نگاهی به کارنامه استانکو به  بهانه قطع شدن پایش/راز محبوبیت پیرمرد کروات

نگاهی به کارنامه استانکو به بهانه قطع شدن پایش/راز محبوبیت پیرمرد کروات

 استانکو، از جمله مربیان محبوب تاریخ پرسپولیس است که به چهره ای ماندگار در تاریخ این باشگاه تبدیل شده است. مردی که هواداران پرسپولیس در روزهای شکست ایستاده برایش کف می زدند.
 
 


بیماری استانکو و قطع کردن پای سرمربی سابق پرسپولیس خبر تلخی بود که از زبان برانکو شنیده شد. این خبر ناگوار موجب ناراحتی هواداران پرسپولیس شد و واکنشی احساسی آنها را در پی داشت. گرچه دوران حضور استانکو در پرسپولیس کوتاه بود، اما هواداران خاطرات خوبی از این مربی کروات دارند. استانکو  با عملکرد درخشانی که از خود به جای گذاشت توانست در دل هواداران پرسپولیس جایگاه ویژه ای را پیدا کند و بسیار محبوب باشد. مردی که هواداران پرسپولیس در روزهای شکست ایستاده برایش کف می زدند . باید گفت او از جمله مربیان محبوب تاریخ پرسپولیس است که به چهره ای ماندگار در تاریخ این باشگاه تبدیل شده است. 


معمار پرسپولیس نوین

حضور استانکو در پرسپولیس مصادف شد با اولین روزهای هواداری ام از این تیم. شاید به همین دلیل است که این پیرمرد کروات برایم یک چهره خاص و محبوب است که آشناتر از هرکسی بنظر می آید؛ کسی که با او قدم به قدم جغرافیای پرسپولیس را در اولین روزهای آشنایی با این تیم شناختم و چه خوشبخت بودم که این آشنایی در زمان تولد دوباره پرسپولیس شکل گرفت؛پرسپولیسی که وصف افتخارآفرینی هایش را بسیار شنیده بودم، اما می دانستم چند سالی است از روزهای اوج خود فاصله گرفته است.
من پرسپولیس محبوبم را با تیم هجومی استانکو شناختم؛تیمی که در 10 دقیقه کار حریفانش را تمام می کرد و شنیده بودم پرسپولیس زلزله شبیه همین تیمی بوده که استانکو ساخته است. هنوز دیدن عکس های پیرمرد کروات با آن شال قرمز معروفش برایم حال و هوای خوب روزهای گذشته را دارد؛ حال و هوای پرسپولیس زلزله دهه 70 که یک تیم تاریخ ساز در فوتبال ایران بود. استانکو نه فقط در پرسپولیس که در فوتبال ایران یک انقلاب بزرگ به پا کرد.او اولین مربی بود که سیستم 1-6-3 را به فوتبالمان آورد و پرسپولیسی را دوباره تبدیل به یک تیم هجومی کرد که با بازی های زیبایش هواداران را به وجد می آورد.


آن سیستم خاص و معروف

استانکو پرسپولیسی را که در فصل 74 در رده های میانی جدول بود، در کمال شگقتی به قهرمانی رساند و دومین قهرمانی پیاپی را مقتدرانه و در فاصله چند هفته مانده به پایان به دوستداران پرسپولیس داد.پایان دادن به طلسم 7 ساله شکست ناپذیری رقیب سنتی در دربی، یکی از شیرین ترین خاطراتی ست که هواداران پرسپولیس از آن دوران دارند.آن هم با گلزنی یک جوان 21 ساله به نام بزیک که به نوعی کشف خود استانکو بود. استانکو به بازیکنان جوان اعتقاد ویژه ای داشت و خیلی خوب به آنها بها می داد.او با تعدادی بازیکنان جوان که خیلی از آنها در فوتبال ایران اسم و رسمی نداشتند ، تیمی پرستاره ساخت؛ تیمی که بعدها نسل طلایی فوتبال ایران در دهه 70 لقب گرفت و با تیم ملی در میدان های بزرگ بین المللی تاریخ ساز شد. مهدوی کیا،میناوند،دایی، باقری، سعدوای، بزیک و...بسیاری از بازیکنان جوان این فوتبال که در دوران کوتاه حضور این مربی در فوتبال ایران چهره شدند. 


جوانگرایی تحسین برانگیز

ادموند بزیک می تواند یک مثال خیلی خوب باشد برای درک همه آن تعاریفی که از استانکو داشتیم. این مهاجم ارمنی وقتی جذب پرسپولیس شد که بازیکنی جوان بود و کمتر کسی او را می شناخت، اما با اعتقادی که استانکو به وی داشت سرخپوش شد و نکته مهم این بود که پرسپولیس آن زمان مهاجمانی مانند فرشاد پیوس، رضا ترابیان و علی دایی داشت و بازی دادن به یک جوان از بین چند چهره ملی پوش و اسمی کار هر مربی نبود، آن هم وقتی قرار باشد از  او در یک بازی بزرگ مانند دربی بازی گرفته شود و آن بازیکن تک گل پیروزی بخش تیمش را بزند.

 34 برد، 2 قهرمانی و صعود به نیمه نهایی آسیا
استانکو در مجموع 2 فصل حضورش در پرسپولیس ۳۴ برد، ۱۶ تساوی و ۸ باخت بدست آورد و در 85 مسابقه ای که هدایت این تیم را در مسابقات مختلف(لیگ، حذفی و جام باشگاه های آسیا)برعهده داشت 115 امتیاز کسب کرد. استانکو بسیار بدشانس بود که نتوانست قهرمانی هایش را با پرسپولیس در آسیا هم تکرار کند. پرسپولیس در پاییز سال 1375 با پیروزی مقابل حریفانی همچون آلیمای قزاقستان، الزورا عراق و الریان قطر به مرحله نیمه نهایی بازیهای جام باشگاه های آسیا راه یافت و با شکست مقابل پوهانگ کره به رده بندی رسید وبا برتری  4 بر یک برابر الزورا عراق به عنوان سوم بازیها دست یافت. تیم استانکو در حالی به این مقام رسید که ملی پوشان پرسپولیس درگیر بازیهای تیم ملی بودند و این نقش مهمی در از دست رفتن قهرمانی و کناره گیری پرسپولیس از مسابقات فصل 76 داشت. شاید اگر پرسپولیس به جای بازی در ریاض عربستان در تهران مقابل پوهانگ قرار می گرفت می توانست به دومین کاپ آسیایی اش دست یابد، چرا که آن سال پرسپولیس تیم پرستاره ای داشت و فوتبال را خوب بازی می کرد.


ماموریت ناتمام استانکو در درست برانکو

کار نیمه تمام استانکو را هموطن او یعنی برانکو که در شرایطی مشابه با استانکو هدایت پرسپولیس را گرفت و از بسیاری جهات شبیه به این مربی است و تیمش مانند پرسپولیس استانکو فوتبال را زیبا بازی می کند و به قدر او توانسته نزد هواداران محبوب باشد در حال کامل کردن است. همه امیدوارند پرسپولیس برانکو بتواند اولین قهرمانی را برای فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا به ارمغان بیاورد و در صورت رقم خوردن این اتفاق پرسپولیسی ها می توانند به پاس قدردانی از زحمات استانکو این قهرمانی را به مردی تقدیم کنند که خدمات ارزشمندی را به فوتبال ایران و پرسپولیس در دهه 70 داد.



شیوا دورانگر

استانکو

راز محبوبیت پیرمرد کروات

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی