نگاهی به کارنامه ورزشی گل محمدی به بهانه زادروزش؛ پرسپولیسی متعصب، مدافعی گلزن و مربی باهوش

نگاهی به کارنامه ورزشی گل محمدی به بهانه زادروزش؛ پرسپولیسی متعصب، مدافعی گلزن و مربی باهوش

به بهانه زادروز یحیی گل محمدی، مدافع سابق پرسپولیس و تیم ملی نگاهی داشته ایم به کارنامه ورزشی مربی موفق این روزهای فوتبال ایران.


اختصاصی پیروزی دیلی؛ یحیی گل‌ محمدی، بازیکن و مربی سابق پرسپولیس متولد 28 اسفند ۱۳۴۹در اردبیل است. او سابقه بازی در تیمهای تراکتورسازی، پورا، پرسپولیس و صبا را در کارنامه دارد و همچنین ۷۴ بازی و ۵ گل ملی را دارد.  وی سابقه مربیگری در تیم های صبا باتری ، تربیت یزد، نساجی مازندران، راه‌آهن، صبای قم، پرسپولیس ، نفت تهران و ذوب آهن را در پرونده دارد. 

گل محمدی فوتبال را در سال 68 از بازی در  تیم تراکتورسازی آغاز کرد و  دو سال بعد با امضای قراردادی به مدت چهار سال به تیم پورا تهران پیوست. گل محمدی در سال 74 به به پرسپولیس پیوست و به همراه این تیم دو سال پیاپی به قهرمانی لیگ آزادگان دست یافت. او  در سال 78 به تیم فولاد خوزستان پیوست و پس از سه فصل بار دیگربه تیم پرسپولیس بازگشت. گل محمدی که در دوران فوتبالش در زمره بازیکنان بااخلاق و متعصب پرسپولیس بود طی 7 سال حضورش در این تیم، 166بار با پیراهن پرسپولیس برابر حریفان قرار گرفت و از جمله مدافعان ثابت این تیم بود که علاوه بر نمایش های درخشانش در خط دفاعی این تیم، 9 بار هم توانست برای این تیم گلزنی کند.

او در سال 84 با یک قرارداد پر سود از پرسپولیس راهی صبا باتری شد و تا سال 87 برای تیم صبا به میدان ‌رفت و در همین سال از بازی در مستطیل سبز خداحافظی کرد.

گل محمدی 74 بار با پیراهن تیم ملی به میدان رفت و 5 گل نیز به ثمر رساند.گل او به ایرلند در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2002، مهمترین و به نوعی تلخ ترین گل دوران ورزشی وی است.تیم ایران که در دیدار رفت با نتیجه دو بر صفر مغلوب این تیم شده بود در ۲۴ آبان ۱۳۸۰ توانست با تک گل یحیی در دقیقه ۹۲ ایرلند را شکست دهد و طلسم شکست نخوردن دو سال پیاپی ایرلند در بازی‌های رسمی را بشکند. اما این گل با در نظر گرفتن مجموع بازی رفت و برگشت (۲ بر یک به سود ایرلند) نتوانست ایران را به جام جهانی ۲۰۰۲ ژاپن-کره برساند و ایران در مرحله پلی آف از جام جهانی باز ماند.

گفتنی است وی در سال ۲۰۰۲ همراه با تیم ملی زیر ۲۳ سال ایران با مربی گری برانکو ایوانکویچ قهرمان فوتبال چهاردهمین بازی‌های آسیایی در پوسان کره جنوبی شد. بازیکن اسبق تیم ملی پس از خداحافظی از بازیگری در مستطیل  سبز به مربیگری در فوتبال مشغول شد.

او  در اولین تجربه مربیگری اش در سال ۱۳۸۷ توانست تیم صبا را در مکان سوم لیگ برتر پشت سر تیم‌های پرسپولیس و سپاهان قرار دهد که بهترین عملکرد باشگاه صباباتری در تاریخ لیگ برتر محسوب می‌شود. تربیت یزد، نساجی مازندران و راه آهن تیم هایی بودند که گل محمدی هدایت آنها را برعهده گرفت. او در ادامه بار دیگر  در صبای قم به عنوان سرمربی مشغول به فعالیت شد.

 در سال ۱۳۹۱ باشگاه پرسپولیس یحیی را به عنوان دستیار مربی جنجالی مانوئل ژوزه انتخاب کرد و در پایان نیم فصل با توجه به نتایج ضعیف پرسپولیس و اخراج ژوزه، یحیی سرمربی گری تیم پرطرفدار پرسپولیس را در دست گرفت. در اولین بازی توانست تیم ملوان را با نتیجه شش بر صفر شکست دهد و در پایان نیم فصل مربیگری در پرسپولیس و حاشیه های فراوان با شکست تلخ در ضربات پنالتی فینال جام حذفی ۹۲-۱۳۹۱ برابر سپاهان اصفهان با وجود نتایج مناسب از سمت خود استعفا داد.

با آغاز فصل سیزدهم، گل محمدی هدایت نفت را برعهده گرفت و توانست به همراه این تیم در لیگ شگفتی ساز شود.  ذوب آهن مقصد بعدی یحیی گل محمدی بود و این مربی در اولین سال حضورش توانست تیم بحران زده ذوب آهن را در لیگ برتر به مقام چهارم برساند و قهرمان جام حذفی کند. او در فصل ۹۵-۱۳۹۴ برای دومین سال پیاپی تیم ذوب‌آهن را به مقام قهرمانی در مسابقات جام حذفی رساند. گل محمدی در سومین فصل حضورش در ذوب آهن، در حالی که تنها 7 هفته از مسابقات سپری شده بود به صورت توافقی قرارداد خود را با این باشگاه فسخ و از ذوب آهن جدا شد. گفته می شد اختلافات سعید آذری مدیرعامل باشگاه با گل محمدی عامل این جدایی بوده است.

گفتنی است، گل محمدی هم اکنون هدایت تیم دسته اولی اکسین البرز را بر عهده دارد و در مدت زمان کوتاه حضورش در این تیم توانسته نتایج مناسبی کسب کند. تیم اکسین  با هدایت گل محمدی از هفته هجدهم تا بیست و دوم و طی 5 بازی توانست دروازه خود را مقابل حریفان بسته نگه دارد.در حال حاضر تیم اکسین با 40 امتیاز در رده نهم لیگ دسته اول قرار دارد.

 

تاریخ فوتبال ایران و پرسپولیس

زادروز

گل محمدی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی