای که با پرداخت مالیات من بسته می شد را گذاشتند که به اینجا برسد.


خبرنگار: صالح محمد رحیمی

علی دایی

نقل و انتقالات

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی