مصلح: فوتبال کمتر اجازه شاعری به من می‌دهد/ هدفم اتصال فوتبال و شعر است

مصلح: فوتبال کمتر اجازه شاعری به من می‌دهد/ هدفم اتصال فوتبال و شعر است

بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس در مراسم رونمایی از کتاب "پرواز ۶۹" به بیان اهدافش از سرودن شعر پرداخت.

 

به گزارش پیروزی دیلی، شایان مصلح بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس در کنفرانس خبری جشن امضای کتاب شعرش به نام "پرواز ۶۹" اظهار کرد: کتاب شعر پرواز ۶۹ حاصل زحمات ۵ - ۶ ساله ادبی و شاعرانه من است. اکثر قالب کتاب شعرم، غزل است و تعدادی هم در قالب چهارپاره، مثنوی و قصیده سرودم. در کتاب شعر پرواز ۶۹ اولویت با مضمون‌های آئینی است.این کتاب شامل ۶۰ شعر که اکثریت آئینی هستند و شعر‌هایی با مضامین اجتماعی و جنگ هم در آن وجود دارد.


او ادامه داد: فوتبال کمتر اجازه می‌دهد که شعر بگویم و فقط در اوقات فراغت شعر می‌سرایم. با توجه به اینکه در فوتبال فعالیت می‌کنم شاید مجموعه بعدی اشعارم ۲ - ۳ سال دیگر چاپ و منتشر شود. مجموعه شعر پرواز ۶۹، بیش از پنج سال طول کشید تا چاپ شد و کار‌های ضعیف را حذف کردم و بهترین شعرهایم را در این مجموعه قرار دادم.


مصلح درباره اینکه از تصاویر آئینی در مجموعه شعرهایش استفاده کرده است، تصریح کرد: در فضای شعر عاشقانه توصیف انتزاعی باید باشد، در اشعار عاشقانه توصیف‌های مذهبی هم داشتم، تصویر سازی هم از شمال ایران داشتم و شعر نوعروس گیلانی از فضای زندگی خودم در شمال نشات گرفته است. شعرهایم مذهبی و اعتقادی است و مضامین اعتقادی همچون برائت از دشمنان و توصیف شخصیت امام علی(ع) در شعرهایم استفاده می‌کنم.


فوتبال اولویت اولم در زندگی ام است

بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس درباره اینکه برنامه اش برای ماندگاری در شعر و ادبیات چیست، گفت: اولویت من فوتبال است چرا که از راه فوتبال درآمد کسب می‌کنم. تمرکز اصلی ام در فوتبال است، اما در اوقات فراغت خود شعر می‌گویم و از ادبیات و شعر دور نمی‌شوم.


مشکلی در منتشر کردن کتاب شعرم به علت فوتبالیست بودن نداشتم

او درباره اینکه آیا برای انتشار مجموعه کتاب شعرش دچار مشکل نشده است، بیان کرد: خدا را شکر انتشارات گوناگونی به من پیشنهاد دادند چرا که من بازیکن فوتبال هستم و خیلی از افراد تمایل خود را برای چاپ اشعارم نشان دادند. البته شاعران دیگر برای انتشار کتاب شعر خود مشکل دارند، اما من به علت حضور در فضای فوتبال با این مشکل مواجه نشدم.


فوتبال با شعر و ادبیات فضای متفاوتی دارد

مصلح درباره تفاوت فضای فوتبال با ادبیات گفت: در فوتبال با جسم کار دارم، اما در کتاب با روح و جان خود سرو کار دارم. احساسات در شعر بروز می‌کند و فوتبال با شعر و ادبیات فضای متفاوتی با یکدیگر دارند و از هم دور هستند. البته ما فوتبالیست‌ها آمدیم تا این ۲ مقوله را به هم متصل کنیم.


مداحی و شعر خوانی از فوتبال ماندگار‌تر هستند

او درباره اینکه بین شعر، مداحی و فوتبال کدامیک را انتخاب می‌کند، بیان کرد: فوتبال شغل من است. البته فوتبال سن مشخصی دارد و بعد از گذران دورانی باید آن را کنار بگذاریم. مداحی و شعر خوانی ماندگارتر از فوتبال هستند.

مصلح درباره اینکه در کدام ژانر قصد دارد، فعالیت کند، بیان کرد: وقت من کم است. سرودن شعر عاشقانه را از سال ۹۱ تا ۹۳ شروع کردم و شعر آئینی را در سال ۹۳ کار کردم و بعد از آن به سمت شعر‌های آئینی روی آوردم. فضای کار باعث شده که بیشتر شعر‌های عاشقانه و آئینی را با هم کار کنم.

او درباره اینکه کدامیک از قشر‌های جامعه اشعار شما را دوست دارند، بیان کرد: همه قشر‌ها علاقمند به اشعار من هستند البته افراد مذهبی بیشتر شعرهایم را می‌پسندند و فوتبالی‌ها هم به علت حضور در تیم پرسپولیس مخاطب جدید اشعارم هستند.

بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس درباره اینکه کدامیک از شاعران در اشعار شما تاثیر گذار بودند، گفت: علیرضا هاشمی پور اولین استادم بود و او اهل رودبار است و استادهایم در تهران، جنتی، جهان وند، رشید پور و معادی هستند.


شعری با مضمون فوتبال در آینده می‌سرایم

مصلح بیان کرد: سرودن شعر در فضای فوتبال سخت است. البته این احتمال وجود دارد که شعری با مضمون دو بیتی در زمینه فوتبال به حالت طنز در سال‌های آینده بگویم.

او در پایان خاطر نشان کرد: کتاب شعرم از سوی انتشارات در نمایشگاه کتاب در مصلی عرضه می‌شود و چند جشن امضای کتابم قرار است در اهواز، رشت، مشهد و قم هم برگزار شود.

 

 

 

مصلح

پرسپولیس

کتاب شعر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی