نگاهی به آخرین وضعیت پیکان، حریف هفته بیست و یکم پرسپولیس

نگاهی به آخرین وضعیت پیکان، حریف هفته بیست و یکم پرسپولیس

شاگردان برانکو ایوانکوویچ جمعه هفته جاری در جریان هفته بیست و یکم لیگ برتر میهمان پیکان تهران خواهند بود.

به گزارش پیروزی‌دیلی، پیکان با هدایت مجید جلالی با یک بازی کمتر نسبت به سایر تیم‌ها در رده هفتم قرار گرفته و تنها تیمی است که در فصل جاری لیگ برتر موفق به شکست پرسپولیس شده است. پیکان در دور رفت با شکست پرسپولیس روند 7 پیروزی متوالی خود را آغاز کرد و پس از آن 7 پیروزی، دیگر رنگ برد را ندیده و از 8 بازی اخیر خود تنها 5 امتیاز دارد. به بهانه تقابل پرسپولیس و پیکان در هفته بیست و یکم لیگ برتر نگاهی داشته‌ایم به آخرین وضعیت پیکان.

27 بازیکن در ترکیب

مجید جلالی در 20 هفته اخیر از 27 بازیکن در ترکیب خود بهره برده است و از این حیث پیکان هشتمین تیم لیگ برتر است. جلالی از 18 بازیکن بزرگسال، 5 بازیکن زیر 23 سال و 4 بازیکن سهمیه سنی در ترکیب خود بهره برده است. بازی کردن 4 بازیکن سهمیه سنی در حالی است که پیکان 15 بازیکن در این رده سنی در لیست لیگ برتر خود ثبت کرده است. با در نظر گرفتن تغییرات نیم‌فصل، پیکان در حال حاضر 15 بازیکن بزرگسال، 4 بازیکن زیر 23 سال و همانطور که اشاره شد 15 بازیکن سهمیه سنی در لیست بازیکنان خود دارد.

بیشترین دقایق در اختیار بازیکن محروم

حجت حق‌وردی مدافع میانی پیکان با حضور در 18 بازی (1620 دقیقه) بیش از هر بازیکن دیگری برای پیکان در فصل جاری به میدان رفته است. البته حق‌وردی سه کارته است و بازی مقابل پرسپولیس را از دست داده. پس از وی آرمان قاسمی مدافع چپ پیکان با حضور 1532 دقیقه‌ای در 18 بازی و صادق بارانی با حضور 1416 دقیقه‌ای در 17 بازی قرار دارند. هیچ کدام از بازیکنان پیکان در تمام 19 بازی این تیم در فصل جاری لیگ برتر حضور نداشته‌اند و 4 بازیکن که در طول نیم‌فصل اول برای این تیم به میدان رفته بودند از جمع شاگردان جلالی جدا شده‌اند.

12 گلزن

با 18 گل در 19 بازی، پیکان چهارمین خط حمله ضعیف‌ لیگ را در اختیار دارد. پکان تنها بیشتر از 3 تیم قعر جدولی نفت تهران، مشکی‌پوشان و استقلال خوزستان گلزنی کرده است. در میان گلزنان پیکان نام 12 بازیکن دیده می‌شود که مرتضی آقاخان با 4 گل زده بهترین عملکرد را داشته و پس از او صادق بارانی و فراز امام‌علی دو گله هستند. 9 بازیکن دیگر پیکان نیز هر کدام یک گل برای این تیم به ثمر رسانده‌اند و یک بار نیز فرزین گروسیان دروازه‌بان تراکتور با گل به خودی یک گل به نام پیکان نوشته است.

11 گلساز

11 بازیکن در پروسه گلسازی پیکان شرکت داشته‌اند که در این میان کنت مهاجم آفریقایی این تیم با دو پاس گل عملکرد بهتری داشته و آقاخان، بارانی، مومنی، موسوی، روستایی، دافه، کریمی، رحمانی، رزاق‌پور و ثاقبی هر کدام یک بار موفق به ساخت گل برای این تیم شده‌اند. همچنین پیکانی‌ها دو بار توسط روستایی و مومنی موفق به کسب پنالتی شده‌اند که یکی از آنها گل شده و دیگری توسط دروازه‌بان حریف مهار شده است.

 دروازه‌بانی و خط دفاع

با 14 گل خورده در 19 بازی، پیکان پس از پرسپولیس و استقلال بهترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد. پیام نیازمند، رحمان احمدی و رضا حسن‌پور سه دروازه‌بان پیکان هستند که در بین آن‌ها نیازمند 13 بار به میدان رفته و 9 گل خورده و 5 کلین‌شیت نیز ثبت کرده است و احمدی در 6 بازی دیگر دروازه‌بان این تیم بوده و ضمن دریافت 5 گل، 3 کلین‌شیت داشته‌ است. در میان مدافعین این تیم نیز حجت حق‌وردی در عمق دفاع، مهدی شیری در سمت راست و آرمان قاسمی در سمت چپ مهره‌های ثابت جلالی هستند و موسوی و صادقی به تناوب زوج حق‌وردی در عمق خط دفاعی بوده‌اند.

جوانگرایی، از شعار تا عمل

پیکان یکی از سردمداران شعار به جوانگرایی در لیگ برتر بوده است تا جایی که با پیشنهاد سرمربی این تیم در فصل گذشته، دو بازیکن زیر 21 سال اضافی به سهمیه 7 نفره نیمکت‌ تیم‌ها اضافه شد. با این حال عملکرد پیکان در زمینه جوانگرایی تناسبی با شعارهای این تیم ندارد. به رغم اینکه پیکان 15 بازیکن زیر 21 سال در لیست خود قرار داده اما تنها 7 درصد زمان بازی این تیم به این نفرات اختصاص یافته و 11 نفر از این لیست حتی یک دقیقه هم برای پیکان به میدان نرفته‌اند. با توجه به حضور پرتعداد بازیکن سهمیه سنی میانگین سنی کل بازیکنان پیکان 24.1 سال است و رده سوم لیگ به این تیم تعلق دارد و میانگین سنی نفراتی که حداقل در یک سوم بازی‌ها برای پیکان به میدان رفته‌اند به 26.5 سال می‌رسد که به مراتب بیشتر از میانگین سنی ذکر شده برای این تیم است.

شکست‌ ناپذیر در خانه

پیکان در 10 بازی از 19 بازی خود در لیگ برتر میزبان بوده که طی آن‌ها متحمل شکستی نشده است. شاگردان جلالی 4 پیروزی و 6 تساوی خانگی در کارنامه دارند، به طور میانگین یک در هر بازی خانگی به ثمر رسانده‌اند و هر دو بازی یک بار گل خورده‌اند تا با 18 امتیاز از 10 بازی چهارمین تیم برتر خانگی لیگ برتر باشند. این در حالی است که پیکان از 9 بازی خارج از خانه خود 10 امتیاز دارد و تیم هشتم جدول بازی‌های خارج از خانه به شمار می‌رود. 

روندها

با 7 پیروزی متوالی، پیکان بهترین روند متوالی برد در فصل جاری لیگ برتر را در اختیار دارد و پس از این تیم تنها دو تیم 4 برد متوالی داشته‌اند. با این حال پیکان با 8 بازی بدون برد متوالی تنها بهتر از مشکی‌پوشان قعر جدولی عمل کرده است. پیکان همچنین در مقطعی از فصل قعرنشین لیگ بوده اما در مقطعی نیز به طور موقت به صدر جدول رسید. با این حال شاگردان جلالی طی 15 هفته اخیر در میان تیم‌های نیمه بالایی جدول بوده‌اند و در صورت پیروزی مقابل فولاد در بازی معوقه خود حتی می‌توانند به عنوان یک کاندیدای جدی صعود به لیگ قهرمانان معرفی شوند.



پدرام محمدزاده

پرسپولیس-پیکان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی