فوتبال ایران اسیر توهم توطئه /وقتی برانکو مقابل شایعات ایستاد

فوتبال ایران اسیر توهم توطئه /وقتی برانکو مقابل شایعات ایستاد

پرسپولیس با پیروزی مقابل نماینده قدرتمند فوتبال امارات به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد.


اختصاصی پیروزی دیلی،سرخپوشان در حالی به عنوان نخستین تیم ایرانی به مرحله یک هشتم نهایی این رقابتها صعود کردند که در میان تمام نمایندگان فوتبال ایران از کمترین بخت صعود برخوردار بودند. تیم فوتبال پرسپولیس که در این فصل رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا با قرعه دشواری مواجه شده و در سخت ترین گروه این رقابتها که موسوم به گروه مرگ بود قرار داشت، علیرغم ارائه بازیهای درخشان با بدشانسی و البته اشتباهات پرشمار داوری امتیازات مهمی را از دست داد تا سرنوشت صعود این تیم به روز آخر و اما و اگر بکشد.

پرسپولیسی ها در روزی که بیشتر از همه بازیهای این فصل برای برد انگیزه داشتند، تیم پرستاره الوحده را با 4 گل در هم کوبیدند. مانند دیدار رفت باز هم این پرسپولیس بود که به گل اول دست یافت و اشتباه گلر حریف یک سروش فرصت طلب را می خواست که  خیلی زود پرسپولیس را پیش بیندازد.به فاصله کوتاهی از گل اول، طارمی دومین گل را هم وارد دروازه الوحده کرد تا سرخها با استرس کمتری دقایق باقی مانده را سپری کنند.باید گفت زدن این دو گل زودهنگام، نقش زیادی در برتری پرگل سرخپوشان داشت. چرا که تجربه نشان داده پرسپولیس هرگاه زود به گل رسیده، با برتری میدان را ترک کرده و با گل های زیاد پیروز شده است. البته در این بازی تیم حریف مانند دیدار رفت روی دو اشتباه به گل رسید و چیزی نمانده بود که سرخپوشان فرصت صعود را از دست دهند اما مهدی طارمی که به واقع ستاره این بازی بود، در روزی که کمتر از همیشه فرصت گلزنی داشت، بهتر از همیشه ضربات آخر را نواخت تا با هت تریک تماشایی خود، نیمی از راه صعود پرسپولیس را هموار کند. 

البته نباید زحمات سایر بازیکنان پرسپولیس و نقش پررنگ برانکو را در این بازی نادیده گرفت.با تعویض طلایی برانکو بود که گل چهارم پرسپولیس شکل گرفت و علیپور جوان که خیلی دیر اما به موقع درخشیدن را در این فصل از سر گرفت در هفته های اخیر نقش چشمگیری در موفقیت های پرسپولیس در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا داشته است.جای بسی خوشحالی است که پرسپولیس 3 مهاجم آماده و گلزن دارد و با درایت مدیریت باشگاه بهترین مهاجم خارجی این فصل لیگ برتر هم به پرسپولیس پیوسته تا خط آتش پرسپولیس را زهردارتر از پیش شود.

به راستی جای چنین بازیکن باکیفیتی در پرسپولیس خالی بود. یادمان نرود که پرسپولیس تنها تیم گروهش بود که از بازیکنان داخی بهره می برد و این در حالی بود که رقبای پرسپولیس از بازیکنان نامدار و با کیفیت خارجی  سود می بردند و همین تیم الریان که 5 گل از الوحده دریافت کرد و 4 گل از الهلال، تنها 2 و یا 3 بازیکن قطری در ترکیبش داشت و با آن همه هزینه و ستاره های چند میلیاردی در نهایت حذف شد. 

قطعا پرسپولیس هر چه که به مراحل بالاتر پا بگذارد، بازیها دشوارتر و  با حریفان قدرتمندتر ی رو به رو خواهد بود. مراحل حذفی هم فرصت اشتباه ندارد و این تیم اگر قهرمانی آسیا را می خواهد باید تیم قدرتمندی را برای فصل آتی ببند که بتواند در ادامه مسابقات و رقابتهای فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا با قدرت بیشتری ظاهر شده و برای صعود منتظر لغزش حریفان نباشد.این را  نباید نادیده بگیریم که اگر الهلال مقابل الریان به برتری نمی رسید، پرسپولیس علیرغم برد پرگلی که بدست آورد از صعود باز می ماند.

با توجه به روابط سیاسی دو کشور ایران و عربستان و اتفاقاتی که منجر به بازی نمایندگان فوتبال ایران در کشور ثالث شد این ذهنیت و نگرانی در جامعه فوتبال شکل گرفته بود که شاید الهلالی ها با حریف قطری تبانی کنند و مانع از صعود نماینده فوتبال ایران شوند. اما تیم الهلال که صعودش از قبل قطعی شده بود در حالی که دو بر یک از حریف عقب افتاده بود اما در نهایت با برتری 4 بر 3 مقابل حریف به برتری رسید تا با پیروزی که بدست آورد نقش زیادی در صعود پرسپولیس داشته باشد.

قطعا برای سرمربی الهلال تنها چیزی که مهم بود صعود به عنوان تیم اول از گروه بود. دیاز آرژانتینی قبل از بازی هم گفته بود که به قصد برد تیمش را به میدان خواهد فرستاد. با نتیجه ای که در این بازی رقم خورد مشخص شد که حضور مربیان و بازیکنان بزرگ خارجی در فوتبال حوزه خلیج فارس اگر با نتیجه لازم برای این تیمها همراه نبوده اما یک حسن بزرگ داشته و آن هم جا افتادن تفکر حرفه ای در این تیمها بوده است.  مدتی هست که در بازی مقابل تیم های عربی کمتر شاهد جنگ های روانی و وقت کشی های همیشگی  و خوش خدمتی تیم های عربی به یکدیگر هستیم که این جای خوشحالی دارد. رقص بحرینی ها با پرچم عربستان بعد از حذف تیم ملی فوتبال کشورمان و صعود عربستانیها به جام جهانی هیچوقت از خاطر فوتبالدوستان ایرانی پاک نشد و شاید دلیل نگرانی و بدبینی در روزهای اخیر برای تبانی نماینده دو کشور عربستان و قطر نشات گرفته از همان اتفاقات باشد، اما اتفاقات اخیر و صعود پرسپولیس نشان داد فوتبال اعراب به سمت حرفه ای شدن می رود و این ما هستیم که باید حرفه ای فکر کنیم و جو جامعه را با حدسیات ملتهب نکنیم و به راحتی به تیم های دیگر انگ تبانی نبندیم.

وقتی می بینیم مدیران و بازیکنان صبا، پرسپولیسی ها را متهم به تبانی! و عادل فردوسی پور را متهم به توطئه می کنند، تنها برای اینکه مسوولیت سقوط از لیگ برتر را از خود رفع کنند می فهمیم که این بدبینی نه فقط به تیم های عربی که به فوتبال داخلی هم سرایت کرده است. این اتفاق وقتی عجیبتر می شود که می شنویم این حرفها را مدافعی می زند که با اشتباهات عجیبش دراین فصل  کمر صبا را شکست و تنها 6 امتیاز را تقدیم پرسپولیس و استقلال کرد.
شاید اگر پرسپولیس هم مانند صبایی ها فکر می کرد و از مدتها قبل خود را درگیر نتیجه بازی الهلال و الریان می کرد هرگز در بازی آخر با آن روحیه قوی و انگیزه بالا ظاهر نمی شد. این را هم مدیون مربی بزرگ و حرفه ای مانند برانکو دانست که با رد کردن تمام شایعات روی تبانی الهلالی ها خط بطلان کشید و مردانش را با این اطمینان روانه میدان کرد که بدون نگرانی و ترس  برای صعود در بازی آخر بجنگند.

شیوا دورانگر

 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی