مجید سبزی؛ معلم اخلاقی که در زادروزش و در شب عاشورا درار فانی را وداع گفت

مجید سبزی؛ معلم اخلاقی که در زادروزش و در شب عاشورا درار فانی را وداع گفت

مرحوم مجید سبزی زاده 18 بهمن 1337است. وی از جمله بازیکنان بااخلاق و بی حاشیه پرسپولیس بود که در دوران فوتبالش به مرد اخلاق  شهره بود.

به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی؛ مجید سبزی را باید یکی از افتاده ترین ، مؤدب ترین و بهترین فوتبالیست های تاریخ فوتبال ایران دانست. مردی که خود را وقف تیم های پایه پرسپولیس کرد. مردی که حرمت پیشکسوت را نگه می داشت اما چه حیف که نه مسئولان تیم و نه هواداران پرسپولیس ، قدر او را ندانستند. مجید سبزی را اولین بار احمد خداداد در فوتبال ایران کشف کرد و او مدارج ترقی را در تیم های نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان هما طی کرد. سبزی با درخشش در تیم های پایه ای هما به تیم های ملی جوانان و نوجوانان ایران رسید. یک مقام سومی جام تخت جمشید به مربیگری مرحوم پرویز دهداری و نایب قهرمانی در جام حذفی کشور در سال 1356 ، از افتخارات او با پیراهن هما می باشد. بعد از آن ، او در سال 1358 به پرسپولیس پیوست و بازی در کنار هافبک های باتجربه و بزرگی چون علی پروین ، محمد مایلی کهن ، ضیا عربشاهی و حمید درخشان را تجربه کرد. هر چند با این کار او هم ذخیره نشین شد ، هم پیراهن تیم ملی ایران را از دست داد اما علاقه به پرسپولیس باعث شد که او تمام این شرایط را بپذیرد. مجید سبزی با پیراهن پرسپولیس به چند قهرمانی و نایب قهرمانی باشگاه های تهران و جام حذفی تهران رسید. او در سال64  پس از 6 سال بازی در پرسپولیس با پیراهن این تیم ، رسماً از دنیای فوتبال به عنوان خداحافظی کرد
از جمله  افتخارات ورزشی وی می توان به  سومی جام تخت جمشید با هما ،نایب قهرمان جام حذفی کشور با پیراهن هما در سال 1356 ، قهرمان باشگاه های تهران در سال 1361 با پیراهن پرسپولیس ،نایب قهرمان باشگاه های تهران در سال های 1360 و 1362 با پیراهن پرسپولیس ، نایب قهرمان جام حذفی تهران در سال 1360 با پیراهن پرسپولیس ، قهرمان جام حذفی تهران در سال 1361 با پیراهن پرسپولیس ، نایب قهرمان جوانان آسیا با پیراهن تیم ملی جوانان ایران اشاره کرد.
 سبزی پس از  پایان فوتبالش در یک شرکت مشغول به فعالیت شد و در سال های 1375 و 1376 ، در سریال به سوی افتخار ، هنرنمایی کرد. با حضور علی پروین در پرسپولیس ، مسئولیت تیم نوجوانان پرسپولیس ، به سپرده شد و او شاگردان بسیاری را به فوتبال ایران معرفی کرد که در حال حاضر در سطح اول فوتبال ایران ، فعالیت می کنند. از جمله این بازیکنان می شود به میلاد نوری ، میلاد میر ترابی ، امیر حسین فشنگچی ، احسان خرسندی ، علی امیری ، محسن میرابی ، علیرضا حقیقی ، محمد پروین ، وحید طالب لو ، هادی عقیلی ،علی قربانی و ...اشاره کرد.

سبزی به مدت 9 سال در تیم نوجوانان پرسپولیس ، بدون هیچ چشمداشتی مالی و با مشکلات فراوانی که وجود داشت کار کرد. او حتی بدلیل نبود زمین تمرین مناسب برای تیم نوجوانان، بازیکنان این تیم را در پارک لاله تمرین می داد و همسر سبزی برای اعضای تیم غذا اماده می کرد و در اختیار بازیکنان قرار می داد. سبزی سالهای سختی  ولیس تجربه کرد و اما با این وجود حاضر نشد تیم های پایه را رها کند و عاشقانه خود را وقف آموزش به بازیکنان پایه و پرورش استعدادهای فوتبال بود. به جرات می توان بعد از سبزی دیگر هرگز آن توجهی که باید به تیم های پایه صورت نگرفت و پرسپولیس نتوانست بازیکن شاخصی به فوتبال ایران معرفی کند.   

در چهارم بهمن ماه سال 1384 ، پس از خروج از باشگاه پرسپولیس ، دچار حمله قلبی شد و به بخش C.C.U بیمارستان قلب شهید رجایی منتقل شد و پس از 14 روز ، در 47 سالگی و در سالروز تولدش ، درگذشت. سرنوشت مجید سبزی ، شباهت زیادی به مرحوم محراب شاهرخی داشت ، چرا که هر دو در سینما هنرنمایی کردند (مرحوم محراب شاهرخی در فیلم علف های هرز ، بازی کرد) ، هر دو در ماه بهمن ، فوت کردند ، هر دو در دهه پنجم زندگی شان از این دنیا غروب کردند و هر دو از خوش اخلاق ترین فوتبالیست های تاریخ فوتبال ایران بوده اند.
متاسفانه پس از درگذشت این فوتبالیست بااخلاق و مربی زحمتکش پرسپولیس، وعده های زیادی در جهت حمایت مادی و معنوی به خانواده وی داده شد، که هیچکدام از آنها به تحقق نرسید و تمام توجهات به سبزی و خانواده‌اش معطوف در همان دوران خاکسپاری و ختم او خلاصه شد و خیلی زود خانواده وی فراموش شدند. در آستانه یازدهم سالروز تولد و وفات مجید سبزی یاد و خاطره معلم اخلاق فوتبال ایران را گرامی می داریم.


 شیوا دورانگر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی