نگاهی به وضعیت استقلال خوزستان، رقیب هفته نهم پرسپولیس

نگاهی به وضعیت استقلال خوزستان، رقیب هفته نهم پرسپولیس

پرسپولیس در هفته نهم لیگ برتر میهمان استقلال خوزستان خواهد بود.

شاگردان برانکو ایوانکوویچ در هفته نهم لیگ برتر به مصاف استقلال خوزستان خواهند رفت. رقیب پرسپولیس در مسیر قهرمانی در لیگ پانزدهم، حال روزگار خوشی ندارد. بازگشت ویسی به این تیم هم سبب نشد تا استقلال خوزستان در مسیر موفقیت قرار بگیرد و این تیم از 8 بازی اخیر خود تنها 7 امتیاز کسب کرده است. هرچند جدول لیگ برتر در نیمه پایینی به شدت فشردگی شدیدی دارد و اختلاف امتیاز بین تیم شانزدهم و هشتم جدول تنها سه امتیاز است و در چنین شرایطی تیم ویسی با یک پیروزی چند پله صعود خواهد کرد. در ادامه نگاهی داشته‌ایم به وضعیت استقلال خوزستان در هشت هفته گذشته لیگ برتر.


22 بازیکن در ترکیب

ویسی نام 27 بازیکن شامل 17 بازیکن بزرگسال، سه بازیکن زیر 23 سال و 7 بازیکن پایه را در لیست امسال استقلال خوزستان قرار داده است. در این میان 22 بازیکن برای این تیم به میدان رفته‌اند. تنها دروازه‌بان ذخیره و 4 بازیکن رده سنی امید (شامل یک دروازه‌بان) برای استقلال خوزستان در فصل جاری بازی نکرده‌اند که خود گویای آزمون و خطای ویسی برای یافتن ترکیب و بازیکنان مناسب آن است.


شیخ‌ویسی تنها مهره ثابت ویسی

تنها بازیکنی که در تمام دقایق فصل جاری برای استقلال خوزستان به میدان رفته وحید شیخ‌ویسی دروازه‌بان این تیم بوده است. وی در 8 بازی به طور ثابت در زمین حضور داشته و دورقی، زندوی و کعبی بازیکنانی هستند که در تمام دیدارهای این تیم به میدان رفته‌اند ولی در برخی از بازی‌ها از تعویض شده‌اند. اعلایی، نصاری، کولیبالی، کرملاچعب و دلفی نیز بازیکنانی هستند که حداقل در شش بازی برای استقلال خوزستان به میدان رفته‌اند.


خط آتش بی‌خطر

استقلال خوزستان با 5 گل زده در 8 بازی پس از استقلال تهران ضعیف‌‌ترین خط حمله لیگ را به خود اختصاص داده است. دورقی کاپیتان این تیم دو گل به ثمر رسانده و کرملاچعب، دلفی و کولیبالی دیگر گلزنان استقلال خوزستان بوده‌اند. یکی از گل‌های این تیم با ارسال از کرنر و ضربه سر، یک گل با ضربه آزاد مستقیم، یک گل با دفع ناقص مدافع حریف، یک گل با ارسال در حین بازی و نهایتا یک گل هم روی پاس در عمق خط هافبک عملکرد خط آتش نه چندان قدرتمند استقلال خوزستان بوده است.


خط دفاع نوسانی

استقلال خوزستان با 12 گل خورده در 8 بازی پس از گسترش فولاد ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ را داراست. بیک باخت شش گله مقابل ذوب‌آهن به شدت آمار دفاعی استقلال خوزستان را خراب کرد تا جایی که اگر این بازی را از کارنامه این تیم حذف کنیم میانگین گل خورده شاگردان ویسی به 0.85 گل خورده می‌رسد که در چنین شرایطی تنها پرسپولیس و پیکان آمار بهتری نسبت به این تیم خواهند داشت. شیخ‌ویسی دروازه‌بان اصلی استقلال خوزستان در سه بازی کلین‌شیت داشته و از این حیث یکی از بهترین دروازه‌بان‌های لیگ برتر است.


4 امتیاز در 7 بازی

استقلال خوزستان در 7 بازی اخیر خود سه شکست و چهار تساوی داشته تا با 7 بازی بدون برد، بدترین عملکرد فصل جاری لیگ را داشته باشد. شاگردان ویسی در بازی اول لیگ مقابل تراکتورسازی مستحق پیروزی نبودند و در روز فوق‌العاده شیخ‌ویسی و در حالی که مهاجمان تراکتور تور و تیر را اشتباه گرفته ‌بودند به پیروزی رسیدند. برای بقا در لیگ، ویسی و شاگردانش نیاز به ثبت چند پیروزی در بازی‌های آتی دارند، هر چند پس از بازی با پرسپولیس ویسی و تیمش با تیم‌های بازی دارند که در نیمه پایینی جدول حضور دارند و شانس این را خواهند داشت تا وضعیت خود را بهبود ببخشند.


وضعیت جوانگرایی

ویسی به مانند سپاهان در استقلال خوزستان نیز بازیکنان جوانی را به میدان می‌فرستد. میانگین سنی کل بازیکنان این تیم 23.7 سال است تا این تیم پس از سایپا دومین تیم جوان لیگ باشد. همچنین میانگین سنی بازیکنانی که حداقل در سه بازی برای استقلال خوزستان به میدان رفته‌اند 25.3 سال است تا در این آیتم نیز پس از سایپا دومین تیم جوان لیگ باشند. استقلال خوزستان در 8 هفته اخیر همواره بین 6 تیم جوان هفته بوده است و با تنها دو بازیکن بالای 30 سال، کمترین بازیکن را در این محدوده سنی در لیگ برتر در اختیار دارد. یونس دلفی که اخیرا 17 ساله شده جوان‌ترین بازیکن این تیم است و حکیم نصاری بازیکن کنارگذاشته شده این تیم که چند ماه دیگر 31 ساله می‌شود مسن‌ترین بازیکن ویسی در فصل جاری بوده است.


تابستان پرتغییر

پس از مشکلات شدید مالی فصل گذشته، استقلال خوزستان تابستان پرتغییری را تجربه کرد. سیروس پورموسوی سرمربی این تیم پیش از پایان بازی‌های استقلال خوزستان در لیگ قهرمانان به فولاد پیوست و با پایان بازی‌های این تیم بازیکنان زیادی از استقلال خوزستان جدا شدند. 12 بازیکن این تیم راهی تیم‌های لیگ برتری شدند تا استقلال خوزستان پس از نفت بیشترین بازیکن را راهی تیم‌های لیگ برتری کرده باشد. 5 بازیکن اصلی این تیم همراه با پورموسوی راهی فولاد شدند و محمد طیبی کاپیتان فصل گذشته این تیم در انتقالی جنجالی راهی لیگ قطر شد تا استقلال خوزستان تا این تیم تغییرات فراوانی را در ترکیب داشته باشد. 16 بازیکن جدید شامل چند بازیکن سابق این تیم به جمع شاگردان ویسی اضافه شدند، خریدهایی که برخی از آنها حتی صدای خود عبدالله ویسی را نیز درآورده‌اند و وی اعلام کرده قصد تغییرات متعددی در نقل و انتقالات زمستانی در تیم دارد.


بازگشت ناکام عبدالله

عبدالله ویسی در لیگ‌های سیزدهم، چهاردم و پانزدهم سرمربی استقلال خوزستان بود. وی با استراتژی خریدهای بی‌نام و نشان هر سه فصل را آغاز کرد و در دو فصل نخست استقلال خوزستان با ویسی جز کاندیداهای سقوط بود. اما لیگ پانزدهم و اضافه شدن بازیکنان فولاد نوین به این تیم، شرایط را برای تیم ویسی تغییر داد و آنها با اتکا به خط دفاعی قدرتمند خود با تفاضل گل بالاتر از پرسپولیس قهرمان لیگ شدند. بازگشت امسال عبدالله به استقلال خوزستان به نظر بیشتر شبیه به دو فصل اول وی بوده و تیم وی در حال حاضر جز کاندیداهای سقوط است. در لیگی که برخلاف چند فصل اخیر تیم‌های انتهای جدول بسیار نزدیک به هم هستند عبدالله‌ ویسی کار بسیار دشواری برای نجات یک تیم بحران‌زده خواهد داشت.


پدرام محمدزاده

پرسپولیس-استقلال خ

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی