هدررفتن گادوین در پرسپولیس یا فناشدن رامین در استقلال؟/آمار گویا است

هدررفتن گادوین در پرسپولیس یا فناشدن رامین در استقلال؟/آمار گویا است

اشتباه در انتخاب تیم توسط یک بازیکن می تواند آینده حرفه ای او را بشدت تباه کند.

از این رو معمولا بازیکنان ادوار دور یک تیم، پیشکسوتها و کارشناسان فوتبال و حتی همبازی های باتجربه بازیکن، در نقش مشاوری دلسوز ظاهر شده و وی را از پیوستن به یک تیم خاص نهی یا وی را به پیوستن به تیم خاص دیگر ترغیب می کنند.  
پیوستن گادوین منشا به پرسپولیس پس از کش و قوس های فراوان و تمایل منصوریان به جذب رامین رضاییان همچنان بحث داغ رسانه ها است. در این بین امیرحسین صادقی « آقای گل بخودی لیگ برتر » و بازیکن اسبق استقلال بنابر گفته خودش به منشا توصیه کرده بود به استقلال برود و گفته : « امیدوارم گادوین در پرسپولیس هدر نرود! » از سوی دیگر علی پروین - سلطان فوتبال ایران - بازیکن و سرمربی اسبق پرسپولیس و تیم ملی خطاب به رامین رضاییان گفته : « پسرجان، به استقلال نرو فنا میشی ! ». حق با کدام یک از این عزیزان است؟ 
فارغ از تأثیر گرایش به رنگها و میل شخصی بازیکن در جدایی از یک تیم و برگزیدن یکی از سرخآبی ها و صرفا از جنبه هدف گذاری حرفه ای ، مقایسه آماری عملکرد فصل اخیر بازیکنان پرسپولیس و استقلال با عملکرد هریک در تیم های قبلی خود در مقطع مشابه فصل پانزدهم می تواند ملاک انتخاب خوبی برای یک بازیکن بالاخص در سطح رامین، منشا و حتی بازیکنانی چون چپاروف و شهباززاده بوده و با ضریب خطای اندکی ، آخر و عاقبت بازیکنی که جذب این دو باشگاه پایتخت می شوند را مشخص کند. این ضریب خطا نیز برمی گردد به استعدادها و خلاقیت های فردی خود بازیکن. گرچه این خصیصه در تیم هایی چون استقلال تهران که از سرمربی بهره می برند که به شاگردان مکتب کی روش شهرت دارند -همانند خود تیم ملی- کمتر اتفاق افتاده که بازیکن را به پیشرفت قابل ملاحظه ای برساند و او را شاخص کند. کما اینکه رضا قوچان نژاد ، علیرضا جهانبخش یا سردار آزمون هر قدر در تیم های باشگاهی اروپایی خود چهره شده اند اما کار تیمی کیروش عملکرد موفق و شاخصی را در این زمینه از شاگردانش به رخ نکشیده است و شاهد این موضوع آن است که از بازی های تیم ملی کیروش هنوز لژیونری به اروپا معرفی نشده است! بالعکس سرمربی چون برانکو علاوه بر عملکرد تیمی به خلاقیت بازیکنانی چون سروش رفیعی ، مهدی طارمی ، وحید امیری ، فرشاد احمد زاده ، مهندس پرسپولیس محسن مسلمان و صادق محرمی بشدت اعتقاد و علاقه نشان می دهد. 
آمار استنادی از جدول نمرات بازیکنان در سایت نود برای دو فصل پیاپی پانزدهم (۱۸۰ نفر) و شانزدهم (۱۸۴ نفر) لیگ برتر استخراج شده است و حضور مشترک سیدجلال حسینی، امیری و بیراموند در نفت پارسال علیرضا منصوریان و پرسپولیس امسال برانکو قابلیت مقایسه ای ملموس تر و جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه خواهد داشت. 
- پرسپولیس در فصل شانزدهم ۴ بازیکن در ده نفر برتر و ۷ بازیکن از رتبه یک تا بیست و ۱۱ بازیکن در یکصد نفر ابتدایی جدول نمرات مذکور و در کل ۱۸۴ نفر ۱۴ بازیکن دارد. در حالی که استقلال تهران در ده نفر اول فقط امید ابراهیمی و در بیست نفر اول وی و کاوه رضایی یعنی ۲ بازیکن و در یکصد نفر اول ۹ نفر و در کل ۱۸۴ نفر فصل اخیر در جدول نمرات سایت نود تعداد ۱۰ بازیکن دارد. 
- شاگردان برانکو : سید جلال حسینی، وحید امیری و بیراموند به ترتیب رده ۱ ، ۱۱ و ۲۰ جدول فصل شانزدهم را به خود اختصاص داده اند درصورتیکه از میان این سه بازیکن که فصل قبل را در نفت تهران با منصوریان سپری کردند و با مربیگری این سرمربی، سید جلال -که البته ذاتا یک مدافع وسط به تمام عیار است- در مکان ۵ جدول فصل قبل قرار داشت و امیری و بیراموند حتی در بین ۱۸۰ نفر جای نداشتند! 
سروش رفیعی در حالی از رتبه ۱۰ فصل قبلی به رتبه ۲۴ فصل جدید با ۲۸ بازی رسیده که از نیم فصل دوم به پرسپولیس پیوست و در این مدت در ۸ بازی به مراتب موفق تر از دوران حضورش در تراکتورسازی عمل کرده است. وی اولین گل خود را با پیراهن پرسپولیس در دربی به استقلال زد. شاید آمدنش در پرسپولیس و تقسیم وظایف محسن مسلمان با او تنها دلیل سقوط مسلمان از رتبه ۲ قبلی به جایگاه سوم کنونی باشد. 
کمال کامیابی نیا جدید ۵ قبلی ۸ ، طارمی که رفت و برگشتش به ترکیه ، از دست دادن تمرینات پیش فصل و دیر اضافه شدنش به ترکیب اصلی تیم و شرایط روحی پس از آن - در کل دلایل فردی - تا مدتها بر عملکرد وی تأثیرگذار بود ، فصل قبل در رتبه یک و این فصل در عدد محبوب سرخ ها یعنی ۶ جدول قرار گرفت. فرشاد احمدزاده تحت اعتماد و مربیگری برانکو با عملکرد فوق العاده اش ، خود را از رده ۲۸ فصل قبل به ۱۵ این فصل طی ۲۴ بازی رسانده است.محمد انصاری فصل پیش رتبه ۵۷ و فصل اخیر رتبه ۲۶ را کسب کرد. در این میان علی علیپور که در این فصل بیشتر بعنوان یار تعویضی دقایق آخر پای به میدان گذاشته علی رغم عملکرد فوق العاده اش در بازی های آخر فصل از پله ۳۹ قبل به ۶۹ این فصل سقوط کرد تا تنها بازیکن پرسپولیس باشد که با کاهش امتیاز معناداری مواجه شده است و آن را باید با توجه به آیتم های مؤثر در امتیازبندی نود بررسی و ارزیابی کرد. جالب توجه آنکه حسین ماهینی رتبه ۵۸، محسن ربیع خواه رتبه ۱۶۴، سامان نریمان جهان رتبه ۱۶۵ به همراه بیراموند و امیری ۵ بازیکنی هستند که در فصل قبل در جدول نمرات هیچ جایی نداشته اند. عدم نمره دهی به صادق محرمی که به نظر کارشناسان او را باید پدیده رو شده این فصل برانکو دانست از سوی نود ، در این میان با ابهام روبروست. شاید دقایق بسیار اندک حضور او در زمین باعث شده تا کارشناسان نود نتوانند رتبه وی را ارزیابی کنند. 
استقلال و منصوریان : بسیاری بدرستی ثبات موفقیت امید ابراهیمی را به هوش ، تکنیک و عملکرد فردی این بازیکن نسبت می دهند. او با پرویز مظلومی حائز رتبه ۳ فصل قبل و با منصوریان رتبه ۲ این فصل را کسب نموده است و شاید اگر گل بخودی بازیکن صبا به اشتباه به نام او ثبت نمی شد حتی می شد شاهد سقوط چند پله ای او تحت برنامه های تمرینی و تاکتیکی منصوریان هم بود. 
کاوه رضایی بمب نقل و انتقالات اول فصل استقلال که براساس قول سرمربی استقلال و به امید ملی پوش شدن و البته با رقمی قابل توجه به استقلال پیوست سال قبل در ذوب آهن گلمحمدی حائز رتبه ۱۴ جدول بود و فصل جدید با ۴ پله سقوط جایگاهی بهتر از ۱۸ جدول بدست نیاورد. فرشی اسماعیلی به رتبه ۳۳، جان واریو و پادوانی که فصل اول حضور خود را در ایران با استقلال تجربه کردند رتبه ای بهتر از ۳۵ و ۶۲ جدول کسب نکردند! وریا غفوری چشم و چراغ کی روش! از رتبه ۵۹ با سپاهان به رتبه وحشتناک  ۱۵۹ جدول رسید ، خسرو حیدری از ۲۹ با مظلومی (۱۸ بازی) به مکان ۹۷ با منصوریان (۲۲ بازی) و مهدی رحمتی سنگربان افول کرده و رو به بازنشستگی آبی ها از رتبه ۴ اوج خود در فصل قبل ، به رتبه ۳۷ این فصل نزول کرده اند. 
روزبه چشمی رتبه ۱۵ فصل قبل و کاپیتان امید های ایران که به خاطر اشتباه پرویز مظلومی در اصرار به بازی گرفتن از این بازیکن در عین مصدومیت شدید! با سپردن پای خود به عمل جراحی یک فصل از مستطیل سبز دور ماند. همینطور است اصرار در جذب جنجالی و بکارگیری کنعانی زاده گان رتبه ۶۸ فصل پانزدهم که از مصدومیت قبلی رنج می برد به اصرار علیرضا منصوریان ، که علاوه بر تقدیم گل به تیم حریف در اوایل فصل شانزدهم ، در ادامه با گل بخودی این سرمربی! از بازی در میادین فوتبال در طول فصل برای استقلال ساقط شد و نیز هرایر مگویان رتبه ۴۴ فصل قبل ، امین حاج محمدی میلیاردر سکونشین و رتبه ۱۴۱ سال پیش و سید محسن کریمی رتبه ۱۰۵ آن فصل که هر ۵ بازیکن کلهم الاجمعین از جدول امتیازات بازیکنان لیگ شانزدهم با هنرنمایی منصوریان محو شدند! به عبارتی می توان ادعا کرد این ۵ بازیکن بعلاوه وریا غفوری به بازیکنان تباه شده تاریخ استقلال پیوستند. در این میان تنها رتبه های ۸۸ و ۸۹ جدول قبلی یعنی جابر انصاری و علی قربانی که از نفت به استقلال پیوست براساس عملکرد فردی خود در طول دقایق قبل یا بعد از تعویض توانسته اند به رتبه ۶۳ و ۲۳ این فصل صعود کنند. 
به عبارتی بررسی فوق بعلاوه رکوردها و عملکرد فردی و تیمی این فصل مقتدرترین قهرمان ادوار لیگ در جام خلیج فارس و آسیا نشان می دهد در حالی که شاگردان برانکو هرلحظه مشغول یکه تازی و اوج گیری هستند ، بازیکنان استقلال مسیر فنا شدن را می پیمایند. بنابراین نه تنها بازیکنی در پرسپولیس هدر نخواهد رفت بلک می توان حق را به سلطان بی بدیل فوتبال ایران داد و پیش بینی کرد که رامین در استلال ، فنا خواهد شد.

رامین رضاییان

منشا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی