قابل توجه صبایی ها و مدیرعامل سایپا؛ پرسپولیس هم دو بار قهرمان نشد اما به کسی انگ نزد

قابل توجه صبایی ها و مدیرعامل سایپا؛ پرسپولیس هم دو بار قهرمان نشد اما به کسی انگ نزد

حضور پرسپولیس با ترکیب متفاوت مقابل سیاه جامگان و استفاده از بازیکنان جوان در این بازی و باخت صبای قم به استقلال خوزستان، واکنش عجیب صبایی ها را در پی داشت.

اختصاصی پیروزی دیلی، برانکو در هفته آخر لیگ و بازی برابر سیاه جامگان، تیمش را با ترکیبی متفاوت و متشکل از بازیکن جوان و ذخیره و چند بازیکن اصلی اش به میدان فرستاد. این تصمیم به دلیل تشریفاتی بودن بازی تیم و استراحت به نفرات اصلی در بازی حساس و سرنوشت ساز برابر الوحده گرفته شد. سرمربی پرسپولیس به دلیل اینکه روی نیمکت تیمش نفرات همطرازی با بازیکنان اصلی نداشت و در برخی پستها با کمبود مهره مواجه بود در این فصل به اجبار از یک ترکیب ثابت در بازیهای لیگ و لیگ قهرمانان آسیا بازی گرفت. پرسپولیس در هر 30 مسابقه این فصل و 5 دیداری که در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفته با 11 بازیکن و نهایتا 2 الی 3 تغییر که بیشتر آن اجباری بوده به مصاف حریفانش رفته است و این برای تیمی که 7 تا 8 بازیکنش مرتبا در اردوها و مسابقات تیم ملی حاضر بوده اند پرفشار و خسته کننده بوده است.

در این شرایط طبیعی بود مربی که تیمش 3 هفته قبل قهرمان شده و یک بازی حساس آسیایی را در پیش دارد به نفرات ذخیره اش میدان دهد. شاید اگر هر مربی دیگری جای برانکو بود در بازی مقابل پدیده و ذوب آهن نیز از نفرات ذخیره اش استفاده می کرد اما برانکو در هفته های 28 و 29 که برای سایر مدعیان و تیم های در حال سقوط بسیار مهم بود با ترکیب اصلی به میدان آمد و حتی در نیمه دوم بازی مقابل سیاه جامگان هم برای فرار از شکست و جبران گلی که با اشتباه داور وارد دروازه پرسپولیس شد نفرات اصلی تیمش را به زمین فرستاد که حاصل اینکار آسیب دیدگی کتف کمال کامیابی نیا بود.

متاسفانه بعد از این بازی و شکست مقابل استقلال خوزستان و سقوط این تیم شاهد حمله و تهمت صبایی ها به برانکو و تیمش بودیم. تا جایی که  مدیرعامل این باشگاه پا را از حد فراتر گذاشته و پرسپولیس را به عدم رعایت بازی جوانمردانه محکوم کرد! و  از شکایت این تیم به کمیته اخلاق و مراجع قضایی خبر داد!!
صبایی ها در حالی پرسپولیس را ناجوانمرد خوانده و مقصر سقوط خود می دانند که سرنوشت این تیم در دست خودشان بود و به برد یا باخت سیاه جامگان مربوط نبود و تیم صبا کافی بود که استقلال خوزستان را شکست دهد تا در لیگ برتر باقی بماند. اما تیم صبا که 29 هفته فرصت داشت تا با کسب امتیازات لازم بقای خود را در لیگ برتر ثبیت کند کار را به هفته آخر و اما و اگر کشید و حتی اینقدر هم توان نداشت که در خانه و علیرغم بهره مندی از حمایت تماشاگران خودی از تیم حریف که با نفرات ذخیره اش به میدان آمده بود یک مساوی بگیرد.

صبا در هفته های حساس پایانی که باید از حریفانش امتیاز می گرفت به آسانی وا داد تا به این سرنوشت دچار شود.آنها در 5  بازی اخر خود 3 شکست و 2 برد داشته اند. این تیم در بازی مقابل تراکتور، سپاهان و استقلال بازنده بود و باخت این تیم برابر  استقلال با اشتباهات فاحش مدافع این تیم شکل گرفت. حنیف عمران زاده که در بازی مقابل تیم سابقش با تقدیم یک پنالتی و اخراج ناشیانه از بازی نقش بسزایی در شکست تیمش داشت بدون در نظر گرفتن همه این اتفاقات مدعی است پرسپولیس باعث سقوط تیم آنها شده است! و عجبتر اینکه مدیرعامل صبا در حالی از برانکو به دلیل استفاده از نفرات ذخیره اش انتقاد می کند که صمد مرفاوی در بازیهای دور رفت با اقدامی عجیب از رضا عنایتی مهاجم پا به سن گذاشته تیمش در بازی مقابل دو تیم مدعی تراکتورسازی و استقلال در خط دفاعی بهره گرفت و با اشتباهی که در ارنج نفرات تیمش داشت 4 امتیاز را از صبا گرفت. عنایتی که در پست دفاع وسط به میدان رفته بود، در همان نیمه نخست دو کارت زرد گرفت تا تیمش 10 نفره شود.
 
 اگر قرار باشد مدیر صبا در ارنج پرسپولیس دخالت کرده و به چینش نفرات این تیم معترض باشد، پرسپولیس و سایر مدعیان هم آن زمان این حق را داشتند که به این مسئله اعتراض کنند. چرا که تراکتور و استقلال دو رقیب پرسپولیس بودند تا جایی که منصوریان با برد مقابل صبا توانست تیمش را از بحران خارج کرده و برای بقای خود زمان بخرد. به راستی چرا آن زمان کسی حرف از فوتبال پاک و جوانمردانه نمی زد؟

واقعیت این است که صبایی ها که سقوط خود را از هفته ها قبل قطعی می دیدند برای ناکامی خود به دنبال بهانه و مقصر بودند. چرا که آنها نه امروز، بلکه از هفته ها قبل با تحت فشار گذاشتن برانکو و تیمش به دنبال فرافکنی و انداختن توپ ناکامی به سمت تیم دیگری بودند. آنها قبل از قطعی شدن قهرمانی پرسپولیس و زمانی که حرف از جشن قهرمانی این تیم و اهدای جام به سرخها پس از بازی با پدیده بود به دنبال اعمال نفوذ و تغییر در تصمیم مسوولان سازمان لیگ بودند. آنچنان که مدیران و مربیان این تیم برای برهم زدن جشن پرسپولیس تمرکز داشتند، تلاشی برای بقای تیم خود در لیگ برتر نداشتند. آنها به گونه ای نتایج و عملکرد پرسپولیس را در 3 هفته پایانی زیر ذره بین داشتند که گویی رقیب دیگری برای جنگیدن نداشتند و تنها نتیجه پرسپولیس مقابل سیاه جامگان در سرنوشت این تیم تاثیر گذار بود.

به راستی مدیران صبا چرا این حساسیتی را  که به نتایج پرسپولیس داشتند، متوجه تیم هایی که باید مقابل دو رقیب دیگر خود قرار می گرفتند نداشتند؟ تیم های سایپا و سیاه جامگان در 3 هفته اخیر با تیم هایی مانند ماشین سازی و پیکان که نتایج در سرنوشت آنها هم بی تاثیر بود بازی داشتند و مهمتر از همه اینکه همین تیم استقلال خوزستان در بازی آخر با نفرات ذخیره اش مقابل صبا حاضر شد. چطور وقتی تیم حریف صبا با بازیکن جوان 17 ساله اش به میدان می آید عادلانه و جوانمردانه است اما تیمی که مقابل سیاه جامگان قرار می گیرد باید از نفرات اصلی اش استفاده می کرد؟

  در پایان ذکر یک نکته ضروری به نظر می آید اگر علاقمندان فوتبال بخاطر داشته باشند پرسپولیس در لیگ های های سیزدهم و پانزدهم علیرغم برتری مقابل حریفان خود به دلیل اینکه تیم های مقابل رقیبان پرسپولیس برابر فولاد و استقلال خوزستان شکست خوردند، قهرمانی را در روز آخر مسابقات از دست داد.
در فصل سیزدهم پرسپولیس باید استقلال خوزستان را شکست می داد و در صورتی قهرمان می شد که رقیبش یعنی فولاد خوزستان مقابل گسترش فولاد شکست می خورد. که شاگردان علی دایی در اهواز موفق به شکست حریف شدند اما تیم گسترش فولاد که در رده نهم جدول بود و نه در خطر سقوط و نه مدعی قهرمانی، در خانه مغلوب فولاد گردید تا سرخپوشان اهوازی با دو امتیاز برتری فاتح لیگ سیزدهم شوند. در این فصل به حکم انضباطی از پرسپولیس یک امتیاز کسر شد و اتفاق مهم اینکه در بازی مستقیم دو تیم، فولادی ها با هند آرش افشین دروازه پرسپولیس را گشود و این اشتباه  داورو این 3 امتیاز تاثیر زیادی در تعیین قهرمان مسابقات داشت.

در فصل گذشته نیز اگر تیم ذوب آهن تنها یک مساوی از تیم استقلال خوزستان گرفته بود پرسپولیس می توانست در پایان لیگ چهاردهم به قهرمانی برسد. اما یحیی گل محمدی که فصل گذشته تیمش یکی از بهترین های لیگ بود در شرایطی مشابه با پرسپولیس در هفته آخر به دلیل در پیش بودن جدال حساس آسیایی مقابل تیم قدرتمند العین امارات که حکم به صعود این تیم داشت مجبور به استراحت دادن به برخی نفرات تیمش شد و علیرغم اینکه تیمش بازی در مقابل استقلال خوزستان بازی خوبی به نمایش گذاشت و تلاشی که برای پیروزی داشت در نهایت با دو گل مغلوب شد تا استقلال خوزستان به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به پرسپولیس به قهرمانی برسد.

بعد از این بازی و از دست دادن قهرمانی پرسپولیس برخی ها از گل محمدی به دلیل استفاده از برخی نفرات ذخیره اش و شکست مقابل استقلال خوزستان انتقاد کرده و او را مقصر از دست قهرمانی پرسپولیس قلمداد کردند. آن روزها  روزنامه پیروزی این حجم انتقادات را غیرمنصافنه و حق را به گل محمدی داد که صلاح تیمش را در نظر بگیرد و نه در دوره سیزدهم و نه پانزدهم باشگاه پرسپولیس هم هرگز هجمه ای علیه هیچ تیمی نگرفت و حریفی را متهم به ناجوانمردی نکرد. 

 این رفتارها در فوتبال حرفه ای منسوخ شده است.چرا که در فوتبال اروپا نمی بینی به طور مثال تیم های قعرنشین لالیگا از بارسلونایی که پیش از پایان فصل قهرمان شده بدلیل اینکه در بازی باقی مانده از گلر ذخیره اش استفاده کرده انتقاد کرده و این تیم را متهم به ناجوانمردی کنند. فقط در فوتبال ماست که تیمی که خودش نتوانسته حریفش را در هفته آخر شکست دهد، از تیم دیگری این انتظار نا به جا را دارد که با تمام نفراتش برای بقای آنها بجنگد!!

هر کسی که ذره ای با فوتبال آشنایی داشته باشد این را می داند که هر مربی وقتی با تیمی قرارداد می بنند و دستمزد دریافت باید پایبند قراردادی که بسته و پولی که دریافت کرده باشد. کار برانکو بسیار حرفه ای و جوانمردانه بود.چرا که آنچه که به صلاح تیمش بود انجام داد و او سرمربی پرسپولیس بود و باید تشخیص می داد که چه ترکیبی را بچیند و از چه نفراتی استفاده کند. اگر هر یک از نفرات اصلی پرسپولیس در مقابل سیاه جامگان مصدوم می شدند و جدال حساس با الوحده را از دست می دادند آیا مدیران صبا به جای برانکو حاضر بودند مسوولیت این اتفاق را بر عهده بگیرند؟ آیا آنها در صورت ناکامی این تیم مقابل الوحده  جوابگوی هواداران پرسپولیس می شدند؟
 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی