نگاهی به آخرین وضعیت سایپا، رقیب هفته یازدهم پرسپولیس

نگاهی به آخرین وضعیت سایپا، رقیب هفته یازدهم پرسپولیس

شاگردان برانکو ایوانکوویچ در نخستین دیدار خود پس از فتح دربی، سه‌شنبه هفته جاری به مصاف سایپا خواهند رفت.

به گزارش پیروزی‌دیلی، تیم جوان سایپا با هدایت علی دایی در آغاز فصل جز بالانشینان جدول لیگ برتر بود اما در ادامه تساوی‌های متوالی بلای جان این تیم شد تا نارنجی‌پوشان از صدر جدول اندکی فاصله بگیرند. دایی در سایپا تیمی متشکل از بازیکنان جوان را تشکیل داده و ساختاری برای چند سال آینده این تیم را ایجاد کرده است.


19 بازیکن در ترکیب

برخلاف استقلال، سایپا تنوع بازیکن کمتری در فصل جاری لیگ برتر داشته است. علی دایی در 10 بازی اخیر لیگ تنها از 19 بازیکن در ترکیب سایپا بهره برده تا پس از پدیده، کمترین تعداد بازیکن را داشته باشد که حداقل یک بار در فصل جاری به میدان رفته‌اند. علی دایی در پرسپولیس، صبا، راه‌آهن و نفت نیز چنین رویه‌ای را در پیش داشت و معمولا با تعداد محدودی بازیکن فصل را پیش می‌برد. دایی در فصل جاری از 13 بازیکن بزرگسال، 3 بازیکن زیر 23 سال و سه بازیکن رده سنی امید در ترکیب خود استفاده کرده است.


5 پای ثابت در ترکیب

محمدرضا اخباری، محمد دانشگر، آرش رضاوند، علی قلی‌زاده و محمد عباس‌زاده 5 بازیکنی هستند که در تمام بازی‌های سایپا در فصل جاری لیگ برتر به میدان رفته‌اند که در این میان اخباری و دانشگر در تمامی دقایق حضور داشته‌اند. همچنین مهدی ترابی، رضا اسدی، امید خالدی و رضا جعفری هر کدام در 9 بازی حضور داشته‌اند که غیبت اسدی و ترابی به علت محرومیت بوده و خالدی به علت مصدومیت یک بازی را از دست داده است. به جز دو بازیکن جوان که هر کدامیک بار برای سایپا بازی کرده‌اند، 17 بازیکن دیگر حداقل در 4 بازی این تیم در فصل جاری به میدان رفته‌اند.


خط آتش نه چندان پرخطر

با وجود اینکه علی دایی در خط حمله بازیکنانی چون عباس‌زاده، ترابی و قلی‌زاده را در اختیار دارد اما شاگردان وی تنها 11 بار در 10 بازی اخیر این تیم موفق به گلزنی شده‌اند. عباس‌زاده با 4 گل زده بهترین گلزن سایپا در فصل جاری است  و پس از وی قلی‌زاده و سلیمانی دو گله هستند. ترابی، شیری و کنعانی‌زادگان نیز هر کدام یک بار برای سایپا موفق به گلزنی شده‌اند. سایپا در 8 بازی فصل جاری موفق به گلزنی شده و به همراه تراکتورسازی ششمین خط حمله برتر لیگ را در اختیار دارد.


ترابی، گلساز برتر سایپا

مهدی ترابی ستاره ملی‌پوش سایپا سه بار در فصل جاری برای سایر بازیکنان این تیم گل ساخته است. به جز ترابی، شاه‌علی‌دوست و کلانتری نیز هر کدام یک بار گل ساخته‌اند که در این میان کلانتری به علت مصدومیت فصل را از دست داده است. محمد عباس‌زده هم دو بار برای این تیم پنالتی گرفته است که هر دو تبدیل به گل شده تا وی نیز روند گلسازی سایپا سهم داشته باشد.


دفاع نه چندان مستحکم

سایپا در ده بازی گذشته خود در لیگ برتر 13 گل دریافت کرده و از این حیث وضعیت چندان مناسبی ندارد. سایپا به همراه ذوب‌آهن چهارمین خط دفاعی ضعیف لیگ را داراست و به جز یک بازی (مقابل استقلال) در سایر بازی‌های لیگ دروازه این تیم باز شده است. محمدرضا اخباری دروازه‌بان سایپا پس از برگشت به این تیم به تیم ملی دعوت نشده و در فصل منتهی به جام جهانی عملکرد خوبی از خود به نمایش نگذاشته است. دایی تا هفته پنجم از زوج علیاری و دانشگر در عمق خط دفاع استفاده کرد که حاصل آن 6 گل خورده و یک کلین‌شیت بود. از هفته ششم  کنعانی‌زادگان جانشین علیاری در ترکیب سایپا شد پس آن نیز سایپا‌یی‌ها در 5 بازی 7 گل دریافت کردند.


جوانگرایی، نقطه قوت سایپا

سایپا پس از تراکتروسازی که به علت محرومیت نقل و انتقالاتی اجازه جذب بازیکن نداشته، کمترین تعداد بازیکن بزرگسال را در میان تیم‌های لیگ برتری داراست. سایپا با علی دایی در 5 هفته ابتدایی لیگ عنوان جوان‌ترین تیم لیگ را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز همواره بین 6 تیم جوان لیگ بوده است. حامد شیری 31 ساله مسن‌ترین بازیکن سایپا به شمار می‌رود و محمد سلطانی‌مهر با 18 سال جوان‌ترین بازیکنی است که رد فصل جاری برای این تیم به میدان رفته است. همچنین میانگین سنی تمام بازیکنان سایپا 23 سال و 5 ماه است و میانگین سنی بازیکنانی که برای این تیم حداقل یک بار به میدان رفته‌اند به 24 سال و 10 ماه می‌رسد.


روندها

سایپا فصل عجیبی را سپری می‌کند. این تیم پس از تساوی هفته اول، سه برد متوالی داشت و سپس دو بازی پشت سر هم با باخت از زمین خارج شد. سایپا در 4 هفته اخیر نیز 4 تساوی متوالی یک بر یک داشته و فقط ذوب‌آهن بیشتر از این تیم بیشتر با تساوی از زمین خارج شده. سایپا همچنین سه هفته متوالی تیم سوم جدول لیگ بود ولی در ادامه به رده ششم سقوط کرد تا طی چهار هفته اخیر تیم ششم جدول لیگ برتر باشد. 


پدرام محمدزاده

پرسپولیس-سایپا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی